Iedereen zeer bedankt voor alle leukjes en reacties. Op 28 september is de romp life te zien in A’dam en wellicht treffen we elkaar daar. Ik kijk hier zeer naar uit.
Met de sloepen gaat het lekker op dit moment. Van de jol is ook de 2e beplanking aangebracht, maar moet nog afgewerkt worden. Met de dinki ben ik net begonnen. De 1e beplanking zit erop. Het rooster is voor onder in de dinki.
Ondertussen ben ik me eens gaan verdiepen in de masten en het touwwerk. Voor de masten heb ik een soort productiestaat gemaakt, waarin ik de modellering en de maatvoeringen heb verwerkt. Ik moet zeggen dat hier nog wel een paar uitdagingen in zitten, zoals de mizzen topgallant yard, die over een lengte van 49,5 mm “taps” moet verlopen van 2,3 naar 1mm, waarbij de diameter in de juiste verhoudingen moet worden verjongd. Ik vraag me af of dit goed gaat en heel blijft, zo dun. Maar we gaan het zien.
Een ander puntje is het touwwerk. Ik heb ergens gelezen dat de diameter van het touw in de praktijk bepaald wordt door zijn functie. Moet nog even opzoeken waar ik dit gezien heb. Nu ik zelf straks mijn touw ga slaan, moet e.e.a. natuurlijk wel kloppen met de juiste schaal van het model.
Caldercraft gaat er in de bouwbeschrijving echter vanuit dat ik moet gaan werken met een aantal vaste diktes touw, namelijk 0,1, 0,25, 0,50, 0,75, 1,00, 1,3, 1,8 en 2,5 mm dikte, die in het pakket zijn bijgeleverd. Mijn gevoel zegt dat de nuancering in de praktijk echter veel groter is, de stappen in het pakket zijn te lineair, denk ik. Nu ik zelf mijn touw ga slaan, is het een mooie uitdaging om dit correct te gaan doen want ik heb immers de diameters van het eindproduct zelf in de hand. Van de meesterbouwers onder ons heb ik begrepen dat de juiste verhoudingen hier een heel belangrijke rol gaan spelen in het uiteindelijke eindresultaat, vandaar.
Afgelopen dagen heb ik me eens op de 13 tekeningen gestort, die over de masten en het touwwerk gaan. Het houtwerk van de masten en ra’s gaat nog wel, maar de touwen en blokken dat valt niet echt mee. Caldercraft brengt een pakket met prachtige materialen op de markt, maar de bouwbeschrijving is van matige kwaliteit. De bouwtekeningen van de romp spraken vaak voor zich, maar nu wordt het anders.
Het aanbrengen van de touwen is in 6 fases verdeeld, elk met een overzicht van de benodigde blokken, touwen etc. De eerste 4 fases zijn goed te volgen, maar van fase 5 en 6 ontbreken de overzichten van de benodigde onderdelen, terwijl hier het gros van de blokken e.d. in verwerkt moeten worden. Inventariseren van wat er op tekening staat is het devies, maar niet altijd is duidelijk of het bijvoorbeeld om een enkel of dubbel blok gaat.
Ik overweeg ook om de blokken te gaan vervangen, die in het pakket zitten. Ik heb begrepen dat in Dordrecht mooie blokken te koop zijn. Kan ik me mogelijk ook mooi oriënteren op een nieuw project voor in de toekomst.
Vraag: Mogelijk kan iemand van jullie mij uitleggen hoe ik deze fase van mijn project aan moet vliegen, los van alle details zoals knopen, muizen, etc.