Bestelnummers zeggen mij niets en dit is in ieder geval een zeilwinch van vóór mijn tijd. De Graupner service doe ik namelijk pas sinds een jaar of tien. Ik neem echter aan, dat dit er nog eentje is met een grijze servosteker. Deze werkt uitsluitend op Graupner Grundig apparatuur, die met negatieve puls werkt. Je kunt deze alleen op de huidige ontvangers aansluiten d.m.v. een zogenaamde puls inverter of door 'm te verbouwen.
Als het goed is, zit er een voor die tijd erg modern smd IC in met de type aanduiding SAK150. Dit IC heeft een ingang voor zowel negatieve als voor positieve puls. Zo uit het hoofd weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij zit de negatieve puls ingang op pin 3 van het IC. Pin 1 en 2 van het IC zijn dan nergens op aangesloten. Volg het groene draadje van het servosnoer en je weet het zeker. Ombouwen naar positieve puls doe je dan door pootje 2 en 3 met elkaar door te verbinden en de groene draad van het servosnoer te verbinden met pootje 1. [edit]dit klopt niet, zie een posting hieronder.[/edit]
Als ik het niet vergeet zal ik morgen even nakijken of dit helemaal klopt. Ik heb vast nog wel ergens documentatie liggen van dit IC.
Hallo in de modelbouwgemeenschap.
Ik zoek deze discussie op omdat ik, als liefhebber van elektronica en oude apparatuur, een Graupner Segelwind 2 servolier probeer te repareren.
Corrien noemde hierboven de mogelijke SAK150 schakeling die op deze servo is gemonteerd?
Het is een opbouwcomponent (SMD IC) maar er staat niets over deze schakeling.
Misschien is het omgedraaid en zit de identificatie eronder?
Ik heb het volledige elektronische schema van deze lier opnieuw getekend, maar mijn oscilloscoopmetingen suggereren dat dit circuit geen informatie meer levert op een van de relaisbesturingsuitgangen.
Heeft iemand documentatie over dit SMD-IC of de exacte identificatie ervan?
In feite kan ik geen enkele referentie vinden als ik zoek naar SAK150 op het WEB!
Ik vermoed dat dit een intern onderdeel is van Graupner, die dit onderdeel een andere naam hebben gegeven?
Zou er dan een compatibel circuit zijn?
Hartelijk dank voor uw hulp.