Frsky / Biglift Ontvangstprobleem

nou..
klein tikkie offtopic, maar om even op het keuringsverhaal en standaard lessen in te gaan..

- Ik zet zelf mijn ontvangers ook met een stuk tape/klitteband, en ty wraps vast.
tape voor vast en anti trilling.
ty wrap voor als de tape loskomt (wat het nooit doet) en het gaat stuiteren. die ty wraps zitten dan ook niet al te vast.
mijn reden om hem juist niet volledig in te pakken, is met name de controle dat alles nog vast zit.
en ik kan de lampjes tenminste zien.

grappig genoeg zie ik de "oude" generatie de ontvangers wel helemaal inpakken..
maar ze kunnen er niet echt een erg goede reden voor geven.
misschien iets met de 35 mhz techniek waarbij dit wel kritisch was?

mijn manier van inbouwen heeft voor mij, in alle tijd dat ik met dit spul bezig ben, nog nooit tot 1 enkel probleem geleid.
en 1 brandstoftoestel is ook al zo'n beetje vanaf het begin bij me..
ook om me heen is eigenlijk 90% van de keren dat er een ontvangst probleem optreed, de voeding het probleem..
Nu heb ik futaba, en op het veld is meestal futaba en spectrum aanwezig..

- ik zou niet perse onderscheid maken tussen electro of brandstof qua montage.
er is meer gerammel dan alleen de motor.
en een brandstoffer rammelt wel meer (natuurlijk), maar zou niet voor problemen moeten zorgen..
ik hoor wel eens mensen zeggen dat een brandstofmotor de scharnieren sloopt en zo..
dat heb ik letterlijk nog nooit gezien.

wel mensen die de scharnieren alleen borgen, maar niet vastplakken. "vervangt makkelijk"
ja, maar het komt er ook heel simpel uit..
bij die mensen snap ik dat een brandstoffer eerder voor problemen zorgt..

Ga komend jaar eens naar een vliegshow in Duitsland waar bekende piloten vliegen.
Ali Machinchy of Sebastiano Silvestri.
Ik heb samen met deze mannen op een show in Oberhausen (zuid Duitsland) gevlogen en gezien hoe hun spullen ingebouwd zijn.
Ontvangers zitten op schuim gemonteerd bij hun brandstofmodellen.
Het spul is te koop als cellenschuim of in het duits Zellkautschuck of mossgummi.
Een millimeter of 5-10 dik.
Daar zit de ontvanger maar ook andere electronica zoals de powerbox en eventuele stabilisatie op geplakt.
Makkelijker en goedkoper is gewoon de ontvanger in schuim wikkelen.
Waarom zou je de lampjes op de ontvanger willen zien, als de servo's het doen dan hoef je de lampjes toch niet te zien?

Bij electromodellen, als je het goed doet, heb je minimale trillingen op een hoge frequentie.
Want de hoge frequentie maakt dingen stuk.
Solderingen gaan op den duur los.
Er is met brandstof ook nog een verschil of je een dikke 1 cilinder gebruikt of een boxer.
En ook nitro (hoogtoerig) en meestal een klein volume of een benzine (grote cilinderinhoud en laagtoerig)
Een benzinetor trilt gewoon meer.
Dat hebben we ook gemerkt met geluidsmetingen.
Een benzinetor van boven de 30cc kregen we niet heel makkelijk onder de 78dB, dat was de norm op ons veld.
En probleem was niet de uitlaat maar meestal het trillen van het model, de vleugelbespanning gaat werken als een trommel.

Ik heb ook nooit een model uit elkaar zien trillen.
Alleen als er een propblad afbrak dan klapt de hele voorkant uit elkaar maar dat was dan weer bij een electromodel.
Toen dat gebeurde was ook alle electronica stuk ontvanger, servo's, alles.. puur door de trillingen.

Wat ik in mijn jaren modelvliegen gezien heb is dat dingen verkeerd ingebouwd worden, allemaal goed bedoelt en soms ook echt over nagedacht.
Maar dan kwam er toch storing en dan hebben ze alle servokabels mooi netjes op elkaar gelegd en soms geeft dat storing.
En ja... voedingen, accu die niet OK is, zwaarlopende roeren die de boel onderuit trekken, een intrekbaar landinggestel dat hapert en ook niet afgezekerd is dus die trekt dan zoveel stroom dat je vliegtijd van 1 uur zakt naar 10 minuten of erger nog, de printbaan op de ontvanger uitfikt.

Dit soort dingen moeten eruit gehaald worden bij de modelkeuring.
Maar tja.. als je dat niet doet, wat wel volgens de KNVvL moet, dan is het wachten tot er onnodige schades komen.
Lex kost het nu 2 ontvangers maar het had hem ook zijn hele model kunnen kosten, of als het ding onbestuurbaar word, erger.
Een electromotor gaat uit, een brandstofmotor tuft lekker door.
Ik vertelde Wil gisteren nog.
Gerben had een Big Lift met een Zenoah.
Dat gebruikten we al testbank.
Er was toen net een autopilot systeem uit dus dat erop gezet.
Voor de zekerheid ook maar een gloednieuwe ontvanger erin.
Van het veld in Stompetoren de lucht in en na een tijdje reageerde het model niet meer.
Dus hij cirkelde langzaam weg.
Onze modellen stonden bij de club geregistreerd en hadden een nummer, wat ook op het model stond.
In de avond werd Gerben gebeld.
Zijn BigLift was gevonden, bij Heiloo op het fietspad vlak naast de A9.
De vinder had de club in Heiloo benaderd en die zagen ACK en een nummer.
Zo zijn ze achter de eigenaar gekomen.
Nu was er weinig aan de hand maar als het model 10 meter verder gevlogen was dan had ie op de A9 gelegen en hadden er hele erge dingen kunnen gebeuren.

Oh ja... de oorzaak?
Een losgeraakt soldeercontact in de ontvanger..

GJ

dat soort dingen..
In keur zelf ook bij ons in de club
knvvl suggestielijst ben ik mee gestopt.
dan zou nl niet 1 enkel schuimtoestel door de keuring kunnen komen.
eisen zoals de borging van de roeren. maar met een ca of foliescharnier wordt dat lastig.

in het kader, denk zelf.. en denk na.

bij heli's is een veelvoorkomend reparatiepunt bij de keuring (toestel kan ook worden goedgekeurt met een reparatiepunt) dat de bekabeling heel netjes en strak met tywraps vast zit.
maar strak over het frame heen.. waarvan ik weet dat de boel in no time doorschuurt en gaat vlammen
of de bekabeling netjes naast de stabilisatie in het hoekje weggeduwd.
alleen heeft de stabilisatie nu opeens alle trilling uit het frame door zijn kast lopen, waardoor zo'n ding nog wel eens raar gaat doen
of in het algemeen loszittende dingen..

vliegtuigen.. zijn vaak technisch wat minder kritisch
maar toch, flex in roeren..
speling
roeren die torderen bij een beetje kracht..
electrisch vaak nog wel ok.
al komt regelmatig het puntje "zou je de bec/accu niet met 2 stekkers in de ontvanger stoppen" nog wel eens voorbij..

en ik heb ook wel eens een toestel gehad wat onbestuurbaar de boom in ging..
bleek een afgebroken accu kabel te zijn. net na de soldering. servokabel, onderweg naar de ontvanger...

we hebben zo ook al 2x een vliegtuig gehad met een veerschakelaar aan boord(bijna alle schakelaars zijn veerschakelaars intern) waarbij de veer door het trillen ging rammelen, en zodoende effectief de stroom niet meer doorliet.
motor uit, weer een perfecte stabiele verbinding.
motor aan, no problemo.
toestel los met volgas = probleem..

voeding is kritisch, en erg vaak een ondergeschoven dingetje..

maar ze kunnen er niet echt een erg goede reden voor geven.
misschien iets met de 35 mhz techniek waarbij dit wel kritisch was?
Vroeger zaten er in ontvangers wel eens afregelbare spoelen en dergelijke en die konden door trillingen beinvloed worden. Nog VEEEEEEL langer geleden werkten ontvangers zelfs met "reeds" (zeg maar, wat er in zo'n speeldoosje zit, een kam met metalen tongen van verschillende lengtes en toonhoogtes) en die trilden daadwerkelijk. Dus in die jaren was bescherming tegen externe trillingen echt MEGA belangrijk.

Daar komt dat "inpakken" vandaan....
Min of meer vanaf de introductie van de oude 35 MHz PCM ontvangers was dat inpakken steeds minder belangrijk, en ik heb 20 jaar geleden al heli's gevlogen met zo'n PCM ontvanger rechtsstreeks met dubbelzijdig tape op het frame geplakt, ging probleemloos. Dat ik tegenwordig weer iets voozichtiger ben is omdat die oude PCM ontvangers, daar lag de print over het algemeen zeer goed opgesloten in de behuizing, en tegenwoordig vind ik die strakke passing toch wat minder...

vandaar..
ik ben ooit zelf begonnen met 35 mhz en een 450 maat heli..
de brandstofheli kwam een paar jaar later, en die had al vrij vlot een 2.4 ghz ontvanger..
en pas na de brandstofheli ben ik bij een club gegaan, die op dat punt in het bestaan even niet zoveel oudgedienden had..

Probleem bij de huidige ontvangers is dat de antennes vervangbaar zijn.
Dus met connectors zitten.
En die trillen wel eens los.
Dan is er nog wel een 2e antenne (vaak) maar je bent wel een deel kwijt.
Dus daarom, bij een dikke 1 cilinder zou ik de toch zorgen dat de ontvanger niet uit elkaar trilt.
Bij jets en electro minder kritisch.
En daar zit het probleem.
Veel zijn begonnen met ARF schuimpies op electro.
Stappen dan over naar brandstof en daar gelden andere regels.
9 van de 10 keer gaat het goed maar die ene keer kost het geld.

GJ

0,15 volt.
Hoeveel servos?
In het model?
Dat is al een heel stuk beter dan de vorige waarden.

GJ

Met of zonder bec ertussen?

inderdaad een veel betere waarde
Ben nu wel benieuwd wat hij doet als er meer gelijkwaardige servo’s zoals in de biglift aangesloten zijn..
Of aansluiten in de biglift.. kijken wat de spanning doet

je melde al dat de boel altijd goed heeft gewerkt, tot er een vlucht werd gemaakt..

Als ie in de BigLift nu weer verder wegzakt dan moet je toch even alle kabels en connectors nalopen.
En kijken of alle roeren en aansturingen wel vrij lopen.
Hopelijk is het niet nodig en werkt het nu gewoon.
Als je de spanning iets verlaagt (naar 6 Volt) trekken de servo's minder stroom.
Je kan er 1 diode tussen zetten, dan zit je rond 6 Volt onbelast.

GJ

Even een update omtrent dit probleem. Ik heb contact gehad met de leverancier en de ontvangers terug gestuurd voor onderzoek. Helaas heeft de leverancier ook na overleg met FrSky geen oorzaak kunnen vinden. Bij gebrek aan een duidelijke oorzaak wordt de aanname gedaan dat de CDI de boosdoener is geweest. Ik heb het advies gekregen om de ontvanger zo ver mogelijk van de ontsteking te monteren en ook statische schok te vermijden op de ontvanger/antennes. Wel heeft FrSky aangegeven dat de front end van deze ontvangers daar erg gevoelig voor is en gaat dat in de toekomst aanpassen.

De leverancier heeft twee nieuwe ontvangers opgestuurd. Ik ga deze zo ver mogelijk van de ontsteking plaatsen en een stukje schuim eromheen conform de gekregen adviezen. Mocht het probleem zich weer voordoen dan laat ik dat weten.

• Like
Reactions: Cnn
Maar het probleem zat grotendeels in de inzakkende spanning.
Is dat nu opgelost?
Want een CDI kan nooit zoveel storing veroorzaken, dat was zelfs niet met 35 en 40 MC zenders en die waren veel gevoeliger.

GJ

We hadden hier 2 problemen, los van elkaar:
- storing
- lage boordspanning

storing is 1, maar misschien heeft de spoel invloed op de ontvanger, waardoor e.a.a. uitfikt?
qua gedrag van de leverancier/frsky, als er met jouw ontvangers niets mis was, dan hadden ze die echt wel terug gestuurd.
zeker met de mededeling over dat front end verhaal, zou je bijna denken dat ze dit hebben geconstateerd in jouw ontvangers, en dit alvast hebben vervangen.

alleen, als zo'n garantie en verwissel verhaal in de open wereld terecht komt met een mailtje dat er inderdaad een fout aan hun kant zat, komt de halve wereld met een garantieclaim..

Heb ook wel eens zoiets gehad met OS.. cilinderbus gepeeld, laag had losgelaten.
zonder dat het te heet was geweest etc.
heb de boel voor de grap eens opgestuurd naar OS amerika.
niet de europese, die geeft maar 1 antwoord.
Boel opgestuurd, mooi open briefje erbij. ook uitlaat, alles erbij.
gevraagd wat ik fout had gedaan, en of ze de bevindingen en herstelkosten konden delen.
Kreeg een briefje terug. kort verhaal over heet lopen, dat dit in de regel de oorzaak was.
tegelijk was ik aan herstelkosten maar 10% kwijt van wat ik zelf had moeten betalen in onderdelen..
enerzijds, schuld wordt nog steeds bij mij neergelegd.
maar 90% van de herstelkosten voor eigen kosten nemen, meld ook iets.

Zo'n cdi veroorzaakt wat rommel, maar dat zou in feite grotendeels binnen de behuizing moeten blijven.
meestal zet je dat ding naast de motor, op het motorschot.
Ontvanger zit in de regel minimaal 30 cm naar achteren.
In principe is dat voldoende, en zou je materiaal er geen last van mogen hebben....

Maar, 1 ding tegelijk:
cdi nog ff los houden.
eerst eens kijken wat er nou gebeurt met die boordspanning.
Dat is echt ding nummer 1. want daar klopt zeer zeker iets niet.

Afgelopen Maandag had een clubgenoot van mij een vergelijkbaar probleem met een FrSky X8R Pro ontvanger, die (volgens hem) specifiek voor gebruik met electronische ontstekingen zou moeten zijn bedoeld.
Zelfs met stilstaande motor bij de range test (VÉÉL) minder dan het minimum bereik, en rare hikken op één specifiek kanaal (een van beide rolroeren in zijn geval).
Geen idee wat daar aan de hand is, want mijn toestellen hebben nergens last van.

Er schijnt een badge slechte ontvangers geweest te zijn las ik in een groep.
Misschien heeft je clubgenoot er ook 1, dan contact opnemen met Frsky en hij word kostenloos omgeruild.

GJ

Voor zover ik weet heeft hij hem inderdaad teruggestuurd, want het ding kwam volgens hem nieuw uit de verpakking en was van de juiste firmware voorzien.

zou dan de reactie van FRSKY wel verklaren bij @lexvant
blijkbaar foute serie..
"niks mee aan de hand", maar wel een nieuwe weggeven..

Fijn zeg …… je zou maar een knappe kist naar de klote vliegen door zulke crappy ontvangers
En dat is nou de reden dat ik voor kwaliteit kies ……… jaaaaaaa zeik Jeti allemaal maar af, dit is voor mij weer een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt met kwaliteitsspul,
:stupid

Fijn zeg …… je zou maar een knappe kist naar de klote vliegen door zulke crappy ontvangers.
En dat is nou de reden dat ik voor kwaliteit kies ……… jaaaaaaa bla bla bla.
Fijn dat het bla bla bla merk voor jou zo'n goede keus is.

Ik heb gekozen voor MPX en Graupner nog nooit ontvangst problemen gehad.
En in een moment van, is wel handig een crappy zender omdat daar zo makkelijk een ander zender module in is te prikken maar die gebruik ik alleen voor BNF indoor spul.
En dat wil eigenlijk al wel genoeg zeggen.

Er zit wat kwaliteitsverschil in de stabiliteit van de radio verbinding en in de transmissie snelheid.
van het kastje met knopjes naar de ontvanger en de telemetrie als retour.

De duurdere merken presteren daar heel wat beter in dan het crappy spul.

Laatst bewerkt:
Back