Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

Tsja... Ik denk dat ik nu iets van 25 FrSky Ontvangers in gebruik heb of heb gehad, een stuk of tien met een hack-module in mijn FC-18, en ruwweg 15 in combo met mijn Taranis, en letterlijk nul problemen... Dus ik denk dat het wel meevalt met de "crappy-heid" van het spul, om eerlijk te zijn...

Fijn zeg …… je zou maar een knappe kist naar de klote vliegen door zulke crappy ontvangers
En dat is nou de reden dat ik voor kwaliteit kies ……… jaaaaaaa zeik Jeti allemaal maar af, dit is voor mij weer een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt met kwaliteitsspul,
:stupid

Elk merk heeft wel eens problemen, ook Jeti, Graupner, Futaba.
Dat zegt niks over de kwaliteit.
En voor het bedrag dat jij extra betaald hebt voor je Jeti en ik voor mijn Frsky had ik er een kist bij kunnen kopen...
Maak je Jeti eens open en maak een Frsky open.
Als je de componenten gaat vergelijken zit er heel weinig verschil in, ze kopen allemaal hetzelfde spul in in China.
Altijd als ik dingen koop trek ik het meteen open, dus ik heb de Jeti open gehad en eigenlijk alle zenders.
De Frsky Taranis vond ik wel echt chinees kwa opbouw maar als je ziet hoeveel er verkocht zijn en hoeveel problemen er zijn dan is het een prima zender.
De Tandem zit heel dicht bij hoe de Jeti opgebouwd is, alleen is ie minimaal 1000 Euro goedkoper... en daar kan je best een aardig model voor kopen..
En ik betaalde destijds al iets van 70 Euro voor een Jeti ontvanger, een Frsky betaal ik minder dan 30 voor en ik heb echt nul problemen gehad met Frsky.. ook niet met Jeti maar tja, dat mag ook niet voor dat geld.

als je zo idioot veel geld voor een zender betaald ga je ook niet problemen aan de grote boom hangen dus zal je nooit iemand iets negatiefs over Jeti horen zeggen (behalve ik en daar krijg ik ook erg veel commentaar op).
Probleem is... het gaat te goed in de wereld, mensen hebben geen idee meer van de waarde van geld (zegt opa).
Vroeger was een Futaba FC28 echt the top of the Bill.. als je zo'n ding had dan keken mensen tegen je op.
Dat is nu een beetje met de Jeti, mensen die amper kunnen vliegen zie je met een enorm ding voor hun buik lopen, de DC24, omdat het een Jeti is krijgen ze aanzien en voelen ze zich beter.
Je had dat ook ee beetje met Porsche, ik heb destijds meegedaan aan een paar Porsche meetings, daar stonden ook wat mannetjes met van die polootjes met de boordjes omhoog.
Dikke 911's.
Konden het ding amper op de weg houden maar tja... ze reden Porsche omdat ze vroeger op school gepest werden of geen vriendin konden krijgen en met een Porsche gaat dat makkelijker.
Ik reed de Cayman omdat het een leuke auto was om lekker mee te knallen op slingerweggetjes en op het circuit.
En ik ben ook helemaal niet positief over Porsche, te duur, ouderwetse techniek, goedkoop plastic... toen ik dat zei tijdens de meetings kreeg ik dezelfde reacties als dat ik hier krijg als het over Jeti heb...

GJ

Dus ik denk dat het wel meevalt met de "crappy-heid" van het spul, om eerlijk te zijn...
Dat hoef je niet te denken, dat is ook wel zo.
Elk merk heeft zo wel zijn nukken.
Als ik zie hoeveel varianten aan ontvangers Jeti in de afgelopen 10 jaar heeft geproduceerd en hoeveel firmware varianten in elkaar zijn gefabriekt.
Rammelt het daar ook wel eens.

FrSky lijkt dan wel open source te zijn qua firmware en iedereen kan daar wat aan of in frunniken, in werkelijkheid is dat niet helemaal het geval.
De firmware van het HF gedeelte wat voor de daadwerkelijk verbinding zorgt is geen open source.

Qua ontvanger hardware configuratie als het gaat over diversity dus 2 of meer antennes zet er wel wat verschil in.
Bij de duurdere A merken en meer dan 1 antenne aan de ontvanger, heeft elke antenne zijn eigen radio ontvangst circuit en chippie het chippie met antenne met het beste RSSI signaal wordt gebruikt.
Het retour signaal wordt ook via die gebruikte antenne en chippie terug gezonden.

Ik schop zo af en toe tegen heilige huisjes aan.:D
Bij Jeti wordt dat stukje techniek ook als een stukje marketing ingezet door aan de gebruiker zichtbaar te maken, wat de ontvangst kwaliteit is van elke antenne.
In de praktijk met live een kist in de lucht heb je aan een dergelijke indicatie helemaal niets.
De RSSI indicatie gaat over de kwaliteit van de transmissielijn als die terug zakt naar 0 hoeft het nog niet te betekenen dat de stuur commando's vanuit de zender niet meer bij de ontvanger aan komen.
En niemand is zo snel van begrip om een kistje dan direct in een positie te draaien, zo dat de andere antenne qua polarisatie goed voor de zend antenne te plaatsen.

Bij de iets goedkopere merken en ontvangers met meer dan 1 antenne en diversity, werkt het net een tikkeltje anders.
Waar ook nog enkele varianten in zijn.
Daar zit maar 1 ontvanger chippie en een wisselschakelaar die om en om schakelt tussen de antennes.
Qua hoogfrequent ontwerp is het veel makkelijker om een aparte antenne te gebruiken voor ontvangst en een andere om te zenden (retour signaal).

Met iets meer aandacht in het ontwerp en diversity in het achterhoofd, is de andere variant om en om wisselen van de antennes voor het ontvangen en zenden (telemetrie). vandaar dat antennes bij voorkeur 90 graden op elkaar zijn gemonteerd wat ten goede komt voor de polarisatie.

Dat hoef je niet te denken, dat is ook wel zo.
:D Ah, gelukkig....

Ik ben er in ieder geval super-happy mee, en ben nog steeds iedere keer weer onder de indruk van wat het (op zich best wel knullig ogende) Taranisje allemaal kan...

Blijft fascinerend om te lezen hoe meningen kunnen verschillen en hoe men vaak hun eigen voorkeur verdedigd…… doe ik zelf ook :)

Je hebt volkomen gelijk dat een Om het even welke budget zender identiek is aan een duurder merk, er zit electronica in en met de knuppels kan je servo’s aansturen, dat is precies eender met een auto, een degelijk merk heeft net als een fiat panda een motorblok en wielen waarmee je van A naar B komt, maar wat als je tegen een boom knalt, paar jaar geleden zelf meegemaakt, met 80 tegen een boom…… ik kan je vertellen dat de klap enorm was, toen ik wist waar ik was kon ik er zo uit kruipen en mankeerde vrijwel niets (op blijvende nekklachten na)… de hulp instanties vonden het verbazend hoe intact het inzittende compartimenten nog was, ik was blij dat dat ik in een jonge audi A4 reed en geen vw polo

Ik wil en ga geen zender discussie aan….. ik vertel enkel mijn mening, de reden dat ik voor een degelijk product heb gekozen is heel simpel…….. als ik een flinke kist de grond in boor is de schade hoger dan 4 complete frsky X20 zender setjes !!! En zelf dat is nog te overzien, wat denk je wat er gebeurt als je geen ontvangst meer hebt en je jakkert een flinke benzine kist het publiek (pits) ……. Ik zou mezelf dat noooiiit kunnen vergeven en helemaal niet met de wetenschap dat je een paar honderd euro hebt bezuinigd op de belangrijkste componenten !

Het heeft in mijngeval en met mij vele anderen helemaal niets te maken met stand of opschepperij.. en al helemaal niet om over te komen of te laten zien dat je zoiets kan betalen….. ik trek dat ook niet zomaar even uit de hoge hoed maar heb er lang voor moeten sparen
Waar ik wel een vooroordeel over heb is als iemand met een peperdure dikke benzinekist aankomt en vervolgens een Spektrum dx6 tevoorschijn haalt…….. dan klopt er iets niet in je bovenkamer

Laatst bewerkt:
maar wat als je tegen een boom knalt, paar jaar geleden zelf meegemaakt, met 80 tegen een boom…… ik kan je vertellen dat de klap enorm was, toen ik wist waar ik was kon ik er zo uit kruipen en mankeerde vrijwel niets (op blijvende nekklachten na)… de hulp instanties vonden het verbazend hoe intact het inzittende compartimenten nog was, ik was blij dat dat ik in een jonge audi A4 reed en geen vw polo
Lag dat boom beuken nu aan het falen van het voertuig of aan het plotseling oversteken van de boom of was het de eigen stuurmanskunst die een steekje liet vallen?

Ik wil en ga geen zender discussie aan.......................Waar ik wel een vooroordeel over heb is als iemand met een peperdure dikke benzinekist aankomt en vervolgens een Spektrum dx6 tevoorschijn haalt…….. dan klopt er iets niet in je bovenkamer
Dus toch een vooroordelende zender discussie.:D
Wat is nu het technische verschil m.b.t. de essentiële componenten tussen een kei dure spectrum of prijzige Jeti, MPX Futaba, Graupner of ander trippel A merk radio besturing t.o.v. een low budget knuppelkastje van Spectrum.
Pas als je dat weet, kun je een objectieve beoordeling maken of het wel allemaal ok is in het bovenkamertje.
Voor mij komt dit nu over als van vroegha had Spectrum wat problemen en als het goedkoop en simpel is, kan het nooit kei goed zijn.
Als de 4 losse AA cellen vervangen zijn voor een lithium accu maakt het qua stroom voorziening tussen de eerder genoemd zenders geen fluit uit.

Laatst bewerkt:
Om even mee te discuseren , ik ben juist van Futaba overgestapt naar Jeti ( Ds12) omdat Futaba juist vreselijk duur is met zenders en ontvangers en op telemetrie gebied erg achter loopt.
Was er op dat moment de X20 op de markt dan had ik nu alles van Fr-sky . wat ik van Jeti dan wel weer mooi vind is dat het nu niet zo vaak hoeft te worden ge-update als de X20 momenteel .
En het programeren van een model is in de basis veel makkelijker ( naar mijn idee ) . Maar over zenders , autos , politiek kan je eindeloos discuseren , allemaal eens zullen we het nooit worden ( wel leuk om te doen ) :koud:

Als Jeti lekker in de hand had gelegen had ik nu ook Jeti gevlogen..
Maar ik had het destijds allemaal goedkoop, dat was de beginperiode van Jeti en toen moest je ook best wel wat updates doen en zijn er ook op zend en ontvanger gebied dingen veranderd.
Dat is nu bij de Tandem X20 het geval maar dat komt ook omdat er zoveel verzoeken van mensen komen dat ze dingen willen, of anders willen.
Andere merken doen hun eigen ding en luisteren niet echt naar verzoeken, Frsky doet dat naar mijn mening iets te veel.
Sommigen willen de meest rare dingen en LUA scripts.
Ik heb mijn Tandem maar 3 of 4 keer geupdate en dan puur voor technische "veiligheids" updates.
Ik weet ook niet met welke versie ze nu bezig zijn, dat volg ik even niet meer.

Je moet de zender nemen die je fijn vind, daarom zeg ik altijd, koop hem niet online, ga naar een winkel en hou hem vast.
Ik ben zelf de fout ingegaan maar het heeft me geen geld gekost.
Een normale gebruiker zou het geld kosten, dus gewoon eerst alles vasthouden, door het menu heen gaan en dan kijken of ie je bevalt.
Als er geen winkel in de buurt is die hem heeft, ga naar een club waar iemand die zender heeft en hou hem daar vast.
Dat heb ik met de Horus X10 gedaan, die heb ik bij Cumulus in Kampen vast mogen houden.

GJ

op het eind,ieder merk heeft zijn eigen dingen..
en je moet lekker pakken wat je leuk vind.

iedere zender heeft zijn eigen gebruikaanwijzing in je achterhoofd.
en zijn eigen nukken.
als gebruiker niet erg, want daar kom je achter. en weet je daarna.

Zolang je je eigen onderzoek maar doet.
en hem ff een keer in handen hebt gehouden.

dat toevallig Frsky een slechte batch heeft...
alleen jammer dat ze niet iets meer vooruitstrevend zijn, en er een terugroep actie van maken.
nu valt er een toestel uit de lucht, en kom je er na een hoop getest achter dat het wel eens in de ontvanger kan zitten..

Graupner heeft destijds in het begin van 2.4 enorm veel problemen gehad en dat werd ook niet aan de grote klok gehangen, volgens mij werd het destijds zelfs ontkend.
Het is maar modelbouw.
Ik heb geleerd, garantie op modelbouw is er niet, het is altijd gebruikersfout, eigen schuld.
Er kwam regelmatig iets terug in de winkel en ik heb eigenlijk nooit 1 garantiegeval gehad, altijd betalen of eigen schuld.

GJ

alleen jammer dat ze niet iets meer vooruitstrevend zijn, en er een terugroep actie van maken.
Daar zit, denk ik, gewoon het geld niet voor in de omzet... Het is niet een autofabrikant, he?
Ik bedoel: in een land als NL met 17 miiljoen inwoners rijden 6 of 7 miljoen auto's, a 20 mille per stuk.
In datzelfde land zijn we mischien 20.000 Taranisjes a 250 euro per stuk.... Dat is nogal een verschil in wat een fabrikant "effe" kan doen...

Snap ik...

maar het is wel een beetje stevig vervelend dat jouw model crasht, en dit gewoon heel makkelijk te voorkomen is..
ga je zoeken, vind niks behalve op fora (die je in de regel niet altijd moet geloven:D)
dus stop je het ding in nog een toestel..

Ik heb geleerd, garantie op modelbouw is er niet, het is altijd gebruikersfout, eigen schuld.
Er kwam regelmatig iets terug in de winkel en ik heb eigenlijk nooit 1 garantiegeval gehad, altijd betalen of eigen schuld.
Ik heb mogen ervaren dat er altijd wel iets is in de vorm van garantie.
Zo heb ik een keer mogen ervaren, dat zelfs de pakketzegel vergoed werd.
En in al die andere gevallen koste het mij een mailtje, telefoontje, pakketzegel voor de heen zending.
Waarbij de reparatie factuur en overige porto kosten, niet hoger kwam dan 0 euro of de vroegere 0 gulden.
M.a.w. er gaat wel eens iets stuk, ook bij A merk spul en garantie bestaat echt.

Is ook vaak hoe je het verhaal opstelt.
In mijn OS 46 verhaal, ik had alles in de doos gestopt. uitlaat in al.
ik had de boel ook niet overdreven schoongemaakt.
en het hele verhaal verteld, met de open vraag: hoe kan dit? hoe kan ik dit voorkomen?

gevolg was een ruime vergoeding.. maar in het antwoord dat het wel mijn fout was :D
zou ik ook zeggen, anders heb je er meteen 300 zo op de stoep liggen..

Ik heb mogen ervaren dat er altijd wel iets is in de vorm van garantie.
Zo heb ik een keer mogen ervaren, dat zelfs de pakketzegel vergoed werd.
En in al die andere gevallen koste het mij een mailtje, telefoontje, pakketzegel voor de heen zending.
Waarbij de reparatie factuur en overige porto kosten, niet hoger kwam dan 0 euro of de vroegere 0 gulden.
M.a.w. er gaat wel eens iets stuk, ook bij A merk spul en garantie bestaat echt.

Wij stuurden het altijd naar de TD of gaven het aan de vertegenwoordiger mee.
Echt nog nooit 1 geval van garantie gehad, ook niet een Robbe lader die in brand was gevlogen waar de klant dus eigenlijk niks fout mee kan doen.
En dat waren destijds allemaal merken want China spul bestond nog niet.

GJ

Mijn ervaringen zijn toch heel anders. Van Multiplex kreeg ik gewoon een nieuwe ontvanger toen ik een twee jaar oud exemplaar opstuurde waarvan ik twijfelde aan de goede werking. Een nieuwe niet goed centerende MKS servo werd ook zonder morren vervangen. En recent, een in China gekochte HOTA D6 lader die na 2 maanden stuk ging, na het invullen van het garantie formulier en een chat met de service desk, stuurde de fabrikant een nieuwe op.
Zou het misschien aan de toon liggen waarop je garantie claimt......? ;)

Zou het misschien aan de toon liggen waarop je garantie claimt......? ;)
Ja en of aan de klacht omschrijving.

Ik stuur wel eens een bug melding naar een fabrikant en dan zo omschreven dat ze het daar kunnen reproduceren.
Soms is het mijn eigen niet oplettende schuld dat ik in een RC zender iets niet geconfigureerd krijg of het via een omweg er in getoverd krijg.
(Het er in toveren gaat via de zender uitlezen met de PC en het configuratie bestandje aanpassen op de PC om het vervolgens er weer in te fietsen).

Als reactie krijg ik altijd wel een keurige uitleg wat ze m.b.t. een functie (vliegfases) in de update hebben aangepast en dan valt hier pas het muntje.
Met af en toe een aanvullende opmerking dat er m.b.t. diezelfde functie (vliegfases) er een bug in is geslopen van wat ze er bij gefabriekt hebben niet in alle situaties werkt tijdens het configureren van een modelvliegfladdertje.
En dat het in een toekomstige update verholpen zou worden.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, of het zijn niet zo'n deugnieten als dat ik af en toe ben.
De bug die er in zou zitten, zit niet in mijn RC zender waar deze specifieke vraag over ging.
Wat ik vertaal in, ze hebben de software aangepast, maar niet het versie nummer.

Ik, of wij als Muco, stuurden het als winkel.
Niet als particulier.
Ik heb het zelf nooit opgestuurd, dat ging via Amsterdam en het was echt nooit garantie.

Wat chinese produkten, die service is geweldig.
Paar laders besteld, 1 deed niets.
Mailtje naar de fabrikant, dat was toevallig Hota, en ik mocht kiezen, een andere of geld terug.
Paar weken geleden, regelaar dead on arrival.
Mailtje gestuurd met video.
Binnen een paar dagen had ik een refund.
En ook in andere takken van sport, solarinverter, was een jaar oud en deed het ineens niet meer.
Bij een europees merk als Victron moet je dingen opsturen, kost tijd en geld.
Nu kreeg ik een mailtje met fotos van het component dat misschien niet goed was.
Doorgemeten en ja, dat.leek het te zijn.
Een week later kostenloos een compleet moederbord in de bus, het ding doet het weer.
Daar kunnen de europese merken nog wat van leren.

GJ

Echt nog nooit 1 geval van garantie gehad, ook niet een Robbe lader die in brand was gevlogen waar de klant dus eigenlijk niks fout mee kan doen.
Ik heb alleen nog maar in de 31 jaar dat ik met dit spul in de weer ben, zenders in mogen sturen en ik maak gebruik van verschillende merken en zo zijn er ook al verschillende merken ingestuurd.
En dat lag in alle gevallen niet aan de gebruiker dat het defect ging.

Hoewel, een Souffleur van Multiplex had ik zelf gesloopt van uit de verpakking tot dat het stuk was, binnen 24 uur.:D
Maar eigenlijk was het een productiefoutje (mechanisch defect) wat ik zelf heb kunnen repareren.
Ik heb met verschillende takken van sport te maken en weet ook hoe dat werkt bij een productiefout en garantie en er zelf aan sleutelen.
Misschien heb ik daar de foto's nog van.

beetje onderzoek wil ook wel eens helpen...
In mijn OS verhaal, ik had al een beetje gezocht.
De duitse importeur waar het officieel naartoe moet, zag ik via de fora dat deze standaard hetzelfde mailtje stuurt.
Nee. en je motor ongerepareerd terug.

ik heb hem naar een andere gestuurd. en daar was het antwoord dus anders..

En inderdaad, toon is alles.
en als bedrijf helemaal. wie weet zat er bij muco iemand op de afdeling die ze aan de andere kant niet zo leuk vonden.
garantie heeft natuurlijk een grote gun factor.

Back