G
goose3
Guest
De vorige week een Graupner Junior S aangeschaft. Opgebouwd volgens de beschrijving maar met ander merk componenten. Accu: Kokam 2s 1800 mAh. Totaalgewicht (met volle accu :lol
999 gram.
De stabilo zat met CA-lijm niet goed vast. De schroefbus opnieuw gelijmd met epoxy houdt veel beter. Nu kan ik na elke vlucht de stabilo er gemakkelijk af schroeven.
Eerste vlucht ging als een naaimachinetje. Kaarsrecht! Stijgt goed. Goed bestuurbaar maar reageert slecht op richtingsroer. Trekt bij gas geven erg omhoog, down geven noodzakelijk. Na enig speurwerk op internet blijkt dit up-trekken een normaal verschijnsel te zijn doordat de motor er gewoon recht in zit in plaats van met een aantal graden down-thrust.
Ik heb een graupner MX-12 zender, gebruik ailerons 30mm up als flaps en ik heb een thermiekstand en een speedstand geprogrammeerd. 50% rolroerdifferentiatie en verder nog niets gemixt.
Nu de vraag: Hoe trim ik dit toestel op thermiek zweven (dus met motor uit)?
Ron

De stabilo zat met CA-lijm niet goed vast. De schroefbus opnieuw gelijmd met epoxy houdt veel beter. Nu kan ik na elke vlucht de stabilo er gemakkelijk af schroeven.
Eerste vlucht ging als een naaimachinetje. Kaarsrecht! Stijgt goed. Goed bestuurbaar maar reageert slecht op richtingsroer. Trekt bij gas geven erg omhoog, down geven noodzakelijk. Na enig speurwerk op internet blijkt dit up-trekken een normaal verschijnsel te zijn doordat de motor er gewoon recht in zit in plaats van met een aantal graden down-thrust.
Ik heb een graupner MX-12 zender, gebruik ailerons 30mm up als flaps en ik heb een thermiekstand en een speedstand geprogrammeerd. 50% rolroerdifferentiatie en verder nog niets gemixt.
Nu de vraag: Hoe trim ik dit toestel op thermiek zweven (dus met motor uit)?
Ron