hms Diana, Engels Fregat uit 1794

sierlijsten bakboord

Tijdje niets kunnen doen aan de boot i.v.m. lichamelijke ongemakken, maar inmiddels weer voorzichtig begonnen.
De sierlijsten aan stuurboord zitten er grotendeels op nu bezig met het voorbereiden van de andere kant (bakboord)

Het schilderwerk nog wat bijgewerkt en de lijsten ingekleurd en op maat gemaakt zodat ze op hun plek kunnen worden gelijmt.

gallerijen en spiegel

Als de lijsten klaar zijn, dan ben ik van plan om de spiegel en zijgallerijen af te werken en van alle ornamenten te voorzien. De ornamenten zijn ook al grotendeels voorbereid.

Daarna komt het galjoen met de kraanbalken aan de beurd, dus voorlopig nog wel het één en ander te doen aan de romp.

lijsten bakboord

De sierlijsten aan bakboord zitten er ook op (vanaf de fokkerust)

Laatst bewerkt:

De bovenkant van de sierlijsten steken net 1 milimeter boven de groot-en fokkerusten uit. Dit trek ik door met een latje van 1x1 mm, zodat het één geheel vormt. (latje op rust is dry-fit)

buitenboord trappen

Inmiddels heb ik de buitenboord trappen voorbereid om tegen de romp aan te lijmen. Mooi van Caldercraft vind ik de juiste schaal in alle onderdelen, de trappen ogen vaak te groot bij de meeste kits, hetgeen hier duidelijk niet het geval is.

Er ligt een oud Nederlands dubbeltje naast wat aangeeft hoe fijn de treden zijn.

trappenbuitenboord

Ik moet nog een paar treedjes maken omdat ik de onderlinge afstand wat korter heb genomen dan de tekening laat zien. Nu zit de onderste tree iets te hoog boven de waterlijn, dus er komen er nog een paar bij.

buitenboordtrap verlengt

De trap is verlengt tot iets boven de waterlijn (zoals het hoort). In principe worden de trappen niet geschilderd, maar nu twijfel ik of ik de treden op het berghout zwart moet maken of niet? Graag Uw mening.

Dat viel me ook op. Je zou zeggen of ze allemaal blank laten of in de kleur schilderen van de vlakken waar ze op zitten. Nu is het een beetje hinken op twee gedachten waardoor de blauwe extra opvalt.

Piet,

ik zou ook het advies van Erik volgen: of alles blank, of elke trede in de kleur van de ondergrond, maar wel consequent.
Persoonlijk vind ik de laatste optie wel de mooiste:

full

Als ik verschillende bronnen met authentieke Engelse scheepsmodellen van ca 1750-1810 doorspit kom ik ook overal treden tegen in kleur van de ondergrond:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat treden in de kleur van de achtergrond ook historisch juister zijn. Wanneer opnieuw geschilderd moest worden zal de scheepsjongen niet met een klein kwastje om de treden heen geschilderd hebben, maar deze gewoon meegenomen hebben.

Bedankt voor de foto,s en het commentaar heren. Waarschijnlijk ga ik de treden toch schilderen naar de kleur van de achtergrond met name de foto van Diederik ziet er toch wel gelikt uit.

Back