Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Aangedui zoos hieronder.

gPICT0581.jpg

Uit de basisrondleiding van de Batavia:

"Het holle wulf wordt aan de onderzijde begrensd door de hekbalk, een belangrijk constructief
onderdeel van het schip. Het gedeelte daaronder heet de spiegel. In de spiegel bevinden zich twee
geschutspoorten. De kanonnen die daar werden geplaatst werden gebruikt om de aftocht na een
zeegevecht te dekken en worden de retraite-stukken genoemd.
Aan weerszijden van de geschutspoorten zijn twee ronde openingen, waar touwen en lijnen door
kunnen lopen, bijvoorbeeld om de sloep te slepen. Deze openingen heten kardinaalsmutsen."

Het zijn dus inderdaad alle ronde doorvoeropeningen door romp, en schotten waar van die halfronde bollen op zitten.

Hans: Je had het dus goed.

De sloep is nu definitief klaar. Er zijn wat extra roeispanen gemaakt en een bootshaak. Ook het afdekzeil ligt onderin en wat extra touw. Straks komt deze in een takel langs de Fluit te hangen in plaats van op het luik.
( ideetje van *Hans*)
Mooi bootje geworden!
Mijn scheepje is ook al weer uit de takels verdwenen. Ze hing aan een enkele takel, waarbij Ab Hoving aangaf dat dit een dubbele takel hoorde te zijn. Ik ben dus aan het stoeien om deze opnieuw te maken.

Ziet er prachtig uit Hans! En omdat ik ook net met datzelfde bijbootje bezig ben (even moed verzamelen voordat we weer het diepe inspringen....), ook een tweetal vragen:
1. hoe heb je die roeispanen gemaakt? Zijn die gedaan zoals de bouwbeschrijving zegt? (vind ze nl. erg mooi gelukt!)
2. in de bb staat (3e regel van onder): "strookjes notenhout op maat snijden en op de spantjes aan de binnenzijde verlijmen". Ik heb dat geinterpreteerds als zijnde de doften. Maar je kan het ook interpreteren alsof je een 2e huid aan de binnenzijde aanbrengt....?

Hoor graag van je!

Peter

Hoi Peter,

In onderstaande link vindt je de beschrijving van het bootje waar jij aan bezig bent. Dit is een ander bouwpakketje dan waar ik nu mee bezig bent. Kolderstok heeft meerdere paketten van bij-bootjes.
Die ik nu aan het maken bent is volgens mij nog niet veel keer uitgeleverd en betreft hier het bouwen waarbij er hulp spantjes via een gelaserde naad in de verdikte spantjes word uitgebroken.

Link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeven-provinciën-hans.260623/page-32 op deze pagina vindt je de beschrijving.

Overigens vindt je in dit verslag hoe ik de roeispanen hebt gemaakt. Hiervoor moet je even terugbladeren.

Dankjewel Hans! ik heb me een ongeluk gezocht op het forum om wat inspiratie voor m'n bijboot the vinden en nu kan ik een beetje spieken! Ik zal d'r binnenkort 'ns wat foto's van plaatsen.

Back