Bouwverslag Fokker T.VIII W(G-2) ⇨ R-6 | Marine Luchtvaart Dienst

.
Nieuwe pagina, de huidige stand van de Fokker T.VIII W(G) R-6:

full



upload_2023-11-3_11-7-43.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank Ray en Bart!

.
Weer wat verder met de Fokker T.VIII W(G-2).
De cockpits afgeplakt en een laagje clear varnish gloss erover gespoten:

upload_2023-11-8_9-58-3.jpeg


Na het drogen van de clear varnish twee lagen Hollandgrijs op het frame geschilderd en weggelegd om te drogen.

De regsitratie R-6 had ik abusievelijk op (te) dun decalpapier geprint...
Ik gebruik altijd twee diktes, de dikkere versie (13 micron) voor grote graphics en de dunnere versie (8 micron) voor de kleinere graphics.
Voor de registratie van de Fokker heb ik per abuis de 8 micron versie gepakt...
Hierdoor scheurde de graphics op sommige plekken bij het aanbrengen, dat heb ik bijgetipt met wat zwarte Humbrol.
Als straks de 2K SprayMax op de kist zit is daar gelukkig niets meer van te zien:

upload_2023-11-8_9-58-20.jpeg


Zo... nu is het echt de R-6 :yes:

upload_2023-11-8_9-58-27.jpeg


upload_2023-11-8_9-58-36.jpeg


upload_2023-11-8_9-58-43.jpeg


upload_2023-11-8_9-58-51.jpeg


Verder met het Holland Lichtgrijs op de onderzijde van de vleugels en stabilo en het aluminium onder de floats.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank voor de leuke reacties!

Komt er nog een boordschutter in de achterste positie?

Zeker, en een gun op affuit!

Het Holland Lichtgrijs zit op de onderzijde van de vleugeltips, vleugelmiddenstuk en stabilo/hoogteroer:

upload_2023-11-13_11-44-12.jpeg


Ook de laag aluminiumverf zit op/onder de drijvers:

upload_2023-11-13_11-44-27.jpeg


Alle gebruikte verf is op acrylbasis behalve de aluminiumverf, die is op Alkydbasis.
De acrylverf is snel droog, de alkydverf was een dag na opbrengen nog plakkerig...

upload_2023-11-13_11-44-42.jpeg


Alles goed laten drogen nu:

upload_2023-11-13_11-44-51.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

Nu nog een beetje “weatheren”, maar dat is aan jou wel toevertrouwd :D.

Inderdaad veel te clean nog!
Eerst nog wat details maken en plaatsen, daarna lekker weatheren, leuk werk.

Kun je lakken op verschillende basis zonder problemen samen gebruiken?

Liever niet eigenlijk, ik werk altijd met alle lakken op dezelfde basis (WBPU).
Alleen de brandstofbestendige eindlaag is op een andere (2K) basis.

Maar voor deze Fokker heb ik voor het aluminium op de drijvers alkydlak gebruikt.
Gelukkig reageerde deze laag niet met de WBPU onderlaag en zit het er strak op.

Dat resultaat bereik je toch niet met een kwast?

Inderdaad niet met een kwast... maar wel met goede penselen ;)
En hetzelfde als met spuiten, niet in één dikke laag, maar in meerdere dunne lagen.
Alle kleurlagen breng ik meestal op met een penseel, alleen de transparante brandstofbestendige 2K eindlaag spuit ik erover.

Op onderstaande foto ligt ook een verpakking met een kleefdoekje.
Die gebruik ik altijd direct voor het schilderen, zo wordt de laklaag mooi strak.

upload_2023-11-21_9-56-44.jpeg


Komt er nog een boordschutter in de achterste positie?

Zeker! De schutter heeft al plaatsgenomen, het geweer op affuit moet ik nog maken:

upload_2023-11-21_9-58-43.jpeg


Zoals Kjel terecht al zei, veel te clean allemaal nog... maar de basis kleuren zitten erop:

upload_2023-11-21_9-58-54.jpeg


upload_2023-11-21_9-59-7.jpeg


Op Facebook vroeg iemand of ik wel met de Fokker T.VIII W durf te gaan vliegen...
Absoluut! Daar is ze voor ge-(ver)bouwd! Al m`n kisten zijn gebouwd om te vliegen.
Ik heb al een 2-persoons 'search and rescue bootje' + peddels aangeschaft voor de maiden poging :D

upload_2023-11-21_9-59-14.jpeg


Verder met de ontbrekende details, het aansluiten van de roeren, afdekkapjes voor de servo-openingen maken, servokabels afsolderen, etc, etc.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
mooi model hoor! Weatheren lijkt mij zelf verschrikkelijk, omdat ik het niet kan en bang ben zo'n mooi model te verpesten. Wel mooi om te zien dat anderen het wel kunnen :). Succes

Freek
 
Een kleefdoekje kun je bij elke dhz zaak of schilder kopen. Is bedoeld om voor het schilderen alle (fijne) stof en vuil weg te vegen van het oppervlak. En van stof/vuil krijg je irritante spikkels id lak als het op droogt.

Freek
 
.
Dank Freek en Henri :)

Ik dacht al, wat zit die te mokken daar.

:rofl:

Ze hebben inderdaad een wel erg serieuze blik, de vliegers van de Fokker...

full


Dat kleefdoekje kende ik nog niet. Wat is dat en wat doet het?

Precies wat Freek net hierboven geschreven heeft :thumbsup:

Is er een cursus schilderen beschikbaar?

Inderdaad! Dat resultaat bereik je toch niet met een kwast?

Voor het schilderen gelden veel dezelfde 'regels' als voor spuitwerk.
Het uiteindelijke schilderwerk wordt zo mooi als de ondergrond is waar je op gaat schilderen.
Ik wil geen houtnerf of pinholes in geglasde onderdelen, etc van mijn modellen zien voordat ik de kleurlaag erop ga zetten.
Schuren is dus een behoorlijk groot onderdeel van de afwerking, van grof naar fijn uiteraard.

Wanneer de ondergrond gereed is voor de kleurlaag schuur ik het nog heel licht na met fijn schuurpapier.
Dan de oppervlaktes ontvetten en de kist goed nalopen met een kleefdoekje (om de reden die Freek omschreef).
Daarna afplakken en net voordat het penseel de verf ingaat nog een keer met een kleefdoekje over het oppervlak.

De dikte van de verf is ook belangrijk, bij een te dikke verf kan je geen mooie dunne lagen maken.
En ook weer net als bij spuitwerk, meerdere dunne lagen ipv een dikke dekkende laag.
Ik schilder dan de eerste dunne (niet dekkende) laag in de vliegrichting op de kist.
De tweede laag breng ik dwars daarop aan, maar strijk die direct na, weer in de vliegrichting.

Een kwast is vaak veel te grof (wel snel klaar), maar ik gebruik smallere zachte penselen hiervoor.
Probeer altijd nat in nat door te schilderen tot de laag er helemaal op zit.
En zeker niet na een tijdje meer nastrijken, dan worden de penseel streken namelijk zichtbaar.

Tussen de lagen door heel licht schuren met fijn schuurpapier en afdoen met een doek.
Daarna weer net voordat je de volgende laag gaat schilderen over het oppervlak met een kleefdoekje.
Meestal dekt de WBPU mooi in 3 dun opgebrachte lagen.

Hier een voorbeeld van de WBPU laklagen opgebracht met penselen op m`n andere MLD kist, de Dornier Wal:

full


Het is dus (in tegenstelling tot wat ik wel eens lees) best mogelijk een strakke laag te schilderen in plaats van te spuiten.
Het vergt wellicht wat ervaring met het werken met penselen, maar dat is te leren, kwestie van doen!

Vooral bij het weatheren is het belangrijk dat de kleurlaag er strak (zonder zichtbare penseelstreken oid) erop zit.
Bij het weateren breng je namelijk alle oppervlakte details (maar ook eventuele oneffenheden!) naar de voorgrond.

Wellicht is spuiten sneller en eenvoudiger dan schilderen, maar ik werk zelf erg graag met penselen.
Heb daar 25 jaar geleden op de academie handigheid in gekregen en vind het ook veel leuker om te doen.
Tevens hoef ik geen spuitcabine/ruimte te maken, het schilderen kan gewoon op de bouwtafel.

Wat ook erg belangrijk is, haalde Bart al eerder aan:

Kun je lakken op verschillende basis zonder problemen samen gebruiken?

Beter van niet!
Ik heb in het verleden wel eens een afwerking totaal verprutst door verschillende laksystemen door elkaar te gebruiken :hammer:
De lagen reageerden op elkaar en werd of craquelé of werd gewoon snot / niet hard...
Sinds ca. 2010 gebruik ik bijna alleen nog WBPU voor de kleurlagen.
Dat is zeker weten compatible en vind ik ook fijne lak om mee te werken (met penselen).

Het weatheren doe ik meestal d.m.v. dry-brush of washes.
De washes zijn ook op waterbasis, maar de dry-brush vaak met Humbrol verf.

Als laatste gaat er bij mijn modellen altijd nog een transparante brandstofbestendige 2K laag over de gehele kist.
Tot een paar jaar geleden bracht ik die eindlaag ook op met penselen, maar sinds ik SprayMax heb ontdekt gebruik ik die.
Over de SprayMax heb ik al vaker geschreven in diverse verslagen.

Bijkomend voordeel van het werken met WBPU tot de eindlaag zijn ook kosten.
De WBPU is relatief erg goedkoop, alleen de SprayMax is een wat duurdere laklaag.

Het relaas hierboven is puur een antwoord op de vraag hoe ik het doe.
Zeker geen handleiding hoe het te doen, er zijn vele wegen naar Rome!
Ik ben soms 'jaloers' als ik het strakke spuitwerk zie die anderen maken, ik zou dat niet kunnen.
Maar dat is het leuke van deze hobby, lekker kunnen doen wat het best bij je past en genieten van de handelingen.
En van elkaars werk en bouwmethoden! :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor penselen gebruik je welke haren heeft het?

Welke korrel is voor jou fijn schuurpapier?

Ik heb een romp geel te verven van een 2.2 mtr kist , spuiten is me te omslachtig eigelijk dus neig erg naar het kwasten....

Helaas leef ik in een erg stoffige omgeving nu met aardappels sorteren dan zal t weer van zomer moeten.
Maar Geel en buiten is ook geen succes met vliegjes
 
Back
Top