HMAV Bounty 1:48 Artesania Latina

Op het moment zit het even tegen met het knopen van het stengewant.. de weeflijnen trekken de hoofdtouwen alle kanten op zodat ze niet meer mooi evenwijdig lopen. Iemand tips?? Mischien minder stug touw voor de weeflijnen gebruiken?

IMG_1620.jpeg

Van een afstand ziet het er niet verkeerd uit vind ik. ( ook van dichtbij niet overigens ) Maar ik begrijp wat je bedoelt en ze trekken ietsie naar binnen. Wat voor touw gebruik je? Inderdaad kan touw wat stug zijn en daardoor trekt het een beetje. Katoen is wat soepeler is mijn ervaring met weeflijntjes.

Bedankt Hans. Het is inderdaad synthetisch touw 0,3 mm. Ik heb het wel een uitgebreide hittebehandeling gegeven. Voor de volgende keer zal ik voor de weeflijnen katoen touw bestellen denk ik

Weeflijntjes worden snel te dik gemaakt. Op schaal 1/75 moeten ze eigenlijk dunner zijn dan 0,2 mm. Dat geeft gelijk mooiere knoopjes en vergemakkelijkt ook het werk. Het is dan ook minder opvallend.
Ik heb toen de weeflijntjes opnieuw gemaakt omdat ik ook iets te dik touw had. Met dunner touw ziet het er beter uit.
Hier een afbeelding met nog te dik touw, maar ook de constructie die ik gebruik om te voorkomen dat je de wanttouwen naar elkaar toe trekt.

img_2045-jpg.458005

Ik klem het geheel tussen plankjes die ik voor en achter het wanttouw klem met een klem. En hier en daar van die kleine krokodillenklemmetjes om alles op zijn plek te houden.

https://www.modelbouwforum.nl/threa...diëvaarder-herman-ketting.271569/post-4192499 (in de volgende posten zie je ook hoe het op modellen in musea is gedaan, maar ook op schilderijen van v/d Velde zie je zelden of nooit weeflijnen ingetekend omdat ze zo dun zijn)

met dunnere weeflijntjes ziet het er beter uit, de knopen zijn minder zichtbaar.

img_2165-jpg.465907

img_2166-jpg.466537

Voordeel van die dunnere weeflijntjes is dat het minder snel krom trekt en je amper lijm hoeft te gebruiken.
Ik gebruik overigens polyester touw. Die kan je tenminste in zulke dunne versies kopen of maken.

Back