het posten in tekoop forums gaat niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tís helemaal geen heisa. Ik probeer constructief mee te denken. Dat na een prijsverlaging je niet even bovenaan staat zodat je wat meer aandacht krijgt blijf ik als een probleem beschouwen. Of denk je dat mensen constant mijn advertentie blijven bekijken of ik wellicht de prijs heb laten zakken? Nee natuurlijk doen ze dat niet. Die kijken 1 keer en that's it. En dan moeten ze die advertentie ook nog kunnen vinden. M.a.w. op het grootste modelbouwforum van Nederland met de meeste potentieele kopers is de de huidige opzet gemankeerd door de maatregelen. Ik heb twee alternatieven aangedragen om deze te omzeilen zonder ongemak voor de mods. Lijkt me niet meer dan een positieve bijdrage aan de discussie.

Dan nog het uppen. Dat los je ook vlot op. Je hoeft daar niet actief op te modden namelijk. Als er een melding komt dat iemand tegen de regels in constant aan het uppen is dan geef je een waarschuwing (passief modden dus wat minder tijd kost).

Ik geloof niet dat je begrijpt dat dit nog steeds handmatig ingrijpen kost. Maar zelfs als het softwarematig ook te regelen was dat er binnen 48 uur niet "ge-upt" kan worden (het kan, maar ik denk dat dat in opdracht ingebouwd zou moeten worden), betekent het toch nog handwerk, alleen al voor de protesten en dergelijke die de moderatoren per PB te verwerken krijgen.

Ik mis in al deze discussies het besef dat we in een groot forum zitten met erg veel leden, die allemaal een privé oplossing hebben. Maar er is maar één set regels die door het beheer ingesteld kan worden. Wat die ook kiest, je hebt een kamp dat er voor is en een kamp dat er tegen is. Het zal nooit lukken het iedereen naar de zin te maken.

Vergeet daarbij ook eens niet dat het hier om een randgebeuren binnen de doelstelling van het forum gaat, en het feit dat het populair is doet daar niets aan af. Als het beheer merkt dat er binnen het moderator team steeds meer weerstand ontstaat, juist vanwege alle heisa in de verkoopgedeelten, dan kan ik me voorstellen dat er gewoon heldere, en makkelijk te hanteren regels worden ingevoerd, die als gevolg hebben dat de moderatoren daar vrijwel geen werk meer aan hebben en zich kunnen concentreren op hun kerntaak: de modelbouw delen. En als dat nou toevallig niet jouw gewenste regeltjes zijn, jammer dan.

Groet,

Ad Bakker

Jammer dat er blijkbaar zelfs met goed onderbouwde argumenten en goed onderbouwde alternatieven hier nauwelijks gediscussieerd kan worden.. Tís niet anders. Je zult zien dat er een leegloop zal ontstaan omdat dit niet gaat werken. Ben zelf jaren moderator geweest op een groot fotografie forum met precies dezelfde problemen en trust me. Dit is niet de oplossing.

1. Jammer dat er blijkbaar zelfs met goed onderbouwde argumenten en goed onderbouwde alternatieven hier nauwelijks gediscussieerd kan worden..
  2. Tís niet anders. Je zult zien dat er een leegloop zal ontstaan omdat dit niet gaat werken.
  3. Ben zelf jaren moderator geweest op een groot fotografie forum met precies dezelfde problemen en trust me. Dit is niet de oplossing.

1. Is dit dan geen discussie?
  2. Als mensen weglopen omdat het verkoopgedeelte in hun ogen niet goed functioneert, kunnen we die missen als kiespijn.
  3. DE oplossing bestaat niet
Groet,

Ad

ad, @2: nee, niet alleen dat, maar meerdere van deze "nieuwe regels" zorgen daarvoor.

maar de tijd zal het leren :)

1. Is dit dan geen discussie?

Jawel. Dit is een discussie en die moet je voeren natuurlijk. Ik viel een beetje over de opmerking

En als dat nou toevallig niet jouw gewenste regeltjes zijn, jammer dan.

Daarmee sla je de discussie dood ;)

Ik zie geen goed onderbouwde argumenten. Ik zie alleen dat een aantal mensen van mening is, dat de nieuwe regels ervoor gaan zorgen dat zij hun spullen niet meer verkocht krijgen, terwijl deze regels nog maar een paar dagen van kracht zijn.
Hoe deze regels nu precies tot stand zijn gekomen en wat precies de gedachte erachter is doet er blijkbaar niet toe.

Mochten er echt users zijn die weggaan, alleen maar omdat ze hun spullen niet meer verkocht krijgen, dan vraag ik me af of die personen wel om de juiste redenen hier zijn.

Kijk het een tijdje aan. Als het niet werkt wordt het snel genoeg teruggedraait cq aangepast.

Ben het wederom niet echt met je eens ;) Ik ben hier niet primair om te verkopen. Sterker nog. M'n huidige verkoop topic is volgens mij de 2e die ik ooit heb geplaatst. Maar het is wel prettig dat als je wat wilt verkopen dat het makkelijk en soepel gaat.

Verder is de gedachte achter de nieuwe regels wel duidelijk. Ik heb alternatieven aangedragen die voorzien in de problemen die mods hebben. Dat heb ik er volgens mij duidelijk bij gezet..

Maar goed. Genoeg erover van mijn kant. Ik heb mijn zegje gedaan ;)

Daarmee sla je de discussie dood ;)

Nou, ik zou wel aan een ongezonde dosis zelfoverschatting lijden, als ik zou geloven dat ik daartoe in staat was.

Maar wees eens reëel. We zitten hier met zo'n kleine 22.000 leden. Daarvan is denk ik 10% echt aktief in de betekenis dat ze regelmatig aan discussies deelnemen (wat geen enkele diskwalificatie is van de passieve leden, zo werkt het in de politiek ook). Daarvan zitten er nu misschien een tien- of twintigtal te discussieren over dit éne ondergeschikte onderdeel van dit forum. Zoals ik al zei, voor het forumbeheer blijft dit schipperen, en het eerste waar hij aan moet denken is zijn moderatorteam intact te houden. Zonder dat, geen forum.

@Bert,
Ik vind het allemaal nogal meevallen. Het harnas klemt nog nergens bij mij.

Groet,

Ad

Maar wees eens reëel. We zitten hier met zo'n kleine 22.000 leden. Daarvan is denk ik 10% echt aktief in de betekenis dat ze regelmatig aan discussies deelnemen (wat geen enkele diskwalificatie is van de passieve leden, zo werkt het in de politiek ook).

En hoeveel van die 10% bieden nou bakken met spullen te koop aan en uppen 30 keer per dag? En hoeveel zullen dan constant mods lastig vallen met PB's? Gewoon discussieren in de topics onmogelijk maken en dan ben je van 90% van de problemen af. Just my 2 cents..

Ik mis in al deze discussies het besef dat we in een groot forum zitten met erg veel leden, die allemaal een privé oplossing hebben. Maar er is maar één set regels die door het beheer ingesteld kan worden. Wat die ook kiest, je hebt een kamp dat er voor is en een kamp dat er tegen is. Het zal nooit lukken het iedereen naar de zin te maken.

Klopt helemaal Ad, maar jij vergeet nu ook iets, toen de regels anders waren heb je ons niet horen klagen, toen was het andere kamp waarschijnlijk aan het zure over de regels (want anders waren ze nu niet aangepast door de beheerder). Door dat hij nu de regels aanpast geeft hij dus een signaal af toch na argumenten te luisteren, dus logie's dat wij nu ook onze meningen laten horen toch ?

PS: ik weet heel goed hoe een forum werkt hoor, in de begin jaren ben ik zelfs hier mod geweest ;)

@EJS: over welk "andere kamp" heb je het?
Voor zover ik het begrepen heb, is dit gedaan om het moderatorteam te ontlasten.

1.uppen 30 keer per dag?
2.Just my 2 cents..
1. Niet gaan overdrijven als je je "gelijk" niet kan halen;
één maal per dag is al irritant genoeg.

2. wat een dood doener.

toen de regels anders waren heb je ons niet horen klagen, toen was het andere kamp waarschijnlijk aan het zure over de regels
Vaak genoeg gepost dat er niet iedere dag geupt hoefde te worden.
Uiteindelijk alle te koop en aangeboden maar uit mijn lijst gehaald.
Schiet niet op als je denkt "HÉ nieuw bericht" en het is WEER een up.

Het is vast al eens eerder gemeld op commentaar dat je niet meer mag uppen als er niemand reageert, Dan is je prijs te hoog of er is geen vraag naar je spullen.

Als een ander niet meer upt, HOEF jij ook niet meer te uppen.
Ga anders lekker naar MP dan kun je iedere dag uppen. (betaald)
Zouden ze dat daar "zomaar, zonder een enkele rede" hebben ingesteld???

Als je iedere dag je verkoop-beginpost wilt wijzigen scheelt er ook wat aan je.
Enige wat ik me kan indenken is dat als je tientalle producten aanbiedt en je niet "in één koop" verkoopt, je anderen niet kan vertellen dat een product al is verkocht.
Deze manier van verkopen gaat aardig richting "handel" en is dan ook meteen opgelost.
Of kost de verkoper gewoon meer tijd om alle pb's te beantwoorden.

Iedereen is nog steeds vrij om hier gebruik te maken van de mogelijkheid te verkopen, pas je dan aan aan de regels.

1. Niet gaan overdrijven als je je "gelijk" niet kan halen;
één maal per dag is al irritant genoeg.

2. wat een dood doener.

1. Ik overdrijf niet om mijn gelijk te halen. Ik vergroot het zogenaamde probleem wat uit om aan te tonen dat het in de praktijk reuze meevalt. Denk je namelijk werkelijk dat ik hier reageer om discussies te winnen? Ik reageer omdat ik wil bijdragen aan de discussie die al liep. Als het mij zou gaan om het winnen van debatten zou ik de politiek in gaan.

2. Dat vind je en dat mag je vinden. Ik geef gewoon mijn mening ;)

er jammer dat het zo moet.

De te koop sectie was nu juist een van de plus punten van dit forum.

Het wordt steeds minder hier nogmaals erg jammer!!!!

Dat de zoekfunctie niet werkt, komt waarschijnlijk omdat je op KDS zoekt. ...
Het forum kent drie zoekfuncties, met één daarvan kun je op minder dan drie karakters zoeken. Uitleg en zoektips, ook bruikbaar bij Google en consorten:
[142287] faq-zoekfunctie

... Zouden ze dat daar "zomaar, zonder een enkele rede" hebben ingesteld???...
Retorische vraag, toch een antwoord: nee, met goede redenen, en dat is meer dan eens in dit draadje uitgelegd. Om moderatoren van hoop ellende te verlossen. We zijn toch nog niet vergeten dat er pas weer twee moderatoren vertrokken? Bekijk het ook eens van hun kant, en voor de fatsoenlijke leden wordt het ook prettiger.

Uppen is nodig omdat anderen uppen, dus hoeft het niet nodig te zijn Ik heb hier al eerder het voorbeeld van advertenties op papier gegeven, ook geen uppen EN goed nadenken over de tekst. Als het op papier kan, kan het hier ook

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel leuk om te lezen trouwens de voors en tegens die worden aangedragen. Natuurlijk kennen we de voors en tegens. Maar ik denk ook dat er wordt onderschat hoeveel werk het verkoopdeel met zich meebrengt. En ik kan je vertellen dat het in vrijwel alle gevallen negatief is. Dat is geen leuke bezigheid. Ik lees in sommige reacties dat je dan maar met bans moet gaan strooien. Lijkt misschien leuk voor een buitenstaander maar we geven liever geen bans. Het moet toch niet zo zijn dat je op een forum zit om te straffen of gestraft te worden? Ik ben liever met positieve dingen bezig. Naar argumenten wordt wel degelijk geluisterd maar iedereen begrijpt dat je een wijziging ook kans moet geven om te laten slagen. Als we elke dag de regels aanpassen omdat iemand een goed argumnent heeft gevonden wordt het pas echt een zooitje :D

Er zijn voors en tegens afgewogen en we gaan het zo gewoon een poosje proberen.

Om een inzicht te geven in doorslaggevende argumenten om het wel te doen (zonder daarover te willen discusseren omdat iedereen wel andere argumenten belangrijk vindt)

• Geen prijsdiscussies meer. Verkoper bepaalt en aan de koper de vraag of hij dat er voor over heeft. (ten gunste verkoper)
  • Geen scheldpartijen meer tussen verkopers alleen maar om te zieken voortkomend uit andere draadjes. (ten gunste verkoper)
  • Geen vervuiling meer met constant nutteloze upjes. (ten gunste koper)
  • Topics worden vanzelf beter met de juiste info omdat het anders niet verkoopt. (ten gunste koper)
  • Handelaren schakel je relatief snel uit. (ten gunste forum)
Uiteraard zijn er veel meer argumenten te noemen maar dit zijn de voornaamste.

@Ron: misschien doe ik iets fout, maar volgens mij blijf je een probleem houden met de "workaround" om toch op termen met minder dan 4 letters te zoeken.
Als ik namelijk de geavanceerde zoekfunctie van Google gebruik, lukt het me niet om alleen in het subforum te-koop/electronica te zoeken. Gevolg is, dat als ik bijvoorbeeld het verkoopdraadje van Chow wil vinden en ik gebruik kds AND zender als zoekterm, dat ik alle draadjes waarin deze beide termen gebruikt worden terugkrijg als hit (wat er dus vrij veel zijn)

Aan de andere kant, als ik de uitgebreide zoekfunctie van het forum de zoekopdracht voeding AND computer AND lader ingeef en alleen in titels van het subforum te-koop/electronica zoek, krijg ik alle topics met een van deze termen in de titel, niet alleen maar titels met alledrie de genoemde termen.

Edit: het werkt dus wel als ik in Google's geavanceerde zoekfunctie de termen te koop AND kds AND zender ingeef. Chow's topic is dan de tweede in de lijst. Maar misschien is dit voor de gemiddelde gebruiker iets teveel gevraagd?

Laatst bewerkt:
Ron: als ik letterlijk voeding AND computer AND lader ingeef en zoek op titels, krijg ik 500 hits (het maximum aantal). Bovendien staat in de blauwe balk boven de gevonden discussies het volgende:
Zoeken: Zoekterm(en): voeding OR computer OR lader
Op de een of andere manier krijg ik dus niet alleen de titels waarin alledrie de termen voorkomen, maar de titels waarin een van de drie termen voorkomt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back