HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Han zei:
Hoop niet dat ik dit draadje nu vervuil.
Maar welkom Cees op het forum.
Heb jaren jouw stukjes gelezen in HB.
De eerste HB die ik kocht was die van de lazy ace.
Weet dat nog als de dag van gisteren.
En eigenlijk nog steeds geabboneerd op HB,
Nou ja na wat veranderingen is het nu modelbouwactueel/kwikling.
Arbotje is nooit veranderd.
Al kijk ik nog graag na de verslagen uit die tijd.
Want die zijn nu zeldzaam.
Met de komst van arf en pieps.....(dat woord ken ik niet)
De LA wil altijd nog een keer bouwen.
Maar goed we gaan nu eens kijken wat Arnold er van vind.
Het zal niet lang meer duren of hij maakt een luchtdoop.

Nu zelf nog even met de hobby verder.

Groeten HanDeBouwer.

Hoi Han,

De tekening van de Lazy Ace heb ik op de kop kunnen tikken. Dat gaat zeker het volgende project worden omdat het logische vervolg is op een laagdekker, een dubbeldekker. Vliegt volgens de technische details met een .61 motor.

Hallo Cees,

Leuk wat van je te horen, jij als geestelijk vader van dit ontwerp. Ook wel leuk voor jouw dat de belangstelling weer groeit voor deze kist.
Die tekening van de houtbouw vleugel is die nog ergens te achterhalen??? Zou wel fijn zijn.

Hallo Arnold,

hier een tweetal foto's van mijn oude HB1, die ik aan een clubgenoot heb verkocht.
De kist is van 1987, hij leeft nog steeds, bij mij heeft hier altijd een saito FA 80 opgestaan.

gsmfoto006hl6.jpg

Hier kun je duidelijk zien, dat er een (toendertijd zelf getekende en gebouwde) ribbenvleugel aan zit.

gsmfoto004iv1.jpg

De motor is nu, net als bij jou, een super tigre 10cc, mijn clubgenoot heeft het smurryprobleem zo opgelost.
Er zit een balsahouten motorkap op, zoals op de tekening weergegeven.

Leek me leuk je dit even te laten zien......

Groet, Jan Hamminga.

Hallo 4stroke,

Dat is leuk die twee fotootjes.
Bij mij wordt hij dus zilver-grijs. Ik had ook aan geel gedacht maarja.......
Heb jij de tekening van de houtbouw vleugel nog na zoveel jaren???
Mooi trouwens die doorschijnende bekleding.

De maiden komt ergens eind volgende week!!!!!!

Arnold,

let wel, de foto's laten mijn oude HB1 zien, zoals hij er tegenwoordig bijstaat. (in 2007) :thumbsup:
Mijn clubgenoot aan wie ik hem verkocht heb heeft hem geheel gestript (bij mij was hij rood :) ) en opnieuw bekleed met papier en spanlak.
Vandaar dat de bekleding enigszins doorzichtig is.
Met (gele :wink: ) verf heeft hij wat beschildering uitgevoerd.

Ik zal de ribbenvleugeltekening voor je overtrekken en naar je opsturen. :pim:
Kan eventjes een paar weekjes duren, :pc: maar hij komt.

Groet, Jan Hamminga.

Na wt ge pb met Arnold!!

Hier de link naar het artikel in hobby bulletin van april 1984.
Met nog een jonge Cees!!

En omdat Arnold ook graag nog een lazy ace wil bouwen staat dat artikel
er ook bij.
Deze is van juli 1979.
Dit was inderdaad min eerste hobby bulletin. :lol:

artikel HB1 en Lacy ace!!!

Hallo Han,

Dat is klasse Han!!:thumbsup: !!!

Leuk is dat om zo alles bij elkaar te zien komen. Misschien komt de tekening ook nog digitaal ter beschikking!!
Een bijzondere kist trouwens de Lazy-Ace want de onderste vleugel heeft een veel grotere V-stelling dan de bovenste vleugel.
Is er iets bekend over de vliegeigenschappen??

Het is een toestel wat net als de HB-1 (welke ontstaan is uit de Lazy-Ace) makelijk te bouwen is omdat de romp uit twee apart te bouwen helften bestaat. Deze helften zijn vrij nauwkeurig en recht te bouwen van de tekening.
Als er nu ook nog een tekening boven water komt van een houtbouw vleugel dan ligt dit toestel binnen ieders bereik.

Ik krijg er nu al zin in om te beginnen.

Toch maar eerst de HB-1 verder afwerken en invliegen hoor :yes:

De Lazy-Ace in Amerika een heel bekend toestel. Probeer maar eens met Google, Lazy-Ace en "zoeken op internet". Tot een video, bouwverslagen en een Big-size toe kun je vinden.

Berto zei:
de onderste vleugel heeft een veel grotere V-stelling dan de bovenste vleugel
Dat zie je wel vaker bij dubbeldekkers :-)

Hier spreekt de ervaring Berto!! Dat was mij nog nooit zo echt opgevallen. Ik ken eigenlijk niet zo veel dubbeldekkers, de Tigermoth en de Stampe spreken mij het meest aan. Maar er zijn er veeeeeeeel meer.

Hey Arnold, ff berichtje uit Nieuw Zeeland van me: Succes komende week met de maiden!!! Ik kijk wat betreft de tekeningen van de HB1 uit naar het einde van mijn verblijf hier.... Maar ik hou het wel even vol nog. Het is geen straf om hier te zijn... ;-)

Han zei:
Na wt ge pb met Arnold!!

Hier de link naar het artikel in hobby bulletin van april 1984.
Met nog een jonge Cees!!

En omdat Arnold ook graag nog een lazy ace wil bouwen staat dat artikel
er ook bij.
Deze is van juli 1979.
Dit was inderdaad min eerste hobby bulletin. :lol:

artikel HB1 en Lacy ace!!!

Leuk om terug te zien!! Het artikel over de Lazy Ace was het allereerste dat ik schreef voor Hobby-Bulletin. Broer Henk, zelf toen ook een enthousiast vlieger (nu niet meer) maakte de foto's bij m'n artikelen. Zelf heb ik nog maar een heel enkele HB uit m'n schrijf- en vliegtijd; het hele 'archief' is ooit bij een brand in het Red Eagles clubhuis verloren gegaan...................... :cry:
Die Lazy Ace vloog overigens prima, heel gemoedelijk, geen gemene verrassingen voor de piloot.

Ondanks het slechte weer toch de maiden vanmiddag. Windkracht 3 en grijs.
Toch wel een beetje met knikkende knietjes.

De HB-1 klaar voor de maiden.
hb1se1.jpg

De maiden verliep goed. De kist lag goed in balans en er hoefde geen streep bijgetrimt te worden. Wel reageerde hij erg fel op de rolroeren.
Maar dan gaat de motor onregelmatig lopen, de eerste poging voor de landing wordt afgebroken omdat de aanvliegsnelheid te hoog was.
Je moet tenslotte de kist leren kennen.

Op weg naar de tweede poging slaat de motor af op een ongelukkig moment windaf in het midden van het veld.
Terug draaien is de enigste oplossing om dan via crosswind met de wind mee te landen.
Toch iets te weinig snelheid en dwars op de wind was iets te veel van het goede en een meter of drie boven de grond valt de kist over links weg. Helaas. :cry:
Achteraf kun je zeggen had ik zus of zo moeten doen. :oops:
hb1crashlo6.jpg

De "deskundigen" bekijken de schade. Het valt eigenlijk best mee.

Inmiddels is de folie verwijderd en de vleugel vlak gelegd en gefixeerd. De pot PUR lijm tevoorschijn gehaald.
Na het inlijmen van de vleugelhelft deze tegen de andere helft geplaatst en met een zware accu de vleugel klem gezet tegen de muur en gewichten erop om de zaak vlak te houden.
reparatie3xg2.jpg

Verder ga ik nog verstevigingen aan brengen in de vleugel in de vorm van koolstofstaafjes of grenen liggertjes. Ook een stuk neuslijst zal vervangen worden. Folie erop en de de schade zal nauwelijks meer te zien zijn. :lol:

Het positieve van deze middag is toch wel dat mijn eerste zelf gebouwde kist goed vliegt.

Na een paar uurtjes knutselen zal hij in volle glorie weer terug de lucht in gaan. Een tweede maiden???
Maar natuurlijk eerst zorgen dat de motor probleemloos loopt.

Het vervolg zal zijn dat ik de motorkap nog moet maken enz. Dus dit verslag is nog niet klaar!!!!

Hoi Arnold.

Dat is nu minder nieuws. :cry:
Houd je in iedergeval wel van de straat.
Al wordt ik hier niet vrolijk van. :!:
Met mijn eigen maiden aanstaande.

Succes met de reparatie.

Han.

Zonde, en dat bij de eerste vlucht :( . Voor reparatie v/d vleugel is een laagje 170 gr/m glasdoek al voldoende evt. als extra nog een ligger van 4mm triplex aanbrengen. Die ligger zie ik meer voor het gevoel dan als noodzakelijk 8) . Succes met de reparatie.

Och Han, geen paniek joh.

Weer een goede les om eerst een vrijwel nieuwe motor eerst grondig te testen en af te regelen. Wat langer taxieen, gewoon een beetje ronddarren op het veld enz.
Geen dag te oud om wat bij te leren.
Het komt allemaal goed en nogmaals de schade had veel en veel groter kunnen zijn.

Hoi Arnold,

Tja, was echt een rotpunt voor de motor om af te slaan... Maar goed, hoe vloog goed 8) Das toch het belangrijkste :wink:

Trouwens, de motor sloeg dus windaf af, met weinig snelheid en weinig hoogte, en bovendien midden boven het veld 8O

Succes met de reparatie :!:

Stefan

PS, even voor de duidelijkheid, ik was er dus bij vanmiddag...

Hee Arnold,

wat issie mooi geworden !! Petje af. Heel erg jammer van de schade, heel erg blij om te horen dat ie wel goed vloog.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de motor kuren kreeg door het uitlaat-bochtje dat je ertussen gezet hebt? Ik heb nl ook eens zon plastc uitlaat-tuitje achter op de demper gezet, en ineens kreeg de motor ook allemaal kuren. Daarna t plastic tuitje er weer af, kuren weg.

Maar in ieder geval succes met de reparatie van de vleugel.

Prachtige kist, Arnold.
Alleen zwaar balen dat hij nu al gecrashd is (met repareerbare schade weliswaar, maar toch)

Wijze les geleerd, eerst zorgen dat je motor perfect loopt en blijft lopen.

Grt., Jan.

Hoi Arnold.

Een een tipje.
Als je nu bij de servobakjes in de lengte richting
even 2 langere spantjes plakt is de boel wat steviger.
Zoals hier op de foto.
Alleen moet er aan de andere kant ook nog 1.

100_1598.JPG

Het is maar een tip.

Groeten Han.

Back