.
Dank Freek en Henri
Ik dacht al, wat zit die te mokken daar.
Ze hebben inderdaad een wel erg serieuze blik, de vliegers van de Fokker...
Dat kleefdoekje kende ik nog niet. Wat is dat en wat doet het?
Precies wat Freek net hierboven geschreven heeft
Is er een cursus schilderen beschikbaar?
Inderdaad! Dat resultaat bereik je toch niet met een kwast?
Voor het schilderen gelden veel dezelfde 'regels' als voor spuitwerk.
Het uiteindelijke schilderwerk wordt zo mooi als de ondergrond is waar je op gaat schilderen.
Ik wil geen houtnerf of pinholes in geglasde onderdelen, etc van mijn modellen zien voordat ik de kleurlaag erop ga zetten.
Schuren is dus een behoorlijk groot onderdeel van de afwerking, van grof naar fijn uiteraard.
Wanneer de ondergrond gereed is voor de kleurlaag schuur ik het nog heel licht na met fijn schuurpapier.
Dan de oppervlaktes ontvetten en de kist goed nalopen met een kleefdoekje (om de reden die Freek omschreef).
Daarna afplakken en net voordat het penseel de verf ingaat nog een keer met een kleefdoekje over het oppervlak.
De dikte van de verf is ook belangrijk, bij een te dikke verf kan je geen mooie dunne lagen maken.
En ook weer net als bij spuitwerk, meerdere dunne lagen ipv een dikke dekkende laag.
Ik schilder dan de eerste dunne (niet dekkende) laag in de vliegrichting op de kist.
De tweede laag breng ik dwars daarop aan, maar strijk die direct na, weer in de vliegrichting.
Een kwast is vaak veel te grof (wel snel klaar), maar ik gebruik smallere zachte penselen hiervoor.
Probeer altijd nat in nat door te schilderen tot de laag er helemaal op zit.
En zeker niet na een tijdje meer nastrijken, dan worden de penseel streken namelijk zichtbaar.
Tussen de lagen door heel licht schuren met fijn schuurpapier en afdoen met een doek.
Daarna weer net voordat je de volgende laag gaat schilderen over het oppervlak met een kleefdoekje.
Meestal dekt de WBPU mooi in 3 dun opgebrachte lagen.
Hier een voorbeeld van de WBPU laklagen opgebracht met penselen op m`n andere MLD kist, de Dornier Wal:
Het is dus (in tegenstelling tot wat ik wel eens lees) best mogelijk een strakke laag te schilderen in plaats van te spuiten.
Het vergt wellicht wat ervaring met het werken met penselen, maar dat is te leren, kwestie van doen!
Vooral bij het weatheren is het belangrijk dat de kleurlaag er strak (zonder zichtbare penseelstreken oid) erop zit.
Bij het weateren breng je namelijk alle oppervlakte details (maar ook eventuele oneffenheden!) naar de voorgrond.
Wellicht is spuiten sneller en eenvoudiger dan schilderen, maar ik werk zelf erg graag met penselen.
Heb daar 25 jaar geleden op de academie handigheid in gekregen en vind het ook veel leuker om te doen.
Tevens hoef ik geen spuitcabine/ruimte te maken, het schilderen kan gewoon op de bouwtafel.
Wat ook erg belangrijk is, haalde Bart al eerder aan:
Kun je lakken op verschillende basis zonder problemen samen gebruiken?
Beter van niet!
Ik heb in het verleden wel eens een afwerking totaal verprutst door verschillende laksystemen door elkaar te gebruiken

De lagen reageerden op elkaar en werd of craquelé of werd gewoon snot / niet hard...
Sinds ca. 2010 gebruik ik bijna alleen nog WBPU voor de kleurlagen.
Dat is zeker weten compatible en vind ik ook fijne lak om mee te werken (met penselen).
Het weatheren doe ik meestal d.m.v. dry-brush of washes.
De washes zijn ook op waterbasis, maar de dry-brush vaak met Humbrol verf.
Als laatste gaat er bij mijn modellen altijd nog een transparante brandstofbestendige 2K laag over de gehele kist.
Tot een paar jaar geleden bracht ik die eindlaag ook op met penselen, maar sinds ik SprayMax heb ontdekt gebruik ik die.
Over de SprayMax heb ik al vaker geschreven in diverse verslagen.
Bijkomend voordeel van het werken met WBPU tot de eindlaag zijn ook kosten.
De WBPU is relatief erg goedkoop, alleen de SprayMax is een wat duurdere laklaag.
Het relaas hierboven is puur een antwoord op de vraag hoe ik het doe.
Zeker geen handleiding hoe het te doen, er zijn vele wegen naar Rome!
Ik ben soms 'jaloers' als ik het strakke spuitwerk zie die anderen maken, ik zou dat niet kunnen.
Maar dat is het leuke van deze hobby, lekker kunnen doen wat het best bij je past en genieten van de handelingen.
En van elkaars werk en bouwmethoden!
Groeten, Ramses
.