Het opknappen van een Avonds F-16

@Berto: Dank je! Ik heb maar eens de stoute schoenen aangetrokken en besloten de boel flink aan te passen! ;) In eerste instantie keek ik er als een berg tegenop, maar dit alles is gewoon een kwestie van doen. Zodra je ziet dat het eigenlijk goed te doen is en je jezelf daar niet meer druk over hoeft te maken, lukt alles prima! :D

@René: Wat een verrassing, hè?! ;) Ik sta inderdaad niet zo te boek, maar wat niet is kan komen, toch? Ik heb mezelf geen deadline opgelegd. Ik heb besloten nu eens bij een bouw mezelf geen stress te bezorgen, om de boel vóór een bepaalde tijd af te krijgen. Het zou natuurlijk wel leuk zijn, maar dat zien we met de tijd...

@Peter: Jep, die zijn ook al binnen. Of zal ik een werkende nozzle maken, wat vind jij? Dat zou natuurlijk wel mooi zijn, nietwaar? Maar eens kijken of ik na afloop daar de moed nog voor op kan brengen... Inderdaad, érg mooi, die neuspoot van Gerald! Ik zal hem straks op gras ook wel nodig hebben, al hoop ik érg langzaam te kunnen landen met alle aanpassingen aan de vleugel? ;)

~Jolmer

Zo, weer even verder gegaan; de achterste deuvels zijn nu in de vleugel gelijmd:

IMG_3578.JPG

IMG_3579.JPG

IMG_3580.JPG

Vandaag heb ik, tussen de bedrijven door, even de LE-flaps van de vleugel afgezaagd:

IMG_3582.JPG

IMG_3583.JPG

Er blijft zo weinig vleugel over, maar dat wordt op een later moment goed verstevigd.
Al met al een hele operatie, maar uiteindelijk érg de moeite waard! :mrgreen:

~Jolmer

Als je alles zo bekijkt denk je altijd, dat is toch maar een uurtje werk :mrgreen:

Ik weet dat het anders is ;)

mooi ding, een werkende nozzle is natuurlijk echt af maarja, ook weer veel extra werk en je wil hem ook wel eens vliegend hebben natuurlijk :yes:

Ik vrees dat er ook een werkende nozzle op komt... :D Alleen nog even kijken hoe ik dat zo licht mogelijk kan doen...

~Jolmer

Kijk! Da's de spirit ha ha ha :D.

Mooi werk allemaal Joh, je gaat lekker.

Ja nozzle, veel werk..... hieronder wat inspiratie misschien?
(Ergens gevonden op RCU, misschien van details4scale.com)

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-GGWNXMLI.jpg

Kijk! Da's de spirit ha ha ha :D.

Mooi werk allemaal Joh, je gaat lekker.

Ja nozzle, veel werk..... hieronder wat inspiratie misschien?
(Ergens gevonden op RCU, misschien van details4scale.com)

Groetjes,
Gerald

Dat moet toch te maken zijn, inderdaad! ;) Ik zal het op mijn (veel te lange) "To Do"-lijst zetten...

~Jolmer

Hoi iedereen!

Afgelopen weekend weer even verder gegaan met de F-16! Ik heb o.a. lopen dubben
hoe ik de flaperons het beste kan opknappen, want de vorige eigenaar had natuurlijk zijn
eigen versie al uit de vleugels gezaagd.

IMG_3611.JPG

Ik heb gepoogd "uit de losse pols" uit schuim de vorm te snijden, om deze dan later met
hout te bekleden, maar dat is bijna niet te doen...

IMG_3613.JPG

Ik heb daarom besloten de complete flaperons helemaal uit hout op te bouwen. Ik ga een
aantal spantjes maken, die ik aan een voor- en achterlijst vast lijm. Eens bekleed met hout
en een aantal keer met glas en Epoxy gelamineerd, moet dat sterk genoeg zijn, lijkt me?

Ik heb me, uit oogpunt van gebrek aan materiaal (staat nog e.e.a. in bestelling), eerst maar
gestort op het klaarstomen van de vleugel. Als eerste heb ik de achterlijst van de vleugels
(waarin de flaperons bevestigd worden) aangepakt, waarvan hier akte:

IMG_3616.JPG

IMG_3619.JPG

Ik heb nog een aantal dingen gedaan, waarvan ik nu nog foto's moet maken. Die plaats ik
wel even in de volgende posting... :mrgreen:

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Hallo Jolmer,

leuk en mooi project (volg het al een tijdje)
Je had zowat beter een nieuwe Avonds F16 kit kunnen kopen met al dat aanpassingswerk wat je doet.
je gaat voor redelijk schaal begrijp ik zo.

Ben benieuwd naar het resultaat , en ik blijf het volgen

gr Maikel

Hey Maikel,

Leuk dat je m'n draadje volgt! Ik ben zo af en toe ook op jouw draadje de boel aan het checken, ook erg indrukwekkend! ;)

Dat van een nieuwe kit heb ik mezelf ook al een aantal keer afgevraagd, maar voor beide valt wat te zeggen. Bij een nieuwe kit had ik alle schaaldelen zelf te pas ~ en in elkaar moeten zetten (wat volgens de experts aardig wat werk is), nu is dat al voor mij gedaan. Alleen het ongedaan maken van het gepruts van de vorige eigenaar is natuurlijk ook heel wat werk. Ik ben er daarom zelf ook heel erg verdeeld over.

Wat in deze keuze ook meespeelde, was het feit dat ik op dat moment nog weinig bouwervaring had. Ik denk daarom dat de keuze vanaf nu op een nieuwe kit was gevallen, gezien de boost in bouwervaring die ik nu opdoe! :mrgreen:

~Jolmer

Hey Gert-Jan,

Nee, da's ook mij teveel werk! :mrgreen: Ik bouw alleen nieuwe flaperons, dat is prima te doen. Alleen een beetje vreemde geometrie in de buurt van de romp, da's echt even passen, meten en uitdenken! ;)

~Jolmer

Hallo iedereen!

Ik hoop morgen weer wat foto's te kunnen plaatsen! Er is in de tussentijd weer e.e.a. gedaan, maar heb het niet aan tijd gehad om het forum bij te werken...

Stay tuned! :mrgreen:

~Jolmer

Time flies...! Lekker aan het hobbyen, Pasen er tussendoor en we zijn al gauw weer een week verder met het bouwverslag van m'n F-16! :mrgreen:
Tijd voor een update!

Ik was gebleven bij het tekenen van de verstevigingsbeplating t.b.v. de wieldeuren, omdat de standaard verstevigingen van Avonds er niet echt schaal uitzien. En nu ik toch lekker bezig ben, probeer ik dat natuurlijk zo schaalgetrouw mogelijk te doen!

Ik heb allereerst gekeken hoe dit alles er bij een echte F-16 A uit ziet, alleen las ik later in het bouwdraadje van Gerald Rutten dat de beplating op de volgende foto een uitzondering op de standaard F-16 A is:

IMG_3620.JPG

Lekker dan, m'n tekeningen maar weer even aanpassen! Maar goed, het is beter dat ik het nu hoor, dan wanneer de boel op de binnenkant van de deuren is gelamineerd?! ;)

De beplating van de wieldeur van het neuswiel, zoals ik die probeer na te bouwen:

IMG_3621.JPG

Daarna ben ik aan het tekenen en ontwikkelen geslagen met de zelf-te-maken flaperons:

IMG_3624.JPG

IMG_3626.JPG

Ik heb de tekening meerdere malen gepast in m'n vleugel, om al in een vroeg stadium een goede passing te krijgen...

IMG_3628.JPG

IMG_3629.JPG

IMG_3630.JPG

Na een aantal keer de procedure "tekenen - testen - aanpassingen analyseren" doorlopen te hebben, ben ik helemaal tevreden met de tekening en heb ik er alle vertrouwen in dat de eigen flaperons prima gaan passen! :D

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Omdat nog niet al het hout t.b.v. de flaperons binnen is, ben ik eerst maar even verder gegaan met het vastlijmen van een aantal spantjes. Allereerst heb ik het verstevigingsspant aan het einde van de canopy vastgelijmd. Daarvoor gebruik ik ook dezelfde procedure, die veel bouwers hebben: eerst vastlijmen met een paar kleine dotten secondenlijm en dan met ingedikt hars en glasmat vastlamineren:

IMG_3631.JPG

Tussendoor uiteraard het span uitgelijnd met het hoofdspant:

IMG_3633.JPG

Als laatste dus gelamineerd. En nee, het loshangende doek ik dus geen glasmat, maar Peel-Ply! :mrgreen:

IMG_3645.JPG

~Jolmer

Daarna heb ik het turbinespant vastgelijmd. Dit is het spant waarop de motorsteunen rusten (op zowel dit spant, als het hoofdspant). Het is van groot belang dat dit spant exact wordt uitgelijnd met het hoofdspant, vandaar dat ik nauwlettend de procedure in de handleiding heb gevolgd:

IMG_3634.JPG

IMG_3635.JPG

IMG_3636.JPG

Het turbinespant netjes uitgelijnd en vastgelijmd met een paar dotten secondelijm:

IMG_3640.JPG

Daarna natuurlijk weer stevig vastgelamineerd! ;)

IMG_3643.JPG

IMG_3644.JPG

~Jolmer

Vervolgens ben ik bezig geweest om de zijkanten van de (sterk aangepaste) romp strak te maken, omdat één van de vervolgstappen zal zijn om de servo-uitsparingen in de romp aan te brengen. Dat kan natuurlijk pas wanneer dat helemaal strak gemaakt is.

Allereerst heb ik een aantal luchtbellen in het hars, die duidelijk zichtbaar waren aan het oppervlak van de zijkant, even doorgefreesd. Bij het plamuren kan dat mooi worden dichtgesmeerd en wordt dat allemaal knetterhard.

IMG_3637.JPG

IMG_3638.JPG

IMG_3642.JPG

Bij één van de volgende updates zul je zien dat de hele zijkant er helemaal strak uitziet. Ik heb me het nog niet aan tijd gedaan om hier foto's van te maken, stay tuned! :D

Daarna nog even de beide deuvel "receptables" (dit woord overgenomen uit de handleiding, luxe woord voor "blokje hout" :mrgreen:) in de binnenkant van de vleugwortels gelijmd...

IMG_3639.JPG

Zo, tot zover deze nieuwe (ver)bouwupdate! Het kan zijn dat het weer een kleine week duurt voordat er weer iets aan wordt toegevoegd, maar ik kan niet ieder klein dingetje (wegens tijdgebrek) op het forum zetten.

In ieder geval, stay tuned! :D

~Jolmer

Laatst bewerkt:
he tilstra je kan ook de hele f16 even opnieuw uit gaan vinden, je word een beetje een bouw verslaafde. je vriendin zal wel blij zijn met je hobby;).

maar je bent wel goed bezig, zal wel mooi worden jouw kennende.

gr rene

Back