Het bouwen en vliegen van El Niño

altis 86.png


Vlucht 2 geeft een 'sinkrate' van 0,33 m/s vergelijkbaar met de 2e vlucht van jou.
 
altis 90.png


Deze vlucht was voldoende voor 1000 punten, maar ik kan er niets uit concluderen. Dus afhankelijk van andermans fouten.
 
altis 91.png


Ronde 5 weer tegen @Justus gevlogen, maar geen goede lucht herkend of kunnen benutten ondanks onze gelijke uitgangshoogte.
 
Laatst bewerkt:
altis 93.png


De laatste ronde met een duidelijke andere koers als de voorgaande. Weg bij de groep gevlogen en noordelijk aangehouden. Na een 80 seconden op advies van de coach gaan zoeken richting de schoorsteen, een paar rondjes gedraaid en weer verder gezocht. Verkeerde keuzes gemaakt 1; ik had op 'mijn' plek moeten blijven en 2; ik had later (80 m) op de betere plek moeten blijven en niet weer gaan zoeken. Daar moeten we nog aan werken.

Ik denk dat El Nino redelijk goed is afgesteld, nu nog meer vlieguren maken en een betere inschatting maken van de starthoogte maar dit botst met de f3j wensen om zo hoog mogelijk te starten. Aangezien ik komend seizoen de f3j klasse vlieg en slechts bij gelegenheid voor de f5j kies zal de tijd die ik in de El Nino steek beperkt zijn. Nu nog de modus vinden waar bij de gemeenschappelijke raakvlakken van de f3j en de f5j elkaar versterken.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het delen

Wat onze grafiekjes volgens mij ook mooi laten zien is dat de lucht wellicht 'dood' aan voelde maar dat dus echt niet was. De ene vlucht bijna 10min blijven hangen en een vlucht daarna maar net 8 min halen.

Ik heb zelf geen f3j ervaring dus kan alleen gissen. Een groot verschil is volgens mij dat wij, zodra het veilig kan, in elke richting kunnen starten waar we maar willen. Bij de f3j kan je pas ergens naartoe als je van de lijn bent gezoomd.

Daarnaast zijn de f5j kisten veel lichter en vliegen dus anders/langzamer/minder dynamisch. Dat zal ook zeker een andere vliegstijl vragen lijkt mij
 
Ik heb ervaren dat naarmate ik meer lood bijplaatste het toestel nog niet op trekt.
Blijkt dat het hoogteroer niet helemaal terug neutraal komt.
Kristof heeft een paar veertjes geplaatst en dat heeft het probleem vrijwel geheel opgelost.

Willy
Willy, ik ben nu met El Niño bezig en vraag mij af waar en wat voor veertjes dat zijn.
Ik vind dat de stuurstangen H/L & L/R wat wrijving ondervinden, had jij dat ook?
 
De loodsliert blijft geheel binnen de meegeleverde buis. In theorie zou er nog 1 broodje bij kunnen. Ik heb voor stafmateriaal gekozen omdat daarmee meer gewicht over een korte afstand kan worden bereikt dan met kogels.
Juun
Hallo Juun, waar heb je dat loodstaf materiaal vandaan? Ik wil hetzelfde gaan doen met mijn El Niño. (bijna klaar)
 
Ik gebruik in mijn lichte El Nino (1030 gr) nooit meer dan 200 gr. lood en vlieg daarmee tot een behoorlijke 4bft. Inderdaad vislood kogels van 20 gr.
Zwaarste ballast van 300 gr. heb ik nog nooit in deze kist gebruikt. 't Zal wel kunnen, maar de vleugels van de EN willen logischerwijs (dun profiel, zeer hoge slankheid) goed flexen en met het - voor mij - moeilijk zichtbare silhouet zie ik het nut van vliegen op grote afstand niet direct. Pak ik gewoon een andere kist als de omstandigheden daar om vragen. In mijn EN- windy (1340 gr.) heb ik de 300 gr. wel eens gestoken, maar dan is het door mijn te beperkte zichtvermogen gewoon niet mijn kist (mocht iemand interesse hebben .....)

Moraal van het verhaal, ik kan mij niet voorstellen dat de kist wezenlijk anders gaat vliegen van het (theoretische?) beetje voordeel de massa zoveel mogelijk te centreren; maak het je niet te moeilijk en experimenteer eerst met vislood.
Mocht je op termijn toch loodstaf zoeken: ik zou op mijn fiets voor je langs salomons-metalen.nl kunnen rijden en in een doosje kunnen proppen. Vrees dat het niet veel voordeliger zal zijn, hebben apothekersprijzen.

Johnny
 
Back
Top