Eerste pakket: robbe blusboot "Dusseldorf"/ doen of laten?

hallo wilbert

het kleine probleem met sommige modellen en hun funkties is dat je tijdens het bouwen reeds bepaalde stukken moet hebben
servo's van de blus kanonnen bv omdat je der later lastig bij kunt
de sneheids regelaar omdat je de juiste afmetingen moet hebben om de grond plaat aan te passen
de accu omdat die niet altijd dezelfde afmetingen heeft als die beschreven bij de bouwdoos
en die met zo laag mogelijk staan wat stabiliteit betreft
dus eventueel de grond plaat uitzagen zodat hij er doorheen gaat en op de bodem van de romp rust (eventueel verstevigen met triplex plaatje )dat je dan best in de G4 zet
zodat als je water moest binnen krijgen dit niet begint krom te trekken
wat de twee kanaals aangaat ik heb er best ook nog wel liggen en die gebruik ik soms ook nog steeds
een zender is dus nooit weg gegooit geld
ik heb wat oppervlakte schepen en daar zitten deze zenders dan in al werken de toeters en bellen dan wel niet meer

groetjes raf

Daar heb je wel een goed punt ja. Ik moet sommige functies, als ik voor deze kit kies, natuurlijk wel meteen inbouwen. Anders maak ik het mezelf onnodig lastig. Ik heb inmiddels ook een mailtje gehad van iemand die deze kit functioneel heeft gemaakt. Hij was er 930 euro aan kwijt. Dat is voor mij meer dan een maandinkomen. Een heleboel centjes dus...

hallo wilbert

als het om servo's gaat kan je bij conrad wel een servo tester kopen
daar kan je met een accu er bij je servo's die je BV nodig hebt om je blusmonitoren te laten werken mee testen
en voor die monitoren hoef je niet de duurste servo's te kopen
daar zijn de goedkoopste conrad servo's goed genoeg voor
dan spaar je de tester weer daar aan uit
het voordeel je hebt nog geen zender nodig om te kijken of sommige functies goed werken

groetjes raf

Hoi Wilbert,

Je kan ook ( letterlijk) klein beginnen door een revell bouwdoos varend te maken.
Er zijn op het forum al enkele plastic kits omgetuned tot prachtige "zeewaardige" schepen. Zo ben je niet gelijk een hoop geld kwijt aan alle toebehoren, met uitzondering van de standaard spullen zoals de zender e.d.

hallo

zou ik niet mee beginnen
hier de reden
een plastiek model is nogal een beetje klein
dwz kleine dure servo's en dito ontvanger regelaars en motoren
gaat duur uit komen mijn gedacht
maar dat wil niet zeggen dat het niet kan
want ik ben zelf een skipjack naar een G wachington aan het ombouwen om zelfs te laten duiken maar ik zeg het het gaat een hele dure kleine duikboot worden

groetjes raf

Als je het over het uitbreiden van de f14 hebt, de prijzen van Robbe heb je inmiddels gelezen.

Lees als je de tijd hebt deze topic eens door:
zelfbouw-12-kanaals-multiswitch

Ik weet nog niet of het goed werkt, maar ik ga er 1 proberen dus....
Het scheelt stukken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou ook gaan voor een andere boot, kijken of het bevalt en ervaring op doen.
Dat wil niet zeggen dat ik de dusseldorf afraad, maar lees de bouwhandleiding eens door.

De revell doosjes zie ik ook niet zitten.
Al heb ik al 2 jaar de Goethe liggen en zou deze wel willen bouwen al RC, maar dat heeft met mn oude werkgever te maken.

Ik ben zelf begonnen met oude boten die ik voor een prikje heb kunnen opkopen en dan heb gerestaureerd en uitgebreid.

Heej Shifter,

Daar heb je gelijk in, maar ik ben voor mezelf dat stadium voorbij. Ik weet dat er mensen ziijn die zo een plastic kit varend hebben gemaakt, maar dat zijn de mensen met veel 'skills'. Het is niet dat je dat zondermeer kunt doen. Daarnaast wil ik een 'echte' boot. Dat laatste is natuurlijk heel relatief en bedoel ik zeker niet degraderend naar de plastic-bouwers toe. Integendeel, mijn hele ervaring bestaat uit Revelll kits en Fleischman treinen. Maar ik ben op zoek naar een uitdaging die binnen de perken blijft. Welke kit ik ook kies, het hoeft niet binnen week af. En ik heb wat geld gespaard, ik wil dat geld dan ook besteden aan 'mijn hobby'. Eigenlijk ben ik op zoek naar een probleem, waar de revell kits zo vakkundig zijn opgebouwd dat je geen 'echte' problemen tegenkomt bij het bouwen. Het gaat me wat dat betreft echt meer om de weg, dan om de bestemming. Ik wil rotzooien met zo een boot. Ik wil hem bouwen. Het varen zal zeker zijn charme hebben maar ik weet nu al dat de bouw voor mij meer plezier zal opleveren dan het eindproduct. Dan zou ik kiezen voor een heli of vliegtuig. Lijkt me veel leuker een uitdagender om te besturen.

Ik heb een dusseldorf renovatie gedaan, met conversie naar politieboot. Goedkoop was het niet, er zit inderdaad veel electronica in en ik heb dan nog niet eens echt veel laten bewegen.

Nu, boten zijn niet goedkoop als het op electronica aankomt. Waar je veel centen mee uitspaart, is door NIET de robe expantie modules te gebruiken maar goedkopere CONRAD schakelprintjes. Dat werkt ook goed (als je niet enorm veel extra dingen wil) en je moet niet eens je zender aanpassen.

kijk anders maar eens op mijn website voor foto's en verslag van de conversie.

ik ben nu even gestopt met modelbouw, vanwege geen tijd en energie. Ik denk niet dat ik nog snel een bouwkit ga kopen, ik heb er nu genoeg gedaan en nog in aanbouw. De volgende projecten gaan totaal houtbouw worden, kan ik veel meer mijn fantasie op los laten.

ach ja, de dusseldorf I had geen boegschroef in het echt, echter ik zou er direct 1 in het model steken.

Patrick

De dusseldorf bestaat in 2 versies, maar dat is om het je moeilijk te maken...

De echte dusseldorf is in 1963 gebouwd.
In 1979/80 is hij verbouwd en ongeveer 4 meter verlengd.
Hierna had hij ook maar 2 roeren ipv 4 en 4 bladsschroeven ipv. 3blads.

Het pakket wat verkocht wordt is van voor de ombouw, maar wordt door sommige fanatiekelingen verlngt en in huidige staat gebouwd.

Ik dacht eerst dat hij sinds de ombouw ook een boegschroef had, maar nu geloof ik dat Perk gelijk heeft.

Info over het origineel:
Feuerlöschboot Düsseldorf uiteraard wel in het Duits
Hier staan ook heel veel foto's van modellen er van op.

... Daarom mag een zender uitendelijk ook wel iets meer kosten. En 2 kanalen lijkt me erg weinig. Dan ga ik me eraan storen dat ik niet alles kan doen wat ik wil. Dus ik ga als het eenmaal zo ver is toch maar eens kijken naar zo een F14 of F16. Die investering doe ik graag.

Ik zou absoluut voor een FC16 gaan, deze kun je gebruikt nog wel vinden voor een leuke prijs en deze biedt vele voordelen tov een F14.

- computerzender dus bv servo uitslag vrij instelbaar, ook voor een boot erg handig/noodzakelijk
- accuspanning afleesbaar
- instelbaar stickmode, expo, dual rate, mixers, timer etc, gebruik ik ook voor boten
- meerdere modellen opslaan in het geheugen
- volgens mij zijn de prop/switch modulen goedkoper
- ook geschikt voor vliegtuig/heli

Succes met je keuze.

Ik zou absoluut voor een FC16 gaan, deze kun je gebruikt nog wel vinden voor een leuke prijs en deze biedt vele voordelen tov een F14.

- computerzender dus bv servo uitslag vrij instelbaar, ook voor een boot erg handig/noodzakelijk
- accuspanning afleesbaar
- instelbaar stickmode, expo, dual rate, mixers, timer etc, gebruik ik ook voor boten
- meerdere modellen opslaan in het geheugen
- volgens mij zijn de prop/switch modulen goedkoper
- ook geschikt voor vliegtuig/heli

Succes met je keuze.
kijk anders eens op de site van engel....

f 14 voor 129 euri
en een fc18 voor nog geen 200

FX-18 V2 Basic Set 6/7/3 F4301 with 7 channel receiver R137F -

groet ruben

Ervaringen met de FC-16 heb ik niet maar een computerzender heeft inderdaad voordelen.
Alleen heb je zo veel mogelijkheden dat de handleiding ook 4x zo dik is...

Ik heb nu de F14 in gebruik met mn Dusseldorf en met een duwboot.
Het probleem is dat in de duwboot de servo aan de andere kant staat dus het roer verkeerd om draaid.
Dit is in de zender wel om te zetten, maar moet je dus iedere keer doen als je van boot verwisseld, verder moet je de uitslag van iedere servo in elke boot gelijk houden omdat je geen servo beperking hebt.

Het eerste probleem heb ik tijdelijk opgelost door de servo arm toch andersom te zetten maar nu heb ik links en rechts niet de gelijke roeruitslag.
Hier moet ik dus een nieuwe servo voor hebben die andersom draait.

Dit soort problemen kun je dus wel oplossen met een computerzender, je stelt alles in en hoeft later alleen de naam van je model te kiezen.

Verder wil ik graag een dualrate voor mn duwboot gaan gebruiken.
Dat houd dus in dat ik met de losse boot maar halve kracht vaar en toch de volle uitslag van de stick ter beschikking heb.
Als ik dan met bakken ervoor ga varen kan ik 1 schakelaar op de zender omhalen en dan heb ik wel de volle kracht ter beschikking, ook leuk voor sleepboten waar de schaalsnelheid met losse boot meestal te hoog is.

Dit schakelingetje kost een kleine 50 euro en wordt in de zender geplaatst.

Bij een computerzender kun je dit ook weer via het geheugen doen, waardoor je de module niet nodig hebt.

Ik ben heel tevreden met de F14, maar weet wel dat er vele voordelen aan een computerzender zijn.

Dank jullie weer allemaal!
Voor de linkjes, de adviezen en gewoon het delen van jullie ervaring. Wat tof om te weten dat welke boot ik ook kies, ik hem niet alleen hoef te bouwen :D

Al met al krijg ik wel het idee dat de Dusseldorf inderdaad niet zo een goed eerste schip is. Eigenlijk toch wel vanwege de prijs, alles bij elkaar omdat ik echt alles moet aanschaffen ga je met gemak over de 1000 euro heen, richting de 2000. Dat lijkt me wat gortig. Zucht, maarja welke boot dan wel :P Duur is deze hobby toch en ik vind dat prielen met electro en mechanica wel heel leuk. Ben eens gaan kijken bij Billing Boats en Constructo, redelijk betaalbare houtbouwkits geloof ik. Alleen ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Er is te veel voor de beginner te koop.

Wat ik leuke voorbeelden van boten vind zijn oa. deze:

Een andere blusboot, tegenwoordig eigendom van een nederlandse scheepswerf.
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2149
Hier geld wel weer dat de toevoegingen het weer duurder maken.
Dit zal ook wel een snelle boot worden, 3 motoren naast elkaar.

Een reddingsboot:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2137
Het leuke aan deze is dat er een bijboot bij kan, die te water gelaten kan worden op afstand en dan ook nog zelfstandig kan varen.
Volgens Graupner niet meer leverbaar maar wel bij verschillende zaken nog in het asortiment.

Dan nog een echt beginnersbootje zoals ze zeggen:
ROBBE Modellsport Deutschland
Het leuke is dat dit een simpel bootje is, maar toch uitgevoerd kan worden met verlichting, draaiende radar en de kraan werkbaar zodat je ook tonnen kunt leggen.

Het zijn maar ideetjes van andere boten en hun functie's.

Dat zijn inderdaad mooie boten zeg! Alleen die laatste link, daarbij kom ik op de beginpagina van die site en niet bij een model. En weer een brandweerboot he. Dat kon jij natuurlijk niet weten maar sinds ik als kind bij de jeugdbrandweer zat, ben ik daar nog steeds gek op. Spelen met vuur, blijft prachtig en tot de verbeelding spreken :D

Ik heb nu de F14 in gebruik met mn Dusseldorf en met een duwboot.
Het probleem is dat in de duwboot de servo aan de andere kant staat dus het roer verkeerd om draaid.

Er is een printje die de servo andersom laat draaien hoor:confused:
Voorzover als ik het weet
Even aan corrien vragen !!!!!!!!!!!!!!!
mvg
Frederik:) :) :)

ik zou toch ook gewoon een computerzender kopen. Een FX18 is nu ook niet zo duur meer. Ik heb een FC16 voor vliegtuigen en de FX18 instellingen zijn iets universeler. DE FC16 is wel makkelijker in gebruik vind ik, ik geraak nooit gewoon aan het FX18 menu en knoppen.

Nu, boten maak je zo duur als je zelf wil. Je kan toch gewoon de dusseldorf bouwen met minder opties?

Als je de boot mooi vind, waarom niet ?

Patrick

PS, de FC16 heeft MAAR 2 geheugens. Daar geraak je niet ver mee. De FX18 heeft er veel meer

Laatst bewerkt:
Eigenlijk heb je daar een heel goed punt.

Want ik vind hem namelijk echt mooi, de vraag is alleen, vind ik hem ook nog mooi zonder al die functies. Maar dat is een vraag die ik zelf moet beantwoorden natuurlijk, hoewel ik eigenlijk al precies weet wat er gaat gebeuren. Volgende week zal de kit wel afgeleverd worden met de beslagset, en een maand later zal ik wel wat geld bij elkaar schrapen voor de servo's en electro :P
Ik denk dat het verstandig is als ik ook eens de mensen hier een PM stuur die hem al gebouwd hebben. Zodat ik een idee krijg of die functionaliteit later (lees: 13de maand later) alsnog toe te voegen is, of dat dat in de praktijk gewoon niet goed werkt.

Trouwens even over die zenders, nu weet ik dat de 35mhz band alleen gebruikt mag worden door vliegers, maar als ik zo naar die zenders kijk zie ik altijd al 35 of 40mhz of zelfs 2.8ghz erbij staan. Nu is er hier vlakbij een modelvliegclub en ik wil het zeker niet op mijn geweten hebben dat door mijn schuld zo een kist omlaag komt. Maar ik meende dat dit gewoon afhankelijk was van je cristal? En dus aangepast kan worden door een goedkoop cristalletje van een tientje te verwisselen? Maar dat is dus niet zo? Ik moet bij aanschaf echt meteen rekening ermee houden dat ik voor een boot van de 35mhz zenders wegblijf? Dit omdat ik met het oog op de toekomst het zeker niet onmogelijk acht ooit te gaan vliegen. En het zou zonde zijn om daar niet nu meteen al rekening mee te houden.

Het is eigenlijk simpel.
de 35 MHZ is verboden voor bootjes en auto's.
De 40 mhz is wel vrijgegeven.

Als er iemand toch op de 40mhz vliegt en storing ondervind, is dat mijns inzien dus zijn probleem, hij heeft namelijk het alleen recht op een storingsvrije 35 mhz.

Dan heb je verschillende kanalen op je zender, afhankelijk van je kristal.
Maar je kunt niet van te voren weten waar een vreemde mee vliegt/rijdt/of vaart.

De 2,8 ghz heeft een heel ander systeem waarbij de zender en ontvanger elkaar van tevoren vertellen alleen naar elkaar te luisteren en daarom storingsvrij (zouden moeten) zijn.
Daar kan een ander je wel meer over vertellen

Laatst bewerkt:
Back