Eerste pakket: robbe blusboot "Dusseldorf"/ doen of laten?

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden kwam ik op dit forum met de grootste plannen. Ik zou wel even van een paar plankjes en wat balkjes een schip namaken. Vele uren studeren, cad en gewoon het plan overdenken hebben me ertoe gebracht dat ik het maar eens wil proberen met een iets minder ambitieus project.

Nu stuitte ik op de site van Conrad op een schip dat me leuk lijkt om te maken, omdat het mogelijk is er heel veel functionaliteit in te bouwen, althans dat staat op hun site... Het is de Robbe blusboot Dusseldorf
(sorry voor de link naar kelkoo, maar de linkjes van conrad zelf schijnen dynamisch te zijn en daardoor niet goed te gebruiken)

Deze boot spreekt me aan vanwege het feit dat hij betaalbaar is, maar juist ook vanwege die extra functionaliteit. Nu vraag ik me echter de volgende dingen af:

De romp is klaarblijkelijk niet van hout: Is dat wel 'leuk' om te maken? Of zal de romp al volledig klaar zijn in de doos?

Hoogmoed komt voor de val: is dit model uberhaubt wel geschikt voor iemand die zijn laatste bouwmodel alweer 15 jaar geleden als kind in elkaar zette (revell).

Ik heb zo een vermoeden dat de 189 euro de lading niet zullen dekken. Een ledje hier, een servo daar en plotseling zit je op het dubbele bedrag. Zeker omdat ik ook niet meer over gereedschap beschik en dat ook zal moeten aanschaffen, maar is er iemand die een ruwe indicatie heeft wat deze boot in het totaal zou kosten, met dingen als een 'schijnwerper', navigatielicht en werkende brandweerspuit? Ook zou ik graag weten wat voor een zender je nu eigenlijk nodig hebt met al die extra functies, ik gok dat 2 kanalen niet toereikend zal zijn?

En als laatste hoop ik eigenlijk dat iemand hier de boot zelf gebouwd heeft en me kan vertellen hoe lang men ermee bezig is geweest. Ik heb veel vrije tijd dus kan er aardig wat uurtjes aan besteden, maar ik zou het zonde vinden als het ding binnen een week 'in elkaar' staat. Het gaat me wat dat betreft meer om het bouwen dan het varen.

Nu zijn dit voor jullie waarschijnlijk hele simpele vragen, misschien nieteens de tijd van het beantwoorden waard, toch hoop ik dat iemand die tijd even wil nemen. Vooral naar het totale kostenplaatje ben ik erg nieuwsgierig. Natuurlijk heb ik zelf ook gegoogled, maar ik weet nu al dat ik niet alles heb meegenomen in de prijs. Waarom niet? Omdat ik gewoonweg nog nooit zo een schip gemaakt heb en tegen dingen zal aanstuiten waar ik nu helemaal niet aan denk.

De Dusseldorf is een heel leuk bootje, maar inderdaad de inbouwapparatuur is veel duurder dan het bootje zelf

De romp is klaar maar dat is ook een groot voordeel hoor, het is stevig ABS en je kunt eerder aan de inbouw van apparatuur gaan beginnen en je hebt de garantie dat het dicht is.
Als je een ABS bouwpakket koopt, is het leuke dat je de opbouw gewoon los op de romp zet en je ziet al direkt resultaat, terwijl je anders een berg latjes hebt en voordat je dan ziet wat het gaat worden....

Wat kun je er allemaal mee?
je hebt 4 roeren op 1 servo
dan 2 motoren, kun je appart sturen indien gewenst.

evt. Boegschroef, maar hoeft niet, is zonder ook leuk te varen

het is een blusboot dus een bluspomp, aan/uit of met een vaarregelaar op bluskracht afstellen.
3 blus kanonnen, de 2 bovenste staan samen aangestuurd dus 2x draai servo en 2x hoogte servo.

De kraan achterop voor de bijboot kan indien gewenst bestuurd worden.

Radar draaiend, schijnwerper ook, maar dat vond ik net te...
verlichting.

geluidsmodule

Kortom je hebt al heel wat stuurkanalen nodig, ik vaar mijn dusseldorf met een Robbe F14, 8 kanaals en uit te breiden naar zoveel als gewenst.

Het bouwen van de boot zelf is niet zo moeilijk en het verven bestaat voornamelijk uit de kleur rood.
Maar dat bouwen is na de Revell doosjes ook niet het moeilijkste.
geburik de zoekfunctie van het forum maar eens en lees dan de bouwverslagen eens door.
Er komt namelijk behoorlijk wat techniek en elektronica bij kijken.

Al met al niet bepaald een goedkoop bootje.

Dank je Pergotje,

Ik was eigenlijk net geheel toevallig al op een bouwverslag gestuit. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje schrik ervan wat die extra functionaliteit allemaal kost. Hier spreekt men zelfs over 2 pompen, welliswaar op de sloop goed te krijgen, maar ook over 5 vertragingsmotoren van 32 euro per stuk. Dan is de boot inderdaad meteen een heel stuk duurder. Geluidsmodule zie ik nog niet zo zitten, ook omdat ik heb gezien wat ze kosten :P

Deze set is dan ook nogeens zonder beslag, maar zit ik er ver naast als ik moet uitgaan van (voor volledige functionaliteit) een 800 tot 1000 euro?
Dus met alle pompjes, servo's, accu's en gebruiksmateriaal als verf. Omdat ik nog nooit zoiets heb gemaakt heb ik daar namelijk niet echt een idee van. Een doos van Revell is wat dat betreft vrij simpel: de kosten van de doos + verf + een beetje lijm.

Zucht, wat is wijsheid, want ik vind juist die functionaliteit zo leuk. Hoewel mijn originele plan was om from scratch een 3-master (proberen :rolleyes:) te maken. Maar ik moet concluderen dat ik daar gewoon de kennis nog niet voor heb. Heb ook al eens gekeken naar de Paula III, zie daar hier veel mensen echt leuke dingen mee doen, maar ik vind hem eerlijk gezegt niet zo mooi.

Dat is meteen de rede dat ik eigenlijk zelf de romp had willen maken. Dat is namelijk de kennis/ervaring die ik wel nodig heb voor mijn 'einddoel'. Maar neemt niet weg dat er aan dit project vast en zeker genoeg te leren valt. Misschien zelfs wel beter eerst me te concentreren op de dingen die me 'makkelijk' (alles is relatief enzo ;) ) lijken.

Wat betreft de electronica, dat vind ik leuk. Zal me zeker genoeg hoofdbrekers gaan kosten, maar ik ken mezelf een beetje en weet nu al dat ik daar de grootste genoegdoening van zal krijgen. Dat is toch hetgeen dat een stukje realisme toe zal voegen aan zo een boot.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah toppie, dank je Gammapooka! Dat zal het voor de lezer hier een stuk makkelijker maken! Heb verder de zoek-functie hier inmiddels gevonden en ik zie dat ik in elk geval niet de eerste zal zijn die hem zou willen bouwen. Maar ik zie ook een hoop extra kosten. Zo schijnen de standaard motoren nogal veel lawaai te maken... En wat ik nu al zeker 10 keer heb gelezen is dat de bouwtekening, handleiding, niet compleet zou zijn... Er zouden stappen ontbreken die voor een kenner dan welliswaar eenvoudig in te vullen zijn maar waar de 'leek' zich op kan stuklopen... Kan iemand (die hem gebouwd heeft?) dat bevestigen, danwel ontkrachten? Het lijkt me een prachtboot, maar het is toch een hele bak met geld... Dat geld kan ik maar 1 keer besteden en dat wil ik goed doen. Zodat ik nooit hoef te denken 'had ik het maar niet gedaan'.

Ik zou lekker met iets kleins beginnen, dan blijven de kosten beperkt, heb je niet veel verschillend gereedschap nodig en kun je een beetje oefenen, zonder dat je heel lang op resultaat hoeft te wachten. Dit is natuurlijk wel mijn eigen ervaring, dus wellicht heb ik ook gewoon niet zoveel doorzettingsvermogen om een groter project af te maken. Maar ik denk dat in het begin geldt: hoe kleiner hoe leuker!

de f14 kost zo ongeveer 150 euro en zoiets heb je minstens nodig om alles te kunnen besturen.

Die vertragingsmotoren heb je nog niet direct nodig een radar draaiens maken kan later ook nog altijd.
Verder kun je de blusmonitoren voorbereiden, zonder er direct servo's op te zetten.
Dan heb je ook nog niet zo'n uitgebreide zender nodig.

Later kun je dan nog uitbreiden, maar achteraf toevoegen is moeilijkr dan bij de bouw.

Ik heb de mijne 2e hands als restauratieproject in handen gekregen maar zit buiten mn zender ook rond de 150 euro, dat terwijl er nog motoren, 2 servo's, draaiende radar en een knippermodule in zaten.

2 pompen is niet nodig, als je 1 goede pomp hebt, spuit hij ook meters ver.

Maar de dusseldorf is pas leuk bij meer uitbreidingen das waar.

Ik heb het aantal functie's beperkt tot 8 kanalen op mn zender, zodat ik geen dure uitbreiding nodig had maar die kan dus nog wel in mn zender.

Ik zou lekker met iets kleins beginnen, dan blijven de kosten beperkt, heb je niet veel verschillend gereedschap nodig en kun je een beetje oefenen, zonder dat je heel lang op resultaat hoeft te wachten. Dit is natuurlijk wel mijn eigen ervaring, dus wellicht heb ik ook gewoon niet zoveel doorzettingsvermogen om een groter project af te maken. Maar ik denk dat in het begin geldt: hoe kleiner hoe leuker!

Ik begrijp je standpunt, maar het is wel zo (als ik naar mezelf kijk) dat de plastic kits niet meer leuk zijn voor me. Ik wil dus echt iets bouwen waar ik lang mee bezig ben. Het gaat me meer om het bouwen dan het varen. Maar ik moet zeggen dat hoe meer ik lees over deze boot, hoe meer ik me afvraag of het realistisch is. Al met al kost die boot een klein vermogen. Ik heb echte boten te koop gezien voor minder (goed, roeiboten, maar toch :D)

Nu zijn de kosten wel gespreid met deze boot, althans zo lijkt het... Dus dat zou het mogelijk maken. Maar inderdaad, het is me duidelijk geworden dat dit geen goedkoop bootje is... Integendeel. Maarja, die functionaliteit... dat is zo leuk... En een uitdaging. Zucht... misschien moet ik maar gewoon bij mijn eerste plan blijven een een heli kopen lol. Ik het het idee dat daar de 'verborgen' kosten een stuk lager van zijn. Maar als iemand een bouwpakket van een boot weet waar je wel functies in kunt bouwen, toch beginnersvriendelijk is en waarvan de kosten binnen de perken blijven... Ik hou me aanbevolen voor advies :D

Neemt verder niet weg dat ik dit toch wel een erg leuk 'bootje' vind. Maar wat me echt tegenstaat is dat ik deze boot vanwege de prijs van het basispakket haalbaar vind. Ik heb inmiddels prachtige kits gezien van 800 euro of meer. Dat vind ik te duur. Maar na alles wat ik over dit bootje lees, denk ik dat als je hem functioneel krijgt voor 'slechts' 800 euro, je goed bezig bent. Heb inmiddels ook maar eens een mailtje gestuurd naar conrad. Wat de 3 kits (basis, functie en beslag) me samen zouden kosten. Ik las namelijk dat iemand hier de basiskit+ beslag ooit in een aanbieding kocht voor 189 euro. Dezelfde prijs als de basiskit nu kost. Het beslag is 90 euro geloof ik. De functie-kit is nog iets duurder.

klein beginnen is inderdaad een goed advies en als het je doel is om uiteindelijk een drie master te bouwen denk ik niet dat je veel aan de ervaringen met de dusseldorf hebt.

Maar de beslissing ligt bij je zelf, vandaar dat ik info over deze boot geef.

Als je de Dusseldorf wilt bouwen zou een Graupner Pollux een goede voorzet zijn, bouwdoos ongeveer 35 tot 40 euro en je leert ervan met abs te werken.

Grappig bootje en de mijne stond in 3 avonden in elkaar, het vervelendste is nog moeten wachten tot de verf droog is om de volgende kleur af te zetten....

Als voorbereiding op een driemaster lijkt mij de Artesania Latina Sanson wel wat.
Leuk sleepbootje op spanten en met latjes gebouwd.
Artesania Sanson #20415 in Houten Modelbouw -> Artesania : Sjaak's Hobbyshop, Airbrush - Maquette - Modelbouw - Radiografisch Speelgoed - Treinbanen - En meer!

Ok, wellicht even offtopic maar wel relevant voor mij, ik lees veel goede verhalen over die f14. Ik lees ook dat een uitbreidingsmodule makkelijk 200 euro kost. Wederom voor mij een bak met geld. Dus ik vraag me hardop af of het in mijn geval niet verstandiger is meteen te investeren in de f16. Ik kan me voorstellen dat zo een zender toch op zijn minst 10 jaar mee moet en amper aan slijtage word bloot gesteld. Als jij nu een nieuwe zender zou moeten kopen, met alles wat je al weet over deze hobby... Zou je dan alsnog voor de f14 kiezen? Of zou je dan toch de f16 overwegen? Ik las namelijk ook dat de f14 alweer de nodige jaren heeft meegemaakt en uit productie genomen is. Zoiets blijft natuurlijk een fikse investering, maar ik wil dan niet het risico lopen dat ik achter een jaar door pure pech een een printplaat of wat dan ook moet vervangen en deze niet voorhanden blijkt te zijn.

Wederom dank Pergotje.
Ik ben geen makkelijk figuur wat dat betreft en mijn grote zwakheid is inderdaad dat ik te snel, te veel wil. Daarom staat het me ook tegen dat deze blusboot al een voorgegoten romp heeft. Van de andere kant bied het me wel de kans om een boot te bouwen met veel 'werkende' onderdelen... Dat is opzich al een groot leerproces, want op mijn fleischman treintjes na, heb ik alleen maar statische plastic modellen gemaakt in het verleden.

De door jouw gelinkte boot is trouwens ook prachtig. Ik ruik het hout nu al. En inderdaad een stuk goedkoper dan deze blusboot. Ik heb geen idee of dat model ook varend te maken is, maar zoals hij daar op de foto staat, is hij af wat mij betreft. Met zo een prachtig ding zou ik nieteens durven te varen. Ik neem hem mee in de overweging. Want behalve dat hij goedkoper is, is hij zo te zien van hout. Een materiaal waar ik al lange tijd verliefd op ben :P

Eerlijk gezegd is conrad een hele mooie zaak voor onderdelen en vooral voor elektronica, maar niet echt om hier je model te kopen.
kijk even verder bij de verschillende winkels en sommige winkels zijn een stuk duurder, maar soms zit er dan de baslagset al bij in begrepen.

Hier de dusseldorf bij Robbe zelf, kijk dan naar de prijs, dat is de adviesprijs.
Je kunt ook gewoon de extra's toevoegen aan je kassamandje en kijken op welk bedrag je uit komt.
ROBBE Modellsport Online

Wederom dank.
Ik vond Conrad ook al niet de goedkoopste, maar ze hebben zo een uitgebreid assortiment. En inderdaad, veelal op electronica gebied. Ik heb de basisset zelf nog niet goedkoper gevonden trouwens en stiekem hoop ik op een mooi prijsje voor de 3 sets samen. Van de andere kant heeft die link van jou of van degene voor je me wel aan het denken gezet. Op die site van 'sjaak' staan wel heel veel mooie kits voor een veel lagere prijs dan deze "Dusseldorf" en van hout...

Hehe, eigenlijk zou er maar 1 boot gemaakt moeten worden in kitvorm. Om het twijfelaars als mijzelf niet te lastig te maken :D

De Sanson is uiteraard ook varend te maken en ik heb deze al vaak in overweging gehad maar nog niet gebouwd.

De F14 wordt nog steeds gemaakt en is ook al vaker van binnen vernieuwd.

De uitbreidingen zijn duur, dat klopt maar de overweging voor mij was dat ik later kan uitbreiden indien nodig en dus langzaam uit kan bouwen.

Verder heb je vaak uitbreidingen die van de F14 overgezet zouden kunnen worden in de Fc16 geloof ik.

Een heli is ook mooi, maar kan ook na 1 stuurfoutje in de prullenbak belanden en dan bedoel ik niet met stuurmanskunsten landen.

Overigens is er hier op het forum een topic over een zelfgemaakte uitbreidingset, deze heeft ook 12 schakelkanalen maar is lang niet zo duur.

Ook kun je beslissen om eerst een ander bootje te bouwen en later de dusseldorf alsnog te bouwen, het zijn geen vrouwen, ze worden niet jallours als je er meerdere hebt...

hahaha, ik moest hardop lachen om je laatste zin :D . Je hebt daar natuurlijk wel gelijk in. Ik ben sowieso nu die site van 'sjaak' aan het doorspitten. Daar staan echt mooie dingen tussen, voor een veel 'prettigere' prijs. Dus de kans is aanzienlijk dat ik me op het einde van de dag weer heb bedacht...

Tja, ik moet zeggen dat ik als kind er getuige van was dat een vader van een vriendje vele uren in een helemaal zelfgemaakt vliegtuig had gestoken. Hij had er al veel gebouwd en die laatste had een spanbreedte van zeker 2 meter. Een prachtig stuk, echt waar. Hij heeft er 1 keer mee gevlogen, terwijl een nieuw lid van de club de veiligheidsprocedure met de 'wasknijpers' voor de frequentie niet kende of negeerde. 2 jaar bouwen lag daar als een smeulend hoopje hout op het veld. Dat wil ik mezelf inderdaad besparen. Bij vliegtuigen en heli's is er geen marge voor een 'ongelukje' of 'foutje'. En ik heb het idee dat je zo een schip (vooral door veel hier te lezen) veel gedetailleerder kunt namaken dan een vliegtuig :)

Over die zenders moet ik me echt nog meer inlezen. Dat heeft nu voor mij geen echte prio, omdat ik als eenmaal voor een boot gekozen heb, dan toch vooral bezig zal zijn met het juiste gereedschap te verkrijgen en de goede technieken moet leren om zoiets ook succesvol af te bouwen. De zender komt dan later, ook omdat het me echt meer gaat om het bouwen dan het varen. Hoewel dat laatste natuurlijk wel de 'icing' op de 'cake' is.

een boot kan altijd gedetaileerder dan een vliegtuig maar je ziet ze ook beter dan vliegtuigen in de lucht.
Het drijfvermogen van een boot is ook vele malen groter dan de opwaartse druk van een vliegtuig.

En als je een goeie boot hebt, kun je de hele dag varen met je accu's, probeer een vliegtuig maar eens in de lucht te houden met genoeg loodaccu's voor een paar uur....

Die winkel van Sjaakshoobyshop is lang niet de enige maar hij heeft heel veel van Artesania Latina, die dus ook de driemasters in zn pakket heeft.

Dan de zender.
ongeveer 40 euro voor een zender/ontvanger met 2 servo;s.
dat is dan 2 kanaals maar daar kun je een sanson mee laten varen.

Koop je later de dusseldorf kun je zelfs die er al mee sturen, de 2 motoren op vooruit achteruit en het roer.
Zo kun je altijd uitbreiden door later een betere zender te kopen.

ik begon ook met de 2kanaalszender bij mn visserscheepje maar nu heb ik voor de simpele bootjes allemaal een eigen 2kan. zender en voor de uitgebreidere boten deel ik de f14.

op robbe.de , graupner.de en billingboats.com staan ook leuke bootjes en vaak kun je de handleidingen downloaden en dan kun je dus zien hoe hij gebouwd word voordat je koopt.
Wat van de dusseldorf trouwens op de site van conrad te vinden is, kijk rechts bij gebruikershandleiding.

verder zijn quartel.nl en modelbouwshopflevoland.nl wel interesant.

Ik heb trouwens eens navraag gedaan bij andere zaken naar de sanson en hij was niet makkelijk te vinden dus of sjaak hem nog heeft weet ik ook niet.

hallo wilbert

het verschil tussen vliegen en varen zit zo inelkaar
een slecht gebouwd schip zal nog steeds varen
een slecht gebouwd vliegtuig wordt terug een bouwdoos

heb je al eens naar de modellen van billing boats gekeken
je hebt de keuze tussen houten romp of abs romp en dit van verschillende modellen
die tevens gerangschikt staan volgens je kunnen
Billing Boats Official Website
deze modellen komen als basis set en een beslag set
alleen de assen moest je vroeger meteen weg gooien want die waren niet van de beste qualiteit al kan dit verbeterd zijn

groetjes raf

Ik heb inderdaad gekeken naar billing boats. Toch heb ik het idee dat ik ze meer als statische modellen moet zien. Ze zijn wel heel mooi vind ik persoonlijk en de prijs is ook weer erg vriendelijk. Alleen heb ik het idee dat het stukje functionaliteit dat ik zo graag wil inbouwen dan ontbreekt. Ik heb welliswaar prachtige verslagen gezien van de bouwers hier, maar feit is, dit gaat mijn eerste boot worden en het ontbreekt mij vooralsnog de kennis om 'zelf' grote aanpassingen te maken.

@perotje:

40 euro is op de investering die je toch al doet voor een boot eigenlijk te verwaarlozen, zeker omdat ik niet van plan ben als ik later nog een boot zou maken een 'dedicated zender' per boot aan te schaffen. Daarom mag een zender uitendelijk ook wel iets meer kosten. En 2 kanalen lijkt me erg weinig. Dan ga ik me eraan storen dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Dus ik ga als het eenmaal zo ver is toch maar eens kijken naar zo een F14 of F16. Die investering doe ik graag. Ik zie dat als mijn muziekhobby (al 20+ jaar gitarist) je koopt maar 1 keer een goede versterker en je koopt maar 1 keer een goed effectenpedaal voor een bepaald doel. Als dat spul 20 jaar meegaat dan vind ik (een ander denk daar wellicht anders over) dat je dan niet voor het goedkoopste hoeft te kiezen.

Dat klopt dat je met de 2kanaalszender beperkt bent, maar voor een bootje als de sanson heb je er genoeg aan.
je zou verlichting kunnen schakelen op je afstandsbediening maar als je het gewoon met een schakelaar in je boot doet, kan het ook branden als je model op de kast staat.

Wel zou er mischien een rookmachinetje in kunnen dat weet ik niet en dan heb je al meer nodig.

Ik ben begonnen met de bootjes waar ik niet veel meer dan de 2 kanalen kon doen dus de zender was genoeg.

De andere boten die ik nu heb hebben wel meer mogelijkheden en daar heb ik de f14 bij en daar ben ik heel prima over te spreken.
Ik hoef dan ook geen mixfuncties of iets dergelijks maar de f16 is ook een mooi apparaat.

Als uitbreidingen heb ik nu 1 schuif daar draai ik mijn bovenste bluskannonen mee en verder 2 schakelaars, 1 voor knipperlicht en of radar en de andere voor de bluspomp.
Bij mn duwboot is die voor de rookmachine.

binnenkort ga ik wel een multidecoder inbouwen maar dan een niet robbe versie.

Van wat ik zo heb gelezen is het eigenlijk altijd noodzakelijk om een demux in te bouwen als je van alle functies gebruik wenst te maken. En ik heb dan wel een beperkt budget maar mede daarom heb ik wel zoiets van: als ik dan een zender koop, dan koop ik er maar 1. En die moet 20 jaar mee. Het heeft zo weinig zin eerst een 2 kanaals te kopen en na een jaar alsnog een 'betere' aan te schaffen. Dan spaar ik liever wat langer door en stel ik de koop even uit. Wel tof dat je je ervaring deelde trouwens. 10 jaar geleden zou ik nog zo impulsief zijn om vandaag de kit, de zender en alles wat nodig is om een basis, maar functionerend model te krijgen te kopen. Nu heb ik voor mezelf eerder de instelling: liever in 1 keer goed, dan 2 keer de helft van het geld kwijt zijn en dan alsnog voor het 'betere' product moeten gaan.

Back