Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

Klinkt als een slechte accu of iets wat onbedoeld veel stroom verbruikt.
Of mogelijk een slecht contact met een spanningsval als gevolg.
Kun je de stroom meten?

Ik zou even één voor één componenten gaan omwisselen, te beginnen met die accu, en kijken wanneer
het probleem verdwijnt.

Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.

Ik heb de ontvanger eruit gehaald en op de werkbank getest hoeveel de spanning inzakt onder belasting. Dus accu > y kabel sensor en ontvanger en één servo aangesloten. Met een 4,8v NiMH pakje is de onbelaste spanning 5,19 en zakt naar 4,5. De sensor gaat wel in het rood hierbij.

Ook getest met een 2s lipo: onbelast 7,96 en belast 7,6v.

De RSSI is overigens niet veranderd, nog steeds rond de 65.
Check dan gelijk de contacten in de romp waar je de flap en ailerons servo’s in steekt, en ik zou zowieso je bekabeling eens nalopen en een beetje fatsoeneren want het was best wel een warboel in je romp :rolleyes:
Maar ik herinner me dat je vertelde (ja is was degene die even langs kwam :D) dat je de vluchten ervoor geen problemen ondervonden had, dus lijkt een probleem in de bekabeling niet voor de hand liggend ….
Achteraf heb je die eerste vlucht echt mazzel gehad :) …… en ik ook bedenk ik me nu, er had zomaar een biglift door mn dak kunnen torpederen……. Damn :D

Ik vlieg al jaren probleemloos met deze kist en setup, alleen toen met een Spektrum ontvanger zonder telemetrie. Misschien dat het bereik al die tijd al op t randje was, zou kunnen. Wat niet weet, wat niet deert… Nog nooit verbinding verloren in de lucht (ook nu niet overigens, alleen de RSSI meldingen). Wel met een andere kist.

Ik vermoed dat het de sensor is waar wat mee aan de hand is. De NiMH mag dan misschien relatief veel inkakken onder belasting, onder de 4,5v komt ie niet en de sensor schiet dan wel even helemaal in t rood dus dat is vreemd. En bij 3,7v zou de ontvanger pas in de problemen moeten komen.

Laatst bewerkt:
Just my 2 cents.....

De S8R Pro heeft een ingebouwde telemetrie functie voor de ontvangerspanning. Die losse sensor kan je dus verwijderen en via de telemetrie uitlezen wat de spanning op de ontvanger is. Dit kan je dan zeer waarschijnlijk ook loggen op de X20. Verder kan je dan een waarschuwing instellen op je zender als de spanning onder de 4,5 volt komt. En minder stekkers tussen je batterij en de ontvanger geeft minder kans op storing.

Ik zie in je schema dat je een 20A BEC gebruikt in combinatie met een 3S Lipo. Die 3S lipo is waarschijnlijk omdat je die ook in andere toestellen kan gebruiken, maar verder zou je geen 3S nodig hebben en is 2S voldoende. Als je spanning op de ontvanger bij gebruik van deze 20A BEC ook zover inzakt, dan zou ik me toch serieus zorgen gaan maken, want 20A moet toch meer dan voldoende zijn om de servo's van een Biglift van een stabiele spanning te voorzien.

Verder lees ik opmerkingen over dat het niet aan de installatie kan liggen, want die werkte met Spektrum wel goed. Helaas is het zo dat er in een installatie ook slijtage op kan treden, met als gevolg dat dingen die eens goed werkte, dat later niet meer doen. En soms valt dat toevallig samen met de installatie van een ander merk ontvanger.

Tot slot staat er op de site van FrSky de volgende opmerking bij de firmware voor de S8R PRO. The suggested ACCESS RSSI is 32 for Critical alarm and 35 for Low alarm.

Met andere woorden. De RSSI levels van ACCESS ontvangers ligt lager dan bij ACCST.

Geef me 15 minuten met die kist en een multimeter en ik heb het probleem gevonden.

GJ

Bedankt voor alle reacties tot dusver.

Gert Jan, daar maak ik graag gebruik van. Laat maar weten als je binnenkort nog in de buurt van Vught bent en er naar wilt kijken.

Zou de RSSI nog op te krikken zijn van de ontvangers, of moet ik die als verloren beschouwen?

Bijlagen

• BCB81469-B5DE-4BBF-A033-DE118820D9BE.jpeg
    BCB81469-B5DE-4BBF-A033-DE118820D9BE.jpeg
    416,9 KB · Weergaven: 108
Dat de RSSI laag is kan aan de inbouw liggen maar ook aan die antenne die misschien af fabriek al los lag.
Bij mij is de rssi altijd vrij hoog, krijg zelden meldingen.
Als je geen andere ontvanger meer hebt mag je mijn R6 wel lenen.
Ik ben vanmiddag even bij Wil, denk ik.
En anders moeten we even kijken of we iets af kunnen spreken.
Makkelijkst is om een losse ontvangeraccu, losse ontvanger en een losse servo aan te sluiten, buiten het model.
Dan kijken of de spanning stabiel blijft.
Dan sluit je die 3 dingen al uit.
Als de spanning dan in het model wel terugvalt dan zit het probleem in de bekabeling, connectors of schakelaar.

GJ

Het rare is dat de RSSI bij beide ontvangers in eerste instantie prima was, tijdens de inbouw en test fase. Tijdens de eerste vluchten ging het bij beide ontvangers mis. Ik heb nog een R6 liggen maar voel er weinig voor om deze in de Big Lift te bouwen als deze ontvangers blijk te eten, laat staan een geleende ontvanger. Maar bedankt voor het aanbod.

Ik heb de ontvanger dus al los op de werkbank gehad, met alleen een accu (diverse geprobeerd) en één servo aangesloten. Dat was tijdens de test waarvan ik de voltages heb genoteerd.

Engel zegt dat de CDI wel eens de boosdoener kan zijn. Maar deze zit minstens 30cm van de ontvanger, dat moet voldoende zijn lijkt me? En die zou alleen kunnen storen wanneer de motor loopt. Tenzij de CDI zo enorm gestoord heeft tijdens de eerste vluchten dat de ontvanger daardoor beschadigd is. Maar dat zou niet moeten kunnen.

Vandaag heb ik helaas geen tijd. Meestal op vrijdag tm zondag wel ergens. Roep maar als je weer eens in de buurt bent.

Hmm, er zijn veel mensen die brandstof vliegen, ook met Frsky.
Nou eist brandstof wel meer van de apparatuur en inbouw, trillingen ontkom je niet aan.
Een brandstofmodel trekt ook meer stroom, door de trillingen want de servos staan steeds te corrigeren.
Ik zal even kijken wanneer ik weer in NL ben, dan plan ik wel iets in het weekend.
En ik zal wat mensen die echt dikke benzinemotoren vliegen met frsky vragen of ze problemen hebben.
Het kan zijn dat een bepaalde ontvanger gevoeliger is.

GJ

heel, heel, heel lang geleden waren er wel eens verhalen over soldeerballetjes in ontvangers die loskwamen en allerlei zaken kortsloten
maar die tijd is frsky al een flinke tijd geleden gepasseerd.

CDI, daar zit een hele grote spoel in.
kan inderdaad storen. maar schade geven...
Ik heb een cdi in mijn 600 maat heli gehad..
cdi tegen de motor aan, en afstand tot de ontvanger misschien 15 cm. wel met de motor ertussen.
en eigenlijk heeft dat nooit problemen gegeven.
nu zal frsky wel wat dingen anders hebben dan futaba. maar ik verwacht niet dat 1 puls van de cdi opeens de ontvanger om zeep helpt.

en tijdens je test op tafel was de cdi niet in de buurt.

Wat ik heel erg bijzonder vind:
normaal zijn de koperbanen in een ontvanger voor de + en - voor de servo's 1 lang, dik koperpad.
in feite KAN de ontvanger helemaal niets veranderen aan het voltage wat aan de servo's wordt doorgegeven.
Er kan in de ontvanger iets uitbranden in het printje wat de stroom omzet naar het voltage voor de eigen chipset.. dat kan. (zou kunnen verklaren waarom je de ontvangstproblemen hebt)
maar de hoofdstroom, recht vanaf de accu gemeten... daar kan hij helemaal niets aan veranderen.
Zeker op HV, 8 volt op de ontvanger is dan ook gewoon 8 volt op de servo.

Dus.. Als je die servo beweegt..
zou je eigenlijk denken dat die servo het probleem is..
misschien heb je zelfs 2 problemen...

1:
Ergens wordt er wel serieus stroom getrokken, anders krijg je een 2s niet 0,5 volt omlaag..
voor het gevoel: ik heb een 3d kist met 5 zware servo's. als ik dat snel beweeg, zakt het voltage misschien net 0,2 volt.
en dan heb ik het over servo's die 2 ampere kunnen trekken.. 20 of 25 kg.
nu zijn dit 2 2s 2200 accu's.
maar jij hebt het al met 1 servo..
die bij lange na niet in de buurt van de 2 ampere hoort te komen (denk ik?)
OF de servo trekt gigantisch veel. Of de accu is heel rot. Of in de kabels zit een breuk oid.
er klopt iets niet in de voeding, of er wordt teveel stroom weggetrokken

2
dat ontvangstgebeuren wat zichzelf vanaf een eerste vlucht opeens voordoet..
maar op de eerste grondtesten niet..
en na de vlucht wel..
er moet dan haast wel iets in het ontvangst circuit gebeurd zijn.
BEC zou ik wel in de verdenkingslijst zetten.
veel overwaarde. dat wel.
maar zou me niets verbazen als die een tik heeft gehad, en misschien tijdens de vlucht (andere belastingen dan bij grondtesten) een hoge spanning eruit gooit.
ik heb wel eens een bec gehad, die blijkbaar door de tijd heen capaciteit was kwijtgeraakt.
er is mij toen wel eens verteld dat er een paar onderdeeltjes met gebruik verminderen, en er dus ook wat capaciteit wegloopt door de tijd heen.
weet GJ waarschijnlijk zo te vertellen..

heeft mij toen een crash gekost..

lang leve electronica :D

wat voor servo's zitten er in die kist?
hoe oud zijn ze?

Gebruik je dezelfde accu voor je ontsteking en besturing?
Hmm, er zijn veel mensen die brandstof vliegen, ook met Frsky.
Nou eist brandstof wel meer van de apparatuur en inbouw, trillingen ontkom je niet aan.
Een brandstofmodel trekt ook meer stroom, door de trillingen want de servos staan steeds te corrigeren.
Ik zal even kijken wanneer ik weer in NL ben, dan plan ik wel iets in het weekend.
En ik zal wat mensen die echt dikke benzinemotoren vliegen met frsky vragen of ze problemen hebben.
Het kan zijn dat een bepaalde ontvanger gevoeliger is.

GJ

Kan het er niets mee te maken hebben dat hij zowel de ontsteking als de servo's met 1 accu-> bec van spanning voorziet?

Gebruik je dezelfde accu voor je ontsteking en besturing?

Kan het er niets mee te maken hebben dat hij zowel de ontsteking als de servo's met 1 accu-> bec van spanning voorziet?
Daar zat ik ook aan te denken....weet je zeker dat de ontvanger maar 1 spanningsbron heeft?

Stond in het schema wat hij in het andere draadje had geplaatst. 1x 1500mah. Vanaf de BEC naar ontvanger en ontsteking.

Stond in het schema wat hij in het andere draadje had geplaatst. 1x 1500mah. Vanaf de BEC naar ontvanger en ontsteking.
Dat had ik gezien. De ontsteking kan met geen mogelijkheid stroom doorgeven aan het andere circuit?
Ik heb weinig tot geen verstand van brandstof...

Nee..
de ontsteking is een ding op zichzelf, hij kijkt meet met een sensortje op de motor wanneer hij moet vonken.
Meestal hebben mensen er een op afstand bestuurd schakelaartje op zitten (kill switch), die wordt op de ontvanger ingeprikt.
maar normaal is dat er echt voor gebouwd, en zit er geen stroomdeling op.

gas geven van de motor gebeurt met een servo. toerental loopt op, ontsteking ziet het magneetje vaker langskomen en vonkt vrolijk mee.

In het schematje zag ik trouwens 2 accus..

1 naar de bec, en door naar ontvanger en servo's
en 1 naar de ontsteking.

en tussendoor wat sensoren, maar die zouden geen stroom mogen voeren..

In feite in de basis niet zoveel anders als de meeste benzine setups...

Met pielen is een van de antennes losgekomen van de ontvanger dus terugsturen kan ik nu ook wel vergeten.
Volgens mij zitten die ook gewoon met zo'n "drukknoopje" op de print? Zou je zo weer terug moeten kunnen klikken?

Verder is het raar dat een nieuwe ontvanger het EERST wel goed doet en na een paar vluchten niet meer. Dus ik geloof het spanningsverhaal niet zo. Iets "verslechtert"...

Volgens mij zitten die ook gewoon met zo'n "drukknoopje" op de print? Zou je zo weer terug moeten kunnen klikken?

Verder is het raar dat een nieuwe ontvanger het EERST wel goed doet en na een paar vluchten niet meer. Dus ik geloof het spanningsverhaal niet zo. Iets "verslechtert"...
dat zou inderdaad iets verklaren.... heb net even een krimpkousje van een jeti R7 afgehaald en die zitten stevig gefixeerd met een soort lijm/hars

Electronica veroudert amper.
Wat wel kan is dat door trillingen dingen loskomen.
Maar een accu kan wel verslechteren.
En als de ontvanger gevoed word uit dezelfde accu als de CDI dan kunnen er impulsspanningen problemen veroorzaken.
Feit is dat de spanning met minimale belasting inzakt, dan kan en mag niet.
Wat er voor de rest nog meer fout is zullen wel wel zien.
Misschien dat ik zondag even naar Vught rij... als de benzineprijs ietsje zakt, wat wel de verwachting is.

GJ

Electronica veroudert amper.
Ik zei ook "verslechteren", niet "verouderen".... :D
Wat wel kan is dat door trillingen dingen loskomen.
Dat dus.... slechte contacten.
En als de ontvanger gevoed word uit dezelfde accu als de CDI dan kunnen er impulsspanningen problemen veroorzaken.
Alles kan, maar DAT heb ik de afgelopen 7 jaar nog niet meegemaakt.... En zo lang vlieg ik al met ontvanger en ontsteking op 1 accu, in ondertussen ongeveer 10 modellen.

Ik kan hier de vinger ook niet op leggen, anders dan dat ik niet weet wat voor Big Lift dit precies is (originele multiplex bouwdoos of latere freeskit) maar ik weet wel dat er een dikke eencylinder stamper op hangt, en de oude Multiplex bouwdoos was erg mooi van constructie die goed met motortrillingen overweg kan, de moderne freeskit is erg "hard" en neigt naar mijn mening ontzettend naar rammelen. Dat hoeft de oorzaak niet te zijn, maar het is een van de dingen die me als eerste voor de geest komen als ik het probleem in de openingspost lees.

Ik zei ook "verslechteren", niet "verouderen".... :D

Dat dus.... slechte contacten.

Alles kan, maar DAT heb ik de afgelopen 7 jaar nog niet meegemaakt.... En zo lang vlieg ik al met ontvanger en ontsteking op 1 accu, in ondertussen ongeveer 10 modellen.

Ik kan hier de vinger ook niet op leggen, anders dan dat ik niet weet wat voor Big Lift dit precies is (originele multiplex bouwdoos of latere freeskit) maar ik weet wel dat er een dikke eencylinder stamper op hangt, en de oude Multiplex bouwdoos was erg mooi van constructie die goed met motortrillingen overweg kan, de moderne freeskit is erg "hard" en neigt naar mijn mening ontzettend naar rammelen. Dat hoeft de oorzaak niet te zijn, maar het is een van de dingen die me als eerste voor de geest komen als ik het probleem in de openingspost lees.

Maar dan nog.. hoe verklaar je dan het inkakken van de spanning bij gebruik van 1 servo.
Ruim 0,5 Volt... dan moet je het echt zwaar belasten om dat voor elkaar te krijgen.

GJ

Back