:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

zo'n anwb heli heeft er weinig moeite mee om het pibrosje terug te transformeren tot hamburgerbakje gelukkig.

maar voor hetzelfde geld raust er een 2 meter hotliner met 200+ kmp/uur door de cabine van de anwb heli.

Gerard_nl zei:
maar voor hetzelfde geld raust er een 2 meter hotliner met 200+ kmp/uur door de cabine van de anwb heli.

Als je daar bang voor bent, dan kun je beter binnen blijven.
Oh nee!!! zo dadelijk zou misschien het dak wel eens naar beneden kunnen storten.:(

ik heb ze ook een mail gestuurd.
ze zouden hier komen kijken om het eens met wat modelbouwers te bespreken ;)

Volgens mij heeft in het verleden wel eens een ongeluk plaats gehad op Terlet waarbij een zwever met een model in aanvaring is gekomen en gecrashed. 't Is een verhaal wat ik volgens mij al meer dan 15 jaar geleden heb gehoord.

Freakazoid zei:
Is dat al eens gebeurd dan, dat er n model een echte neerhaald?

Die enkele keer dat het elkaar raakte.
Was op een locatie waar het veld gedeeld werd tussen verschillende gebruikers.

Maar echt naar beneden gehaald? Bij mijn weten is dat nog niet gebeurd.

flyingdries zei:
Volgens mij heeft in het verleden wel eens een ongeluk plaats gehad op Terlet waarbij een zwever met een model in aanvaring is gekomen en gecrashed. 't Is een verhaal wat ik volgens mij al meer dan 15 jaar geleden heb gehoord.
Terlet, een jaar of dertig, vijfendertig geleden, een lid van onze club. Toestel boorde zich in twee-zits zwever, de leerling-vlieger moest daarna het licht in één oog missen. Geen crash.

Paar jaar geleden in Groot-Brittanië vloog een modelzweefvliegtuig tegen/in een hangglider. Het vleugelstaal van het model snijdt een tuidraad van de hangglider door, piloot crashte, dood!

Modelvliegtuigen en mensdragende vliegtuigen gaan niet samen.

Sorry maar dat vindt ik wel heel kort door de bocht.

Dan kun je ook wel zeggen dat voetgangers en auto`s niet samen gaan of fietsers en auto`s, etc.

Ik ben van mening dat het best wel samen kan gaan zolang de regels maar zo goed mogelijk nageleefd worden en ieder op de veiligheid let.

Berto zei:
Sorry maar dat vindt ik wel heel kort door de bocht.

Dan kun je ook wel zeggen dat voetgangers en auto`s niet samen gaan of fietsers en auto`s, etc.

Ik ben van mening dat het best wel samen kan gaan zolang de regels maar zo goed mogelijk nageleefd worden en ieder op de veiligheid let.
Het gaat ook heel goed samen. Bijvoorbeeld op acht militaire vliegvelden worden meerdere luchtsporten tegelijk beoefend. Inderdaad, met goede afspraken onderling. In de toekomst zullen we vaker op de grond en in de lucht samen moeten werken. Wellicht met wederzijds een enkele beperking en aangepast gedrag. Maar veel beter dan thuis zitten kniezen omdat je niet meer kan vliegen.

Boudewijn Swanenburg

2 gevalletjes in en boel jaar, das minder dan er op de grond dood gaan he ;)

als er zo weinig ongelukken gebeurd zijn, dan vind ik het nogal nutteloos.

Je zult er maar in zitten :|
Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben (lees: betrokken zijn bij), zo'n mid-air.

Kleine modellen hebben aan de 200-300m genoeg, met grotere modellen wordt dit in de praktijk vaak overschreden.
Is het nu zo moeilijk hier een (technische?) oplossing voor te vinden?

Erwin Lokhorst zei:
Kleine modellen hebben aan de 200-300m genoeg, met grotere modellen wordt dit in de praktijk vaak overschreden.
Die technische oplossing is er al een hoogte mtr die via een zendertje de piloot zijn hoogte VERTELD., maar ik denk dat de disipline van de piloot een groter probleem is. Voornamelijk de termiek zwevers , waarvan verschillende een vario/hoogte meter gebruiken en dus bewust de grens van 300mtr overschrijden :oops:

Erwin Lokhorst zei:

Je doet net of al die aanvaringen zich boven de 300m afspelen.

Als we nu gewoon afspreken dat op de oneven weken de kleine luchtvaart de lucht in mag en op de even weken de modelvliegtuigjes het vrije luchtruim kunnen kiezen.
Dan zijn er misschien al een hoop frustraties de wereld uit.:lol:

Die mafkezen hebben al van 300 meter tot in de ruimte. Mogen wij dan nieteens dat kleine stukje lucht voor onszelf houden? Stelletje hebberige zeurpieten zijn et. :P

Dit is klinklare onzin. :evil:
Ik ben lid geweest van de modelvliegclub van Zwartberg Genk. :D
Daar vliegen aan de ene kant van de Hangars de modelvliegtuigen en aan de anderkant de Kleine burgerluchtvaart, Para's en Zwevers. :thumbsup:
Er is/was daar een GELE streep getrokken op het modelgedeelte en als je daar overheen ging zat je fout. :hammer:
Gebeurde dat te vaak had je een probleem. :2gunfire:
Als ermaar goede afspraken gemaakt worden en deze nageleefd worden is alles mogelijk.:worship:

Janneman :bye:

heb vandaag de nieuwe p&v in huis gehaald.
inderdaad kan ik me voorstellen dat een paar zo niet alle modelvliegende lezers hier om boos zijn geworden.
maar weetje ik ben wel blij dat die groote model piloten(de mensdragende modelen dan he.
want hoe je het ook bekijkt het zijn modellen) toch nog weten dat we er zijn.
see and avoid geen slecht advies van hun en als de schrijver het nu eens niet zo overdreven hadden neer gezet dat alle verantwoording bij de 1:1 piloten licht (want dat is tenslote totaal niet zo.) dan had ik het een heel goed stuk gevonden.
ook zijn opmerking over dat het te veel moeite is om alle modelvlieg velden op de kaart te zetten en ook dat dan de GA niets meer over houd klopt niet.
het is alleen even een handig iets dat als het op de kaart staat men niet constand dus hoefd te tuuren naar een modelvliegtuig.
tuurlijk voorkomt het niet alle problemen.
maar het maakt het zo wel voor ons klein model vlieger als hun stukken makkelijker.
in mijn mening.
wij als modelvliegers zijn mischien volgens de meesten van hun een raar volk.
maar de meeste modelvliegers vinden hun weer een raar volk.
maar als we nu eens allemaal samen werken(he dat is wat de knvvl juist poogt te doen)dan staan we met ons allen heel sterk.
maar ja hoe krijgen we dat in hun over volle koppen.
al die theorie en zo.

Freakazoid zei:
Die mafkezen hebben al van 300 meter tot in de ruimte. Mogen wij dan nieteens dat kleine stukje lucht voor onszelf houden? Stelletje hebberige zeurpieten zijn et. :P

Da's dus niet waar. Vooral in het westen van het land is het overgrote deel van het luchtruim voor verkeer van en naar Schiphol (vanaf 1500 voet/450m tot heel hoog), hier hebben we het eerder in dit draadje al eens over gehad. Verder naar het oosten en zuid-oosten is meer ruimte voor general aviation, daar is de max hoogte voor vfr vliegen (vliegen op zicht) door de weeks 6500 voet en in het weekend 9500 voet (bij voldoende zicht en niet te veel bewolking uiteraard, het blijft vliegen op zicht).

'k Moet zeggen dat ik in de Cessna meer risico loop en ander sportvliegtuig tegen te komen (vooral op zondag in de buurt van vliegvelden als Hilversum en Lelystad) dan een aanvaring te hebben met een sportvliegtuig.
Bij een modelvliegveldje in de buurt van Huizen heb ik wel een keer iemand een poging zien doen om achter me aan te vliegen, gelukkig kon het model de snelheid van ruim 200 km/u van de piper niet bijhouden.

Lekker belangrijk wat van wie is, boven die 300 meter. :P Boven de 300 is nu van "hun" en onder de 300 van ons. En voor aanvlieg routes hebben ze al hun zones.

Zomaar 2/3e van "ons" luchtruim afpakken vind ik vrij aso.

Niet dat et me veel uitmaakt, ik vlieg gewoon waar ik wil, en als ik zon sport vliegtuigje of een of andere heli hoor pruttelen, vraag ik aan mijn maten waar dat vliegtuig zich bevind, en blijf ik uit de buurt.

Ik denk niet dat et probleem is dat model vliegtuigen de grote tegen kunnen komen, maar dat er van die idioten zijn die proberen formatie te vliegen met dit soort toestellen. Om em ergens naarbinnen te douwen moet je toch wel ontzettend hard vliegen, en erg slecht vooruit kijken?

Bij een modelvliegveldje in de buurt van Huizen heb ik wel een keer iemand een poging zien doen om achter me aan te vliegen, gelukkig kon het model de snelheid van ruim 200 km/u van de piper niet bijhouden.

dit soort malloten en die die proberen om een hetelucht ballon of iets dergelijks proberen te vliegen verkloten het voor de ganse modelvliegerij.
bij ons op de club zou zoiets onmiddelijke schorsing tot gevolg hebben.

8O Wow zeg, wat een discussie, lees dit en oordeel zelf wat ze er op Lelystad (EHLE) van vinden. (staat bij 'Vliegende Cirkelzagen')

http://www.vliegclub-flevo.nl/upload/flightletter/200601Flightletter.pdf

Het is natuurlijk beter om uit de buurt te blijven. Scheelt weer bouwen ! :wink:

Wel leuk detail hierbij, je komt van alles tegen op 1000 ft (300 meter) langs de kust vliegers met lange lijnen, zeemeeuwen, reigers, ganzen, aalscholvers, plastic zakken, balonnen.

Vroeger hing er bij de havendienst altijd een opmerking en situatieschets van het dichtsbijzijnde modelvliegveld. Modelvliegveld Almere ligt aan de grens van een laagvlieggebied. Kijk, het is ieders verantwoordelijkheid om als clubbestuur zoiets aan te geven bij de betreffende airport. De modelvliegerij is gewoon geen partij voor de grote luchtvaart, dus drie keer raden wie er de klos is als je tegen zo'n echte kist aanknalt... :cry:

Back