Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nu begrijp ik je even niet HeinrichIk het zo gemaakt!Een van de SOS lede vra mij waarvoor de kardinaalmutsen gebruik word. Ik het geen idee. kan jij help?
Fluyt is eigenlijk een wat oudere benaming voor een Fluit.Deze bouw van de Fluyt (is dit nouw "Fluyt" of "Fluit") is zonder twijfel nouw my gunsteling om te volg. Ik heb een plaatje van jouw bouw op SOS geplaas, Hans! Ik hoop dit is in orde zo.!![]()
Dank je wel Piet. Ik ga nu starten met een nog kleinere uitvoering....Mooi sloepje heb je gemaakt Hans, net echt....![]()
Uit de basisrondleiding van de Batavia:
"Het holle wulf wordt aan de onderzijde begrensd door de hekbalk, een belangrijk constructief
onderdeel van het schip. Het gedeelte daaronder heet de spiegel. In de spiegel bevinden zich twee
geschutspoorten. De kanonnen die daar werden geplaatst werden gebruikt om de aftocht na een
zeegevecht te dekken en worden de retraite-stukken genoemd.
Aan weerszijden van de geschutspoorten zijn twee ronde openingen, waar touwen en lijnen door
kunnen lopen, bijvoorbeeld om de sloep te slepen. Deze openingen heten kardinaalsmutsen."
Het zijn dus inderdaad alle ronde doorvoeropeningen door romp, en schotten waar van die halfronde bollen op zitten.
Mooi bootje geworden!De sloep is nu definitief klaar. Er zijn wat extra roeispanen gemaakt en een bootshaak. Ook het afdekzeil ligt onderin en wat extra touw. Straks komt deze in een takel langs de Fluit te hangen in plaats van op het luik.
( ideetje van *Hans*)
Dat klopt. op de foto zijn de spanten al weggebroken en dit moet nog worden bijgewerkt.Zo op de kleinere een word de spanten ook weggebreekt?