Fokker D21 project in Malta

Wat een lulkoek van die gasten!
Als iemand een D-21 wil bouwen is dat in het belang van onze nationale trots, en niet zodat een paar van die gasten een dikke leuter krijgen.
Eigenlijk een vette schande dat wij op dagen als 5 mei geen D-21 kunnen voorvliegen. Die mannen van het eerste uur hebben alles gegeven wat ze hadden.

Zou een mooie stunt zijn Jeroen als je na je vakantie de hele boel in het publiek domein gooit.

Juust, das klare taal........historisch erfgoed moet je hoogachten en koesteren, niet voor jezelf houden dus maar eerlijk delen

Edwin, het ziet er allemaal erg goed uit, volgens mij duurt het niet lang meer of hij mag naar buiten.

succes en de groeten

john

Hallo

Misschien is dit wat voor jullie.
Ga eens kijken bij Jerry Bates Plans, Fokker D XXI Bouwtekeningen schaal 1/5 en 1/4.5 ( Finse uitvoering ) en 1/4.5 ( Nederlandse uitvoering ).

Groeten Hans Selles

Ook die tekeningen ga ik kopen
om te kijken wat er overeenkomt
1/1 is het doel
maar dan ga ik wel op zoek naar hulp en sposors

Hallo

Misschien is dit wat voor jullie.
Ga eens kijken bij Jerry Bates Plans, Fokker D XXI Bouwtekeningen schaal 1/5 en 1/4.5 ( Finse uitvoering ) en 1/4.5 ( Nederlandse uitvoering ).

Groeten Hans Selles

Site is even under construction, je kan de D-XXI niet zien, sommige andere wel
ik heb wel oren naar die tekening(en), kent iemand deze tekenaar/uitgever?

gr john

Site is even under construction, je kan de D-XXI niet zien, sommige andere wel
ik heb wel oren naar die tekening(en), kent iemand deze tekenaar/uitgever?

gr john

Hallo Curly

Ga naar de homepage van Jerry en linksonder de catalogus downloaden/openen (pdf) en ga dan naar pagina 18.
Daar staat `n klein beetje meer informatie.

Gr Hans.

Hoi Allemaal,

De d.21 tekening van Jerry Bates is niet geheel schaal. Weet niet welke 3 zijden aanzicht hij heeft gebruikt! Maar op RCscalebuilder is een persoon bezig met de Fokker, en die heeft vragen gesteld aan Jerry Bates waarom bijvoorbeeld het stabilo volledig beplankt is? Het antwoord van zijn kant was dat is de info die hij heeft! Zo de eerste vraag die bij mij op komt hoeveel 'research' hij werkelijk heeft uitgevoerd.

Zelf heb ik de tekeningen voor de Curtiss Helldiver van Bates, maar ik heb ze nog niet gecheckt met een 3 zijden aanzicht.

Ondertussen een oplossing gevonden voor de motorkap. Ook de dummy uitlaat is in hand. Dit weekend volgt de foto's en details.

Groetjes, Edwin

Hoi Allemaal,

De d.21 tekening van Jerry Bates is niet geheel schaal. Weet niet welke 3 zijden aanzicht hij heeft gebruikt! Maar op RCscalebuilder is een persoon bezig met de Fokker, en die heeft vragen gesteld aan Jerry Bates waarom bijvoorbeeld het stabilo volledig beplankt is? Het antwoord van zijn kant was dat is de info die hij heeft! Zo de eerste vraag die bij mij op komt hoeveel 'research' hij werkelijk heeft uitgevoerd.

nee, dan weet je niet precies waar je het over hebt....

fijn dat het nu lukt met je motorkap Edwin, kom net terug van Hobby-in en heb nog wat materiaal gekocht voor de D-21, ik ga er volgende week weer mee verder en laat de cessna nu even rusten, aan 2 tegelijk werken gaat niet, daar heb ik geen ruimte voor.

groeten john

Motorkap

Goedenavond,

de voortgang van de motorkap. Het 'onderste gedeelte' kan eraf als het nodig. Het bovenste gedeelte kan eraf, wordt in plaats gehouden met vier M4 boutjes. De dummy uitlaat is van een oude 'deice pipe' van een vliegtuig vol met 'pit corrosie' waardoor het echt lijkt. Hier zijn wat foto's:

80404b2512429a2aa.jpg

80404b25124389518.jpg

80404b251241d2133.jpg

80404b251350b9e94.jpg

80404b2513509ecf5.jpg

80404b2512d215e55.jpg

80404b2512d2f2d6d.jpg

80404b25134fea7c4.jpg

Morgen de kap in het donkerbruin spuiten. Dinsdag de brandstofbestendige blanke lak erop.

Volgende kopzorg is de dummy motor....veel foto's.....nu nog motivatie en ideeen....

Groetjes, Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
ga je het uitlaatpijpje ook echt aansluiten op de demper
het ziet er echt erg mooi uit
dit is een top kist
ik heb trouwens die foto,s die jij bedoelde al
heb nu metertjes gevonden die er erg goed op lijken
eerst de panelen afmaken
dan aan het instrumentenpaneel gaan klussen
dan kan yke men kist mooi spuiten met de kerst

Hoi Jeroen,

nog niet zeker of ik beide uitlaten kan aansluiten op de dummy uitlaat. Er is weinig ruimte voor.

Volg jouw project, ziet er heel goed uit met de alu beplating. Zelf heb ik geen alu gebruikt wegens de 2.4GHz ontvanger. Daarom bekleedt met 0.4mm triplex met het zelfde resultaat.

Wel, ik heb een idee hoe ik de dummy motor ga doen. Het probleem er is niet voldoende ruimte voor volledige of halve cilinders....

Groetjes, Edwin

hoi Edwin,

ik heb wel eens een dummy gezien die gemaakt was van fijn metaal gaas.
dit was op en mal in vorm geklopt en opgeleukt met klepstoters, bekabeling enz.
het geheel zwart gespoten.
voordeel van deze methode is dat je voldoende koeling houd en het weegt niet veel,je ziet dan nog wel je motor zitten als je goed kijkt. Nadeel, het werkt als horengaas, er gaan vliegjes en vuil op zitten.

zomaar een idee.

Je D-21 wordt wel heel mooi.........!!

groeten john

Als het goed is moet een 2.4 ontvanger juist geen last hebben met alu bekleding
Waar bijvoorbeels het oude 35en40 wel last mee had
maar voor de zekerheid bouw ik mijn ontvanger in het staartstuk
Je kunt nooit safe genoeg zijn
Dat met de uitlaat moet te doen zijn
Ik ga het bij de meine zeker wel doen

Hoi Edwin,

Ik zag dat jij de motor niet in de rubbers hebt hangen(of ik heb het niet goed gezien).
Heb je daar geen problemen met het geluid of valt het wel mee met een starre ophanging?

Patrick

Hoi Jeroen,

De antenna's van de 2.4GHz ontvanger mogen niet afgeschermt worden door koolstof of alu bekleding.

Hoi Patrick,

wel degelijk op rubbers (8 stuks van dubro) aan beide kanten van het motorschot.

Groetjes, Edwin

Back