:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

Marcelair zei:
zie het al helemaal voor me. Modelvliegtuigen met transponders en TCAS. (traffic alerting avoidance system, simpel aangesloten op transponder)

Aan gezien het probleem is dat 90% van de general aviation geen TAS of TCAS heeft zie ik dat niet zitten.
Maar anders zouden we een mode"S" transponder op het clubhuis van het modelvliegveld kunnen installeren die een hoogte door geeft van 800ft ipv in het model.

(terinfo: omdat het 1 keer (in >20jaar) is gebeurd dat er een ballon van de paracommando's in diest is losgeslagen en daardoor in de CTR van brussel terecht kwam, werden zij verplicht om een transponder te installeren met een voorgeprogrameerde squalk die zich zelf automatische inschakeld als dit nog een keer zou gebeuren) dus maak ze niet te slim :wink: :wink:

Maar ik kijk al uit naar de mei editie van P&V

Theo Coenen zei:
Ben nu toch wel een beetje heel erg benieuwd naar de reactie die de KNVvL afdeling kleine luchtvaart nu gaat geven. Wordt de modelvlieger weer het ondergeschoven kindje of blijft er nu eens steun voor ons modelvliegers vanuit de "grote" KNVvL.

ik vind dat ze het voordat ze reageren op het artiekel eerst ook nog met de modelbouwers moeten bespreken.. of in iedergeval even vertellen wat ze willen vertellen voordat het al gezegd is..
Anders vind ik niet dat de knvvl namens mij als modelvlieger mag spreken..

Peter

Gisteren een bijna aanvaring gehad met een vlieger. Vloog op 700 voet het circuit van Hilversum aan, zie ik een object in de lucht niet zover boven me (geschat op 800 voet). Eerst leek een roofvogel die stil in de wind hing, dichterbij gekomen bleek het een vlieger 8O . Een vlieger verwacht je niet op zo'n hoogte (helemaal niet zo dichtbij het circuit van een vliegveld), heb je toch zeker een 300m lijn voor nodig.
Een vogel of modelvliegtuig kan je onderdoor vliegen, bij een vlieger is dat wat minder raadzaam. 't Is wel zaak om je tijdig te realiseren dat het een vlieger is.

met een vlieger bedoel je zo'n ding aan een touwtje?

Gezien.
We plaatsen in de mei-editie van piloot en vliegtuig een officiele reactie
van de KNVvL.
Groet
Ruud Vos, hoofdredactie Piloot en Vliegtuig

dus ze hebben wel naar mijn linkje gekeken ;)

Theo Coenen zei:
Ben nu toch wel een beetje heel erg benieuwd naar de reactie die de KNVvL afdeling kleine luchtvaart nu gaat geven. Wordt de modelvlieger weer het ondergeschoven kindje of blijft er nu eens steun voor ons modelvliegers vanuit de "grote" KNVvL.
Dit is de reactie die door de KNVvL naar de redactie van Piloot en Vliegtuig is gestuurd:

-------
Geachte redactie,

Het artikel “Laagvliegers”, geschreven door Hans Houtman, in de rubriek See and Avoid in het maart nummer van Piloot en Vliegtuig, vraagt nadrukkelijk om een reactie.

De schrijver doet het immers voorkomen alsof er ten gevolge van het vervangen van de oude Regeling Modelvliegtuigen door de nieuwe Regeling, door onnadenkendheid van ambtenaren en belanghebbenden een gevaarlijke situatie is ontstaan. Dat geeft een volstrekt misleidend beeld.

De feiten

Ook volgens de nu vervallen Regeling Modelvliegtuigen was modelvliegen tot een hoogte van 300 meter toegestaan. De uitzondering daarop was de limiet van 100 meter voor met motor aangedreven modelvliegtuigen zwaarder dan 5 kg. Met de nieuwe Regeling Modelvliegen is deze uitzondering vervallen en is de algemene gewichtsgrens opgetrokken naar 25 kg in overeenstemming met de regelgeving in naburige landen.

Verder bepaalt de Regeling Modelvliegen o.a:
- artikel 2 b: de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en het luchtruim daaromheen. ;
- artikel 2 c: de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig
- artikel 2 h: het is verboden een ander luchtvaartuig zo dicht te naderen dat gevaar voor botsing ontstaat;
- artikel 2 i: de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig dat geen modelvliegtuig is.

Tenslotte wijst de ministeriële toelichting bij de Regeling op het ook voor de modelvlieger geldende kapstokartikel 5.3 van de Wet Luchtvaart. Verderop in die toelichting wordt de modelvlieger nog extra op een mogelijk conflict in het luchtruim gewezen. Daarbij wordt andermaal gesteld: “Het is primair de bestuurder van het modelvliegtuig die een dergelijk conflict kan en moet voorkomen”.

Wat is er werkelijk aan de hand.

Het bovenstaande mag duidelijk maken dat er van de gesuggereerde onnadenkendheid geen sprake is. Er is wel degelijk goed nagedacht. Belangrijker echter is dat de veiligheid niet in het geding is, en daar gaat het immers om. Die veiligheid is gewaarborgd doordat de modelvlieger het luchtruim voor, achter, naast, onder en boven zijn model overziet. Hij ziet een ander luchtvaartuig lang voordat de piloot van dat luchtvaartuig het model kan zien. De modelvlieger moet, en zal, tijdig reageren. Modelvliegers, georganiseerd in de KNVvL, zijn zich bewust van de vliegveiligheidsaspecten die het modelvliegen met zich mee brengt. Het is niet voor niets dat in de toelichting bij de regeling verwezen wordt naar het basis veiligheidsreglement van de KNVvL.

Het advies van de schrijver aan piloten om daarom voortaan ogen op steeltjes te hebben, is onverstandig, dit los van het feit dat een goede look out in de luchtvaart altijd en onder alle omstandigheden een basisregel is. Laat elke vlieger in een VFR/VMC omgeving zich concentreren op zijn, hopelijk goed aangeleerde see and avoid procedure in plaats van zijn aandacht uitdrukkelijk te focussen op het zoeken naar een speld in een hooiberg. Zoals hierboven aangegeven geldt see and avoid zonder enige restrictie, ja zelfs nadrukkelijker, ook voor de modelvlieger.

Met enige regelmaat krijgen wij meldingen van modelvliegclubs die constateren dat een sportvliegtuig of helikopter bewust afbuigt in de richting van een modelvliegveld. Uit nieuwsgierigheid waarschijnlijk. Het is zeker belangwekkend om naar modelvliegen te kijken. Maar dan wel vanaf de grond en niet vanuit de lucht.

In het belang van een goede onderlinge voorlichting binnen de luchtvaartsector stel ik het zeer op prijs als deze reactie bij eerste gelegenheid in Piloot en Vliegtuig wordt gepubliceerd.

Hoogachtend,

Cor van den Burg
Voorzitter KNVvL
----------

Niet gek toch?

Boudewijn Swanenburg

Zeer nette reaktie, ik hoop dat dit voor de "echte" piloten wat "angst" wegneemt.

Na de uitgave van de P&V kwamen er bij ons namenlijk wel wat "verontwaarde" reakties over de "nieuwe" regeling welke ik als modelvlieger dan moest uitleggen dat er op zich weinig verandert is alleen dat we nu met elk model tot 25 kg ook naar de 300 mtr mogen.

Veel piloten hebben namenlijk de "oude" regeling nooit gelezen of geweten maar nu met de nieuwe regeling wordt dat wel ineens kenbaar gemaakt en hebben nu het idee dat ze ineens overal modelvliegtuigen tegen gaan komen op 300 mtr terwijl dat ervoor ook al wel toegstaan was onder bepaalde condities.

Ik ben van mening dat als dit artikel niet in de P&V had gestaan er voor 90% van de al gebreverteerde piloten er geen verschil was geweest omdat ze de oude regeling toch ook niet kenden.

Maar nu is er gerucht aan gegeven en schijnen ze opeens wakker te worden :?

:D wordt helemaal blij van zo'n verhaal !

Nog even voor K.N.V.v.L. Dhr Swanenburg, bij www.gooieneemlandvvm.nl EN onze goede buren van de MVA. We zitten aangrenzend aan een officieel laagvlieggebied.

Ook ik hoor vaak dat er vliegtuigen 'te laag overkomen' vervolgens wijs ik er op dat zoiets is toegestaan, juist door de nabijheid van dat laagvlieggebied.

Er is geen enkele officiële vliegkaart waarop staat aangegeven waar wordt gevlogen met modellen. --> Wel kun je de exacte locatie aangeven van het modelvliegveld in de nabijheid van het laagvlieggebied. :arrow: ADVIES: MAAK JE BEKEND EN HANG HET OP BIJ DE HAVENDIENST VAN HET BETREFFENDE VLIEGVELD

dus als ik het goed begrijp was er niet zoveel aan de hand?
of dacht alleen die meneer van p&v dat er wat aan de hand was, en ging hij alleen zeggen dat ze... blablabla

kan iemand uitleggen hoe het nou precies zit?
wie heeft er nou herrie geschopt?
de knvv(wat is dat nou?), en die heeft het nu opgelost.
of is het "allemaal de schuld van" die schrijver van dat stukje.
of hebben wij het allemaal verkeerd begrepen?

Ik denk dat de modelvliegvelden in de nabijheid van vliegvelden en laagvlieggebieden wel bekend zijn. Het gaat voornamelijk om velden langs populaire routes. In het weekend vliegen nogal wat sportvliegtuigen heen en weer van Hilversum naar Texel. Onderweg kunnen ze diverse modelvliegvelden tegenkomen: Crash bij Volendam, modelvliegclub Abbekerk bij... Abbekerk, Pegasus bij Andijk. Met dit voorbeeld zou je dus al deze velden bij zowel Texel als Hiversum bekend moeten maken (en Seppe, Midden-Zeeland, Rotterdam enz. waarvandaan ook wel deze populaire route wordt gekozen naar Texel, lekker makkelijk navigeren langs de A7 naar Den Oever).
Het kan geen kwaad het advies van Marcelair op te volgen, daarmee is alvast een begin gemaakt.
Bekend maken van zoveel mogelijk actieve modelvlieglocaties maakt de general aviation meteen duidelijk hoeveel luchtruim er nog over blijft (aangeven dat het bereik van modelvliegen niet zo groot is, een symbool op de vfr kaart zal waarschijnlijk groter zijn dan het bereik van de modellen vanaf een locatie).

oke, ik denk dat ik hem snap.
we mochten al op 300 meter, behalve met een motor en meer dan 5K en dat is nu veranderd naar 25 kilo, en die schrijver dacht dat nu opeens alles op 300 meter zit, en dus wil hij dat alles nu naar 100 meter moet.
dus dat heeft die knnvv(wat is dat nou !@#$, koninklijke Nederlandse normale vliegtuigen?) even uitgelegd.

dus er was gewoon niks aan de hand eigenlijk 8O

@Pepijn Zager,

De KNVvL is de "Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart" opgericht in 1907 ......

Deze vereniging behartigd de belangen van alle luchtsporten ..... 1:1 sportvliegen (motor+zweef), ballonvaart, parachutespringen etc.. maar ook de modelvliegsport .....

pepijn-zager zei:
dus dat heeft die knnvv(wat is dat nou !@#$, koninklijke Nederlandse normale vliegtuigen?)

Kijk eens op www.knvvl.nl of www.modelvliegsport.nl of in het forum KNVvL op dit modelbouwforum voor meer info aangaande de Kninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart.
Als je meer wilt weten over activiteiten van de KNVvL op gebied van modelvliegen kan de je posts van Boudewijn op het modelbouwforum allemaal doornemen.

Marcelair zei:
Ook ik hoor vaak dat er vliegtuigen 'te laag overkomen' vervolgens wijs ik er op dat zoiets is toegestaan, juist door de nabijheid van dat laagvlieggebied.
Kortom, ook buiten een laagvlieggebied mag onder de grens gevlogen worden? Valt daaronder ook het op wegdekhoogte tussen snelweg en modelvliegveld doorvliegen? 8O

Marcelair zei:
Er is geen enkele officiële vliegkaart waarop staat aangegeven waar wordt gevlogen met modellen. --> Wel kun je de exacte locatie aangeven van het modelvliegveld in de nabijheid van het laagvlieggebied. :arrow: ADVIES: MAAK JE BEKEND EN HANG HET OP BIJ DE HAVENDIENST VAN HET BETREFFENDE VLIEGVELD
Ik heb niet de indruk dat dit gedurende de, pak 'm beet, afgelopen 10 jaar enig effect heeft gesorteerd..... :cry:

:D Bruno, ik wordt de laatste tijd erg veel ge-quoted, zijn alleen maar juistheden hoor. :wink:

Kijk, en op wegdekhoogte over de grond scheren, (in een officieel laagvlieggebied) welke piloot krijgt het voor elkaar om op slechts 100 voet (1 voet is 3.28 cm) --> 30 meter nog te gaan kijken of hij en Goddank ook zij (gelukkig zijn er verstandige vrouwen die iets met hun leven willen) dat die nog een keer op de hoogtemeter gaan kijken om binnen de wet te blijven, die hebben wel iets anders aan hun hoofd.

En dat er een decennia niks van is te merken, van niet-te-laag vliegen, hang je lokatie een keer op bij de havendienst.

En dan tot slot de exacte ligging van dat laagvliegebied, vanuit een vliegtuig kun je no-way zien waar de grenzen daarvan liggen, ik ga ook vooral niet zeggen hoe laag ik waaro heb gevlogen want van prijsschieten hou ik niet zoveel. :wink:

pepijn-zager zei:
dus als ik het goed begrijp was er niet zoveel aan de hand?
of dacht alleen die meneer van p&v dat er wat aan de hand was, en ging hij alleen zeggen dat ze... blablabla

kan iemand uitleggen hoe het nou precies zit?
wie heeft er nou herrie geschopt?
de knvv(wat is dat nou?), en die heeft het nu opgelost.
of is het "allemaal de schuld van" die schrijver van dat stukje.
of hebben wij het allemaal verkeerd begrepen?

De schuld van de opschudding HIER is de mijne, door de (bewuste) keuze van de titel. dit voor de aandacht te trekken :oops:
Zoals je kunt lezen in de alle eerste posting ben ik het helemaal niet eens met het artikel in het tijdschrift piloot en vliegtuig. Waar iemand ZIJN ongegronde mening opdringt in een "vakblad" en hierdoor mensen die niet vertrouwd met de modelluchtvaart een helemaal verkeerd beeld geeft van onze vorm van luchtsport.

Gezien het resultaat (114 reacties/meningen sinds 09maart 8O ) en de actie van de KNvvL, geen slecht idee :P

Sorry, als hierdoor misverstanden zijn ontstaan :cry:

Marcelair zei:
Kijk, en op wegdekhoogte over de grond scheren, (in een officieel laagvlieggebied)
Nee, dat was er buiten, vandaar.

Marcelair zei:
En dat er een decennia niks van is te merken, van niet-te-laag vliegen, hang je lokatie een keer op bij de havendienst.
Ik heb met mijn bestuur afgesproken geen gedetailleerde discussies hierover te voeren op een openbaar forum, vandaar dat ik niet zal uitweiden over wat er allemaal al is geprobeerd. :nosmile: Maar ik waardeer je kennis en bijdragen zeer. :thumbsup:

Marcelair zei:
En dan tot slot de exacte ligging van dat laagvlieggebied, vanuit een vliegtuig kun je no-way zien waar de grenzen daarvan liggen, ik ga ook vooral niet zeggen hoe laag ik waaro heb gevlogen want van prijsschieten hou ik niet zoveel. :wink:
begrijp ik, zou ik ook niet doen :wink: Maar wat is dan de zin van de begrenzing, als niemand zich daar aan kan houden? Net zo iets als hoogte limieten vaststellen maar vervolgens geen hoogtemeter verplicht stellen...

Zoals het er nu uitziet kunnen de 1:1 vliegers ( buiten het zicht van welke verkeersleiding dan ook) doen wat ze maar willen en als er
-herebewaarme- daardoor ooit iets fout gaat, is het toch altijd de schuld van de modelvliegers. Mijn rechtvaardigheidsgevoel wordt hier tot over de vloeigrens belast...... :yes:

jetpropdlx zei:
... Zoals je kunt lezen in de alle eerste posting ben ik het helemaal niet eens met het artikel in het tijdschrift piloot en vliegtuig. Waar iemand ZIJN ongegronde mening opdringt in een "vakblad" en hierdoor mensen die niet vertrouwd met de modelluchtvaart een helemaal verkeerd beeld geeft van onze vorm van luchtsport...
Een privépersoon geeft daar zijn mening, dat doen wij hier ook op het forum. Van opdringen is geen sprake. Waarom schreef je "vakblad" tussen aanhalingstekens?

Back