Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Waar wordt dit gemeld en wat breekt er dan af?

Op het GH-lounge forum

Forum
Sender
MC-20
Gibt es sowas? Knüppel ab! Fehlkonstruktion?!

Einen argen Schreck für mich gab es heute, zum Glück nur am Simulator, also nicht etwa an der Kälte:
den linken Knüppel hatte ich plötzlich in der Hand!
shocked.gif

Ich schwöre dass ich kein Rowdy am Sender bin (dafür bin ich schon viel zu alt
wink.gif
)
Das Teil in welchem er verankert war, ist genau in der Mitte in 2 Teile zerbrochen, lässt sich mit einem Federhaken auseinander ziehen.
Also nix mit einem Tropfen Sekundenkleber...
sad.gif

Das Teil ist einfach zu schwach / dünn um einen hinein gepressten Knüppel auszuhalten. IMHO
dash.gif

Der Sender ist genau ein Jahr alt, werde morgen meinen Händler informieren.
Bin ich der Erste mit diesem Problem?
Unschöner Jahres-Anfang... Gruss Jürgen

http://www.gh-lounge.de/media/kunena/attachments/801/MC-20k.jpg

Oh ja en deze:

http://www.gh-lounge.de/media/kunena/attachments/1699/DSC01156.jpg

En de oplossing/aanpassing hiervoor,
http://rctechnik.de/Zubehoer/10018.html

Maar goed mijn knuppel is inwendig een stuk plastic afgebroken, dat deel aan de zijkant wat het asje van het tegending in zich heeft wat dan zorgt voor de middenstand. Wat een omschrijving.

Bedankt voor de verwijzing. Bij dit soort mankementen vraag ik me namelijk altijd af, waarom dit in België en Nederland nog niet is voorgekomen (of in ieder geval nog niet bij mij is gemeld). Het betreft hier MC20 zenders en van de MC serie zijn er hier niet zo gek veel in omloop. Daarnaast zijn zo te lezen bij de meesten knuppelschakelaars ingebouwd door de eindgebruiker of door Graupner. Je moet hierbij de nieuwe stick-as in de knuppeltrommel persen en dat levert uiteraard extra stress in het kunststof. Overigens zijn de Graupner stickschakelaars inmiddels uitsluitend leverbaar met complete stuurknuppel-unit.

Uiteraard is dit wél een mankement, dat in de gaten moet worden gehouden (controleren op scheurtjes!), dus denk niet dat ik het wil bagatelliseren. Een structureel probleem is het echter niet, daarvoor zijn de aantallen te gering. Je komt het bij elk merk/type zender wel eens tegen. Zie ook wat ik daarover eerder schreef.

Overigens betaal je bij RCTechnik liefst € 18 voor de twee busjes, die ze verkopen onder de benaming Verstärkungs-Set. Dit verklaart ook waarom ze daar schrijven, dat er al heel veel Graupner/SJ knuppels zijn gescheurd en gesprongen. Wel raar, dat ze deze dan niet leveren bij de knuppelschakelaars, die ze voor Futaba maken. Hier kan namelijk het zelfde probleem ontstaan bij het inbouwen van vreemdfabrikaat knuppelschakelaars. Futaba levert zelf de knuppelschakelaars met een stick-as, die reeds in een knuppeltrommel is geperst.

Ja maar ook in kunstof zit verschil.
Zou zo kunnen zijn dat Futaba een ander soort kunstof gebruikt dan Graupner.
Ik heb al wel in de gaten dat je voor de betere knuppels tegenwoordig geen " echt" merk zender meer hoeft te kopen.
Zo' n FRsky Taranis voelt wat betreft knuppels ook niet verkeerd.

Brushless T35

@Ton,

De instelling voor de buitenloper is gelukt.Geeft nu exact het toerental aan. Nu zit ik nog met een vraag. De firmware wil ik updaten. Die erop zit is 1.34. De laatste is 1.42.
Updaten van de ontvangers doe ik met de Upgradestudio 4.0.
Nu is het mij niet duidelijk hoe ik de regelaar moet aansluiten voor de update.
Heb jij hier al ervaring mee.

mvg.Bernard

Krijg de regelaar niet geupdate!

zie foto's.

full

full

full

Wat kan de oorzaak zijn.

Mvg.Bernard

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie in de handleiding op pagina 28 een plaatje staan hoe je het moet aansluiten.
Het lijkt erop dat je met een speciale Y kabel de regelaar moet voeden.

Dat was in het begin ook bij de ontvangers, later kon je ze gewoon op de update kabel aansluiten.

Manual

Voor het flashen van mijn AfroESC's moet er stroom op de batterij kant staan, misschien is dat hier ook zo?

Edit: als ik je plaatje bekijk ziet hij wel "iets", Bootversie is nog 3000, al 2x geupdate?
Inpluggen nadat je het bestand geopend hebt (3 handen nodig, klopt)

Brushless T35

De aanschaf van de regelaar is een van een maand terug. De firmware 1.340 is nog niet eerder door mij aangepakt. Bij toeval is gisteren door een Graupner vlieger ontdekt dat er een error voor regel capacity mAh staat? Nu ik de manuel lees zie ik dat ook daar staan.Vreemd.Toerental geeft hij wel aan.Maar verbruik laat hij niet zien. Wat mij ook is opgrevallen dat de regelaar geen groen ledje laat zien, of is dit niet nodig. Zou er een software fout in de regelaar zitten?

full

full

full

De regelaar terugzetten naar factorystore helpt ook niet!

Mvg. Bernard

Ik hoop dat graupner snel uitkomt met de aluminium knuppels voor de mc16/20.
Nr 33016.10l en 33016.10r
November 2014.
Die ga ik zeker aanschaffen, meest belangrijk zijn toch de knuppels, wat voor geweldige software mogelijkheden een zender ook bied.
Kijken of er zo iets ook mogelijk is voor een MX12.

Brushless T35

Update geslaagd voor de T 35 Brushless regelaar. Niet met de firmware update 4.0. maar met een eerdere versie, heel vreemd.:confused:

full

Mvg.Bernard

Ik heb een MX20 Hott en ben er tot dusver erg tevreden over. Nu heb ik een vraag over de draaiknoppen op de zender. Ik stuur met de knoppen een gimbal aan op mijn multicopter (pitch en yaw op de gimbal). De knoppen 'ratelen', ik weet niet hoe jet het anders moet omschrijven.... Nu heb ik het idee dat een knop soms wat 'hangt' tussen twee waarden want ik zie dit terug in de gimbal. Zijn de knoppen ook 'smooth' te maken/modden?

Ik heb zojuist een aluminium linker en een rechter knupppel besteld bij Graupner.de voor de MC20. Zag dat deze leverbaar zijn, dus meteen maar besteld.
Ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet, en nog meer of je deze makkelijk zelf kunt vervangen. Kan alleen nog nergens een foto of beeld van deze knuppels vinden, dat is dan wel weer jammer.
Zal in ieder geval een behoorlijke hardware upgrade zijn van de zender.

En vandaag de knuppels eindelijk er eens in gezet:
IMG_3718_zps213732e1.jpg

De Aluminium delen
IMG_3717_zps8bf1983c.jpg

IMG_3724_zps6dcda297.jpg

De vergelijking:
IMG_3726_zpsc2d837e6.jpg

De middenstand dit keer maar helemaal verwijderen voor de rechter knuppel ( mode 2)
IMG_3722_zps55f6d863.jpg

De stekkertjes wel even genummerd1:
IMG_3732_zpsb111bd99.jpg

Deze moest gewisseld worden ( zit niet in de MX12)
IMG_3729_zpsee441aac.jpg

Ze zitten er in:
IMG_3733_zps6684e45b.jpg

Daarna nog de knuppels gekalibreerd in het verborgen menu.
En klaar is de MC20.

Maar ja daarna bedacht dat de niet meer hele knuppel van de MX12 misschien gewisseld kon worden voor die van de MC20.
En dat is beslist veel meer werk!
Bijna de hele zender uit elkaar gehaald. Om de knuppels er uit te kunnen halen.
Maar ook dit is gelukt ook deze knuppels gekalibreerd en getest.

Weer iemand of je bij een mx16 de dual rate op een potmeter kan zetten in plaats van een switch?

Ik wil graag real time de dual rate kunnen aanpassen.
Volgens mij kan het niet maar misschien mis ik iets.

Hmm jammer

Ik zal even uitleggen waarvoor ik dit wil.
Ik bedien met de mx16 een camera mount.
Door de dual rate in te stellen kan ik de maximale snelheid bepalen.
Nu heb ik de dual rate op 50% zodat ik door een schakelaar de snelheid kan halveren.

Ik zou graag die snelheid proportioneel willen bedienen.
Uiteraard kan je het even in het menu veranderen maar ik zou het mooier vinden om dit met een potmeter te doen

Ik heb het ook al met een mix geprobeert maar ook daar kan je alleen een schakelaar toewijzen

Zou dit wel met een mx20 kunnen?

Laatst bewerkt:
Met dual rate kan je niet de snelheid bepalen waarmee de servo beweegt. In veruit de meeste gevallen wordt dit door de servo bepaald. Er zijn wel enkele functies in de moderne zenders die de puls naar de ontvanger langzaam veranderen als je het commando geeft. Bijvoorbeeld bij een heli gaat het gas niet direct vol gas om schade aan het aandrijfmechaniek te voorkomen. Dit speelt vooral bij elektromotoren die met een enorm hoog koppel aanlopen.

Terug naar dual rate.
Dat is een functie waarbij je de uitslag van de servo mee kunt aanpassen. Als dual rate "uit" staat heb je volle uitslag van de servo. Met dual rate "aan" heb je een kleinere uitslag, hoeveel kleiner kan je instellen.
Bij veruit de meeste zenders kan je de snelheid van de servo's dus niet instellen. Misschien dat het bij sommige zenders wel kan maar ik ken die zenders niet. De Taranis lijkt mij een voorbeeld waar het wel in kan omdat je die zender feitelijk helemaal zelf kunt programmeren. Het zou dus goed kunnen dat iemand die daar in thuis is zoiets er in programmeert.

Een andere mogelijkheid is een digitale servo. Veel van die servo's kan je programmeren, ook de stelsnelheid van die servo.

Voor zover ik weet heeft de MX16 alleen een slow functie op het omschakelen van vliegfasen.

Als je zender niet beschikt over een servo-slow functie kun je ook een losse servo-slow unit gebruiken. Deze sluit je aan tussen de ontvanger en de servo.

De snelheid stel je in op het module, dus die kun je niet vanaf de zender veranderen.

Sorry ik heb het niet helemaal goed uitgelegd geloof ik ;)

Deze gimbal stuur je zo aan dat hoe verder de stick uitslag hoe sneller de motor draait.

Dus door de stick uitslag te beperken kan je de maximale draai snelheid verminderen.

Overigens heeft de mx16 geen slow de mx20 wel.
Heet delay geloof ik

Back