Fluytschip (Kolderstok) door Jan

Eerste deel van de romp is zover gereed.
Nu begonnen met de 2e set spanten.

52bb152668d88fe291e8b7ebbe51cb88.jpg

Komende weken hopelijk wat meer tijd voor modelbouw.
En dan verder met beplanking.

Tussen de bedrijven door 1e deel kieren dichten met mix van zaagsel en houtlijm, is helaas wel nodig.

Dit is inderdaad een lastig stukje. Maar het moet goed gaan. Het ziet er echt vreemd uit. Maar latten 18, 19 en 20 liggen straks bijna horizontaal en vormen dan de "heupen".
Ik heb wel een tip: Ik heb het spiegeldeel 21 iets af geschuind, zoals je ook doet bij spanten aan de stevens. Zie ook mijn komende update. Dan lopen lat 21, en ook 22 t/m 27, niet recht maar iets schuin tegen deel 21 aan. Lat 21 krijgt anders een een soort S-bocht en dat leidt later tot een ronding in de bovenbouw, terwijl dat eigenlijk recht moet zijn.
23-Rechtelijn-op-model.jpg

Als je dit doet krijg je het zoals in de bouwbeschrijving.
23-Rechte-voorbeeld.jpg

Succes

Jan: De delen 18 19 en 20 eindigen tegen de hennegatomlijsting aan. De drie delen daarvan moet je dus ook al klaar hebben.
Nog even een vraagje had jij de delen 18,19 en 20 eerst gelijmd of later conform de beschrijving.
Zag dat Hans G ze eerst gelijmd had in zijn verslag

Dit is toch echt het moeilijkste punt om die delen er daar in te passen. In mijn verslag lees ik dat ik er een week mee bezig bent geweest om die drie delen er in te passen.
De omlijsting van het hennegat heb ik wel later aangebracht en deze stukje maar beetje er in gevijld. Die S bocht waarvan Jan spreekt zit er ook een beetje in bij mijn model. Maar straks naar boven toe is het weer wat rechter geworden. Er is eigenlijk niet echt een manier te noemen hoe je dit gaat aanbrengen deze 3 gangen. Het is hier ook weer de moeilijkheidsgraad van 4 waarvan Kolderstok spreekt.
Ik ben zeer benieuwd of het gaat lukken.

Ben er aan begonnen, mocht het niet naar mijn zin zijn, kan ik het altijd weer loshalen. Ik heb wateroplosbare houtlijm gebruikt.

Zag ook nog dat de "stemvork" te ver naar achteren zat door kleine afwijking in de romp reeds. Heb deze wat afgeschuurd, zodat deze gelijk valt met de achterzijde van de achtersteven.

Dadelijk nog een latje lijmen en dan gaan we in de pauze stand voor de jaarwisseling

Langs deze weg nogmaals aan een ieder een VOORTVAREND 2024

De volgende latjes gemonteerd (22 en 23).
Ben zo tot nu toe tevreden met de vorm van het achterschip.

Ook verder met monteren van de nog ontbrekende staanders (1, 18, 19 en 20)

Geduldig werkje met veel klemmetjes en wachttijden.

De opening onder latje 21 krijgen we straks wel keurig dicht.

b2900f0ec513295d16bd8775379f03ff.jpg

3dc8a7bbcc129ce7c0c849273f814ff8.jpg

Klopt het opvullen van de opening.
Daar begin ik een volgende keer aan, nu nog wat verder met de verschansing (latjes 25 t/m 28)
Ik zou persoonlijk eerst die heupjes vullen. Mijn ervaring was dat je er daardoor nog wat gemakkelijker bij kon met klemmen en dergelijke. Als je eerst verder omhoog beplankt is dat lastiger.

Back