Fokker D21 project in Malta

hoi edwin,

de tekening is van yke rusticus, 1:4,5 , 2,50M sw, met een 45CC motor
het is een heel andere constructie als die van jou, meer een "doos" met daar omheen het contour. het is ook geen echte detailtekening, veel eigen inbreng dus. van de cockpit heb ik bijv. niets. behalve foto's.onderstel idem dito.........
is die tekening van jou wel gedetaileerd?

groeten john

vervolg wielkap

Goedenavond,

de aansluiting op de vleugel gemaakt. Balsa vulmiddel gebruikt (laatste foto, nog niet droog) voor de overgang naar de vleugel.

Hoi John,

wanneer begin je met de bouw?

In 1985/86 heb ik (eerste model) een D21 gebouwd (meer dan half) van de muiderkring tekening. Spanwijdte 1100mm. Had zelfs een OS15RC voor gekocht, maar nooit afgebouwd en gevlogen. In de laatste jaren zoveel mogelijk info bij elkaar proberen te krijgen voor een nieuwe 1:4. Ik bouw mijn eigen d21 dat begonnen is met het uit vergroten van de oude tekening 1:10 en alles zoveel mogelijk 'schaal' te maken. Het is vallen en opstaan.... maar hopelijk wordt het nog wat!

Groetjes, Edwin

hoi edwin,

de tekening is van yke rusticus, 1:4,5 , 2,50M sw, met een 45CC motor
het is een heel andere constructie als die van jou, meer een "doos" met daar omheen het contour. het is ook geen echte detailtekening, veel eigen inbreng dus. van de cockpit heb ik bijv. niets. behalve foto's.onderstel idem dito.........
is die tekening van jou wel gedetaileerd?

groeten john

Hoi Curley,

Neem aan dat je ook een draadje start? Ben benieuwd naar die tekening en hoe dat bouwt. Ben zelf aan het kijken naar een G-1. Met dank aan dit draadje :mrgreen:.

b

hoi edwin,

van de muiderkring tekening had ik al eens gehoord.
vind je het erg als ik af en toe contact zoek voor wat info?
andersom mag uiteraard ook.

ga vanavond beginnen met uittrekken van materiaal, zoek ook nog een adres om de tekeningen te kopieeren dan heb ik een werktekening en een "nette tekening"

groeten john

hallo Bramman,

de tekenaar van de D-XXI heeft ook de G-1, 1:5; 3,43 M met 2x 35CC

kan je zo bij hem bestellen Welkom bij Big Scale Planes

succes, john

Wist ik, met dank aan dit draadje ;)
Zit op een mailtje te wachten. Wil hem niet zo groot hebben, ben niet zo van brandstof. Dus probeer een 2,4 span van de G1 te bemachtigen. Voor Yke geen probleem begreep ik. Is echter vooral voor de bouwvoorraad, deze zal ik eerste jaar niet bouwen. Maar ben wel benieuwd hoe de tekeningen van Yke bouwen. Hoop daarom dat je een draadje start...

Beloof ik dat ik mee kijk :yes:

Hoogteroer

Goedenavond schaalliefhebbers,

de laatste update was alweer 2 weken geleden. Ondertussen bijna alle foto's van de D.21 die ik had geplakt in een fotoboek.

Verder gegaan met de staart. Twee servo's geplaatst voor het hoogteroerdelen.

Groetjes, Edwin

Hoi edwin,

Mooie directe aansturing zo van je hoogteroer, maar kom je niet in de problemen met je zwaartepunt met zoveel extra gewicht in de kont?

Gr. Teus

Stabilo/hoogteroer vervolg

Hoi Teus,

Had eerst een closed loop systeem voor de hoogteroerdelen aangebracht, maar alles er weer uitgehaald voor een directe aansturing met 3mm stuurstangen. Zoals het ernu uitziet kan dat extra beetje gewicht in de staart geen kwaad. Het richtingsroer wordt straks aangestuurd door kabels.

Gisteren en vandaag de rest van de stitching en pink tapes aangebracht op het stabilo en de hoogteroeren.

Groetjes, Edwin

Hoi Allemaal,

ondertussen het stabilo op de romp aangebracht. Nu kan eindelijk aan de 'fairing' rond het kielvlak beginnen :confused: . Valt niet mee een eigenbouw schaalmodel! Maar zoals gewoonlijk de moed erin houden :onweer: . Hier wat foto's:

Ondertussen dromen :rolleyes: van:
Jerry Bates Curtiss Helldiver met 'wing folding en slats'
eigenbouw 1:6 Focke-Wulf TA-154 "Moskito"

maar ja, Groetjes, Edwin

Goedenavond schaalliefhebbers,

de laatste update was alweer 2 weken geleden. Ondertussen bijna alle foto's van de D.21 die ik had geplakt in een fotoboek.

Verder gegaan met de staart. Twee servo's geplaatst voor het hoogteroerdelen.

Groetjes, Edwin

Pas op met die wielkappen.
Dat op de foto is het Finse model. Die zijn vrij dik en rond.
De Nederlandse was ranker en aan de zijkant vrijwel plat.
Kijk maar eens naar oude foto's waar je de D.XXI van voren kunt zien.
De Finnen hadden andere poten omdat daar 's winters ski's onder moesten kunnen

Hoi Rene,

klopt wat je zegt over de wielkappen, de orginele nederlandse uitvoering was dunner en platter dan de replica. Zelfs de 1:1 bouwers zitten er wel eens naast! En wat moet je dan doen met 1:4 model......dat laat ik maar even voor later, er is nog steeds voldoende werk in het verschiet.

Het kielvlak is ondertussen vastgelijmd en de 'fairing' aangebracht.

Groetjes, Edwin

Kielvlak

Kielvlak bekleed en stitching / ribtapes aangebracht. Morgen de stitching / ribtapes op het kielvlak aanbrengen. En daarna de grote klus om het vleugelmiddenstuk met de romp uit te lijnen en permanent te bevestigen.

Goedenavond, Edwin

Hallo Edwin,

Ziet er mooi uit allemaal!
Aan de zwarte randjes te zien gebruik je de pinking-tape van Mick Reeves
Zijn dit nu gewoon stukjes Solartex?
Werkt dit een beetje makkelijk?

Mooi, straks een oer-Hollandse kist boven Malta :p

Groeten, Ralf

Pinked Tape van mick Reeves

Hoi Ralf,

klopt helemaal. De tapes van Mick Reeves zijn van solartex. Heel makkelijk mee te werken, voorheen gebruikt op de Stearman. Voor het verven moet je wel de tapes even nalopen, en het beste is om vedunde spanlak met een kwastje aan te brengen. Ze zijn met de laser gesneden, dus er is een mogelijkheid dat het kartelrandje niet goed hecht ( dus vandaar de spanlak ).

Groetjes, Edwin

Goedenmiddag,

Richtingsroer voorzien van stitching/tapes. Had nog geen zin in het uitlijnen van de vleugel, dus maar weer een detail gemaakt. De orginele batterij box. Na het verven wordt ie vastgelijmd. Leuk om zulke details in te bouwen.

Groetjes, Edwin

Dank je Bramman voor je reactie.

Vanmiddag het vleugelmiddenstuk uitgelijnd. De foto's opgeladen dmv de 'directe links'.

full
full
full
full

Tot later,
Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
Het moeizame vervolg

Goedenmiddag schaalliefhebbers,

Even pauze!

ben bezig met de linker vleugel "fairing". Voordat het achterste gedeelte bekleedt kan worden moet er eerst een hoop andere werkzaamheden worden gedaan (bijna vergeten, komt toch een heel wat planning bij kijken in zo'n project). Ben tot de volgende conclusie gekomen:

1. schilder het frame en spanten.
2. breng de verlichting en servo draden aan.
3. bespan het achterste gedeelte van de romp met Oratex.
4. maak de fairings af.

Hier wat foto's van het vervolg

full
full
full
full
full
full
full
full

Al zeg ik zelf, ben toch aardig tevreden zover over het resultaat (misschien goed genoeg voor de F4C?).

Groetjes, Edwin

meer details

Goedenavond allemaal,

hoogteroerservo verlengsnoeren en bedrading voor deverlichting zitten ernu permanent in. De binnenkant geschilderd, maar moet hier en daar nog wel even nalopen. De dummy hoogteroer en trim kabels aangebracht.

full
full
full
full
full
full

Welterusten, Edwin

Back