Hallo Wilbert.
Ik heb net het hele draadje eens rustig gelezen.... en nu mijn advies, of mening....
Wat mij opvalt, is dat je meer een "bouwer" dan een "gebruiker" bent. Daar herken ik mijzelf ook in. Ik kan uren en uren zitten bouwen aan een model, maar er mee varen (of vliegen, of rijden ingeval van vliegtuigen en auto's) daar kom ik nauwelijks toe.
Ik krijg heel sterk het gevoel dat je echt zin hebt in een groot bouwwerk, het zelf bouwen van een romp, en voornamelijk het werken met hout.
Daarom begrijp ik ook niet goed waarom je ineens een boot zoals de Dusseldorf zou gaan maken. Het kan dan een leuke boot zijn, de romp is gewoon een ABS (plastiek) bak en daar heb je als bouwer weinig aan. En per definitie zijn functieboten gewoonweg dure boten. Misschien niet de bouwdoos op zichzelf, maar wel alles wat daar nog extra bijkomt om die functies ook werkelijk te laten werken... (maar daar was je al achter niet?)
Je wou eerst een driemaster maken, gewoon zo vanaf 0. Dat is inderdaad wel héél erg ambitieus, en kan ik dan ook niet aanraden.
Anderzijds, als een dergelijke boot inderdaad op termijn binnen je ambities ligt, dan mag je zoveel ABS functieboten maken als je wil, dan zal je nog niet de ervaring en kennis hebben voor een houten romp. Dus als je ervaring wil opdoen, met het oog op veel bouwwerk, en dan vooral houtbouw rompen, dan zou ik als ik jou was héél ver weg blijven van dergelijke plastiek bouwdozen.
Beter is het, om een bouwdoos te nemen met een echte houtbouw romp. Billing Boats heeft meerdere bouwdozen die geschikt zijn voor de beginner, waar je de basis technieken mee leert en waarmee je inzicht krijgt in de bouw van zo'n houten romp.
Bijkomend voordeel van een dergelijk pakket, is dat het aantal functies beperkt blijft, en je dus niet moet investeren in extra servo's, extra motors, extra modules, pompen etc....
Ook amati heeft enkele mooie scheepjes in haar collectie, let er op om bij aankoop een model te nemen met zo weinig mogelijk sterren, want hoe meer sterren hoe moeilijker het allemaal wordt.
Persoonlijk denk ik, dat zo'n houten scheepsmodel je meer bouwplezier en voldoening zal geven dan zo'n ABS romp waar je enkel de techniek nog moet inbouwen. Dat is handig om sneller klaar te zijn, zodat je sneller kan gaan varen, maar je zegt zelf al dat je meer een bouwer bent....
En het gaat in verhouding tot zo'n functieboot, ook niet zo'n grote hap uit je inkomen nemen!
Het Draakje van Billing Boats (
Billing Boats Official Website) kost je normaal gezien geen 150€, en het enige wat je hiervoor nodig hebt is een 2-kanaals zender en zeilwinch.
Gewoon even mijn mening als bouwer