Eisen zijn niet opgesteld door de KNVvL maar door het IVW/wetgever.ik distantieer mij daarbij absoluut niet van de door de KNvvl opgestelde eisen m.b.t. het besturen van een model.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Eisen zijn niet opgesteld door de KNVvL maar door het IVW/wetgever.ik distantieer mij daarbij absoluut niet van de door de KNvvl opgestelde eisen m.b.t. het besturen van een model.
luchtvaartuig: toestel, dat in de dampkring kan worden gehouden ten gevolge van krachten, die de lucht daarop uitoefent, anders dan de krachten van de lucht tegen het aardoppervlak;
[..]
vlucht: de verplaatsing van het luchtvaartuig gedurende het tijdsverloop dat het in beweging komt met de bedoeling om op te stijgen, tot het ogenblik dat het weer tot volledige stilstand is gekomen na de landing;
Het is verboden toestellen, die geen luchtvaartuig zijn, in het luchtruim te gebruiken. Onze Minister van Verkeer en Waterstaat respectievelijk Onze Minister van Defensie kan bij ministeriële regeling voor door hem aan te wijzen toestellen vrijstelling verlenen van het verbod
Het is verboden een luchtvaartuig te gebruiken, dat niet is voorzien van een geldig nationaliteits- en inschrijvingskenmerk en een geldig bewijs van inschrijving.
Goed.. verder hoeven we niet eens te gaan. ALS jouw toestel dus niet onder de regeling modelvliegen valt, heb je een registratie nodig. Die heb je niet en krijg je niet voor een FPV modelvliegtuig. Dus is het wettelijk verboden er uberhaupt mee te vliegen.De houder van een Nederlands luchtvaartuig voorziet het luchtvaartuig van:
- a. een door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat respectievelijk Onze Minister van Defensie vastgesteld nationaliteitskenmerk en een voor dat luchtvaartuig vastgesteld inschrijvingskenmerk; en
- b. een bewijs van inschrijving in het register, bedoeld in artikel 3.3
- de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelvliegtuig en de ruimte daaromheen
- de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelvliegtuig
[..]
- de bestuurder van een modelvliegtuig neemt alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen en geeft voorrang aan elk luchtvaartuig, dat geen modelvliegtuig is.
1) vast is komen te staan dat het gebruikte toestel valt onder de regeling modelvliegen
2) uit artikel 2a en 2b volgt dat de gezagvoerder ten alle tijde het toestel vanaf de grond moet zien. Vast is komen te staan dat de FPV vlieger in kwestie hier als gezagvoerder gezien moet worden. Tevens is aangetoond dat men het toestel waarneemt vanuit het toestel en derhalve niet vanaf de grond. Dat waarnemer zich daarbij wel degelijk op de grond bevind, is niet relevant, daar de daadwerkelijke waarneming in de lucht plaatsvind. Hiermee is voldoende aannemelijk gemaakt dat FPV vliegen niet voldoet aan hetgeen gesteld in artikel 2a en 2b.
3) het verweer dat men het toestel wel degelijk kan zien houdt geen stand, gezien bovenstaande. Daarnaast kan men bij het FPV vliegen zonder waarnemer niet voldoen aan hetgeen gesteld in artikel 2i, daar het immers onmogelijk is het gehele luchtruim rondom het toestel simultaan waar te nemen. Hieruit volgt dat gezagvoerder niet afdoende maatregelen genomen heeft te kunnen voldoen aan hetgeen gesteld in artikel 2i.
Dit alles in overweging nemende, oordeel ik dat het OM voldoende aannemelijk gemaakt heeft dat het hier handeld om een strafbaar feit zoals gesteld in wet luchtvaart, en veroordeel... enz.
Ik vermoed dat daar het zakelijk belang om de hoek komt kijken.
Door misinformatie en laten doorschemeren dat jij hetgeen praktisch iedereen hier als onveilig gezien wordt (vliegen zonder spotter), tolerabel vind mits voldoende ervaring?
Met een dergelijke schofterige reactie zijn we dus weer terug bij af, da's nu net de reden dat ik vorig jaar dit forum vaarwel heb gezegd.
Ik ben teruggekomen omdat ik veel verzoeken had van (beginnende) FPV piloten om weer deel te nemen aan de discussie en met advies en informatie te komen.
We proberen hier op constructieve wijze invulling te geven aan een nieuwe tak van de RC hobby, waarbij we veiligheid en verantwoordelijkheid absoluut niet uit 't oog verliezen.
Constructief bezig zijn is niet het ontkennen van mogelijke problemen. Constructief bezig zijn is problemen onderkennen en kijken of er oplossingen voor zijn. Constructief bezig zijn is NIET wegrennen zodra iemand je wijst op een fout in je argumentatie.
Als laatste; als je nu echt een open discussie wilt waarbij het niet draait om ego of gelijk, waarom laat je dit punt niet gewoon varen dan? Het is jouw goed recht je eigen mening erover te hebben, maar je weet ook dat als je hier gaat posten dat zonder spotten vliegen volgens jou juridisch toegestaan is, dat je daar commentaar op zult krijgen. Waarom dan toch daar weer over beginnen? Had gewoon gesteld dat FPV vliegen met spotter dient te gebeuren, hetgeen je zelf ook aan beginners adviseert, en er was niets aan het handje geweest.
Die hele discussie heeft met FPV vliegen op zichzelf niets te maken, het geeft ook beginnende FPV vliegers geen enkele informatie waar ze wat mee kunnen. Je doel was om mensen te informeren, helder en nobel, beperk je dan ook daartoe ipv. onder de mantel van dit doel je eigen uiterst controversiele en niet ter zake doende visie te promoten.
Ik kan prima beargumenteren waarom mijn uitgangspunt wel steekhoudend is
Beide uitgangspunten en argumenten zijn totdat we deze aan een rechter hebben voorgelegd en deze er uitspraak over doet twee meningen, geen feiten.
Het feit dat jij stelt dat ik er zakelijk belang bij heb en het feit dat jij stelt dat ik desinformatie verspreidt zijn ook meningen,
je kan dat niet substantiëren en daarmee is het puur stemmingmakerij en dat vind ik op 't schofterige af (ja, da's ook een mening inderdaad).
Het ontbreekt je kennelijk aan enig inlevingsvermogen? D'r zullen legio mensen zijn die toch eigenwijs hun eigen gang gaan, dus zonder spotter gaan vliegen. Is het dan niet verstandig om in ieder geval wat adviezen te geven zodat deze mensen weten wat ze kunnen verwachten, wat b.v. de beste methode is om als ze hun oriëntatie deze weer terug te krijgen?
Als je dat desinformatie noemt
Als deze personen dan in dit forum adviezen kunnen inwinnen en hun kans van slagen significant kunnen verbeteren dan wint iedereen daarbij, toch?
Overigens moet mij van het hart; je betichtte mij eerder van een persoonlijke aanval, waarvan geen sprake was. Vervolgens beticht je mij van 'slechte jurist zijn', 'geen realiteitszin hebben', enzovoort. Mogelijk is het een idee zelf eens te stoppen met die persoonlijke aanvallen en je te houden bij de discussie?
Wat een kinderachtige discussie weer.
Ik vind dat Sander juist goed bezig is door deze opmerking ook te geven:
Als beginnend FPV piloot is het daarnaast altijd aan te bevelen om een spotter mee te nemen die 't FPV model in de gaten houdt
Die hele zin had'ie ook weg kunnen laten. Erg kinderachtig om dan te beginnen met "Een beetje respect voor Robert zijn eisen zou gepast zijn". Er wordt niets illegaals gezegd, zelfs al is het verplicht, dan nog is het ook aan te bevelen. Wat wil je nou eigenlijk bereiken?
Wat me het meest stoort is dat deze persoon zelf "Giant Scale 3D" als interesse heeft. Hardstikke mooi hoor, maar veeeeel gevaarlijk dan FPV!
Jij bent degene die mijn persoon in de discussie betrekt door te wijzen op zakelijke belangen. Daarmee breng je deze discussie zelf naar een persoonlijk vlak.
Ik ben juist van mening dat zulke "situaties" eerder zullen ontstaan bij andere vormen van modelvliegen, zoals bigscale, omdat de risico's daarbij veel groter zijn. Moet je daar dan niet eerder extra regels en wetten en verboden voor verzinnen?Als nu mensen hier verkeerd geinformeerd worden, kunnen er situaties ontstaan waarin mensen in de problemen komen en de wetgever mogelijk ingrijpt op een onwenselijke manier.
Ik zou liever een beroep doen op het gezond verstand van mensen in plaats van overal maar wetjes voor te maken. De huidige teneur in nederland om alles maar te willen regelen en vastleggen leidt tot domme mensen die niet de eigen verantwoordelijkheid nemen; ik volg de regels dus doe niets fout.Het gaat hier niet om risico's, gevaarlijk of niet gevaarlijk. Het gaat om wettelijk toegestaan of niet.
[mod]En ik geloof dat het hier nu moet stoppen. Iedereen heeft zijn punt (meerdere keren) gemaakt. De discussie is bij deze klaar. Persoonlijk hoeven we hier al helemaal niet te worden.
Martin[/mod]