@ Johannes
Wat verwacht je nog van de forumleden?
Verwachten, nou ja hopen; dat die initiatieven nemen om de andere gerelateerde zaken in aparte draadjes aan de orde stellen zodat de discussies overzichtelijk en zinvol kunnen blijven. Dan kan wellicht na enige coherente gedachtenvorming in bredere zin gediscussieerd worden.
Heb jij nog aanvullende informatie? Weet jij het antwoordt Peter?
Sec heb ik over dit topiconderwerp niet zoveel meer mee te delen maar over wat hier verder aan de orde is gekomen kan ik nog wel het een en ander te berde brengen denk ik. (ook over zaken die hier naar mijn mening mee te maken kunen hebben maar strikt genomen buiten het natuurkundige maar meer binnen de psyche liggen)
Ik wil alleen even de, naar mijn idee een stuk gemakkelijker, positie innemen van schieten op de ideeën van een ander in plaats van weer mijn nek uitsteken, want zo voelt het wel.

Een deel van de discussie is al ontaard in de competentievraag, dus wat mij betreft even, als de moderator dit toestaat, voor het laatst off topic,
Ik vind dat dit deel (competentie en dergelijke) van de discussie thuishoort en zinvoller besproken kan worden in bijvoorbeeld het modelbouw café waardoor de toon wellicht ook weer wat lichter kan worden.
Ik nodig met name Henry van harte uit een dergelijk discussie daar te starten, waarbij hij volop gebruik kan maken van mijn hier volgende provocaties.
Wat mij betreft hevel je het volgende hier zo naar over waarna ik (of de moderator misschien wel) dit stuk hier weer zal verwijderen als hier niet ter zake.
Dus:
Ja maar De FAA lijkt mij toch een behoorlijk competente organisatie, dit onderwerp valt binnen hun competenties
.
Nee dus: zie hun mission statement thttp://www.faa.gov/about/mission/ hieruit blijkt in ieder geval op theoretisch begrip geen speciale pretentie.
er is geen discussie over de interpretatie,
nou in dit draadje wel dacht ik zo!
de FAA onderbouwt hun stellingname
. als je een stelling als bijvoorbeeld dat wat staat bij 3-36 met daarbij een lam tekeningetje een onderbouwing noemt dan hebben we wat begripsverwarring nog wel even te gaan
er is geen enkele reden om aan de onafhankelijkheid van de FAA te twijfelen.
Ik hoop wel dat er van uitgegaan wordt dat ik ook ‘zonder tal of last’ spreek.
Maar dan directer: jij stelt dus dat wat de FAA opegenomen heeft in het Pilot's handbook, niet klopt?
Wat deze aspecten betreft:
Ja!
Overigens; wederom stemmingmakerij
, ja hoor erg ondeugend van mij, maar ik sta al zoveel punten achter op het gebied van stemmingmakerij dus ik vond: dat mag wel even.
Overigens wat deze aspecten betreft vind ik dit boek inderdaad het niveau van een brochure niet overstijgen.
Dat boek geldt als standaardwerk voor alle US-based vliegers en wordt ook door non-US vliegers gebruikt.
Dus? Hoe zat dat dan ook alweer met dat beroep op autoriteit?
Waar we het in elk geval wél over eens zijn, is dat het bijna onmogelijk is om beperkt over dit onderwerp te discussiëren, dat wil zeggen, zuiver te kijken naar krachten/momenten en dan ook nog louter naar vleugel en romp
Nou dat ben ik dus ook al niet met je eens.
Ik denk dat deze vraagstelling nooit afdoende te beantwoorden is zonder óók de aerodynamica erbij te halen,
Je ziet dat kennelijk niet zo, maar het gaat in deze vraagstelling wel degelijk ook over aspecten van aerodynamica
Een ander deel van het verhaal is verklaard in een discussie hier eerder
En tegengesproken door Fotor dacht ik, die nu ook niet bekend staat dat hij maar wat zit te kletsen.
over waarom turbines vaak onder de vleugel zitten en niet er boven, het blijkt dat een verstoring van het profiel bij een vleugel aan de bovenkant 'ernstiger' is dan aan de onderkant.(
relevantie?)
Het probleem met bovenstaande, is dat dat aerodynamische zaken zijn, en Peter het louter heeft over krachten en momenten
(die ontstaan door aerodynamische krachten die ook wijzigen wat ik wel denk meegenomen te hebben maar kennelijk niet expliciet genoeg.) Dit wordt explicieter als we meer in zouden gaan op dihedral of keelstabiliteit, maar dan apart.
C U in het Modelbouwcafee?
Het ModelbouwCafé - Modelbouwforum.nl

ntopic: