Het opknappen van een Avonds F-16

Inderdaad, erg leerzaam allemaal!

Blijf komen met info, worden we allemaal een stuk wijzer van! Tenminste, ik zal het proberen! :mrgreen:

~Jolmer

Ja, leuk toch, beetje inside information.
Ik vind het geweldig zoals jij bezig ben met de schaal nabouw en Peter met z'n zeer realistische ,,demo''
Iedereen was zeer verbaast dat dit met een model allemaal mogelijk is.
Als je nog iets wilt weten, hoe iets werkt, weet je me te vinden......
Ik vind het leuk om je ermee te helpen (voor zover ik kan).

Chris

Als je nog iets wilt weten, hoe iets werkt, weet je me te vinden... Ik vind het leuk om je ermee te helpen (voor zover ik kan).
Dank voor je aanbod, daar maak ik maar al te graag gebruik van! Eigenlijk zouden Peter en ik nog eens een duovluchtje in de J-066 moeten meemaken, om gebruikerservaringen in onze modellen te kunnen leggen, vind je niet? :rolleyes:

Je trapt er vast niet in, maar het was het proberen waard?! :mrgreen:

~Jolmer

HaHaha, ja we hebben nog maar weinig duals.
Misschien mag het bij de Chilenen.
Tot die tijd kan je ,Falcon4 'in je pc stoppen, met een beetje fantasie erbij, ben je een echte fighterpilot.

hi Jolmer,

its nice to meet people who really love f16's. good work!! now i will be alert with this thread too. Excellent man.

greets,
Pablo

Laatst bewerkt:
hi Jolmer,

its nice to meet people who really love f16's. good work!! now i will be alert with this thread too. Excellent man.

greets,
Pablo
Hi Pablo,

Nice to meet you too! ;)

Your work also seems very nice, when I look into your pictures! Hold on, i'll tell the Dutch "audience" where to find your stuff:

Voor iedereen die nieuwsgierig is wat Pablo zoal aan het doen is, neem dan hier maar eens een kijkje:

MODELO F-16 ESC 1:5

Pablo, do you have some sort of building thread of your own, or do you only keep your blog up to date? Oh, by the way, where are you exactly from?

Regards,

~Jolmer

Zo, weer terug met een paar nieuwe kiekjes! ;)

Ik ben gisteren en eergisteren weer even bezig geweest, dit keer met de scharnierpunten in de flaperons. Ik heb deze uit 3 mm Berken-triplex gemaakt, waar uiteindelijk een PVC-buis en een stalen draad van 2 mm doorheen loopt. Ik zou in eerste instantie losse Robart-scharnieren gebruiken, maar op advies van een ervaren bouwer heb ik tóch maar besloten het op bovenstaande manier op te lossen.

Dat hield wel in dat ik de mooie voorlijsten van de flaperons flink onderhanden moest nemen. Het eerste wat ik heb gedaan, is het zagen / schuren / frezen van de sleuf, waar de PVC-buis doorheen gelegd moest worden. Ik heb m.b.v. een houten balk een soort geleider gefabriceerd, om de sleuf overal even diep te krijgen. Het lijkt wat provisorisch, maar het functioneert wél! :D

IMG_3815.JPG

IMG_3816.JPG

IMG_3818.JPG

Daarna heb ik even de PVC-buis gepast en dat leek al snel goed te passen:

IMG_3819.JPG

Daarna ben ik van start gegaan met de serieproductie van de scharnierpunten... ;)

IMG_3825.JPG

IMG_3826.JPG

~Jolmer

Vervolgens heb ik de vorm van de voorlijst overgenomen en afgetekend...

IMG_3827.JPG

...en daarna gezaagd! Pfff, wat een werk! :D

IMG_3830.JPG

Daarna heb ik de beide helften van ieder scharnierpunt aan elkaar gelijmd en hieraan, voor het verlijmen in de flaperons, een houtje gelijmd:

IMG_3833.JPG

IMG_3834.JPG

IMG_3835.JPG

~Jolmer

Daarna de boel weer even gepast...

IMG_3836.JPG

Close up van één scharnierpunt:

IMG_3839.JPG

Daarna heb ik van balsa de gedeelten gezaagd die, tijdens het lijmen van de boel, weer in de "verminkte" voorlijst (tussen de scharnierpunten) gelijmd worden:

IMG_3840.JPG

Weer even de boel gepast...

IMG_3842.JPG

...en daarna gelijmd!

IMG_3844.JPG

Ik ben benieuwd hoe de boel morgen onder de tape vandaan komt! Daarna moet ik hier en daar wat hout toppen en de boel weer even strak maken. Vervolgens is het de beurt aan de scharnierpunten voor de flaperons in de vleugels. Ik ben benieuwd of dat wat wil lukken...

Overigens heb ik, pas vanavond bij lijmen van de boel, een handiger methode bedacht om in het vervolg zulke scharnierpunten te maken; ik ga dan een massief blokje Berkenhout doorboren en incl. de PVC-buis verlijmen, waarna ik met een zaag de uitsparing erin maak. Da's even wat sneller dan bovenstaande methode. Ik wou dat ik dat wat eerder bedacht heb, maar goed... :rolleyes: Voortschrijdend inzicht, heet dat? :D

Dat was het weer voor nu, later meer! ;)

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Heb toch nog even de computer aan gezet na je sms, als deze kist klaar is kun je je onderhand wel ervaren noemen in het bouwen van kisten. Als er nog iemand iets te renoveren heeft kan ie bij jou wel aankloppen.
Super gemaakt.

Heb nog een ouwe 2/3 e F16 liggen van Mendelt, een uitdaging voor je? haha.

Groetjes,
Peter

Heren, dank u, dank u! Jullie complimenten werken zeer motiverend! :zon:

Bouwkunsten durf ik het zelf eigenlijk niet te noemen, ik doe eigenlijk maar wat! :yes: Wat ik kan heb ik mezelf met hulp van anderen een beetje aangeleerd, meer niet... ;)

~Jolmer

Back