Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
[mod]iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen hachje.
En word verwacht de wet te kennen.
Wat je er mee doet is op eigen verantwoording .[/mod]
Ga dus b.v. NIET boven de 300meter (750m/1000m) hoogte in de aanvliegroute van een vliegveld
Ik heb 'm even snel doorgelezen maar zie 2,4 GHz niet staan in de tabel voor modelbesturing (tabel 8 ).
Is er een topic met een lijst van legale FPV sets ?
Waarschijnlijk nog te weinig.Fijn dat iedereen er een mening over heeft (dom, te stom voor worden, verpest voor de rest), maar hoeveel wetten worden er precies overtreden?
Draadloos bestuurd modelvliegen alleen toestaan als:En op wat voor manier zou je het in een wet willen verbieden?
Willen we kunnen blijven modelvliegen, dan dienen waanzinnige acties, waarvan ook in dit forum voorbeelden kunnen worden aangetroffen, met alle daartoe benodigde middelen kunnen worden gestopt.Is het de moeite waard om het te verbieden, waarom?
Of een onherstelbaar beschadigd oog. Je hebt gelijk, de mensen kunnen nergens meer tegen en willen alleen jou het leven ziuur maken. Toch?We hebben het over een onschuldige kleine tricopter:
Dat is geen grote verbrandingsmotor helikopter die onoplettende passanten onthoofd, ergste geval zou een snee in je vinger zijn.
Ik vind het binnen een stad vliegen en dan op deze manier de verantwoordelijkheid voor de te verwachten problemen willen afschuiven een typisch voorbeeld van een kinderachtig, puberaal type modelvlieger dat zijn eigen plezier als hoogste goed heeft en als hem dat zo uitkomt, rechtpratend wat krom is, dat van 10.000 of meer anderen daaraan graag ondergeschikt maakt.Ook wordt er verteld dat het mensen in het verkeer kan afleiden met alle gevolgen van dien. Als je wordt afgeleid door een reclamebord, en je veroorzaakt een ongeval, wie heeft er dan een probleem? Ik vind op het verkeer letten een zaak van de bestuurder.
Dat is het ook. Daarom mag een bestuurder ook niet onder invloed zijn van alcohol, medicijnen, drugs of andere stoffen.Ik vind op het verkeer letten een zaak van de bestuurder.
En dat doe je nu wél.
Draadloos bestuurd modelvliegen alleen toestaan als:
a. het gebeurt vanaf een goedgekeurd, buiten de bebouwde kom gelegen, officieel modelvliegveld.
b. er een directe zichtverbinding bestaat tussen het model en de bestuurder.
c. de bestuurder gebrevetteerd is volgens de richtlijnen van de landelijke koepelorganisatie, die de verbinding vormt tussen overheid en modelvliegende burger.
d. maximale afstand tussen bestuurder en model de 300 m niet overschrijdt.
Dat lees ik nergens in Bruno's verhaal...Goed, en als je je daaraan houdt dan is 100% gegarandeerd dat er nooit iets gebeurd en iedereen altijd gevrijwaard is van ongelukken met schade en/of letsel? Kom op zeg, wat een onzin, eeuwen geleden predikte men al op gelijke wijze, om de gelovige te behoeden voor het eeuwige vagevuur.
Regelgeving en wetten zijn vooral bedoeld als kader waarbinnen mensen zonder gezond verstand, of waarbij het schort aan het kunnen afschatten van risico's en gevolgen, zich kunnen begeven. Dat sommigen de grenzen opzoeken geeft niet aan dat bij het overschrijden daarvan opeens plotsklaps levensgevaarlijke situatie ontstaan.
Van dezelfde strekking is bijvoorbeeld de handhaving in het verkeer, niet zelden roept men van overheidswege dat de kans op een ongeluk met iedere 3km/u te hard met 5% toeneemt. Dus als je dan 2x de Vmax rijdt dan verongeluk je dus absoluut gegarandeerd en zo zijn d'r nog legio van dergelijke voorbeelden.
Da's ook het manco van de vele regelgeving in Nederland, men denkt dat als je je exact aan de regels houdt je een lang en gelukkig leven tegemoet kunt zien. Gewoon domweg doen wat je van overheidswege wordt opgedragen want dan komt alles goed.
Gaan we nu opeens eeuwen in de tijd terug analoog aan toen wanneer de katholieke kerk hel en verdoemenis predikte tegen iedereen die zich niet strikt aan het geschreven woord hield (of de interpretatie van de geestelijken).
Maar goed, deze (nutteloze) discussie hebben we dik een jaar geleden al gehad, ik stel voor dat eenieder de zoekfunctie even gebruikt. Alle argumenten voor en tegen zijn namelijk al tot aan vervelens toe de revue gepasseerd, niks nieuws te melden hier dus.