Fluytschip (Kolderstok) door Jan

De kielbalk en voor en achtersteven voorzien van sparing voor beplanking met kleine Frees.
Nu de kielbalk gelijmd op de spanten en ervoor gezorgd dat er geen lijm op MDF delen is gekomen.
8a9720834b19a833ed4871050b6ce578.jpg
4487af1c8ec7739d3d8725b3291db527.jpg

En de 1e zit nu te drogen.

Voor het lijmen maak ik gebruik van injectienaald gevuld met houtlijm. (Tip indertijd gehad op Beagle Forum en ook gebruikt met de Vasa)
Op foto nog groene naald, maar bleek toch te dun, dus nu de rode versie.
Na gebruik plaats ik deze in potje water zodat naald open blijft. Wel even voor gebruik even testen op stukje keukenpapier.

bfba255271e9dce4607357a11875733f.jpg

c43d4c308d182b64d200ae01d7a436cd.jpg

Ik gebruik al jaren injectie spuiten.
De groene naald is heel geschikt voor secondenlijm bij verstopping even een aansteker eronder ( damp niet in ademen)
De roze of roden naald gebruik ik voor uhu hard en inderdaad een spelt erin.
Groed Cees

Kende alleen toepassing net houtlijm. Zal andere lijmsoorten wel eens proberen alx ik die meer nodig heb.
Aangezien ik via de admiraal regelmatig oude naalden kan krijgen geen probleem

Een spuitje met houtlijm zet je met de punt van de naald in een potje water, altijd klaar voor gebruik, zie het nu was al gezegd :oops:

Wat een genot om met goed passende latjes te werken. Complimenten voor Kolderstok.
Bedankt :)
Tip die ik graag geef - op basis van terugkoppeling van andere bouwers: zorg ervoor dat de eikenhouten spanten aan de voorzijde voldoende afgeschuind zijn zodat de huidgangen goed aanliggen van voor tot achter. Wanneer je te weinig afschuint kan een huidgang soms net iets te kort zijn en krijg je de romp niet helemaal lekker dicht.

Hans

Kwam er achter bij de 4e strook dat er iets niet goed zat. Gelukkig gelijmd met water oplosbare houtlijm en de latjes 2 en 3 losgehaald zonder beschadigingen.
Komende tijd wat beter schuren en 2 latjes tegelijk met spelden proefplaatsen voordat ik ze ga lijmen.
Wou wat te enthousiast snel lijmen helaas.

Back