Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Ach Berto, zie het maar als echte ‘patina’ de reallife kisten waren pas kreukelbakken.
PS lekker snel weer gefixt zo, straks flying time eropzetten en je bent de fixup al weer vergeten.

Gaat zeker wel aardig zo, is hij voor zaterdag weer een beetje toonbaar voor de PHantasy In Blue meeting.

Vanochtend besloten om de kar achter de auto te knopen, de romp erin te schuiven en wat spuitwerk te doen.
Dus zo gezegd zo gedaan.

Beetje afplakken:
Gloster-Meteor-F-MK-4-127.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-128.jpg

Beetje spuiten.
Dit is een Action spuitbus welke ik voor de Mustang heb aangeschaft. Ik spuit dan een hoeveelheid in een spuitbeker voor het spuitpistool van het werk, daar kan ik kleiner en fijner mee spuiten dan een spuitbus voor dit kleine oppervlak:
Gloster-Meteor-F-MK-4-129.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-130.jpg

En gespoten:
Gloster-Meteor-F-MK-4-131.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-132.jpg

Voor nu prima zo, kan de romp weer mee naar huis.
Turbines inbouwen, hopen dat de neuscilinder vandaag of morgen komt en dan kan ik alles weer eens in elkaar steken.
Wil het lood in de neus even omsmelten in de vorm van de neus, dat neemt minder ruimte in en dan kunnen de ECU en ontvanger accu`s weer voor in de neus en zijn dan ook beter verwijderbaar.

Weekje, hooguit 2 dan kan die wel weer het luchtruim in.

Laatst bewerkt:
Heb de turbines ondertussen ook weer ingebouwd en de akku`s en lood ook weer voor in de neus gepropt.

Nu wachten op de cilinder van HAWE dan kan de neuspoot er ook weer in en dan mag hij weer eens op de weegschalen en ga ik verder met de instellingen.

Zo, de wieldeuren zitten ook weer:
Gloster-Meteor-F-MK-4-134.jpg

En het gespoten gedeelte weer van klinknagels voorzien:
Gloster-Meteor-F-MK-4-135.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-136.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-137.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-138.jpg

Accu`s en lood zitten weer voor in de neus.

Nu wachtend op de neuscilinder, als die er is dan neuspoot inbouwen, CG controleren en dan is die er weer klaar voor.

Zo, de wieldeuren zitten ook weer:
Gloster-Meteor-F-MK-4-134.jpg

En het gespoten gedeelte weer van klinknagels voorzien:
Gloster-Meteor-F-MK-4-135.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-136.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-137.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-138.jpg

Accu`s en lood zitten weer voor in de neus.

Nu wachtend op de neuscilinder, als die er is dan neuspoot inbouwen, CG controleren en dan is die er weer klaar voor.
Mooi gedaan

Zo, gister heeft de Meteor statisch gestaan op de PHiB vliegmeeting bij Noord Oost Veluwe te Heerde.
En toen werd de cilinder thuis geleverd, `s avonds dus meteen ingebouwd.

Vandaag alles opgebouwd en werkend gemaakt, de reparatie heeft 183gram meer gewicht toegevoegd en het zwp is 2mm naar voren geschoven.
Echter had ik nog steeds een klein lek in m`n remsysteem, de fles, vulkoppeling en meter daarvan heb ik verwijderd en heb het gekoppeld aan de retract flessen, nu is het verlies 0.
Dit heeft weer een verlichting meegebracht van 120gram, dus er is maar weinig veranderd........

Neuspoot weer gemonteerd:
Gloster-Meteor-F-MK-4-139.jpg

En die clipjes vond ik toch maar iets eng, dus gaatje geboord en borgdraad erdoor:
Gloster-Meteor-F-MK-4-140.jpg

Alles is nu weer aangepast en afgesteld en er klaar voor, met een weekje ofzo weer eens vliegen.

Is dit dezelfde jet als het KNVvL model vliegkamp op Deelen, meer dan 20 jaar terug? Herinner het toestel en de geur nog zo goed! Waanzinnig.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat deze is.

De eerste is ooit gecrasht doordat 1 motor uitviel, toen is deze gebouwd maar nooit gevlogen en deze heeft in 2009 vervoerschade opgelopen (neus eraf).
Het project is toen overgegaan naar Frank en deze heft hem volledig gerepareerd en opgebouwd en in 2012 voor het eerst laten vliegen.

Waarschijnlijk was het deze niet inderdaad. Ben heel benieuwd wanneer en waar deze zal vliegen, lijkt me heel leuk om toe te schouwen.

Succes met de puntjes op de i

Gisteravond 3 vluchten gemaakt met de Meteor.

1ste vlucht even rustig en wat zaken instellen, touch & go en landing, bijna probleemloos. Had wat flutter op m`n richtingsroer dus romp eraf en kabels strakker zetten.

2de vlucht ging goed alleen wilde m`n gear niet helemaal in, naja landen en full stop maken, bij pompen en starten maar weer.
Mhhh, nog steeds niet in.
Naja, lekker rondjes gevloegen, touch en go en wat aanvliegen.
Landen en weer tanken.

Na wat rommelen ging het gear wel weer volledig in dus tanken en vliegen maar weer.
3de vlucht alles weer in, nog wel een keertje flutter gehad op m`n richtingroer, maar twijfel even of het licht aan de aansturing of dat de gyro loopt te etteren.

Nog wel wat kleine zaakjes te doen:
- remmen doen het vrijwel niet, toch weer een eigen rem luchtfles aanleggen,
- flutter op richtingsroer onderzoeken,
- langzaam tandje meer flaps geven om langzamer binnen te komen,
- vooral de linker ECU accu is op, 1x starten en dan is het al bijna klaar dus steeds even bijladen, rechts doet het beter, maar beide maar eens vervangen,

.
Dat ziet er prachtig uit Berto :worship: :thumbsup:
Genietze, erg fraaie kist en vliegt heel mooi!
Happy landings,

Groeten, Ramses
.

Back