Hk-450 tail probleem.

Ik heb nu dus, alle tandwielen nieuw, asje nieuw, en riem aandrijf asje nieuw. maar dat zagen jullie ook al in de vorige post (gelieve deze nog eventjes te lezen en erop reageren :D)

alleen kan het probleem wat in de vorige post voorkomt, te maken heeft, dat ik het grootste tandwiel van de hk-450pro heb?
is deze ietsjes groter?

ik hoor het graag, en ook of het eraan kan liggen dat als hij dus ietsjes groter is, hij tegen het riemasje aankomt?

Mvg, Marthijn.

Heb je het hier over een golfbeweging, of over het ovaal zijn van dat tandwiel?

Ik heb wel eens gehad dat mn grote tandwiel het kleine tandwiel schampt (dus door een golfbeweging, tandwiel was een beetje krom) dat was redelijk snel opgelost door het kleine tandwiel een piets te verlagen

Dus of kijken of het asje wel helemaal 100% goed zit( soms kan hij nog een tikkie zakken, klemt ie een beetje bovenin) of een beetje van het tandwieltje afhalen
Of van je grote tandwiel net het uitstekende stuk een beetje bijschuren

Geen mm meteen eraf gaan dremelen, bij mij ging het meestal om minimale hoeveelheden
Mis is mis, of het nu 1 mm is of 0,01mm

Nou, het punt is dat er geen golfbeweging in de tandwielen zit, en het tandwiel is niet ovaal. Ofja heb hem op een ander tandwiel gelegd maar geen verschil.

Het grootste tandwiel komt dus steeds voor de helft, dus dan wel dan wel, dan weer een helft niet, tegen het asje waar ook het tandwiel aanzit die de riem aandrijft.

De oplossing hiervoor is dus de helft die ertegenaan komt. Een heel klein beetje afschuren?

Of heb ik het nu verkeerd?

Mvg, Marthijn

De oplossing lijkt mij, De ww bearing iets verschuiven, als het goed is kan je de grote ring in de bearing, met een dopje van een doppenset een voorzichtige knal geven met een hamer, en dan goed het goed zijn.

Grote dop, en daar het tandwiel op leggen, en dan met een passend dopje de ring een tikje geven.

Update, het moet de zilveren ring zijn niet de zwarte, het tweede tandwiel moet eraf zijn

Laatst bewerkt:
Schuren doe je alleen aan de bovenkant van het tandwiel, niet aan de tanden

Dus, als hij niet ovaal is zou het idd logisch zijn om te zeggen dat je one way niet in het midden zit
Maar ik heb persoonlijk niet meegemaakt dat dit gebeurde
Kijk zelf eens met een kritische blik, is dit het geval?
Is dat het geval, los de schroefjes eens, misschien plopt ie alsnog in de goede plaats

Ik zie dat ding niet, ik kan alleen logisch onderbouwd gokken...
Jij ziet hem, jij kan het beste zien wat er niet helemaal in orde is

Beste is, zeker met dit soort vage dingen, om ff bij een wat gevorderder vlieger langs te brengen
Weet je in een uur meer dan in 100 posts...

Schuren doe je alleen aan de bovenkant van het tandwiel, niet aan de tanden

Dus, als hij niet ovaal is zou het idd logisch zijn om te zeggen dat je one way niet in het midden zit
Maar ik heb persoonlijk niet meegemaakt dat dit gebeurde
Kijk zelf eens met een kritische blik, is dit het geval?
Is dat het geval, los de schroefjes eens, misschien plopt ie alsnog in de goede plaats

Ik zie dat ding niet, ik kan alleen logisch onderbouwd gokken...
Jij ziet hem, jij kan het beste zien wat er niet helemaal in orde is

Beste is, zeker met dit soort vage dingen, om ff bij een wat gevorderder vlieger langs te brengen
Weet je in een uur meer dan in 100 posts...

+1 :-D

van die schroefjes had ik al eerder gezegd, en een maingear van de leverancier moet eigenlijk meteen goed zijn. Kennelijk is er iets anders aan de hand, mainshaft verkeerd om, of niet goed gemonteerd.

De mainshaft moet met het kortste stuk als je naar de groef erin kijkt, naar onder wijzen hé?

De oplossing lijkt mij, De ww bearing iets verschuiven, als het goed is kan je de grote ring in de bearing, met een dopje van een doppenset een voorzichtige knal geven met een hamer, en dan goed het goed zijn.

Grote dop, en daar het tandwiel op leggen, en dan met een passend dopje de ring een tikje geven.

en idd. de ww bearing zit erg, en erg los :P
ofja, als ik hem schuin hou, gaat het er al af.
dus als ik dat ringetje eraf haal, moet ik hem een tikje met de hamer geven?
dat hij er stevig omheen zit? dat hij er niet meteen weer af valt?
of bedoel je het helemaal anders?

Laatst bewerkt:
zou deze eventjes kunnen overgeplaatst worden naar heli algemeen?
volgensmij hoort hij daar beter bij? want het gaat niet persé over de electronica.

alvast bedankt, en gelieve nog eventjes te reageren op de onderste 2 posts

Je hebt toch al reactie?

waar wil je nog antwoord op hebben?
Ik zie je tandwielen etc niet, dus ik kan uit jouw verhaal ook niet zeggen dat er 1 krom of scheef is
Jij ziet dat een heeeeeeel stuk beter

Ik kan wel zo zeggen dat er iets scheef is, aangezien je assen na 2 keer vervangen toch wel recht zouden moeten zijn

Nee, ik bedoel, ik snapte niet zo goed wat tijn bedoelde.

hij zei nl. dit: De oplossing lijkt mij, De ww bearing iets verschuiven, als het goed is kan je de grote ring in de bearing, met een dopje van een doppenset een voorzichtige knal geven met een hamer, en dan goed het goed zijn.

dit snapte ik niet zo goed.

het ringetje die op de tandwielen zit, dus het zwarte ringetje op de foto, zit ook erg los.
en als ik de tandwielen dus tussen het frame wil plaatsen, gaat het ringetje al anders zitten.

kan iemand het iets anders vertellen (misschien wat uitgebreider)?
of moet ik gewoon de zilveren ring eruithalen en een dopje erop leggen en een flinke klap geven?

Laatst bewerkt:
vriend

ZIT HIJ NU OOK UIT HET MIDDEN?
Ga nou niets "maken" als het goed is
Als hier je rare tandwielgedrag niet vandaan komt, is er iets anders aan de hand

voor de one way
als het goed is heb je een plaat die op de tandwielen geschoefd zit. Kunststof kan wel eens uitlubberen als je er iets inschroeft, als deze in zn geheel los zit, ca in de schroefgaten (spaarzaam) en meteen het zooitje vastschroeven. De ca zal dan hechten aan het kunststof, en een beetje aan de schroef. Ruimte opgelost, alles weer vast.

Het ringetje op de shaft (de cilinder door de beide tandwielen heen) wordt straks opgesloten als alles op zn plek zit, is geen punt als die wat los zit.
Zelfde voor de shaft zelf, straks gaat daar de onderste jezusbout doorheen, dan komt die vast te zitten.

je one way zit bij het grote tandwiel over de shaft, en moet een beetje strak zitten tegen het ijzer (wat je eerder met ca hebt vastgezet) van de grote "ring" die op het grote tandwiel vast zit (ook zichtbaar op de foto van Tijn G)
Zit hij daar niet strak tegenaan, kun je hem gewoon zo eruit laten vallen, zou je er eigenlijk een beetje van die groene locktite op moeten doen (metaallijm, zit bij align in de kit)
Maar in principe zou dat goed moeten zitten...

Laatst bewerkt:
kan iemand het iets anders vertellen (misschien wat uitgebreider)?
of moet ik gewoon de zilveren ring eruithalen en een dopje erop leggen en een flinke klap geven?

Martijn

Hoe uitgebreider wil je het nog, dit draadje duurt al 13 paginae....voor een staartprobleem.

Je zal echt moeten kijken naar wat er te doen staat, kijk hoe iets opgebouwd is! Ontmantel het en kijk dan andermaal in omgekeerde richting voor de heropbouw.

Ik mag niet dromen dat je ooit een crash maakt waarbij je de heft van de heli moet heropbouwen....

Ik ben een echte nul, noob, of om een bekende wielrenner te citeren een sfero sfero sfero sfero sfero X 10 op gebied van helis en het is zo klaar als water voor me.

Iemand heeft volgens mij stalen zenuwen, daar kan je oa gebruiker Student voor danken (en ik ben met het verkeerde been uit bed gestapt deze morgen:-?) om het telkens maar opnieuw uit te leggen....

Doe nu gewoon eens wat er staat.

Stevo

voor de one way
als het goed is heb je een plaat die op de tandwielen geschoefd zit. Kunststof kan wel eens uitlubberen als je er iets inschroeft, als deze in zn geheel los zit, ca in de schroefgaten (spaarzaam) en meteen het zooitje vastschroeven. De ca zal dan hechten aan het kunststof, en een beetje aan de schroef. Ruimte opgelost, alles weer vast.

zit plaatje is bij mij metaal, en zit erg goed vast met een heel klein beetje loctite op alle schroefjes.

Het ringetje op de shaft (de cilinder door de beide tandwielen heen) wordt straks opgesloten als alles op zn plek zit, is geen punt als die wat los zit.
Zelfde voor de shaft zelf, straks gaat daar de onderste jezusbout doorheen, dan komt die vast te zitten.

oke, dan laten we dit achterwegen.

je one way zit bij het grote tandwiel over de shaft, en moet een beetje strak zitten tegen het ijzer (wat je eerder met ca hebt vastgezet) van de grote "ring" die op het grote tandwiel vast zit (ook zichtbaar op de foto van Tijn G)
Zit hij daar niet strak tegenaan, kun je hem gewoon zo eruit laten vallen, zou je er eigenlijk een beetje van die groene locktite op moeten doen (metaallijm, zit bij align in de kit)
Maar in principe zou dat goed moeten zitten...

deze zit naar mijn mening goed, want als je hem weer erin schuift, hoor je een soort van klik, en zit goed vast.

nog eventjes voor bevestiging, de main shaft moet met het kleinste gedeelte vanaf de groef erin, naar beneden wijzen hé?

Mvg, Marthijn.

Ook dat wijst zich vanzelf

Zit het tandwiel erop, bout erdoor moet de groef net boven de lagers uitkomen in de heli.
Zit ie er ver boven, zit de as verkeerd om
Die groef zit er om te zorgen dat dat busje wat om de as heen moet, en de as op zn plek moet houden niet meteen helemaal omhoog schuift als je een keer inverted mocht hangen

Maar, zet de as met tandwielen eraan eens in een handboormachine, en laat m draaien
is het tandwiel nou recht, zit er geen hobbel in (kijk langs het tandwiel naar 1 punt op de achtergrond, een scheef tandwiel haal je er dan zo uit)

Er moet toch een reden zijn waarom hij op 1 punt tegen de as liep, en op een ander punt niet?

Ik ga er nu even van uit dat het tandwiel, van de zijkant gezien, naar achter toe bewoog en zo tegen de as liep
Als de boven/onderkant van het tandwiel iets raakt moet je misschien gewoon het busje bij het bovenste framelager wat naar beneden schroeven..
De hoofdas mag op en neer geen halve mm bewegen... (gewoon 0)

Zit hier de oplossing nog niet bij, zou ik heel graag een filmpje van je willen zien wat er nu echt aan de hand is

heb eventjes gekeken,

main shaft is recht.
als ik de main shaft aan de tandwielen vastmaak, en hem rond laat draaien met de boormachine, lijkt het alsof hij een heeeel klein beetje ovaal is, echt maar 1 mm verschil, want als ik dan kijk naar het onderste tandwiel van de 2, zie ik dat deze goed recht is en niks aan de hand mee is.

het grootste tandwiel wat dus naar mijn mening een beetje ovaal is en wat dus niet goed is, is van hobbyking.
ook bleek toen ik de 4 schroefjes er weer in wilde doen, dit erg moeilijk ging, erg stroef.

Mvg, Marthijn.

Nahhh, heb weer in mijn verzameling gekeken naar tanwielen, en heb er eentje gevonden van align.
heb gemeten en hij was 75.35 mm en die van hobbyking 75.70 of 75.80
ietsjes groter dus!

heb nu het align tandwiel erin gezet en...

PROBLEM SOLVED!! :D
het tandwiel komt niet meer aan het asje dat de riem aandrijft.
dus alles zou nu goed moeten zijn.

ik ga vanavond weer verder aan de slag en hopelijk verloopt alles zonder problemen.

alvast erg bedankt voor alle hulp die jullie aan mij gegeven hebben!!

Mvg, marthijn.

Daarom was ik zo aan het doorzagen over ovale tandwielen :mrgreen:
Align is niet heilig, maar de goedekopere merken willen er nog wel eens met de pet naar gooien qua toleranties etc

We zullen zien of alles nu in orde is

Back