FORUMLEDEN met TECHNICITEIT in de aderen....."instrumenten"

Tja, vraag mij niet hoe de oude Chinezen hun sanitaire voorzieningen hadden geregeld, maar het lijkt mij erg ver gezocht dat ze de faecaliën in volle galop lieten afvoeren.

Mooi ding maakt gebruik van een omgekeerde pendel, dus met het gewicht bovenin. Was laatst een heel stuk over op History Channel.

Het is inderdaad een seismograaf, maar de mijne vind ik mooier :cool:.

Vind ik ook, Jan. Een echt origineel bestaat er niet meer, dus ook degene die ik liet zien (Beijing Museum of Chinese History) is een replica. Wel volop "verouderingstechnieken" op losgelaten zo te zien!!

Nu heb ik een probleem, het was niet de bedoeling om weer aan de beurt te komen. Ik had gedacht dat jij wel met iets elektronisch zou komen, waar ik de ballen verstand van heb. Maar kon het toch niet laten omdat het ding me bekend voorkwam.

Even pauze dus, tot ik wat gevonden heb.

Groet,

Ad

In dat geval heb ik wel even een tussendoortje, speciaal bedoeld voor de iets minder jonge modelbouwer. Zowel de benaming als de functie wil ik weten.

bonspec.jpg
bootst.jpg

In dat geval heb ik wel even een tussendoortje, speciaal bedoeld voor de iets minder jonge modelbouwer.

Bedankt Jan, gered door de gong!!! Ik moet vanavond weg, dus kan op z'n vroegst vanavond laat iets plaatsen (als ik wat gevonden heb tenminste).

Ik ben weliswaar "minder jong", maar als modelbouwer nog een kleuter. Dus ik ben benieuwd.......

Groet,

Ad

corrien

dat lijkt mij een vroegere servomotor met maar 4 standen
(ik insprireer mij ook een beetje op het kruis met het uitstekende asje....)

een relais ontgrendeld een "weerhaakje" zodat het kruis een kwart slag kan draaien....

ik zie wel geen motortje voor de aandrijving van het kruis....
(enkel een relais....maar das geen motor.....:))

steffe

corrien

dat lijkt mij een vroegere servomotor met maar 4 standen
(ik insprireer mij ook een beetje op het kruis met het uitstekende asje....)

een relais ontgrendeld een "weerhaakje" zodat het kruis een kwart slag kan draaien....

ik zie wel geen motortje voor de aandrijving van het kruis....
(enkel een relais....maar das geen motor.....:))

steffe

Dat moet toch beter kunnen! Iets wat vier standen lijkt te hebben levert niet altijd vier (stuur)postities op. Een spoeltje met een anker is niet altijd een relais en er zijn veel meer mogelijkheden voor de energietoevoer voor dit apparaat dat blijkbaar voor de "moderne" modelbouwer onbekend is.

Ik heb zoiets nog zelf gebouwd ... tekeningen stonden in het boek(je) van Evert Kreulen (zover ik het mij herinnner) ... (maar die had maar twee vingertjes, dus wat minder standjes, die van Jan doet er drie maal zoveel )

Ik vind, dat Ron het nu wel verklapt heeft, dus die mag het volgende tussendoortje plaatsen (eigen schuld...!).

In de beginjaren van de modelbouw was vliegen, varen en rijden een heel wat groter avontuur dan tegenwoordig. Je bestuurde je model dan ook niet met stuurknuppels, maar met het indrukken van schakelaars. Tiptoets bediening heette dat. Servo's bestonden nog niet, maar je stuurde met mechanische constructies, die door solenoïden werden bediend en escapements werden genoemd. Een opgewikkeld elastiek diende als 'motor' en zolang dat nog wat deed kon je vooruit.

Een heel verhaal over escapements vind je hier:

3 and 4 Finger R/C Escapements - Airplanes and Rockets

En een filmpje over zo'n beetje het meest geavanceerde escapement, dat ooit werd ontwikkeld, vind je hier:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal Ron maar ontlasten.....
Het wordt wel steeds moeilijker. Hier een apparaat/instrument, maar je moet wel kunnen lullen als brugman om de relatie met navigatie te kunnen leggen. Een Brugman in goede conditie zou het misschien kunnen.
full
En nee, het heeft niets met een klok te maken........
Wel met een nieuw vervolg op "zo vader, zo zoon"!!!

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
ik dacht eerst aan het binnenwerk van een scheepschronometer....maar ik zie geen veer.....

ik zie wel diverse opstaandje hulsjes met een hefboompje......dat gaan waarschijnlijk "draai knopjes" zijn

een gokje: een mechanisch rekentoestel

maar zo te zien....geen gewoon rekentoestel....
in de info van ad: voor navigatie

mischien een rekentoestel die het tabellen memento kan vervangen.....(sinus, cosinus, logaritmen, triometrische gegevens of het berekenen van formules ???)

uit de oude doos.....

logtafel.gif

groeten
steffe

Volgens mij moet je naar het London Science museum om dit apparaat te bewonderen.

Mooi hè Jan, daar. Bijna elke keer als ik in London was ging ik erheen. Was toch vlakbij Imperial College, en zulke schitterende tentoonstellingen!!

Moet eten, kom zo erop terug, Steffe.

Groet,

Ad

Back