Fluytschip (Kolderstok) door Jan

Nu de Vasa gereed is, de Fluyt weer op de bouwplaats gezet.
De 2 volgende planken gaan buigen dit weekend.

Ondertussen tijdens drogen opruiming houden met restjes van de Vasa Bouw
73abe1ac97ce8d8989434e2ef41b7775.jpg

Jan,
Mag ik ook antwoorden ?
Ik heb praktisch hetzelfde probleem gehad. Volgens mij komt het omdat de vorm van jouw moel niet exact gelijk is aan dat waarmee Hans in Autocad de vorm en lengte van de latten heeft bepaald. Dat kan bijvoorbeeld als de ronding van jouw boeg iets boller is en dus iets langer wordt. Of je hebt de vorige gangen niet net zo strak tegen elkaar liggen als in Autocad. Doordoor liggen ze iets hoger en worden dan te kort.
Eigenlijk kan je zelf daar nauwelijks iets aan doen anders dan opvullen met iets. Plamuur of zo.
Ik heb hans voorgesteld om geen hele latten te gebruiken maar in drieen. Dus met twee lassen erin. Dan kan je het middenstuk iets langer maken dan nodig zodat de bouwer het na het voorste en achterste stuk te hebben geplaatst het er passend tussen maken. Dit maakt het pakket natuurlijk wel veel moeilijker en mogelijk ook duurder. Ik weet niet wat Hans met deze tip gaat doen.

Het feit dat de planken net niet lang genoeg zijn is op enkele manieren op te lossen:
- de spanten net iets verder afschuinen of
- twee lassen maken in de huidgang en een aangepast tussenstuk ertussen plaatsen

Beide is te doen waarbij de tweede methode iets makkelijker is, maar waarbij je bij elke volgende huidgang dit opnieuw tegenkomt.
Beter is dus de eerste oplossing, maar die is wat meer werk.

in nieuwe pakketten zal ik de huidplanken een beetje langer maken zodat ze altijd op lengte ingekort kunnen worden. In de huidige voorraad is dat nog niet het geval en maak ik er een opmerking over in het pakket

Was iets te voorbarig, moet toch met opvulstukjes gaan werken.
Had strook 8 en 9 omgewisseld vandaar dat het leek te passen.
Nu alles weer aan het herstellen.

Tip voor verdere bouw, latje voor latje losmaken en buigen
En niet sneller denken te gaan

Ik weet het, wil nu eerst dit deel acceptabel hebben.
Schiet niet echt op, latje los halen en weer vastzetten en laten drogen kost veel tijd.

Ondertussen maar verder met andere model van de speedboot

Back