Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

Ik weet niet hoe het zit met de s8r antenne, maar waarschijnlijk met 1 stekker per losse antenne.
Als het inderdaad losse antennes met een coax zijn kun je ze zo vervangen, kijk hier maar als voorbeeld:

Je moet dingen stuk voor stuk oplossen.
Wegvallen van RSSI heeft in theorie niets met de spanning te maken, behalve als ie onder een minimale spanning komt.
Maar je moet eerst de spanningdip oplossen want dat is niet normaal.
Als dat op orde is dan ga je verder zoeken.
Het RSSI verhaal zal met een antenneverbinding te maken kunnen hebben.
Koud gesoldeerd, dan gaat het op den duur los (overgangsweerstand).
Dat kan exemplarisch zijn maar ook een produktiefout.
En dat is niet alleen Frsky, ik heb het ook ooit eens bij Robbe gezien.
Je kan de trillingen simuleren met een vlakschuurmachine, je plakt de ontvanger op de machine en laat hem lekker schudden.
Als er een los of slecht contact in de print zit dan komt dat naar boven.

GJ

Ik heb even rondgevraagd.
Misschien een probleem met de R8 Pro.
Maar niemand heeft problemen.. nou, 1 iemand had een probleem maar dat was ook een losse antenne bij 1 ontvanger.
Velen vliegen de R8 Pro gewoon in brandstofmodellen.
Dus dan is het heeeeeeel toevallig dat er 2 niet goed zijn (eigenlijk onmogelijk) of het probleem zit in de manier van inbouwen.

Ik ben nu ziek, wacht op een telefoontje van de arts, dus zondag zal het wel niks worden.
Ik neem aan dat de ontvanger in schuim gewikkeld en wat flexibel ergens in het model ligt?
Dan zouden het geen trillingen mogen zijn.

GJ

De ontvanger zat met een stukje klittenband vast (losjes). Geen schuim eromheen ofzo.

Ahh...
Basis ontbreekt hier dus ook (lijkt wel een rode draad bij die club).

Een ontvanger rol je in schuim, snij een matras open, of een stoel, dat schuim.
Dan bevestig je hem in het model.
Dat dempt de trillingen genoeg.
Klitteband doet te weinig.
Ik hing mijn ontvangers vroeger vaak in elastieken, dan blijven ze bij een klap ook wat langer heel.
Dat is weer een beetje overdreven maar OK...

GJ

Volgens mij heb ik “de basis” redelijk onder de knie, maar sta altijd open voor verbeteringen en leer nog iedere dag bij. Hoe zit dat met gestabiliseerde ontvangers? Hebben die geen last van zo’n schuim jasje? Het is per slot van rekening een SR8 Pro.

Ik hoor net dat er geen modelkeuring op de club gedaan word.
Dat is een KNVvL richtlijn.
En dan was dit aan het licht gekomen.
De bewegingen in schuim zijn minimaal en gestabiliseerde ontvangers hebben daar geen last van.
Schuim dempt trillingen van de motor en geen bewegingen van het model.
Waarom wil je trouwens een stabilisator in je model, je kan toch vliegen?

GJ

Spaningsdip is inderdaad prio 1.
zolang dit nog aan de hand is, zal het toestel omlaag komen. en hard :D

die servo, 538 mg, geeft volgens internet 7 kilo, en een verbruik van rond de 0,4 ampere.
dat zijn waardes waar een normale lipo absoluut nooit van zijn leven problemen mee mag hebben.
ik dacht eigenlijk dat je ook met de lipo testte..

maar die nimh..
jaren oud.. verwaarloosd of niet..
stop hem eens in de lader, even 4 keer leegtrekken en 4x volladen.
voor de grap even kijken hoeveel ma hij eruit trekt als hij afslaat.
en de 2e keer, 3e keer..
extreem goed mogelijk dat tussen de eerste cycle en de 4e zomaar 80% meer in de accu wordt geladen.
dan is je spanningsdrop waarschijnlijk opeens minimaal.
en jouw teken dat je even kritisch naar je accu moet kijken af en toe.

het zal niet de eerste zijn die ik op het veld betrap..
weg willen taxien, en dan af en toe de lampjes in het rood zien gaan (het wordt bij ons erg zwaar aangeraden om een alarm, zichtbaar of hoorbaar in het toestel te hebben..)
meestal nimh accu....
Bec's gaan meestal wat meer opeens.

probleem 2, de lage ontvangst:
niet vergeten: jouw voltmeter meet net als een multimeter gemiddeldes.
een spanning moet net ff wat langer heel laag staan voor de sensor/meter hem laat zien.

nu ga ik even filosoferen..
maar wat als de dips dik onder de 3,6 volt gaan, en de ontvanger intern dus steeds aan het herstarten is...
blijft wel raar dat de ontvanger na een paar keer in het toestel te hebben meegevlogen, opeens de originele waardes niet meer haalt.

OF je bec geeft iets af wat niet klopt..
heb je daar ook je meetpennen al eens ingestoken?
dus de uitgaande kabels van de bec. pennen er vast in.
y kabel oid.
boel opstarten, eens zien wat de bec doet als hij wat stroom moet leveren.

Dat RSSI verhaal zal komen door losgetrilde antennekabels.
Wat ik her en der lees is dat ze met connectors op de print zitten.
Stel hij komt iets los, dan heeft ie alleen nog maar aarde en geen signaal (de binnenkant van de coax).
Dan heb je wel wat ontvangst maar heel weinig.
Dus Prio 1 is spanning.
Prio 2 is een goede inbouw van de ontvanger, dus in het schuim, zoals men het geleerd zou moeten hebben.
En dan pas kijken wat de RSSI doet, maar ik denk dat de ontvangers overleden zijn, kapot getrild.

GJ

Hmm, ik volg je punt over de trillingen, maar ergens lijkt het me sterk dat dit in 10-15 minuten een ontvanger om zeep helpt. De vorige ontvanger die ik hierin had zitten was op dezelfde wijze geïnstalleerd en daar heb ik meerdere seizoenen best veel mee gevlogen. Ook in mijn andere brandstofkisten gebruik ik meestal een klittenbandje. Ik zal in t vervolg meer aandacht hebben voor een trillingsvrije inbouw. Of het nou wel of niet daaraan ligt, kan nooit kwaad.

Ik bestel een paar nieuwe 6v accu’s (was ik toch al van plan) en zal de spanningsdrop eens vergelijken. Kan ik ook gelijk de bec elimineren.

Laat ik nu juist geleerd heb om een 2,4 ontvanger absoluut niet in te pakken ivm warmte afvoer , uiteraard trillingvrij is wel van belang

Ik denk dat de antenne met stekkertjes zit.
Die kunnen loslaten, dat las ik ook al op een frsky forum.
Vastzetten met epoxy helpt daartegen.
Maar als je goed hebt leren modelvliegen heb je bepaalde dingen geleerd.
Bij brandstof;
Ontvangertrillingvrij in schuim verpakken en dan pas bevestigen in de romp.
Ja, ook bij 2,4 ghz.
Warmte is geen probleem.
Pak hem maar eens in en meet dan de temperatuur na een tijdje, dat stijgt minimaal.
Aan/uit schakelaar aan de andere kant dan waar de uitlaat zit.
Servos in de rubber tules ophangen, ook weer vanwege de trillingen.
Al deze dingen kan je weer vergeten bij electro.
Dit zou ook behandeld moeten zijn bij de keuring van het model.
1 van de richtlijnen van de knvvl en je vliegt bij een knvvl club dus zou de keuring standaard moeten zijn.
Ook ivm de overkoepelende verzekering.
Weer een puntje voor de jaarvergadering.

Verder, alle kabels zo kort mogelijk, zo min mogelijk connectors, dus liever geen servo verlengsnoertjes maar doorsolderen.
En de antenne haaks ten opzichte van elkaar leggen, niet afgedekt door carbon of metaal.
1 antenne moet altijd de zenderantenne kunnen "zien" .

GJ

Hmm, ik volg je punt over de trillingen, maar ergens lijkt het me sterk dat dit in 10-15 minuten een ontvanger om zeep helpt. De vorige ontvanger die ik hierin had zitten was op dezelfde wijze geïnstalleerd en daar heb ik meerdere seizoenen best veel mee gevlogen. Ook in mijn andere brandstofkisten gebruik ik meestal een klittenbandje. Ik zal in t vervolg meer aandacht hebben voor een trillingsvrije inbouw. Of het nou wel of niet daaraan ligt, kan nooit kwaad.

Ik bestel een paar nieuwe 6v accu’s (was ik toch al van plan) en zal de spanningsdrop eens vergelijken. Kan ik ook gelijk de bec elimineren.

Het kan natuurlijk zijn dat de ene ontvanger de andere niet is, he? Ik plaats mijn ontvangers meestal met een elastiekje of tie-rapje losjes op een blokje schuimrubber, inderdaad om ze NIET "in te pakken" maar wat ik zo op de foto's zag is dit wel een heel erg klein dingetje... En hoe lichter, hoe minder een "flexibele montage" effect heeft. Vergelijk het met bladveren van een 30 tons truck waar je een lelijk eendje mee probeert af te veren. Dat werkt ook niet.

Ik gebruik klittenband .hierdoor creeer je een kussen voor je ontvanger .
Ook leg ik een dubbelzijdige klittenband om de ontvanger .
Dit is afdoende genoeg om de ontvanger te beschermen .

Trillingen
Kun je minimaliseren in een brandstofkist .
Prop balanceren en de passing om de propnaaf zo zuiver mogelijk .
Evt de motor op rubbers zetten .

Iemand post een probleem, ook met een SR8 Pro.
Met 4 verschillende ontvangers.

Really tired of Frsky brand!! Again, again and again the same problem. It will be the last time I will spend my money with these receivers and the next time I have a problem I will come back to Futaba gear that I flied for the last 40 years with no problems!!
It´s the third time I´m having problems with the SR8 Pro receiver. When I turned the RX on on the bench I received a RSSI of 100 dB when the RX was near of the TX.
At the first flight the telemetry show me a RSSI never less then 45/50 dB. Before the third flight the RSSI was less then 94 dB on the ground and at flight it started to send me a low RSSI warning.
The same happens performing the range test. Everything was ok before the first flight and after 2 flights the RSSI is low.
I don´t know if the problem is the heat or vibration. I just know it´s not my problem, but a Frsky problem that sell a bad receiver.
I can´t trust in Frsky anymore and I don´t know which receiver I need to buy!!

• X20S transmiter updated to the last firmware version
  • gas plane
  • balanced propeller
  • Rxs updated to the last firmware version
  • redundancy with a R9 MX 900 mHz receiver
*** I had the same problem with a RX8R Pro receiver other receivers are working with no problems. 1 S8R, 2 RX6R , 2 R6... the problem is the SR8 Pro

Geen idee hoe hij hem gemonteerd had, andere mensen zeggen dat de oorzaak vibraties zijn en daardoor een losse antenne.

GJ

Iemand post een probleem, ook met een SR8 Pro.
Met 4 verschillende ontvangers.

Really tired of Frsky brand!! Again, again and again the same problem. It will be the last time I will spend my money with these receivers and the next time I have a problem I will come back to Futaba gear that I flied for the last 40 years with no problems!!
It´s the third time I´m having problems with the SR8 Pro receiver. When I turned the RX on on the bench I received a RSSI of 100 dB when the RX was near of the TX.
At the first flight the telemetry show me a RSSI never less then 45/50 dB. Before the third flight the RSSI was less then 94 dB on the ground and at flight it started to send me a low RSSI warning.
The same happens performing the range test. Everything was ok before the first flight and after 2 flights the RSSI is low.
I don´t know if the problem is the heat or vibration. I just know it´s not my problem, but a Frsky problem that sell a bad receiver.
I can´t trust in Frsky anymore and I don´t know which receiver I need to buy!!

• X20S transmiter updated to the last firmware version
  • gas plane
  • balanced propeller
  • Rxs updated to the last firmware version
  • redundancy with a R9 MX 900 mHz receiver
*** I had the same problem with a RX8R Pro receiver other receivers are working with no problems. 1 S8R, 2 RX6R , 2 R6... the problem is the SR8 Pro

Geen idee hoe hij hem gemonteerd had, andere mensen zeggen dat de oorzaak vibraties zijn en daardoor een losse antenne.

GJ
Waar heb je dat gevonden?

nou..
klein tikkie offtopic, maar om even op het keuringsverhaal en standaard lessen in te gaan..

- Ik zet zelf mijn ontvangers ook met een stuk tape/klitteband, en ty wraps vast.
tape voor vast en anti trilling.
ty wrap voor als de tape loskomt (wat het nooit doet) en het gaat stuiteren. die ty wraps zitten dan ook niet al te vast.
mijn reden om hem juist niet volledig in te pakken, is met name de controle dat alles nog vast zit.
en ik kan de lampjes tenminste zien.

grappig genoeg zie ik de "oude" generatie de ontvangers wel helemaal inpakken..
maar ze kunnen er niet echt een erg goede reden voor geven.
misschien iets met de 35 mhz techniek waarbij dit wel kritisch was?

mijn manier van inbouwen heeft voor mij, in alle tijd dat ik met dit spul bezig ben, nog nooit tot 1 enkel probleem geleid.
en 1 brandstoftoestel is ook al zo'n beetje vanaf het begin bij me..
ook om me heen is eigenlijk 90% van de keren dat er een ontvangst probleem optreed, de voeding het probleem..
Nu heb ik futaba, en op het veld is meestal futaba en spectrum aanwezig..

- ik zou niet perse onderscheid maken tussen electro of brandstof qua montage.
er is meer gerammel dan alleen de motor.
en een brandstoffer rammelt wel meer (natuurlijk), maar zou niet voor problemen moeten zorgen..
ik hoor wel eens mensen zeggen dat een brandstofmotor de scharnieren sloopt en zo..
dat heb ik letterlijk nog nooit gezien.

wel mensen die de scharnieren alleen borgen, maar niet vastplakken. "vervangt makkelijk"
ja, maar het komt er ook heel simpel uit..
bij die mensen snap ik dat een brandstoffer eerder voor problemen zorgt..

Back