Eerste pakket: robbe blusboot "Dusseldorf"/ doen of laten?

Ha die John
Ik denk als.dat je TOM TOM even in de war is of was he.;) ;)
En Adam maak je niet druk joh
Over sex zijn veel meeeeer pagina.s geschreven hoor ;) ;)
En daar hoor je ook niemand over !!!!!!!!!!
Mvg
Frederik :D :D :D :D

Hallo Wilbert.

Ik heb net het hele draadje eens rustig gelezen.... en nu mijn advies, of mening....

Wat mij opvalt, is dat je meer een "bouwer" dan een "gebruiker" bent. Daar herken ik mijzelf ook in. Ik kan uren en uren zitten bouwen aan een model, maar er mee varen (of vliegen, of rijden ingeval van vliegtuigen en auto's) daar kom ik nauwelijks toe.

Ik krijg heel sterk het gevoel dat je echt zin hebt in een groot bouwwerk, het zelf bouwen van een romp, en voornamelijk het werken met hout.

Daarom begrijp ik ook niet goed waarom je ineens een boot zoals de Dusseldorf zou gaan maken. Het kan dan een leuke boot zijn, de romp is gewoon een ABS (plastiek) bak en daar heb je als bouwer weinig aan. En per definitie zijn functieboten gewoonweg dure boten. Misschien niet de bouwdoos op zichzelf, maar wel alles wat daar nog extra bijkomt om die functies ook werkelijk te laten werken... (maar daar was je al achter niet?)

Je wou eerst een driemaster maken, gewoon zo vanaf 0. Dat is inderdaad wel héél erg ambitieus, en kan ik dan ook niet aanraden.

Anderzijds, als een dergelijke boot inderdaad op termijn binnen je ambities ligt, dan mag je zoveel ABS functieboten maken als je wil, dan zal je nog niet de ervaring en kennis hebben voor een houten romp. Dus als je ervaring wil opdoen, met het oog op veel bouwwerk, en dan vooral houtbouw rompen, dan zou ik als ik jou was héél ver weg blijven van dergelijke plastiek bouwdozen.

Beter is het, om een bouwdoos te nemen met een echte houtbouw romp. Billing Boats heeft meerdere bouwdozen die geschikt zijn voor de beginner, waar je de basis technieken mee leert en waarmee je inzicht krijgt in de bouw van zo'n houten romp.

Bijkomend voordeel van een dergelijk pakket, is dat het aantal functies beperkt blijft, en je dus niet moet investeren in extra servo's, extra motors, extra modules, pompen etc....

Ook amati heeft enkele mooie scheepjes in haar collectie, let er op om bij aankoop een model te nemen met zo weinig mogelijk sterren, want hoe meer sterren hoe moeilijker het allemaal wordt.

Persoonlijk denk ik, dat zo'n houten scheepsmodel je meer bouwplezier en voldoening zal geven dan zo'n ABS romp waar je enkel de techniek nog moet inbouwen. Dat is handig om sneller klaar te zijn, zodat je sneller kan gaan varen, maar je zegt zelf al dat je meer een bouwer bent....
En het gaat in verhouding tot zo'n functieboot, ook niet zo'n grote hap uit je inkomen nemen!

Het Draakje van Billing Boats (Billing Boats Official Website) kost je normaal gezien geen 150€, en het enige wat je hiervoor nodig hebt is een 2-kanaals zender en zeilwinch.

Gewoon even mijn mening als bouwer ;)

zoals ik al aanhaalde, ik heb een aantal plastic kits gehad en ben nu toe aan houtbouw.

eerst 'even' een jacht afmaken en dat ga ik mijn 3de volledig houtbouw (simpel spul hoor) bootje beginnen. Plastic is leuk, hout heeft net dat extra meer cachet. (ik hou van mooi gelakt houtwerk).

ik heb een heel simpel plannetje van een hollandse sloep op de kop getikt en ga daar in de toekomst iets op maken.

echter... je moet dan wel een paar stukken gereedschap hebben. 'Moeten' .. ach ja, toch handig een goede figuurzaag en schuurmachine te hebben.

Patrick

Hoi Dazzler,

Tja je hebt helemaal gelijk. Valt niets aan toe te voegen. Kan het nieteens beter zeggen. En ik was eigenlijk ook zelf tot inkeer gekomen. Ik heb namelijk een uurtje geleden de knoop doorgehakt. De keuze is gevallen op een statisch model: De Albatros van Constructo. Kan mij het ook schelen dat ie niet zal varen. Dat komt later nog wel als ik wat broodnodige skills heb opgedaan met deze dame. Waar je toch aardig wat detail in kwijt kunt van wat ik zo zie.
Hij staat wel aangeprezen als 'gevorderd' ik heb daar zeker wel naar gekeken, maar omdat ik een goed gedocumenteerd bouwverslag erover heb gevonden op een ander forum, waar het ook de eerste houtbouw voor de maker is heb ik er wel redelijk vertrouwen in dat het uiteindelijk goed moet komen. En het resultaat vind ik zelf toch wel erg mooi geworden. Het is ook weer geen project dat een jaar zal kosten, wat denk ik toch wel fijn is voor zo een eerste keer. Heb in het bouwverslag ook gelezen dat er genoeg haken en ogen aanzitten, maargoed het ging me om de uitdaging. En nu maar wachten tot ie komt! Want zelfs als jullie me deze massaal afraden is het te laat... hij is al betaald ;)

Voor de rest denk ik dat voor een redelijk zacht prijsje op deze manier toch een mooie uitdagende start mag maken, waar ik flink wat problemen in zal tegenkomen maar ook flink wat van kan leren. Daar is het me uiteindelijk toch om te doen.

Nu voel ik me alleen schuldig dat ik jullie 2 dagen heb vermaakt met de Dusseldorf en uiteindelijk dan toch voor een niet alleen totaal ander schip ga, maar zelfs voor een totaal ander soort modelbouw :oops:

Als ze eenmaal is aangekomen hier zal ik in elk geval ook een bouwverslag maken. In het slechtste geval kunnen jullie dat dan nog altijd gebruiken om nieuwe houtbouwers duidelijk te maken dat 1 ster echt genoeg is de eerste keer :lol:

Maar toch super dat jullie zoveel geduld hebben hier (tja wat verwacht je eigenlijk van de pro's in de modelbouw :lol:) en me van goed advies hebben bediend. Anders had ik de Dusseldorf gekocht en was ik er achter een maand achter gekomen dat al die kleine dingetjes extra een vermogen kosten.

Daar kan ik wel 10 van deze schepen van bouwen, mocht het niet meteen lukken :D Zucht, ik ben nu al een beetje verliefd geloof ik. Die zeilen, wat een rotklus lijkt me dat :D Ik verheug me er nu al op :lol:

@Perk

Dat is het ook voor mij, ik heb een jaar of geleden weleens een begin gemaakt aan een echte 1 op 1 gitaar. Dat is me goed bevallen hoewel de gitaar een aanfluiting was. Maar ik heb er zoveel lol van gehad om hem te maken. Ook heb ik sauna's gemaakt in het verleden en het is gewoon de geur van hout. Daar hou je van of daar hou je niet van denk ik, maar ik ben er dol op. En dat miste ik altijd een beetje in de plastic kits. Ik zal inderdaad wat gereedschap moeten aanschaffen. Maargoed dat is niet zo erg. Ii heb nu plotseling ook veel meer ruimte in mijn budget over. De boot die ik heb besteld kost 69 euro. Een wereld van verschil.

hallo wilbert

hoe kom je der bij dat zulke schepen niet kunnen varen ????
er is bij naviga een speciale klasse
nss genoemd
deze is speciaal voor dit soort schepen
in frankrijk wordt heel veel met zulke boten gevaren en zelfs echte zeeslagen na gespeeld
met echt vurende kanonnen en dies meer
er moet wel een kiel zoals bij een zeilboot onder de romp worden gemonteerd maar deze kan afgenomen worden als je de boot staties wil showen
hier een mooi model van de corason
nss
_DSC5315%20(Small).jpg

_DSC5348%20(Small).jpg

DSC00033.jpg

DSC00034.jpg

dit schip vaart heel mooi en is volledig hout bouw
hier nog eentje van een france website
226696483_54709614d9.jpg

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Hey Wilbert,

dat zie er mij een leuk scheepje uit!! Een hele uitdaging voor een beginner, maar niet zo gecompliceerd als al die driemasters waarvan het tuigage een compleet spinneweb is!

Daar ga je zeker een boel plezier aan beleven.

Enneeuh... als je ergens aan twijfelt, eerst vragen, daarna plakken ;) En ook wel: meet 3 maal, snij 1 maal !!

Ik neem aan dat je dat bouwverslag dat je aanhaalt ook helemaal hebt gelezen... leer ook ineens van de typische beginnersfouten die deze persoon heeft gemaakt... klein voorbeeld, op de 3° pagina van zijn bouwverslag, de bovenste foto, is héél erg duidelijk te zien dat hij al zijn latjes recht tegen elkaar lijmt, zonder ze naar de voorkant en achterkant toe smaller te maken. Het resulaat hiervan is ook pijnlijk zichtbaar op de foto. Het laatste latje sluit helemaal niet meer mooi aan op het 1° en 2° schot, maar staat meer recht ophoog dan de ronding te volgen.

Dat komt omdat, als je zo'n latje de ronding laat volgen, het naar de uiteinden toe een soort van bocht zal nemen, en daarom moet je de uiteindelijk versmallen, zodat ze toch netjes tegen elkaar komen.

Ik weet niet hoe goed je engels is, maar volgende site is de moeite waard om eerst eens door te nemen: Dry Dock Models ::

Op pagina 21 aldaar staat een heel mooie tekening van hoe het wel/niet moet: Dry Dock Models ::

Ook op modelbrouwers is een een goede PDF af te halen die de moeite is, deze is in het nederlands, en gebruikt de goede illustraties van hierboven aangehaalde engelstalige website. Ga even naar Modelbrouwers.nl modelbouw :: Tips en Trucs: bouwtechnieken (plastic, hout & resin) en daar de link "Het beplanken van een scheepsromp"

Lees het hele artikel even door, het zal je zeker helpen!!

Veel succes ermee!

voor dat geld kun je heel wat bootjes bouwen van het budget van de Dusseldorf.
Het gereedschap voor hout is een stuk duurder dan alleen een dremeltje en een mesje, maar dat valt nog binnen het budget.

Het is geen probleem dat je ons 2 dagen hebt bezig gehouden met de vraag, het is belangrijker dat je mischien over een jaar toch nog voor de dusseldorf kiest als wel overwogen keuze dan dat er weer een zoveelste half afgemaakte model op marktplaats staat.
Nu zal dat het probleem niet zijn, want je gaf aan hem heel mooi te vinden en als statisch model zal hij niet zo duur zijn, al is het dan gewoon een revell doosje in het groot....

Als je in het hout wilt doorgaan zijn er genoeg keuze's, statische zeilboten, oorlogschepen maar ook houten sleepboten, veerponten enz.

Houtbouw en brandweerboten gaat niet echt samen....

@Raf, ik denk dat ik me ongelukkig uitdrukte. Wat ik bedoel is dat ik hem dus niet waterdicht ga maken met wat dan ook en hem dus echt ga bouwen als statisch model.

@Dazzler

Jawel ik heb het bouwverslag gelezen. Toevallig dat je dat zegt over die planken bijsnijden, want dat heb ik in het verslag inderdaad ook gelezen. Dat zijn dingen die voor jullie heel normaal zijn, maar ik zou het niet gedaan hebben :D en inderdaad er tegenaan zijn gelopen. Dat bouwverslag speelde dus zeker mee in de beslissing om deze en niet de 'carmen' die ik ook erg mooi vind en hetzelfde kost te gaan bouwen.

Dank je trouwens voor de links! Ik heb niet meteen tijd ze door te spitten maar dat ga ik straks zeker doen.

hallo

bijsnijden gaat niet
er vanaf snijden wel hahaha
waterdicht maken met wat dan ook ??????
je kan hem goed koop waterdicht krijgen zonder dat het mooie hout niet meer zichtbaar is
en de romp (ben nog niet gaan kijken welke het is)zal toch echt wel geschuurt en gevernist moeten worden
waarom dan niet meten G4 zetten
is hij waterdicht en mooi glanzend in1 keer
groetjes raf

@Pergotje:
Hehe, dat had ik eigenlijk moeten weten die laatste zin... dat die 2 niet zo goed samen gaan. Maar ik ben blij dat ik hier de kans heb gehad het eens op een rijtje te krijgen. Goed gereedschap zal altijd duur blijven maarja, dat ga ik nog weleens vaker gebruiken.

Ik denk dat ik met jullie advies tot een betere keuze gekomen ben in elk geval. En nu het lange wachten op de doos :(

@RAF Omdat ik het zo weinig meerwaarde vind hebben als ze toch nooit het water zal zien eigenlijk. Maargoed, misschien bedenk ik me de tijdens de bouw nog, dadelijk eerst maar eens de tekeningen goed lezen voor ik begin te snijden en te plakken :lol:
Ik heb wat dat betreft nog wel een paar dagen :D

Van de bootjes die ik 2e hands in handen kreeg ben ik ook het net gaan afspeuren en heb ik de bouwhandleidingen afgedrukt.
Ik hoop binnenkort die andere blusboot erbij te hebben en heb de handleiding alvast meerdere keren doorgelezen terwijl ik het model nog lang niet in handen heb.

Ik heb het meeste met sleepboten en bezit dan ook bergen met foto's en heb de connectie's voor de ontbrekende foto's.
Als ik niet aan het bouwen ben, kijk ik heel vaak de foto's en kom steeds weer wat tegen dat mn model net dat ene puntje geeft waarvan de bemanning van het origineel zou zeggen, verrekt, das waar ook...

Kortom, onderzoek is een belangrijk deel van het bouwen.

Ik lees altijd de Modelbouw-actueel (ja Roel, hij is net weer binnen.), en daar staan heel vaak pakketten in die gemaakt worden en dat ze toch foutjes tegenkomen van iets dat in een andere volgorde gebouwd moet worden dan er staat.
Gewoon vooruit lezen en dan pas je stappen zetten.

Wat zijn trouwens dingen waarvan jullie nu al zeker weten dat ik het nodig ga hebben?
Ik heb zaken als een miniatuurboorset met schuurkopjes enzo al.
Ook heb ik een kielklem mee besteld, dat lijkt me toch wel erg handig.
En fijnere vijltjes, want die wat ik heb zijn niet zo geschikt voor 'fijn' werk.

En qua onderzoek: ik ben ook al flink aan de google :D
Heb overigens de laatste maanden ook wat boeken gekocht, de meeste wel over de echte scheepsbouw maar ook een boek met 17 plannen van echte schepen die je gewoon in de garage bij wijze van spreken kan bouwen met minimale investering. Hoewel dat laatste vast en zeker een zeer relatief begrip is :P

Even kijken Wilbert.... ik denk zo 1-2-3 aan:

* Een goed breekmes (stanley)
* Fijne vijltjes
* Schuurpapier
* Fijn schuurmachientje (proxxon bvb)
* fijn zaagje
* Hamer en fijne spijkertjes
* Pinnen (zo'n soort duimspijkers zeg maar)
* Klemmetjes
* Goed latje/liniaal
* Dremeltje
* Houtlijm & Papiertape

Dan denk ik dat we de belangrijkste zaken wel ongeveer gehad hebben.

Natuurlijk kan je achteraf leuke speeltjes van bvb Proxxon gaan bijkopen, die bepaalde klusjes sneller/aangenamer kunnen maken, maar echt nodig zijn ze niet...

vergeet ook niet een klein boormachientje. Ik heb lang een toestel op batterijen gebruikt en heb nu een lichte Bosch (echte) boormachine. Geeft veel meer koppel, echter ietsje zwaar in de hand voor heel fijn werk.

Ps, niet aarzelen vragen te stellen. Ik verander ook heel vaak van idee hoor.

Patrick

Dan heb ik de basisdingen toch wel zo ongeveer compleet nu denk ik.

Hoewel, een goede loep en lamp zijn denk ik ook nooit weg :lol:

Dat proxxonspul was inderdaad heel mooi zag ik op sjaak z'n site, maar ik heb toch gekozen voor het dremeltje/boortje van Artesania, tevens heb ik ook hun kielklem dus erbij besteld. Als dat geen verstandige keuze was hoor ik het graag. Bedenk me nu namelijk pas dat ik nieteens erop heb gelet of de bitjes/boortjes uberhaubt uit te breiden zijn bij Artesania. Ik kan het nu nog laten aanpassen zonder veel moeite. En inderdaad, het moet niet zo zijn dat alles wat ik "bespaar" met deze boot meteen alweer ga uitgeven :lol:

Edit: begin me wel af te vragen in hoeverre je bij de artesania uberhaubt van dremel mag spreken :D

Laatst bewerkt:
Ja zo een klein boormachinetje heb ik dus maar erbij besteld. Ik heb wel accuboren en 220v boren, maar in pistoolvorm en dat lijkt me niets hierbij.

Ik heb zelf een mini tafelcirkelzaagje daar heb ik heel veel plezier aan gehad.
Het klinkt enger dan het is, het heeft een zaagblad van zo'n 5 cm geloof ik.
Zelf is het apparaatje zo'n 15 bij 15 cm groot en wordt gevoed door een trafo, zodat je de draaisnelheid kunt regelen.

Denk dat dat voor het verjongen en op lengte maken van de latjes een succes is.

Dat dingetje heeft me zo veel tijd bespaart.

Verder heb ik een gewone bandschuurmachine op zn kop gezet en met een fijne schuurpapier erop kan ik alles heel simpel op maat schuren of alleen zachtjes de bramen erafhalen.

De rest van het werk doet mijn dremeltje.

Ja ik ben lui en hou niet van tijd verspillen ik heb niet zo veel tijd voor de modelbouw.

Voor statische modelbouw van zeilboten denk ik dat mijn methode wat te grof is, maar dat zaagje bevalt echt.

Heb je toevallig ook ervaring (of iemand anders) met de 'dremel-clones'?
Ik kwam toevallig net dit setje tegen van "Ferm". (ja die prijsvergelijkings-sites sturen je naar de meest vreemde postorderbedrijven :P )Ik ken het merk zelf niet en ik weet dat goedkoop bij gereedschap nog weleens duurkoop wil zijn, maar ik weet ook dat de inkt waarmee ze in China merkjes op apparatuur drukken maar een fractie kost van de inkt die men hier in Europa nog weleens lijkt te gebruiken :lol:

Iemand die er eens zijn licht over kan laten schijnen? De 'echte' dremel kost daar net geen 80 euro. Maar das toch een aanzienlijk verschil.

En wederom dank trouwens. Het blijft echt tof te zien hoever jullie erin mee willen gaan om me op weg te helpen.

Back