HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik vind dat Henk ze redelijk mooi heeft aangebracht. https://www.modelbouwforum.nl/threads/hms-victory-mantua-panart-1-78-henk.271796/page-18
    Helaas is Henk niet meer op het forum. Maar er zijn veel voorbeelden te zien. Je zou net als Peter Voogd tissue kunnen gebruiken. Peter heeft dit voor zijn zeilen gebruikt op zijn blue Nose en dat is erg realistisch. Japans papier is vergelijkbaar, silkspan of modelspan is ongeveer hetzelfde.

2. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Scheepshoorn vindt dit leuk.
  3. janzwart

janzwart verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Wil,
    Op mijn Victories heb ik de hangmatten gewoon gemaakt van katoen. Een stuk afgedankt laken of zo. Kan je eventueel iets kleuren met thee.
    Ik heb daarvan stroken geknipt van 2 a 3 cm breed en de rand ingesmeerd met houtlijm en dan, over de lengte 10 a 15 cm of zo, strak opgerold tot een 3 a 4 mm doorsnede.
    Eventueel doordrenken met verdunde houtlijm maar dat hoeft niet. Na drogen stukjes van 1cm afgeknipt. Geen touwen erom heen dat is altijd te grof qua schaal.
    En die rolletjes kan je dan in de netten leggen of rechtop zetten.
    Hieronder zie je een aantal rolletjes net gemaakt en daaronder in de netten op het model.

Dave Bekers, Scheepshoorn en walter10 vinden dit leuk.
  4. Sjors Blomberg

Sjors Blomberg

Lid geworden:
    15 feb 2019
    Leuk je te hebben gesproken Wil.
    Ik geniet van je bouw verslag en ben blij dat ik het in het echie heb kunnen bewonderen.

Sjors

5. Scheepshoorn

Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Op de eerste plaats moet ik iedereen nog even bedanken voor alle leukjes en positieve reacties na mijn melding dat mijn romp klaar is (zie topic 364) en natuurlijk ook voor alle geweldige contacten in A’dam. Het was weer fijn om erbij te zijn.

Na terugkomst van vakantie (daags voor A’dam) waren het zeer drukke weken voor me. Mijn vrijwilligersbaan vroeg alle aandacht, want jullie weten: het is weliswaar vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Maar je hoort mij niet klagen. Op modelbouw gebied heb ik echter ook niet stilgezeten. Elk uurtje tussendoor moest eraan geloven. Op dit moment is het veel schakelen tussen diverse onderwerpen, maar touw heeft de laatste weken wel de boventoon gevoerd.

Op de eerste plaats heb ik de tabel van KcKay over rigging van de Victory omgezet in Excel. Een flinke klus omdat het een met de hand geschreven tabel betreft en niet altijd even scherp is in de pdf, die ik er van heb. We hebben het hier over 258 verschillende toepassingen van touw op de Victory, allemaal met hun eigen maatvoeringen, voorzieningen en afwerkingen. Een leuke studie om erin te komen. Momenteel werk ik aan de vertaling van de diverse termen.

In A’dam kreeg ik mijn bouwpakket voor mijn touwslager in handen en tijdens de demo in het Scheepvaartmuseum heb ik mijn eerste touwtje geslagen.
    Thuis aan de gang met de spullen en dan blijkt dat e.e.a. toch net wat anders moest dan ik in mijn hoofd had. Dus weer uit elkaar en opnieuw. Het is net modelbouw.
    Uiteindelijk heb ik een touwslager gemaakt, waarop ik voorlopig touw kan slaan van zo’n 2 meter lengte, een mooie maat om te oefenen want je loopt wat op en neer, heb ik gemerkt. Ik kan later de touwslager met zo’n 2,5 meter uitbreiden, maar dan moet ik eerst de techniek van het touwslaan onder de knie zien te krijgen, en dat valt nog niet mee.
    Onderstaande foto’s geven een kleine impressie van dit bouwwerk met aan het einde een logboek met alle bevindingen.

P1034121.JPG

P1034136.JPG

P1034143.JPG

P1034147.JPG

P1034167.JPG

P1034164.JPG

P1034156.JPG

P1034172.JPG

P1034175.JPG

Dan speelde de afgelopen weken nog een vraagstuk in mijn hoofd over wel of geen zeilen op mijn Victory. Ik heb altijd gezegd dat ik geen zeilen ga aanbrengen, omdat die het zicht op al het werk teveel belemmeren. Het pakket van Caldercraft voorziet overigens ook niet in zeilen.
    Maar een zeilschip zonder zeilen is ook geen gezicht. Dus het alternatief is dan snel gevonden door zeilen aan te gaan brengen in opgerolde vorm. In rust voor de kade dus. Dit in tegenstelling tot alle kanonnen die naar buiten wijzen en in een staat van oorlog staan opgesteld. En zo is er altijd wel weer iets waar je je druk over kunt maken.

Maar voorlopig bouw ik lekker door en liggen de onafgemaakte sloepen nog even op het droge.

Laatst bewerkt: 30 okt 2024
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Mooi touwslager en touwslagerij.

7. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Leuk dat verslagje van de bouw. Ik heb hem ook gebouwd en jouw ervaringen zijn herkenbaar.

8. Timber

Timber

Lid geworden:
    20 dec 2022
    Mooi zeg leuke uitdaging die touwen maken. Daar ga ik ook nog aan komen (in de toekomst). Gelukkig toch zeilen . Groeten en succes met de 250 touwen

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  9. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Afgelopen dagen heb ik het bouwverslag van Serikoff op SOS eens doorgelezen. Mijn eerste indruk is dat Sergey (Oekraïner) heel erg veel studie doet naar allerlei aspecten t.a.v. de bouw van een Victory en daarnaast ook nog eens een ras perfectionist is. De resultaten, die hij laat zijn, zijn bij tijd en wijlen verbluffend. Maar genoeg over de man.

In zijn bouwverslag voert Sergey een heel betoog over het kleuren van de touwen. Hij gaat uit van wit touw en brengt dit op kleur naar smaak. Daarbij geeft hij aan dat zwart touw ook maar een beetje zwart is en in feite niet realistisch is. Voor zijn resultaten, zie onderstaande foto.

Нити.jpg

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat Victor hiermee een punt heeft, denk ik, maar ik wil jullie mening hier graag over horen.

Nu ben ikzelf inmiddels aan het touwslaan geslagen en heb dus de volledige vrijheid om te kiezen wat er straks in de masten komt te hangen. Niet dat ik touw zelf ga kleuren, maar op dit moment heb ik de beschikking over drie kleuren, namelijk:
    Scala 360 kleur 696 (bruin)
    Scala 240 kleur 464 (beige)
    Scala 200 kleur 702 (zwart)

Mijn vraag aan jullie is derhalve: kies ik voor bruin of zwart. Wat denken jullie hiervan?

TIMBERWOLF en Jaap Smith vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    die jongens op SOS gebruiken Judea Bitune om hun touw te kleuren. Verdund met terpentijnolie of shellac en de hoeveelheid bepaald de kleur. Ze leggen het touw in de oplossing en laten dit doordrenken. Daarna halen ze het eruit en doen met een doekje het overtollige eraf. Dan laten drogen. Ik zou zeggen succes met dat geknoei. En Judea Bitune is erger dan Oost-Indische inkt. Maar het effect is wel erg mooi. De romp heeft hij zo te zien ook zo behandeld.

11. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Wil, ik heb ervoor gekozen om bruin touw verder op kleur te brengen met (de wel bekende) beits van kolderstok. Daarmee krijg je onderstaand effect. Of het historisch realistisch is, geen idee.. maar het geeft voor mijn beleving een mooie oude kleur aan het touw

IMG_8966.jpeg

TIMBERWOLF, Timber, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Een knap staaltje Erik:thumbsup: prachtig touwwerk

Erik B vindt dit leuk.
  13. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Dankjewel Stephan voor je reactie, maar mijn vraag was in feite of de kleur bruin realistischer is dan zwart. Ik heb namelijk beide kleuren garen en kan dus alle twee de kleuren maken. Ik ga dus NIET verven op welke manier dan ook.

Dankjewel Erik, jij hebt er dus voor gekozen omdat je het een mooie uitstraling vindt geven.
    Anders gesteld: Dan blijft ook hier de vraag over "Is de kleur van het staande wand (na het trenzen, smarten & bekleden" in werkelijkheid meer zwart dan bruin, of meer bruin dan zwart?"

Een ander vraagje tussen door: Wordt de Bonteloef enkel of dubbel uitgevoerd?

14. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Als basis was touw van de natuurlijke materialen vlas of hennep gemaakt. Vroeger werd dit getaand of geteerd. Dit gaf in wezen niet geheel zwart touw. Maar ook niet geheel het bruin. Maar ik denk in basis dat bruin het beste dan past.
    Een heel want in het zwart zou veel te donker overkomen mijnsinziens.
    Het tanen zou ook meer een bruine uitstraling geven.
    Mischien nog ter inspiratie de 3 kleuren op zwart ijzergaren.
    Hennepkleur, getaand en bruin.
    20241124_184437.jpg

Laatst bewerkt: 24 nov 2024
    Jaques, Erik B en Timber vinden dit leuk.
  15. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Scheepshoorn,
    Naar mijn idee is staand want echt zwart, enigzins afhankelijk van de lichtval, en lopend want grijs.
    Hierna enkele foto's van de Victory. En ik neem aan dat die reeel zijn.

16. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Dat zijn sprekende beelden.:thumbsup: en hedendaags touw?

17. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    nou, ik denk dat veel touw sinds 1786 wel een paar keer zal zijn vervangen.

Hans Groenenberg en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  18. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Jan geeft je het antwoord, hoewel ik erbij moet vermelden dat het teer dat men heel vroeger gebruikte uit bomen gemaakt werd en iets minder zwart was en zelfs richting donker bruin gaat. Daarom zie je op SOS onder de grote kunstenaars daar ook onderscheid in. 17e-eeuwse schepen zijn meer donkerbruin en e19e-eeuwse schepen gaan richting zwart. Hennep is een grassoort en zal onder weersinvloeden grijs kleuren.

Gotheborg of Sweden.png

The Gothenborg is een voorbeeld van een schip op zee en hoe het er dan uitziet onder invloed van zoutwater. Je hebt dat artikel van mij gezien over hoe je een muis maakt en daar staat de foto van diezelfde muis op deze foto. Toen hij gemaakt werd was hij zwart en nu gaat hij richting donkergrijs. Zoek maar eens op "the swedish ship gotheborg" en je vind heel veel foto's van het tuig en zelfs hoe het geteerd wordt.

19. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Ik bedoelde natuurlijk dat dit het touw van nu is.:) en geen natuurlijke materialen zoals vroeger. Het lijkt me sterk dat dit zo zwart was met de teer van toen maar meer bruin.
    En hennep was geen gras maar een plant.

Laatst bewerkt: 24 nov 2024
  20. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Als je zo graag mij corrigeert, moet je het wel goed doen. Niet was maar is. Ook is je opmerking best wel raar, want grassoorten zijn ook planten. Het zou correct zijn als je zou zeggen dat hennep niet tot de grassoorten behoord. Hoewel men soms ook de benaming hennepgras hanteerd. Tja het kan verwarring scheppen, maar ik denk dat Wil precies begrijpt wat ik bedoelde. Jouw opmerking voegde geen waarde aan de discussie toe, alleen dat je mij probeerde te corrigeren. Jammer dat je dat nodig vind om te doen.

Laatst bewerkt: 25 nov 2024

Deel Deze Pagina