Het grote FPV wet- en regelgevingsdraadje...

Status
Niet open voor verdere reacties.
djeezus, hoe komt het toch dat als er eens interessante topics hier op het forum worden gemaakt, deze door oude zagen worden afgebroken.
hou gewoon allemaal jullie mening voor jullie zelf als jullie mbt fpv vliegen niks toe te voegen hebben.
of zoek een goed boek en ga stilletjes lezen ;-)

@Moderatorteam: Misschien is het een idee om de berichten vanaf post 2 in een apart topic te plaatsen "FPV wetgeving discussies" of zoiets.
Dit topic was bedoelt voor FPV-beginners en als je als beginner direct met je neus in deze discussies valt heb je direct al geen zin meer...

@Moderatorteam: Misschien is het een idee om de berichten vanaf post 2 in een apart topic te plaatsen "FPV wetgeving discussies" of zoiets.
Dit topic was bedoelt voor FPV-beginners en als je als beginner direct met je neus in deze discussies valt heb je direct al geen zin meer...

En toevallig open ik net het forum om eens te kijken hoe het gesteld is met de nieuwste telg van het forum... Het FPV Subforum..

Nou, ik kan wel zeggen dat we bijna net zo bezig zijn als in de debatten rondom de kamer en gemeenteraadsverkiezingen.. polariserend allom en elkaar maar lopen uitsluiten.

Juist deze discussie heeft mij er lang van weerhouden om dit FPV subforum te openen, echter, de discussie word toch wel ergens gevoerd op dit forum.

Als ik even vlot deze hele discussie doorlees, waarbij overigens mijn complimenten voor de startpost, komt het eigenlijk neer dat er twee groepen mensen zijn die echter wel degelijk 1 belang hebben.

Groep 1: Mensen die enthousiast aan het FPV vliegen zijn en die graag willen dat het een en ander bij wet geaccepteerd gaat worden en geregeld.

Groep 2: Mensen die bang zijn dat de hele modelvlieghobby schade gaat ondervinden door het feit dat er FPV Cowboys nogal "onvoorzichtig" omgaan met bestaande wet- en regelgeving.

Beide groepen echter hebben wel gezamelijk het RC-Vliegen als hobby. 1 belang dus. Ik roep hierbij iedereen op om zijn verantwoordelijkheid te nemen, praat met elkaar op een normale manier, want mocht er ooit gekeken worden naar wet- en regelgeving omtrendt FPV, dan helpen de botte discussie's hier daar geen steek bij in mijn ogen.... Sterker nog, het zaait alleen maar tweespant en we zitten elkaar voor rotte vis uit te maken terwijl we toch echt samen 1 hobby delen...

Ik ga inderdaad, zoals gesuggereerd, een appart topic aanmaken omtrend de wet- en regelgeving omtrend FPV, dan hoeven de overige draadjes hier welke puur technisch bedoeld bedoeld zijn hiermee niet te worden 'vervuild' met deze wetttelijke discussie's..

Iedereen kan wijzen naar de wet en naar de Knvvl, maar de zender ligt uiteindelijk toch echt in JOUW hand...

(mooie laatste zin he ;-) )

Robert

- edit -

Ik zal voortaan beter opletten alvorens ik iets zeg ;)

Laatst bewerkt:
[mod]Helivlieger1986 en Spijker, lees beide je pb.

Waarschuwing hebben jullie bij deze te pakken.
Martin[/mod]

Laatst bewerkt:
Omdat we willen dat er geen "beperkingen" opgelegd worden in Nederland en iedereen elkaar de hersens in slaat?

Regels zijn nu eenmaal nodig, maar grotendeels bestaat het uitoefenen van onze hobby ook gewoon uit gezond verstand gebruiken.

wat jij wil kerel, ik kan me gaan druk maken over al die regeltjes wat betreft dat modelvliegen, maar ik hou het bij m'n gezonde verstand gebruiken voordat ik ga vliegen.

grappige opmerking...elkaar de hersens in slaan:P beetje off topic maar vermakelijk

Ik zat net in bespreking, kan het moeilijk op mijn werk verkopen dat ik eerst een FPV draadje moet opschonen ;-)

Robert

Zodra er regels zijn gaan mensen die misbruiken.
Piepschuim zweefvliegtuigje met propellor erachter, geen stoorfrequenzies etc.
Zou ik, en de polities ( tot ze dit zelf gebruiken ) geen problemen mee hebben.
Ik wil dat hebben, regels of niet. iemand ideetjes?
Zo een formaal als de Multiplex Fox met minimicro camera, moet binnen een paar jaar tog wel als kit te koop zijn?

[mod]Helivlieger1986 en Spijker, lees beide je pb.

Waarschuwing hebben jullie bij deze te pakken.
Martin[/mod]

Na even met Martin gesproken te hebben in een PM, moet ik hem gelijk geven. Mijn excuses voor mijn gedane fout.
Zal voortaan beter opletten ;)

Laatst bewerkt:
Claim alvast je ding zou ik zeggen.
Beoefen je hobby zoveel mogelijk.
Door dit te doen win je het recht vanzelf om je hobby uit te oefenen.
Als je al jaren zonder accident vliegt, is dat tog het bewijs dat het kan.

Ik heb dit draadje nog niet helemaal doorgelezen maar wel de zoekfunctie gebruikt en kon er niks over vinden.
Wat ik van een aantal van jullie begrijp is dat jullie meer vermogen hebben voor de zender als 10MW, nu heb ik altijd begrepen dat dat niet mag (europeesche regelgeving) je mag niet meer als 10MW uitgestraald vermogen hebben anders heb je een zendvergunning nodig.

Als het al ergens genoemd is dan sorry en anders geef jullie verhaal eens.

Ik heb dit draadje nog niet helemaal doorgelezen maar wel de zoekfunctie gebruikt en kon er niks over vinden.
Wat ik van een aantal van jullie begrijp is dat jullie meer vermogen hebben voor de zender als 10MW, nu heb ik altijd begrepen dat dat niet mag (europeesche regelgeving) je mag niet meer als 10MW uitgestraald vermogen hebben anders heb je een zendvergunning nodig.

Als het al ergens genoemd is dan sorry en anders geef jullie verhaal eens.

D'r zijn feitelijk twee frequentiebanden geschikt voor de overdracht van video die vrij voor gebruik zijn zonder vergunning in Nederland, da's de 2.4GHz band en de 5.8GHz band. De 2.4GHz band wordt druk gebruikt door allerlei apparaten, draadloos netwerk/internet, telefonie, babymonitors, etc. etc. Op 2.4GHz is het maximaal toelaatbare zendvermogen (continue carriermodulatie, dus niet FHSS, spread spectrum of packet based) zonder zendingvergunning 10mW (ERP), op 5.8GHz is dit 25mW (ERP).

Uiteraard is dat een stuk wetgeving uit de prehistorie, de meeste WiFi accesspoints/netwerkkaarten zitten (ver) boven de 250mW. Volgens de wet is 100mW ERP met FHSS of spread spectrum danwel packet based, i.i.g. niet continue toegestaan, dus 't gros van de WiFi accesspoints/netwerkkaarten lappen dat zowieso aan hun laars. Daar geldt kennelijk een soort gedoogbeleid voor, want deze apparatuur ligt gewoon in de schappen.

In de praktijk is met 10mW prima te vliegen. Het accent leg je dan namelijk niet op de zender, maar op de ontvanger. De kwaliteit en reikwijdte komt namelijk volledig voor rekening van de combinatie zender met antenne + ontvanger met antenne. Hoe gevoeliger de ontvanger, hoe minder sterk te zender hoeft te wezen en vice versa. Met richtantenne's in combinatie met een antenne tracker is nog eens extra winst te boeken (zie antenne topic).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Leuke video trouwens Remy

Mijn eerste filmpjes komen er binnenkort ook aan maar dan onder een heli

Kom eens langs op FPV-community.com

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back