Hk-450 tail probleem.

nah, de heli is in elkaar gezet en klaar voor de maiden flight.
ik moet alleen nog kijken naar de hoek van de bladen, hoe die moeten staan..

nu staat ze:

- gas omlaag: -6
- gas mid: 0.3
- gas omhoog: 6

welke setup kan ik het beste pakken voor strax ook goed te kunnen schaalvliegen?

ik hoor het graag!

mvg, marthijn.
 
Het is een indicatie, zo moet het er ongeveer uitzien. ;)

Beste is op midstick (gas 50%) 0 graden te hebben, en vol gas ongeveer +10 graden.
 
Meeste zenders hebben een Swash menu, waarin je 3 percentages kunt veranderen.
De jouwe heeft die zowieso
De elevator en aileron MOETEN !! gelijk zijn
Pitch is meestal afwijkend
Door die drie in te stellen, kun je het max bereik afstellen

pitch percentage moet je dan zodanig ophogen/verlagen tot je bij stick vol up de gewenste pitch hebt bij 100% op je curve
midstick is (bij een nog lineaire curve van 0 naar 100) automatisch 0 (als het goed is)

Vanaf daar kun je heel makkelijk de andere waardes instellen met je curve
 
Laatst bewerkt:
Heb de pitchcurve eens helemaal veranderd en ben eruit gekomen.

alleen ik heb hem nu zo:

0-40% = -3
45% = -1
50% = 0
75% = 5
100% = 7

ik krijg hem dus niet hoger als 7..??
hoe kan dit? en hoe kan ik dit oplossen?
of is hiermee ook goed te vliegen?

Mvg, Marthijn.
 
Swash menu....

Evt even kijken of je endpoints voor kanaal 1,2en6 op 100 staan

Je moet ong 10 hebben, anders hoovert hij op 3/4 stick en bij rondvlucht krijg je problemen
 
Nah, heb nu dus op vol gas 10 graden staan bij de bladen.

Heb geprobeerd te hooveren, maar zonder succes.
eerst dacht ik, toen ik de motor liet draaien, hun met haperingen ontvangst?

heb toen de draden van de ontvanger veranderd, want die zaten tegen het carbon frame aan.
daarom met golven ofzo ontvangst?

nouja, toen weer op toeren gebracht alleen ik merkte dat ik al 3/4 gas moest geven om hem een klein beejte van de grond te laten komen.
en toen was het nog erger, hij kwam 5 cm van de grond en draaide SUPER HARD rechts om.
dus de staart draaide dus écht super hard naar rechts, en als ik dus was blijven hooveren bleef hij dus ook echt de hele tijd naar rechts draaien.
heb hem toen meteen aan de grond gezet, en de servo van de staart vervangen door een analoog servo i.p.v. een digitale servo.
maar dat mocht niet baten.

precies hetzelfde resultaat.
de servo verplaatsen, ofja, verschuiven dat hij meer naar links ging de staart, mocht ook niet baten.

als ik dus de staart bladen mooi recht had, en ik de heli optilde, gingen de bladen weer helemaal anders staan, en moest hem dus weer aan en uit zetten nadat ik hem op het gras had neergezet om de bladen weer recht te krijgen.

maja, niets hielp wat ik ook maar probeerde??

Mvg, Marthijn.
 
Op dit punt kan ik je 1 tip geven: zoek iemand op die verstand van zo'n ding heeft

Ik wil je ook helpen, maar dan zul je een stukje moeten rijden...
 
hmm.. dan ga ik eerst eens ff op de club opzoek naar iemand.

het enige probleem wat ik daar heb is, dat de heli-vliegers meer gescheiden zijn zeg maar dan de vliegtuig-vliegers..
en de heli-vliegers zijn er bijna nooit.
dus questi van eventjes afwachten en de heli eventjes aan de kant te zetten.

nu verder aan mijn scratch-build extra :D

wel al heel vast bedankt jongens :)

Mvg, Marthijn.
 
Klingt als een gyro die de verkeerde kant op regeld..
Heb niet alles door gelezen en dus sorry als ik iets herhaal..

Stap 1 op de grond zonder dat de motor aan staat maar verder dus wel start klaar en met accu aangesloten...

De staart naar je toe en dan naar rechts drukken..
De staartschuif (die de staart bladen van hoek doet veranderen en over de staart as heen en weer schuift) moet dan naar links schuiven (Dus tegengesteld aan de richting van de staart..

Ga er vanuit dat de staart bladen de goede kant op draaien.. (binnenste blad (die het dichts bij de kop zit) moet omhoog draaien...)

Een klein youtube filmpje kan ook heel verhelderend zijn...
Benno
 
Haaaalo..,

@plantjes, bedankt voor de tip!

ik heb daarna eens naar dit filmpje gekeken: n9PGLMN3Iz8[/media] Trex 450 clone helicopter build / setup #12 - YouTube

en ja hoor! hij doet het perfect nu!
de gyro moest ik ff de andere kant op laten reageren zeg maar.

hij doet het nu perfect, blijft heel stabiel!
heb vanmorgen ook de GoPro HD Hero Motorsport camera binnengekregen.
dus strax eventjes een filmpje maken ermee en dan ff het hooveren filmen.

ik heb alleen nog een klein probleempje,
ik moet echt veel gas geven, wil ik van de grond komen..
eerst altijd net 1 klikje ofzo boven mid-stick en nu zeker al 3/4 gas..

hoe kan ik dit voorkomen? want ik denk dat dit problem geeft met rondvliegen?

Mvg, Marthijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zal te maken hebben met de pitch...
Weet effe niet welke zender je gebruikt maar begrijp dat je de zaak nog al opnieuw hebt moeten afstellen..

Belangrijk is dat je op je zender een afstel curve gebruikt waarbij op half gas precies 50% pitch wordt gegeven..
Met 50% pitch moeten de servo armen haaks op de linkjes staan en sde bladhoek op 0 graden.. (dat kun je snel zien als je over de bladen kijkt...)

als dat goed is kun je de afstel curve vergeten en een normale vlieg curve gebruiken waar meestal de bladhoek op half stick al een 3 a 5 graden positief is...

Opstijgen moet een heli altijd bij 2/3 stick dus net boven het midden...
afhankelijk van de headspeed moet je dus meer of minder bladhoek hebben en dat regel je met je zender curves...

Benno
 
Throttle curve ergens rond de 70 a 80 % zetten
dus bijvoorbeeld 0-60-75-75-75
Je soft start van de regelaar zorgt dat hij rustig optoert
Zo niet, moet je die instellen in de regelaar.

komt hij dan nog zo laat los, meer pitch instellen.
Nu zat je op 10 graden?
Dan zit de stick ongeveer op 3/4 als hij hoovert (hoover = ong 5 graden)
Maak je er 12 graden van, zal het hooverpunt een beetje naar beneden schuiven in de stick
 
Ik had nu de throttle curve zo staan:

1 = 0
2 = 25
3 = 50
4 = 75
5 = 100

nu moet ik dus :

1 = 0
2 = 60
3 = 75
4 = 75
5 = 75 ??

of kan ik bijv. ook

1= 0
2= 35
3= 60
4= 75
5 = ??

ik hoor het graag.

Mvg, Marthijn.
 
Met de gas curve regel je het toeren tal van de hoofdrotor en daarmee dus ook de staart rotor..
Je moet proberen gedurende je hele vlucht je toerental gelijk te krijgen..
Dat kun je horen..
Echter omdat hij vlak voor het opstijgen iets terug loopt door de extra belasting moet je curve iets hoger lopen..
en dus ...
0-60-65-70-75..
Maar 0-30-670-75..
Kan ook..

Benno
 
Dus je krijgt eigenlijk nooit 100?

en wat ik net opmerkte, als ik rustig het toerental opbouw, ging hij bij een paar klikjes gas weer opnieuw opstarten?
net alsof het signaal eventjes weg was gevallen..
alleen heb nu de draden van de ontvanger gewoon loshanen en steken een stuk buiten de heli uit..

Mvg, Marthijn.
 
Back
Top