geinteresseerden voor schema liposafe?

Niek zei:
Niet op je accu.. Want dan trekt de led m leeg al signalerend dat ie leeg is...

Wat had jij dan in gedachten, Niek? een extra accu voor de led erbij? 8O
De led trekt 0,02A de motor meer dan 1A. Dus leeg voor de motor om te kunnen vliegen, betekent nog altijd minimaal 5 minuten veilige led-brand-tijd, en dat nog met een flink veiligheids marge. :D

Heren ( en dames ? ),

nog even een kleine vraag van mijn kant.
Ik ben nu niet echt een electronica-expert, maar bij het opzoeken van onderdelen in de Conrad catalogus zie dat er weerstanden zijn met een belasting van 0,25 W, en een afwijking van 5%. Zijn deze geschikt om deze print te maken? Of is het verstandiger om weerstanden met een afwijking van 1 % te nemen?

Ik ben een beetje uit de berekeningen wat betreft weerstanden etc, maar als ik reken 9,1 V x 0,02 mA (verbruik LED) = 0,182 Watt, dan zit ik wat betreft de belasting van 0,25 Watt nog goed.
Klopt dit?

Bedankt.

Hans N. zei:
Heren ( en dames ? ),

nog even een kleine vraag van mijn kant.
Ik ben nu niet echt een electronica-expert, maar bij het opzoeken van onderdelen in de Conrad catalogus zie dat er weerstanden zijn met een belasting van 0,25 W, en een afwijking van 5%. Zijn deze geschikt om deze print te maken? Of is het verstandiger om weerstanden met een afwijking van 1 % te nemen?

Ik ben een beetje uit de berekeningen wat betreft weerstanden etc, maar als ik reken 9,1 V x 0,02 mA (verbruik LED) = 0,182 Watt, dan zit ik wat betreft de belasting van 0,25 Watt nog goed.
Klopt dit?

Bedankt.

Ik heb zelf weerstanden van 0,25watt en van 0,125watt door elkaar gebruikt, het liefst had ik alles met 0,125watt weerstanden gedaan, maar die waren hier niet op voorraad.
De tolerantie: 5% is wat ik gebruikt heb, dat is algemeen verkrijgbaar en goed genoeg.

Het berekenen van het vermogen in de weerstanden gaat ietsje anders: spanning over de weerstand X stroom door de weerstand X belastingsfactor. Maar dat zit hier wel goed.
Het stroomverbruik van de led is overigens 0,02A = 20 mA.

Hier is nog een versie voor één Lipo-cel.

De led-stroom komt vanwege de lage spanning (3V) niet boven ±5mA.
Daardoor licht de led ook niet zo fel op.
Ik vermoed dat voor indoor gebruik de lichtopbrengst van een rode high-power led voldoende is.

De TL431 heet officieel:
"Adjustable Precision Shunt Regulator".
Het is een IC met zo'n 11 transistoren, en nog wat diodes, weerstanden en condensatoren in een klein driepoot behuizingkje.
Hier in Nederland makkelijk verkrijgbaar, in diverse uitvoeringen.

liposafe%203V.JPG

ik zie alleen L-ION staan... en de spanning waarbij hij begint te piepen staat er niet bij..... weet het niet hoor, niet duidelijk

Kan die led ook vervangen worden door een pieper of zoemer. Als ik buiten in de zon vlieg zie ik die led helaas niet.

Oeps iets gemist :oops: maar toch blijft de vraag staan kan dit? En welke pieper of zoemer heb ik dan nodig.

heb het nog niet geprobeerd... heb die van Gertjan met normale Led nog niet eens aan de praat gekregen :?

Ikke nog wachten op onderdelen, die TL 431 schijnt hier in Limburg niet zo makkelijk te verkrijgen te zijn.

Theo Coenen zei:
Kan die led ook vervangen worden door een pieper of zoemer. Als ik buiten in de zon vlieg zie ik die led helaas niet.

Oeps iets gemist :oops: maar toch blijft de vraag staan kan dit? En welke pieper of zoemer heb ik dan nodig.

In principe moet dat kunnen. Ik heb het nog niet geprobeerd, en kom er voorlopig ook even niet aan toe.

Ik heb wel de volgende suggesties daarvoor:
Probeer het eerst op de versie voor 3 lipo cellen,
Neem een kleine pieper met ingebouwde electronica,
bij voorkeur voor 6V of 9V.
Verklein R4 van 150ohm in stapjes tot je het beste resultaat bereikt hebt, eventueel R4 weglaten.
Het kan zijn dat R3 (22ohm) ook verkleind moet worden.

Is er al een schema die je gas signaal reduceert? Dus aansluiten op je Gas kanaal en dan je regelaar op je LipoSafe :) Vind ik toch iets veiliger. Mijn regelaars hebben een 2 of 3 lipo begrenzer ingebouwd de terug regelt. Dit princiepe vind ik beter dan een led aanzetten als hij leeg is.

Back