Eigenbouw sleepkist

En die dame (Pam) sleepte nog eens goed ook nog! Wie wordt de eerste sleep(ster) in NL/BE ?

Agv de dikte van de vleugel en de lage ligging/hoge ligging van de motoras ligt thrustline/Zpt/liftpunt bijna op één lijn, ook niet verkeerd

Frank,

Bedankt voor het laten maken van de RVS mallen, en gelijk ook maar een setje positieve en negatieve mallen!

IMG_5007.JPG

JH, ik ben woensdag in Leiden misschien kan ik ze even droppen.

Scherp af draaiende vliegtuigen met een lang koord en daar de Geier aan
die recht door wil, dat gaat niet zo goed :puppydogeyes::puppydogeyes:

Ja Norbert, hij is ter ziele! Jammer! Ik vloog rechtdoor maar de sleper was al (héél kort) gekeerd met een snelle halve loop...
Maar niet getreurd, ga hem van de winter opnieuw bouwen, maar dan met schuimvleugels en de romp beter verankerd met die vleugels... Hij is sowieso erg licht gebouwd voor dat sleurwerk....

Hallo Richard, dat is prima.

laat even weten wanneer je in de buurt bent dan zorg ik dat er iemand thuis is.

Heb namelijk de garantie van een kop koffie ;-)

Richard voor wat betreft de isolatie heb ik een adres in Tilburg waar je ze in alle kwaliteiten kunt kopen bij de particuliere afhaalbalie:

Kooy isolatie en dakbedekking

Je kunt er alle mogelijke diktes en afmetingen en soortelijk gewichten halen. De standaard plaat meet 1,25x244. Ook Roofmate is er verkrijgbaar (ideaal als bouwplank).

Adres:
Adres magazijn
Bedrijfsnummer 3683
Jellinghausstraat 25
5048 AZ Tilburg
Nederland
Tel +31 13 5954747
Fax +31 13 4639580
E-mail info@kooytilburg.nl

Ze hebben ook een vestiging in Herentals.

Succes,
Alex

Alex,
MOOOIIIII!!
Ik heb ze gelijk gebeld, maar helaas nog ff geen antwoord.
Ik ga uitrekenen wat ik nodig heb voor een zootje vleugels.
Dan nog wat 0,8mm triplex halen en ik kan een aardig "setje" leveren voor de bouwers.
Landingsgestellen zouden onderweg moeten zijn.
Dan heb ik nog even hulp nodig voor als ik de vleugels ga snijden.

Wat zou ik als dikte nemen zodat je voldoende dikke schalen overhoudt, is 1cm (op de dikste plek van het profiel voldoende?

zo ik heb mijn mallen ook binnen. Zaterdag even de snijtafel afstoffen en dan eens kijken of ik een setje vleugels kan maken.

Richard

Ik denk dat je aan 10 cm schuim genoeg hebt. een cm boven en onder is wel prettig met die grote lappen. als je de schalen heel erg dun maakt dan is dat soms lastig met het lamineren van je fineer.

Laatst bewerkt:
Door drukte op het werk ben ik even offline geweest. Ik zie dat er hard vorderingen gemaakt worden. De tekeningen heb ik inmiddels binnen, dank Hans. Jan Hein, kan ik ook een setje vleugels bestellen bij je?

THX

Hallo Erik.

Ja hoor dat is geen probleeem.

De garage is opgeruimd, nu mijn bouwhok nog ;-) en dan kan ik vleugels maken. (er staan nu een paar raketten in de weg.

Ik ga er van uit dat ieder een gewoon ps schuim kernen wil, hard schuim kan ik ook wel snijden maar ik denk dat dat nodeloos extra gewicht is. Als ik het mis heb dan hoor ik het wel :-)

Na volgende week moet ik zelf effe voor groot onderhoud een paar weken in de revisie, paar nieuwe bouten in het frame, en wat nieuwe lagers en ik kan er na twee weken weer tegen aan.

Net even rond gebeld voor het schuim. platen van 1,25 meter zijn leverbaar met een lengte van 2,5 meter.

Lastig is alleen dat ik die niet in mijn antieke Volvo krijg en ze dus moet laten bezorgen, dat geeft vertraging en extra kosten.

Een oplossing kan zijn gebruik te maken van 1x1 meter platen, en dan een naat in het schuim te hebben. Als ik dan de plaat een beetje slim snij heb ik bijna geen verlies, ik denk zelf dat het in sterkte van de vleugel niet uit maakt. Een goede lijm naat is vele malen sterker dan het schuim wat er omheen zit. En heel veel extra werk is het ook niet echt.

Bij komend voordeel is dat ik mijn snijmachine niet hoef om te bouwen en dus eind volgende week de eerste kernen klaar zou kunnen hebben. (scheeld namelijk een hoop instel tijd ).

Graag zo snel mogelijk feedback ;-).

Laatst bewerkt:
Allen

Ik heb eea onder elkaar gezet:

Het 0.8mm triplex voor één romp (met marge om een bredere te maken voor een tweecilinder) kost plm 20 euro.

Abachi fineer is het duurste ik schat ongeveer 2 vierkante meter nodig te hebben per vleugel= plm 60 euro. Abachi is er niet in 45cm breedte dus moeten we het aan elkaar plakken.

De tempex (persing 20 kg/kuub) kost 10 euro per vierkante meter, dus ook 20 euro voor de kernen.
Totaal dus rond de 100 euro voor het basispakket, kan de precieze prijs pas vertellen als ik alles gekocht heb, er komen dan ook nog wat reiskosten bij, hout moet ik in Arnhem halen en de piep in Tilburg.
Dan moet er nog iemand naar mij toe komen rijden om samen de kernen te snijden.

Staartwielen zouden deze week vanuit Engeland verstuurd worden.

Verder moet je zelf wat triplex kopen voor de hoofd spanten en versteviging voorkant romp zijkant, balsa latten voor de rompspanten en liggers, balsa plaat voor de staart, 6mm staaldraad voor de poten, wielen, tank, beslag.

Stuur zsm een PM als je zo'n basis pakket wilt, dan ga ik inkopen.

Laatst bewerkt:
Har,
Verdorie je hebt gelijk. Daar kost het 5 euro de meter. Bij die andere 24 ex BTW, dat scheelt nogal.
Ik heb gekeken op Fineer / houtfineer in Eiken, Teak etc want de prijs voor vliegtuigtriplex is weer niet teveel, Heerendegen vraagt meer dan 65 euro voor dezelfde plaat van 0.8mm die daar 30 kost.

Ik zie nu dat ze fineer leveren in 0,6mm, is dat wel dik genoeg? Of wordt het daarom juist duurder?
Die van Heerendeegen is 1,0 dik. Nou weet ik niet welke dikte je nodig hebt, tis alweer zo lang geleden dat ik een vleugel zelf maakte...lang leve de ARF...

Laatst bewerkt:
1 millimeter is prima, met wat schuren (afwerking) zit je toch zo op 0,8.

0,6 millimeter is wel erg dun en meer voor wedstrijd-kisten

Ik ga even contact opnemen met wat mensen omtrent de Abachi b.v. met Kees Maas Modelbouw, ik hoop dat ik wat kan vinden met een lagere prijs.

Harry

Zo, dat doet de prijs ff zakken:
Nog niet zeker maar een prijs van plm 8 euro de meter voor abachi komt in zicht (tks Har,), dus geen 60 euro maar 16 euro...totaal prijs zakt dus naar rond de 55 euro....
Het is dan wel 1.2 mm dik maar 0.6 was toch te dun geweest.

Met de hulp van Gerard van Wieringen in 6 uur tijd 4 grote platen tempex omgetoverd tot 20 kernen, voor 10 vleugels dus!
We kunnen nu even geen gloeidraad meer zién....

IMG_5244.JPG

IMG_5246.JPG

Richard, ik zie dat je al zo ervaren bent dat je tijdens het snijden van de kernen gewoon de andere kant op kunt kijken. :p:p:p:p:p

Mooi stukje werk

Harry

Back