HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Het begin

Het begin is er!

Ik zal af en toe wat foto's plaatsen en er zullen vast nog wat vragen komen

Dit wordt dus de xl versie met 2,25 meter span

Groet

Niels

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn romp is eindelijk klaar en er is ook plaats voor een mede passagier gemaakt net als bij de oude HB1 zie foto's.
Grotefoto-G7VXD4UV.jpg


Grotefoto-SQOTL8IS.jpg
 
Dit is de normale versie van 180 cm maar dan wel met ribbenvleugel, wordt straks ook gebruikt voor het berenvliegen.
 
De vleugels ribben zijn klaar 2 stel een links en een rechts met behulp van de aluminium mallen die ik voor de eerste heb gemaakt,zie foto.
Grotefoto-BMFCWJJY.jpg


en de eerste worden geplakt.
Grotefoto-G8ZXVK7U.jpg
 
Zo weer wat verder

Eindelijk weer wat vooruit gang!

Het begint wat te worden nu!

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niels waarom heb je de vleugelzitting niet voorbewerkt dat wordt straks veel lastiger om alles mooi in vorm te krijgen.
Ik heb bijde zijkanten op elkaar geklemd en de zitting voorbewerkt zodat alles gelijk is aan beide kanten en alleen wat moet worden nabewerkt voor de vleugelpassing.
 
Niels waarom heb je de vleugelzitting niet voorbewerkt dat wordt straks veel lastiger om alles mooi in vorm te krijgen.
Ik heb bijde zijkanten op elkaar geklemd en de zitting voorbewerkt zodat alles gelijk is aan beide kanten en alleen wat moet worden nabewerkt voor de vleugelpassing.

Hoi Cajo,

dit is de xl versie ( 225 cm span) met een DLE30

Ik vindt zo'n grote vleugel aan een stuk erg onhandig dus ik maak hem deelbaar met een strongal vleugelbuis.

Ik heb daarvoor ook de spanten en romp iets hoger gemaakt zodat straks de onderkant van de vleugel gelijk is met de onderkant van de romp!
de vleugel blijft dus wel gewoon op de zelfde positie maar loopt niet door onder de romp maar komt tegen de zijkanten van de romp aan.

Groetjes

Niels
 
Ik denk onder de romp, lijkt me makkelijker voor transport en montage etc als hij zelf kan staan

Ik moet nog wel even op zoek naar een geschikt landingsgestel, of ik buig zelf iets van verenstaal,

Staat ook mooier bij een beetje vitage uitstraling van het vliegtuig denk ik
 
De voortgang van de HB1 houtbouw vleugel.
Nou nog even de hulpsteunen van de ribben snijden en dan kan de onderkant ook beplankt worden en daarna worden de rolroeren uit de vleugel gezaagd en verder alles afgewerkt ook de verbinder is klaar.Zo ziet het er nu uit.

Grotefoto-NQNAYGFZ.jpg
 
Mooi! Ziet er goed uit!

Ik heb erg getwijveld tussen ribben en ingedekt schuim, uiteindelijk gekozen voor schuim, gewoon omdat ik dit nog nooit gedaan heb dus leek me wel leuk weer wat anders, maar nu ik je vleugeltje zo zie..... Ht hoort wel bij dit type kist he, een mooi balsa vleugeltje.....
Toch nog maar even nadenken en kijken hoe ik uitkom met mijn hout voorraad!

Vind je het niet mooier om je servo op zijn kant te monteren zodat alleen het heveltje onder uit de vleugel steekt?

Ook prettiger schoonmaken!
 
De servo wordt afgedekt met een plaatje waarin een rond gat zit van ongeveer 12mm zodat aleen de hevel zichtbaar onder de vleugel uitkomt, en schoonmaken is geen probleem er komt een saito.72 voorop met de uitlaat onder het vliegtuig waarvan ik later wel een foto zal posten.
 
Gelamineerde wingtips gemaakt van een plaatje triplex met aan bijde zijden een plaatje balsa zodat het wat steviger is omdat je met die tip altijd het eerste iets raakt, ook de servo afgedekt zodat alleen het asje nog uitsteekt buiten de vleugel.

Grotefoto-L6T8BSDR.jpg


Grotefoto-PXCAQZT4.jpg
 

Dat is weer eens "ouderwets" modelbouwen.
Hopelijk is dit een inspiratie voor de jeugd. Alleen maar "schuimpjes" kopen is niet echt wat je noemt modelbouwen. :D
En als je serieus begint is het niet eens zo heel moeilijk.

Dan komt de kick, ..........je eigenhandig gebouwd model vliegt voor het eerst. Goed gebouwd? Jawel, een pietsie bijtrimmen en de kist vliegt als vanzelf.

Komt hij af voor "Oldtimer dag" in 2014?
Want ja, hij komt er weer. Hopelijk dan met betere meteorologische omstandigheden. Ergens in mei.
 
Cajo, als je de vleugeltips nog wat steviger/stijver wilt dan balsa naar het midden/kern, (eventueel dunner) triplex aan de buitenkant. En nerf evenwijdig aan de liggers laten lopen.
 
Ron
De vleugel is stijf genoeg de tip is alleen versterkt om beschadigingen tegen te gaan tijdens vervoer en opslag.
 
Back
Top