hms Diana, Engels Fregat uit 1794

diana

Alles op het topdek is nog dry-fit. Nu ga ik de potdekken en railings schilderen (zwart). Daarna moet de buitenkant romp worden afgewerkt, (sierlijsten, rusten, buitenboordtrappen enz.)
Ook de gallerijen moeten nog worden afgewerkt en de spiegel moet van ornamenten worden voorzien.
Als dat allemaal klaar is, begin ik als laatste onderdeel van de romp met het galjoen en de kraanbalken. Dus nog volop werk te doen aan de romp!
gaaf werk piet! zo te zien loop ik kilometers achter maar we komen er wel.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
gaaf werk piet! zo te zien loop ik kilometers achter maar we komen er wel.

Logisch Water, je bent nog maar net begonnen. maar wellicht kun je wat inspiratie opdoen van mijn verslag.
Ik wijk wel hier en daar af van de tekeningen van caldercraft, zoals de open railing op het achterschip en de naar mijn idee veel te kleine nagelbank op het voorste punt van de bak.

Hoi Piet,

Als vanouds strak werk !!
>> vraagje: op jou foto's zie ik dat het dek en de balken boven de kuil iets gewelfd lopen.
is dat een foto vertekening of lopen ze daadwerkelijk licht gebogen?

A3

Hoi Piet,

Als vanouds strak werk !!
>> vraagje: op jou foto's zie ik dat het dek en de balken boven de kuil iets gewelfd lopen.
is dat een foto vertekening of lopen ze daadwerkelijk licht gebogen?

A3

Ze lopen inderdaad licht gebogen. Daarom zitten er onder de rolpaarden van de kanons voor grotere wielen dan achter. Dit is om deze bolling op te vangen zodat het kanon recht staat.

positie rusten

Aan de buitenkant romp komen diverse sierlijsten. Om de exacte positie van deze lijsten te bepalen dient eerst de positie van de rusten te worden bepaald, zodat deze later niet in de weg zitten voor de lijsten.

Eerst heb ik alle rusten de juiste vorm gegeven van de romp zodat ze perfect aansluiten. Vervolgens heb ik gaatjes geboord waar spijkertjes in komen (zonder kop).

Daarna de spijkertjes in de gaatjes.

Dan de positie van het rust bepalen (belangrijk om dit secuur te doen), een paar tikjes met een hamertje om de spijkergaatjes te bepalen in de romp. Dan voorboren en de rust kan geplaatst worden.

Nog even aantikken en de rust zit (tijdelijk) op z,n plek. Definitief vastzetten komt later.

Laatst bewerkt:
groot- en bezaan rusten

De zelfde truc word toegepast voor de overige rusten.

Nu de andere kant (bakboord). Uiteraard moeten deze exact tegenover die van stuurboord komen.

Laatst bewerkt:
boegspriet

Nadat de rusten (tijdelijk) op het model zijn geplaatst is het tijd om alle sierlijsten op de romp te lijmen. Voor dat dat kan moet eerst de boegspriet er op omdat de lijsten hierop aansluiten.
Daarvoor even Diana zelf op het galjoen gezet om de hoogte van de spriet te bepalen. vervolgens de spriet in model gevijlt zodat hij in het betreffende gat past.

Alles is natuurlijk dry-fit, omdat de spriet nog helemaal bewerkt moet worden.

Nu kunnen de lijsten erop en het schilderwerk.
Het boegbeeld (Diana) krijgt in haar opgestoken hand een boog (pijl en boog), hetgeen een hele uitdaging gaat worden, want dat word een héél klein boogje!

Laatst bewerkt:
voorbereiding sierlijsten

Er komen een aantal sierlijsten op de romp, waartussen de kleuren Frans Blauw en Oker Rood worden geschilderd.
Eerst heb ik de ruimte tussen de lijsten afgeplakt, omdat verf en lijm soms botsen.

Vervolgens word deze ruimte ingekleurd met de juiste kleur verf, in dit geval blauw.

Laatst bewerkt:
TIP

Iedereen heeft wel eens het probleem dat de kleine potjes verf omvallen. Om dit te voorkomen is het handig om het potje vast te zetten, ik doe dit met een lijmklem.

Je hebt nu je handen vrij en het potje staat stabiel!

Laatst bewerkt:
resultaat schilderwerk

Het schilderwerk hoeft niet snaarstrak te zijn omdat er boven en onder dus lijsten worden gelijmt.

Bovenstaande lijsten worden aan weerszijde van de geschilderde baan gelijmt. Het rood in de lijst is met een fijne viltstift ingekleurd.

Zo komt het er dan uit te zien. Boven deze lijst word oker rood.
Voor- en achterschip krijgen drie banen en het middenschip twee. Is best wel een behoorlijke klus, volgende up-date als het gereed is.

Laatst bewerkt:
Back