HMS Victory van Caldercraft door Wil

Zoals ik in topic 336 al aangaf wilde ik de netten zelf gaan knopen. Al een aantal weken liep ik met dit idee en in mijn hoofd en had ik helemaal helder hoe ik eea moest gaan aanpakken. Het komt er voor mijn schip op neer dat ik ongeveer 2m net moet maken, variërend van 15 tot 50 mm breedte.
Het idee was om in een soort driehoeksverband van 1,5 mm allemaal knoopjes te leggen rond naalden.

P1022722.JPG


Het begin was goed, aan iedere naald een touw dubbel en dan bij ieder volgende rij met een touwtje uit een naastgelegen paar naar de volgende rij naalden voor weer een knoopje.

P1022730.JPG


Om de hele boel een beetje uit elkaar te houden heb ik kantklosklosjes gebruikt en wat inkepingen in de rand van het werkblad gemaakt.

P1022729.JPG


Een kleine rekensom (2000/1,5) x (30/1,5) = 27.000 knoopjes. GEKKENWERK!
Ik heb een 4-tal lagen op het werkblad gemaakt en ben ermee gekapt.
Los van het feit dat mijn garen iets te dik was, werd het een vormeloos frotje, waar niks mee te beginnen was.

Einde oefening.
Maar wat dan?
 
Ik op zoek naar iets anders. Bestaat er geen materiaal dat heel fijn gemaasd is?
Er passeerden van alles. Van vliegengaas, gordijnstof, kantwerk to messing zeef. Niets van dit alles. Allemaal te stug, niet mooi of heeft geen uitstraling.

Toen kwam ik op het idee om verband te gaan gebruiken. Mijn hele verbandkist ondersteboven, maar allemaal rolletjes met elastisch verband. Niet wat ik zocht. Vroeger had je toch van die rolletjes die niet rekken en waar je vaak niets mee kunt beginnen. Bijkomend probleem was dat de netten een diagonaal geweven patroon moesten hebben. Dus een smalle strook was ook weer niet goed.
Tot mijn oog viel op een gaaskompres van 10x10cm. Als je dit uitvouwt krijg je een lapje van zo’n 30 bij 40cm. Heel teer materiaal, waar bij de miste of geringste aanraking het ruitvormige patroon beschadigd.

P1022877.JPG


P1022878.JPG


Dus eerst heel voorzichtig het lapje gestreken en gefixeerd met verdunde houtlijm. Aan weerszijde opgeklemd tussen een paar latjes en plat op de werktafel gelegd. Dan voorzichtig tamponneren met de verdunde houtlijm om de ruitstructuur niet te verstoren. Daarna verticaal te drogen hangen. De houtlijm heb ik op kleur gebracht met wat sterke thee en een beetje Buisman. Op de foto lijkt de kleur te heftig bruin, maar na opdroging wordt deze een stuk lichter.

P1022880.JPG


P1022881.JPG


Na droging is een fijn materiaal ontstaan met een stabiele netstructuur. Afhankelijk van de benodigde maten heb ik hier diagonaalsgewijs stroken uit gesneden. Echter pas nadat ik op beide randen een stukje garen heb gelijmd.

P1022865.JPG


Vervolgens een stukje triplex bekleed met een stukje vuilniszak en daar het strookje net omheen gebogen en weer ingesmeerd met verdunde houtlijm.

P1022866.JPG


P1022869.JPG


Tussendoor zijn alle U-vormige frames voor de netten op de romp aangebracht en voorzien van een touw, dat ik eerst door de secondelijm heb gehaald, zodat een wat stugger en vormvaster garen ontstaat. Dit is aan beide einden vastgezet met een klein druppeltje secondelijm.

P1022870.JPG


Nadat het netje weer is uitgehard, kan het heel makkelijk van het plastic worden verwijderd en is er een net in een U-profiel ontstaan.

P1022872.JPG


Dit kan dan in de U-vormige frames worden geplaatst. Wat daarna nog rest is het vastzetten met lijm en klaar is Wil. Op dit moment ben ik bezig om alle netten op deze manier voor te bereiden en te monteren.
Over enkele dagen volgt een totaalbeeld, maar eerst een weekje met vakantie.

P1022875.JPG
 
Laatst bewerkt:
Op advies van Herman heb ik een aantal kwetsbare zaken in de planning naar voren gehaald, omdat ik er bijna niet goed meer bij kan als de masten en het touwwerk zijn aangebracht. (@Herman, bedankt voor de tip). Ik ben er echter nog niet helemaal uit of dat ook geldt voor de luiken. De lantaarns zal ik wel alvast montage gereed maken. Ook het afhangen van het roer en de ankers met hun kabelwerk, kan volgens mij nog wel even wachten.

Toch nog iets eerder dan verwacht is het deelproject van de netten vandaag afgerond. Dit onderwerp heeft me al geruime tijd bezig gehouden. Ik wilde dit immers uitstellen tot later, omdat het hele nettengebeuren best kwetsbaar is. Maar nu het af is, ben ik overtuigd dat dit het moment is geweest. Het was een heerlijk proces om te bedenken hoe ik met het verbandgaas naar het eindresultaat moest komen. Zie ook mijn vorige topic. En zoals altijd, achteraf valt alles toch weer mee. Of vergeet je de tijd, als je zo opgaat in je hobby als ik. Ik denk toch het laatste.

Tijdens de afronding van de netten voor de verschansingen kwam ook de verdere invulling van de twee trappen naar het poopdeck aan de orde. De foto’s van de echte Victory, die ik heb geven een wat rommelig beeld. Dit kan ook komen omdat ter plaatse, op het moment dat wij er waren, een soort tijdelijke loopbrug was aangebracht. In mijn geval betreft het een eigen interpretatie. Ik heb ook nog even overwogen om de netten, voorzien van een randtouw, met het heel dun garen te rijgen aan het touw dat al in de hangmatframes was gespannen. Ik heb hier niet voor gekozen, omdat dit uiteindelijk een minder strakke uitstraling zou geven. Ik heb er daarom voor gekozen om eea met hele kleine beetjes secondenlijm vast te zetten. Oh ja, bij mij zijn ook de kopse kanten van de nettenrijen afgesloten met een net. Dit is op de echte Victory niet zo, maar dat leek me heel onlogisch.

Eerst even een paar foto’s van hoe dit er in de werkelijkheid uitziet

P1010174.JPG


P1010186.JPG


P1010116.JPG


P1010118.JPG


Onderstaande foto’s geven een overzicht van het behaalde eindresultaat.

P1022887.JPG


P1022892.JPG


P1022895.JPG


P1022896.JPG


P1022898.JPG


Nu ik dit zo zit te schrijven en nog eens naar foto’s kijk van de echte situatie, zie ik dat ik aan de voorzijde van het voorkasteel nog een rijtje vergeten ben. Dan doen we later dan maar.
 
Nu ik dit zo zit te schrijven en nog eens naar foto’s kijk van de echte situatie, zie ik dat ik aan de voorzijde van het voorkasteel nog een rijtje vergeten ben
Als je dit bedoelt, daar horen helemaal geen netten. Die zouden alleen maar in de weg zitten van het touwwerk dat van de boegspriet komt.
15.jpg

Mogelijks waren die er wel bij jou bezoek, hedendaagse veiligheidsstandaarden voor onhandige bezoekers zijn immers niet wat in 1805 voor "able seamen" van toepassing was. :)
 
Als je dit bedoelt, daar horen helemaal geen netten. Die zouden alleen maar in de weg zitten van het touwwerk dat van de boegspriet komt.
Bekijk bijlage 583680
Mogelijks waren die er wel bij jou bezoek, hedendaagse veiligheidsstandaarden voor onhandige bezoekers zijn immers niet wat in 1805 voor "able seamen" van toepassing was. :)

Herman, daar kun je wel eens gelijk in hebben. De bouwbeschrijving zegt namelijk helemaal niets over netten op deze plek, dat kan dus wel kloppen. Op de echte Victory zie je ook dat geschutspoorten zijn gebarricadeerd met netten. Ook niet historisch correct, lijkt me.
M.a.w. dit lijken me voorlopig genoeg netten. Herman wederom bedankt.
Alle anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie reacties.
 
Sinds mijn vorige topic zijn we weer een maandje verder. De afronding van de kwetsbare delen vordert langzaam. Logisch want het is allemaal zichtwerk.

Tijdens het nettenproject merkte ik al regelmatig dat de minste of geringste aanraking leidde tot vervorming of beschadiging van gemaakt werk. Ook tijdens het touwwerk later zal dit zeker een groot risico gaan vormen. Daarom heb ik rond de romp een heuse stijger gebouwd, zeg maar leuning. Ik kan er nu zelfs op gaan hangen en dan is het net of je op een uitkijkpunt staat met je armen op de leuning en staat te genieten van wat je voor je ziet. De hele leuning bestaat uit 4 stuks draadeinden M10, twee latten en de nodige moeren en revetten.

P1022907.JPG


Inmiddels zijn ook de carronades op hun plaats gemonteerd. Eerlijk gezegd was het assembleren van de carronades een van de eerste dingen die ik heb gedaan toen ik aan het pakket begon te bouwen. Ik moest toch een beetje het gevoel krijgen dat ik bezig was met een oorlogsschip. Het touwwerk is wel van de laatste weken.

P1022917.JPG


Tussen de bedrijven door ben ik begonnen met een van de vier sloepen. De bouwbeschrijving spreekt van de volgende namen: launch, barge, pinnace en cutter.

Vraag: Weet iemand wat de functies van deze verschillende sloepen zijn?

Alle 4 zijn heel verschillend en aangeraden wordt om slechts aan één sloep tegelijkertijd te werken.

P1022900.JPG


P1022901.JPG


Eerst maar weer eens de spanten en de kiel in elkaar gelijmd, waarna de eerste beplanking kon beginnen. Ik had het bootje op een steun gelijmd, in de veronderstelling dat dit makkelijker zou zijn en het geheel beter recht kon worden gehouden. Niet dus, je kunt met je klemmen geen kant op. Dus alles weer van de steun gehaald.

P1022905.JPG


P1022906.JPG


Toen kwam ik er achter at het achterste spant(je) niet op de juiste plaats zat, zodat ik een sloep kreeg met een scherpe achterkant. E.e.a. weer aangepast en opnieuw begonnen met de eerste beplanking.

P1022908.JPG


P1022914.JPG


Daarna gestart met de tweede beplanking met latjes van 3x0,5 mm.

P1022915.JPG


P1022921.JPG
 
Op advies van Herman heb ik een aantal kwetsbare zaken in de planning naar voren gehaald, omdat ik er bijna niet goed meer bij kan als de masten en het touwwerk zijn aangebracht. (@Herman, bedankt voor de tip). Ik ben er echter nog niet helemaal uit of dat ook geldt voor de luiken. De lantaarns zal ik wel alvast montage gereed maken. Ook het afhangen van het roer en de ankers met hun kabelwerk, kan volgens mij nog wel even wachten.

Toch nog iets eerder dan verwacht is het deelproject van de netten vandaag afgerond. Dit onderwerp heeft me al geruime tijd bezig gehouden. Ik wilde dit immers uitstellen tot later, omdat het hele nettengebeuren best kwetsbaar is. Maar nu het af is, ben ik overtuigd dat dit het moment is geweest. Het was een heerlijk proces om te bedenken hoe ik met het verbandgaas naar het eindresultaat moest komen. Zie ook mijn vorige topic. En zoals altijd, achteraf valt alles toch weer mee. Of vergeet je de tijd, als je zo opgaat in je hobby als ik. Ik denk toch het laatste.

Tijdens de afronding van de netten voor de verschansingen kwam ook de verdere invulling van de twee trappen naar het poopdeck aan de orde. De foto’s van de echte Victory, die ik heb geven een wat rommelig beeld. Dit kan ook komen omdat ter plaatse, op het moment dat wij er waren, een soort tijdelijke loopbrug was aangebracht. In mijn geval betreft het een eigen interpretatie. Ik heb ook nog even overwogen om de netten, voorzien van een randtouw, met het heel dun garen te rijgen aan het touw dat al in de hangmatframes was gespannen. Ik heb hier niet voor gekozen, omdat dit uiteindelijk een minder strakke uitstraling zou geven. Ik heb er daarom voor gekozen om eea met hele kleine beetjes secondenlijm vast te zetten. Oh ja, bij mij zijn ook de kopse kanten van de nettenrijen afgesloten met een net. Dit is op de echte Victory niet zo, maar dat leek me heel onlogisch.

Eerst even een paar foto’s van hoe dit er in de werkelijkheid uitziet

Bekijk bijlage 583665

Bekijk bijlage 583666

Bekijk bijlage 583667

Bekijk bijlage 583668

Onderstaande foto’s geven een overzicht van het behaalde eindresultaat.

Bekijk bijlage 583669

Bekijk bijlage 583670

Bekijk bijlage 583671

Bekijk bijlage 583672

Bekijk bijlage 583673

Nu ik dit zo zit te schrijven en nog eens naar foto’s kijk van de echte situatie, zie ik dat ik aan de voorzijde van het voorkasteel nog een rijtje vergeten ben. Dan doen we later dan maar.
:thumbsup::worship::yes:
 
Vraagje: Is er al een conversatie aangemaakt voor de modelbouwdag op 28 september in het scheepvaartmuseum?
 
Allereerst allemaal hartelijk dank voor jullie leukjes en reacties. Graag gedaan

Afgelopen 3 weken weer een mooi aantal uurtjes kunnen bouwen.
Op dit moment lopen er verschillende projecten door elkaar
- Afronding van de laatste kanonnen en vooral hun touwwerk
- Prefab maken van de luiken
- De sloepen

In mijn vorige topic heb ik al vermeld dat de carronades incl de talies al op hun plaats stonden. Op dit moment zijn ook de 6 kanonnen op het achterdek geïnstalleerd. De twee kanonnen onder de trappen missen hum inhaaltalies, daar kon ik niet meer bij. Van de broekings heb ik ook twee variaties gemaakt. Leek me wel leuk, bolletje touw erbij en klaar is Wil.

P1022964.JPG


De twee kanonnen op het voordek zijn de laatste. Hier moeten nog 4 talies aan en dan is het kanonnenproject helemaal afgerond. De dummy’s voor het 1e en 2e kanonnendek worden geplaatst als de luiken zijn aangebracht.

P1022965.JPG


Al met al wordt het een heel schip tegen de tijd dat de romp bijna klaar is.

P1022966.JPG


Tussendoor even een blik op de scheepswerf. Omdat ik met zoveel dingen tegelijk bezig ben heb ik op dit moment 4 werkplekken. De blauwe stoel sleep ik van hot naar her. Heerlijk zo’n zolderkamer, waar je alles kunt laten liggen en alleen de lamp maar uit hoeft te maken.

P1022941.JPG


P1022942.JPG


P1022943.JPG


P1022944.JPG



Over de luiken en de sloepen vertel ik in mijn volgende topics, dan kan ik nog meer foto’s kwijt.
 
In het pakket van de Victory zitten 4 sloepen, welke uiteindelijk allemaal op de balken boven de kuil moeten worden geplaatst. In de bouwbeschrijving staat een tekening hoe dit zou moeten kunnen. Ze liggen dan strak tegen elkaar aan. Nu ik één sloep af heb vraag ik me af of dit gaat lukken. We zullen zien.

De bouwbeschrijving spreekt van de volgende namen: launch, barge, pinnace en cutter. Als ik zu Montfeld erbij pak, zou ik dit moeten vertalen in resp. sloep, barkas, jol en dinki

Daarnaast: Weet iemand hoe deze sloepen werden gezekerd op het dek? De onderliggende bootsklampen zijn bijgeleverd, maar er zal ongetwijfeld touwwerk aan te pas komen.

Inmiddels is de barche of barkas klaar en ingericht.

Nadat de tweede beplanking gereed was, kon het bovenste deel van de spanten uit het bootje worden gebroken, waarna de bodem in de boot kan worden gelegd. Ondertussen was op een stuk millimeterpapier de bodem beplankt en kon in model worden geschuurd.

P1022923.JPG


P1022927.JPG


Voor het plaatsen van de spanten heb ik twee stroken millimeterpapier gebruikt om de juiste verdeling aan te kunnen brengen.

P1022932.JPG


En dan begint het schilderwerk.
Voor de opgerolde touw gebruik ik een omgekeerd stuk plakband, met daarin een boortje, waaraan ik een eind van het touw vast maak. Dan beetje bij beetje ronddraaien en met een pincet het touw op het plakband drukken. Als het klaar is insmeren met verdunde houtlijm.

P1022937.JPG


De riemen zijn al voorgevormd in de messing etsplaten. Eerst schilderen met een primer en daarna wit schilderen en een rood puntje eraan. Overigens raad ik aan om alle messingwerk eerst te primeren, zodat de verf beter hecht. Dit heb ik in het begin (nog) niet gedaan en kwam er achter dat de verf niet goed vast zat bij sommige onderdelen.

P1022940.JPG


Het berghout rond de barkas heb ik gemaakt van een strookje notenhout van 4x0,5mm, dat ik eerst nat heb gemaakt en in de juiste vorm heb gebogen. Daarna heb ik dit goudkleurig geschilderd en vervolgens de twee olijfgroene randen hierop aangebracht.

Op onderstaande foto is ook de kiel goed te zien. De oorspronkelijke kiel is bijna niet te handhaven tijdens het schuren van de eerste en tweede beplanking. Ik heb ervoor gekozen om de bestaande kiel als het ware helemaal weg te schuren en later een (nep)kiel aan te brengen als het bootje in de juiste vorm is. Wat nog resteert op de foto is het roer. Dat komt nog.

P1022955.JPG


Zoals gebruikelijk krijgt als laatste alles nog een keer een laag matte blanke vernis, waardoor o.a. alle glanzende vlekjes van de secondelijm verdwijnen.

P1022956.JPG


En tot slot worden alle ingrediënten aan boord gebracht en vastgezet met vernis.

P1022957.JPG


P1022958.JPG


Op dit moment is de sloep in de maak. Eerste beplanking is aangebracht, vloerplanken zijn samengesteld en de latten voor de 2e beplanking zijn versmald tot 3x1mm. Ik kan weer verder.

P1022962.JPG
 
In een eerder stadium, toen de romp nog gekanteld kon worden heb ik de luiken allemaal op maat gemaakt. Bij sommige luiken worden de berghouten doorsneden. Dit profiel heb ik op de betreffende luiken dan ook doorgevoerd. Alles genummerd en stuurboord en bakboord netjes apart in een potje opgeborgen voor later.

Maar later is nu gekomen. Een projectje waar ik lang tegenop heb gezien. Veel repeterend werk en erg kwetsbaar. Maar het aanbrengen van de leuningen rond de boot heeft me gerustgesteld. Dit biedt voldoende bescherming voor later. Dus in feite kan de romp nu dus helemaal afgerond worden, voordat ik aan de masten en het touwwerk begin.

Om te beginnen heb ik een lange strook restant triplex genomen en hierop de nummering van de luiken aangebracht. Na iedere bewerking kan het luik terug in zijn hokje.

P1022953.JPG


Voor het aanbrengen van de scharnieren heb ik een klein malletje gemaakt, zodat de scharnieren straks bij alle luiken evenveel uitsteken.

P1022952.JPG


Op dit moment zijn de luiken van stuurboordzijde aan de buitenkant 1 keer zwart geschilderd en moet dit nog een tweede keer. Daarna de binnenzijde en de randen rondom roodbruin.

P1022963.JPG


Op bovenstaande foto is het moeilijk te zien, maar de gaatjes voor de oogboutjes met de touwen zitten er ook al in.

Wordt vervolgd. Het zijn er maar 78, want niet alle schietgaten worden van luiken voorzien.
 
Back
Top