Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

Het probleem hoeft niet perse achter de ontvanger te zitten. Het kan heel goed de ontvanger zelf zijn.

Zelf heb ik lange tijd terug ook gezien dat mijn vrijwel nieuwe zender intermittend storing gaf. (HF viel plotseling weg)
Niemand geloofde dat, iedereen wees naar de ontvanger voeding.
Toch was het aantoonbaar de zender. (Was mijn laatste grote crash in 2004)

Ik zou zeggen, stuur die ontvangers terug voor controle en doe de zender er ook meteen bij.

Grt,

Arnoud.

Ik heb getest met een warme NiMH, dan zakt ie iets minder ver in. 5,17 onbelast en 4,7 belast. De servo is een Corona DS 538MG van X jaar oud. De NiMH is ook al een paar jaar oud maar niet verwaarloosd. Heb helaas geen andere om te testen. Alleen een 2s lipo maar het zijn geen HV servo’s.

Ik heb ook een nieuwe (letterlijk ongebruikte) servo getest, een SpringRC SM-S4482M. Deze gaat wat beter, 5,17v om 4,95v afgelezen van de de telemetrie op de X20 (bedankt toostbeek voor de tip). De losse voltmeter schiet ook hierbij kortstondig in het rood.

Ik heb wel geconstateerd dat mijn multimeter wat lagere waardes weergeeft dan de X20, maar aangezien die eerste van de Action komt geloof ik dat wel.

Maar dan nog.. hoe verklaar je dan het inkakken van de spanning bij gebruik van 1 servo.
Ruim 0,5 Volt... dan moet je het echt zwaar belasten om dat voor elkaar te krijgen.
Nou... DAT kan dus heel goed van slechte contacten komen: Veel trillingen, slechte verbinding, spanningsverlies bij stroomafname.

Ohja, en nog vergeten te melden dat ik dezelfde tests met een R6 heb geprobeerd. De resultaten waren ongeveer hetzelfde. Behalve dat deze wel 100dB weergeeft (waarschijnlijk totdat ik er een paar rondjes mee gevlogen heb).

Nou... DAT kan dus heel goed van slechte contacten komen: Veel trillingen, slechte verbinding, spanningsverlies bij stroomafname.

Volgens mij heeft Lex de test gedaan met de motor uit, dus geen trillingen.
Dus dan zit er mijns inziens gewoon iets niet goed, daarom wil ik het zelf zien en dan echt goed foutzoeken, dus stuk voor stuk testen en dan meten.

Als de R6 wel 100dB weergeeft dan was de andere ontvanger niet OK.
Maar als die dan ook wegviel dan zit het probleem toch echt waar ik zeg dat het zit, spanningdrop.

Ik kijk even hoe ik me voel en misschien kom ik dan zondag (of zaterdag) naar het veld met wat spullen.

GJ

Als de R6 wel 100dB weergeeft dan was de andere ontvanger niet OK.
Maar als die dan ook wegviel dan zit het probleem toch echt waar ik zeg dat het zit, spanningdrop.
Tenzij ik zijn eerste posts verkeerd las, gaven beide ontvangers AANVANKELIJK wel voldoende signaalsterkte aan maar zakten beide na een paar vluchten weg.

Maar dan nog.. hoe verklaar je dan het inkakken van de spanning bij gebruik van 1 servo.
Ruim 0,5 Volt... dan moet je het echt zwaar belasten om dat voor elkaar te krijgen.

GJ
Een hele el cheapo of slechte bec die zijn spanning niet stabiliseert .
Sowieso ben ik tegen het gebruik op een bec tussen voeding en ontvanger . Nog nooit meegemaakt dat deze goed de spanning stabiliseert .
Liever rechtstreeks een 2 cellen life op de ontvanger .die kunnen tenminste goed hun spanning geven .

Eneloops net zo .ook niet gebruiken daar kakt de spanning ook te hard van in met de hedendaagse servo's .

Doe S8R Pro zou met 3,6 volt voedingsspanning nog gewoon een goede ontvangst moeten hebben dus het verhaal van die spanningsval is raar, maar zou weinig invloed moeten hebben op de RSSI.

Het meest vreemde vind ik nog dat het afneemt naarmate je langer vliegt.

Doe S8R Pro zou met 3,6 volt voedingsspanning nog gewoon een goede ontvangst moeten hebben dus het verhaal van die spanningsval is raar, maar zou weinig invloed moeten hebben op de RSSI.

Het meest vreemde vind ik nog dat het afneemt naarmate je langer vliegt.
Met de vluchtduur neemt ook de blootstelling aan eventuele storing van een CDI toe. Heeft het toch daar mee te maken?

Dat klopt, beide SR8 gaven aanvankelijk 100dB
Dat betekent dat beide ontvangers goed waren, en dan heeft die spanningsdaling er verder weinig mee te maken.
Dan is er iets wat de boel verneukt.

Staat er wellicht (mechanisch) kracht of trek op de antennedraden? Lopen je antennedraden langs scherpe hoeken of knikken?

Want ik meen gelezen te hebben dat je ergens opmerkt dat je een ontvanger niet meer terug kunt sturen omdat de antenne losgegaan was?

Met de vluchtduur neemt ook de blootstelling aan eventuele storing van een CDI toe. Heeft het toch daar mee te maken?
Nee... die blootstelling is constant qua niveau. Daar zit geen cumulatieve werking in.

Dat betekent dat beide ontvangers goed waren, en dan heeft die spanningsdaling er verder weinig mee te maken.
Dan is er iets wat de boel verneukt.

Staat er wellicht (mechanisch) kracht of trek op de antennedraden? Lopen je antennedraden langs scherpe hoeken of knikken?

Want ik meen gelezen te hebben dat je ergens opmerkt dat je een ontvanger niet meer terug kunt sturen omdat de antenne losgegaan was?
De antennes zaten volgens het boekje. Alleen met demonteren van de ontvanger trok ik er één los per ongeluk. Eigen schuld.

Nee de cdi zit in een kooi van Faraday .deze zijn kunstof bakjes ,chroom opgedampt .
De voeding die de cdi nodig heeft is ook lineair getrokken en niet pulsmatig .
Een slechte hoogspannings afscherming door te losse bougie dop of de weerstand in de bougie dop maakt slecht contact ,kunnen te voorschijn komen door storing op je ontvanger .

Ik ben een stille volger van het draadje, nu niet stil meer natuurlijk, maar lopen hier niet 2 dingen door elkaar?

De RSSI melding én de spanningdip?

Of komt die RSSI melding door die spanningsdip?

Het probleem was in eerste instantie de RSSI, daar kwam later de spanningsdip bij. Of het een met het ander te maken heeft zijn de meningen over verdeeld.

Google vertelt veel over een mogelijke oorzaak :

I looked over the receiver and didn't find anything wrong at first, but then when I opened up the drone to get a closer look, I found this. When pulling the receiver our from where I had it tucked in, both antennas completely fell off. I tried reconnecting them, but they don't hold and the RSSI value is still extremely low. Super frustrating because the receiver is literally 3 days old. Guess it's time to email Get FPV / FrSky and get a refund. Thanks for the help.

Grt,

Arnoud.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Back