Het Parkzone P 51 Mustang draadje...

Hallo,

Vanavond weer eens als vanouds heerlijk langs de dijk en uiterwaarden gevlogen met Mustang #2. Vorige week voorzien van snelle setup en direct tijdens de eerste vlucht gelijk de ene helft van de staartvleugel afgebroken door de vrijkomende verwoestende G-krachten. Was daardoor even een beetje klaar met PZ, zeker daar ik een week daarvoor de vleugels van mijn Corsair af zag breken bij een snelle bocht. Maar vandaag was het weer heerlijk om op volle snelheid over de weg naar je toe te vliegen om dan vervolgens over het hegje naar beneden de uiterwaarden op te duiken. Eindelijk weer eens veel plezier met PZ!

Gr Jerry

Was dus genieten als vanouds jerry voor jou!!
Ik ken het gevoel.
Afgelopen weekend op het Loo met de helimaatjes heerlijk gevlogen met heli's.
Zaterdag en zondagmiddag veel gevlogen en dat voelde verdomde goed aan.
Belangrijkste: we hebben alles heel gehouden en veel stick-time gemaakt.
Vr Gr E

Even een stomme noob vraag: als jullie het hebben over een snelle setup, aan hoeveel thrust moet ik dan denken?
Ik heb bij de mijne momenteel (theoretisch) 1000 a 1100 gram thrust, terwijl het apparaat 850 gram weegt

Nu vind ik dat momenteel nog enge cijfers (vliegtuigen en ik gaan nog niet best samen :mrgreen:), maar valt dit bij jullie onder de categorie "snel", of eerder "vlot"

Verder, aangezien ik toch wel een aantal brekende vleugels voorbij zie komen, moet er geen glasmatje overheen bij zulke setups?
Dit scheelt verschrikkelijk in sterkte en stijfheid..

De welbekende Centre of Gravity topic, heeft er iemand een foto waar het bij jullie precies ligt? ze hebben het in het boekje over een oval en ong 70mm van leading edge, ja..

Die is in de maak, vanavond zal ik het (proberen) te posten. Ik zit zelfs net achter de ovals... Mijn P51 hou ik toch maar zelf. Ik mag m niet verkopen van mijn ega.... (na het zien vliegen van tegelijkertijd 4 van deze dingen binnen onze club)

Verder, aangezien ik toch wel een aantal brekende vleugels voorbij zie komen, moet er geen glasmatje overheen bij zulke setups?
Dit scheelt verschrikkelijk in sterkte en stijfheid..

Ik vlieg zelf ook met een redelijk snelle setup maar ik heb zelf geen enkele versteviging aan gebracht, zelfs eerder vezwakkingen (foam weg gesneden). Geen probleem als je je vliegstijl er op aanpast, als jij van een agressieve vliegstijl houd met hoge snelheden in combinatie met veel stick input dan kun je hem maar beter verstevingen, maar als je tijdens het manouvreren de snelheid aanpast en af en toe een snelle flyby maakt (zoals ik) kun je hem prima stock laten en toch met een snelle setup vliegen. Van snel rechtuit vliegen zal hij (normaal gesproken) niet uit elkaar vallen.
Het gaat dus om de stick input, hoe hoger de snelheid hoe minder stick input (roeruitslag) je kunt maken.

Gr.

Hans

@student,

Hoe meet ik die thrust?. De setup die ik momenteel heb is Turnigy 3642-1450kv (die goudkleurige), turnigy 80A plush ESC, prop van Corsair = 9,5x7,5 en 2200 3S 40C tunigy lipo's

Heb idd wel eens een vleugel afgebroken door vrijkomende krachten maar dit was van een PZ Corsair. Mustang #1 heb ik ruim een half jaar mee gevlogen met snelle setup en nooit last gehad. Mustang #2 brak tijdens eerste vlucht met snelle setup de linker helft van de staartvleugel af, maar hier zal al wel iets aan gemankeerd hebben. Wat ik zo'n geval doe is het geheel lamineren (duur woord voor volledig rondom beplakken) met cellotape. Ik heb er al weer meerdere malen mee gevlogen en het geeft geen krimp. De vleugel zelf van de Mustang zal niet snel breken, deze is toch behoorlijk dik en er zit geen "raar"profiel in zoals bij de Corsair. Daarnaast is het vleugeloppervlakte ook aanzienlijk minder groot waardoor er minder krachten op komen.

Wat je beter wel kan doen is de vleugel zelf aan de onderkant, naast het ene schroefje, nog extra vastzetten met tape over de naden. Aan de romp vastlijmen met epoxielijm kan ook, maar dit geeft je meer kans op grote schade bij crashen en geloof me ik kan het weten! Mijn motto is dat alles niet veel vaster moet zitten dan noodzakelijk is zodat het met een crash ook los wil waardoor veelal de schade enigzins beperkt blijft.

In tegenstelling tot Dalmeden vlieg ik eigenlijk alleen maar vol gas en maak behoorlijk agressieve niets ontziende turns.

Glasmatje zal die zeker niet slechter van gaan vliegen, alleen vermoed ik dat je een nog grotere puinhoop hebt na een crash en dat dit moeilijker te repareren is, maar zoals gezegd dat is een vermoeden.

Ik zou zeggen: gewoon snel maken en vliegen zonder verdere aanpassingen!

Gr Jerry

thrust meten... das een leuke, heb ik niet geprobeerd ;-)

Ik had ergens een leuke site opgeduikeld, waar je motor, prop, accu en nog wat meer variabelen in kon voeren, waar dan de max thrust uit tevoorschijn kwam
Vandaar de opmerking "theoretische thrust" :mrgreen:

en mijn model is een beetje gedateerd, was officieel bedoelt voor borstelmotoren, waardoor het brandschot in de neus veels te ver naar voren zit.
ik heb alles ondertussen omgebouwd, zodat mijn setup wel past..

en de vleugels zijn bij mijn model een bekend punt, origineel hoort het ding 500 gram te wegen, velen in de vs komen boven de kilo uit. Mijne is 850 gram, dat zou goed moeten gaan
velen merken ook op dat de vleugel dan nogal vlot doorbreekt
en dat een laagje 25 grams glasmat dit verhelpt. Dus ik heb stabilo en de hoofdvleugel een laagje glasmat gegeven, en een carbon staaf van 3 mm door het kielvlak gefrommeld (kielvlak was erg buigzaam, vind ik niet prettig)

Maar ik kan me voorstellen dat de PZ modellen een ander schuim hebben, dat dit iets beter gaat
kan me ook voorstellen dat er na een crash zaken doorscheuren die je in schuim bijna niet ziet, waardoor alles eronderuit breekt..

wat voor lijm gebruiken julie om de mustang weer in elkaar te plakken naar een crash?
mijne is vorrige week gecrasht(vliegen met veelsteveel weet) en zit nu in een laagje ductape vliegt weer perfect

Ik lees het een en ander over trust metingen en ik doe dit zonder ingewikkelde berekeningen en je afvragend of dat dan klopt ... Ik gebruik een weegschaal Je kan een trekweegschaaltje kopen maar als je een goede digitale keukenweegschaal hebt dan hou je de staart vast en zet hem met de neus op de plaat ; hij geeft dan het eigen gewicht aan ; geef dan gas en je kan je werkelijke trust eenvoudig uitrekenen Gr KK

wat voor lijm gebruiken julie om de mustang weer in elkaar te plakken naar een crash?
mijne is vorrige week gecrasht(vliegen met veelsteveel weet) en zit nu in een laagje ductape vliegt weer perfect

Gebruik altijd epoxy:-) Werkt perfect en mijn ragbak is regelmatig uit elkaar geklapt maar nog nooit op een plek waar hij al gelijmd was. De lijm verbinding is dus sterker dan de schuimverbinding.

Groet,

Rob

Hallo,

Vanavond de Mustang uitgelaten en door het oog van de naald gegaan. Op volle snelheid met de vleugen 2 takken van 2 bomen geraakt TAK,TAK. Behoorlijk spectaculair en gelukkig alles nog heel.

Gr Jerry

Hallo,

Vanmiddag in Apeldoorn gevlogen met de PZ Mustang met datalogger van Erwin. Weten we eindelijk eens hoe hard het gaat. Volgas 154 km/h op doorvlucht! Mooie snelheid voor een stukkie tempex.

Gr Jerry

Je Mustang vloog echt als een droom Jerry.
Ondanks de vlagerige wind af en toe hield het toestel zich kranig.
Ik heb nauwelijks waggel de waggel gedrag gezien.Erg netjes dus.
Die 154 km per uur is ook een nette waarde.
Voor schuimen toestellen zijn dit toch prettige snelheden.
Ben erg content met de Datalogger.
Gisteren uitvoerig getest op de motorfiets en ook op de fiets.
Apparaatje werkt super en is ook nog eens accuraat in het weergeven van zijn waarden.
Dat heb ik inmiddels al dubbel gecheckt.
Straks maar eens in een Funfighter steken die Datalogger.
Ben erg benieuwd naar de verschillen in snelheid tussen de modellen.
Op het blote oog is dat niet te zeggen.De Datalogger is dus een welkome aanvulling van hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat.
Nooit meer gissen en nooit meer de ellelange discussies op het veld van hoe hard een toestel zou gaan.
Vr Gr E

Je Mustang vloog echt als een droom Jerry.
Ondanks de vlagerige wind af en toe hield het toestel zich kranig.
Ik heb nauwelijks waggel de waggel gedrag gezien.Erg netjes dus.
Die 154 km per uur is ook een nette waarde.
Voor schuimen toestellen zijn dit toch prettige snelheden.
Ben erg content met de Datalogger.
Gisteren uitvoerig getest op de motorfiets en ook op de fiets.
Apparaatje werkt super en is ook nog eens accuraat in het weergeven van zijn waarden.
Dat heb ik inmiddels al dubbel gecheckt.
Straks maar eens in een Funfighter steken die Datalogger.
Ben erg benieuwd naar de verschillen in snelheid tussen de modellen.
Op het blote oog is dat niet te zeggen.De Datalogger is dus een welkome aanvulling van hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat.
Nooit meer gissen en nooit meer de ellelange discussies op het veld van hoe hard een toestel zou gaan.
Vr Gr E

Welke datalogger gebruik jij Dylan?

Ik gebruik dezelfde als die van Jorim en FCDoppertje: de HobbyCity Datalogger.
Werkt echt super!
Apparaatje weegt slechts 16 gram en kan in vrijwel elk toestel worden gestoken.
Sterker nog: gisteravond de datalogger uitgeprobeerd in mijn Walkera HM-UFLY.
Die heli weegt ±300 gram en nu weet ik wat het toestel doet op doorvlucht snelheid.
Zat tegen de 40km per uur aan op een maximale hoogte van 11 meter.Ha ha ha ha ha.
Echt lachen zo'n Datalogger.
Vr Gr Erwin

Heeft er iemand nog een Brushles motor liggen voor een upgrade? Ik wil wat sneller gaan vliegen op 3S, of desnoods op 4S. Suggesties?

Back