HMS Victory van Caldercraft door Wil

Vraagje, moet hier dan ook een gat in het ezelshoofd, zoals bij de Jibboom?
Een gat is nergens aangegeven, ik heb het opgelost door in het uiteinde een 0,5 mm messing staafje aan te brengen en in het ezelshoofd ook een 0,5 mm gaatje te boren.

De katrolschijven moet ik dus inlaten in het rondhout.
Niet echt, op figure 116 zie je net voor het begin van de bijen dat de vorm van de boegspriet verandert van achthoekig naar vierkant met een ronde onderkant. De schijven liggen tegen de rechte zijkanten. Mogelijks heeft Caldercraft de constructie van dit deel enigszins anders opgevat, met een gelijkaardig resultaat tot gevolg.
Het belangrijkste is dat het er goed uitziet.
Mijn reactie was vooral ingegeven door decentrale schijf, die afgedicht wordt door het kluifhout, waardoor je bij het tuigen in de problemen zou gekomen zijn.
Succes met de aanpassing.
 
Laatst bewerkt:
Herman, ik heb vandaag maar meteen de koe bij de horens gepakt en de boegspriet een kleine verbouwing laten ondergaan.
Onderstaande foto’s spreken voor zich, denk ik.

P1034290.JPG


P1034295.JPG


P1034296.JPG


P1034297.JPG


Meteen ook maar even de overige mastonderdelen van de boegspriet gemaakt, van beneden naar boven:
- Boegspriet (bowsprit)
- Kluiverboom (jibboom)
- Jachthout (flying jibboom)
- Stampstok (dolphin striker)
- Vlaggestok (Jackstaf)

P1034298.JPG


Omdat de vlaggestok zo dun is, heb ik die gemaakt van een staafje messing van 2 mm en dit verjongd.

Vraagje: zit de vlaggestok in het hart van de boegspriet? Ik neem aan dat deze ook in een sparing moet, zoals de stampstok?
 
Hoi Wil,
Je zal heel tevreden zijn over de aangebrachte correcties. :)

Vraagje: zit de vlaggestok in het hart van de boegspriet? Ik neem aan dat deze ook in een sparing moet, zoals de stampstok?
Longridge toont heel duidelijk hoe dit moet geplaatst worden.
De vlaggenstok komt normaal in een halfronde uitsparing in de achterzijde van het ezelshoofd, niet in het midden boven de boegspriet, maar iets meer naar stuurboord. Daarom heb je ook het ezelshoofd verbreed aan stuurboord.
De stampstok wordt niet ingelaten maar wordt met een paar beugels tegen de voorzijde van het ezelshoofd geplaatst, in het hart van de boegspriet, dus vlak onder de kluiverboom.
 
Afgelopen twee weken tussen alle druktes toch nog even wat tijd gevonden om verder te gaan met de diverse mastonderdelen. Want inmiddels is ons gezin met 5 kleinzonen vorige week uitgebreid met een kleindochter en moeder en kind verdienen op de eerste plaats natuurlijk alle aandacht.

Gisteren de laatste onderdelen gedraaid op de draaibank. Heerlijk dit werk, maar de bramstengen leverden toch wel wat probleempjes op. Ze zijn in verhouding tot de andere delen heel dun en het zal jullie niet verbazen dat ik een aantal hiervan meerdere keren heb moeten maken. Ze breken natuurlijk steeds als ze bijna af zijn. Grrr… Van echt draaien met een beitel, zoals je op een draaibank doet is overigens maar zeer beperkt sprake. Het is veel meer vijlen en schuren, terwijl het werkstuk ronddraait. Dat geeft dan weer het nodige geslinger zo’n lange dunne stok. Een vast centerpunt aan het einde is ook geen oplossing, omdat het werkstuk daar vaak heel erg dun is (plm 2mm) en niet bestand is tegen allerlei zijwaartse krachten. De beste optie, vind ik, is het werkstuk aan het einde met één hand een beetje begeleiden, zodat het toch wat flexibel kan bewegen tijdens het proces. Én niet teveel krachten uitoefenen op het gereedschap. Maar al doende leer je dat vanzelf, als je een aantal keer opnieuw moet beginnen.

Onderstaande foto’s geven een aardig overzicht van de verzameling mastonderdelen, die tot nu toe “klaar” zijn. Van boven naar beneden: voormast, hoofdmast en bezaan.

P1034303.JPG


P1034304.JPG


P1034306.JPG


Ook de boegspriet is nu in onderdelen gereed.

P1034299.JPG


Nu begint de afwerking van de diverse onderdelen en het montage gereed maken, waarna alles geschilderd kan worden. Even los van het touwwerk en de blokken.

Op dit punt komt er voor mij een heleboel informatie samen en ik moet zeggen dat het nog niet meevalt om alles goed uit elkaar te houden.
De informatiebronnen die ik gebruik zijn:
- Bouwbeschrijving van Caldercraft
- Boek “Historische Scheepsmodellen” van zu Mondfeld
- Boek “Masten, blokken & Tuigage” van Orazio Curti
- Boek “Rigging Period Fore and Aft Craft Models” van L. Petersson
- Boek “The100-gun ship Victory” van John McKay
- Boek “The Anatomy of Nelsons ship” van Longridge
- En Caldercraft tekeningen (Nederlands en Engelse uitvoering), die ik van Jan Zwart heb gekregen
Meer dan materiaal genoeg, denk ik.
Discussies over wat ik wel en niet nog meer zou moeten gebruiken leg ik voorlopig even naast me neer. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer boeken zijn waaruit ik interessante tips kan halen, maar voorlopig lijkt me dit voldoende.

Maar nu eerst een vraag:
Eerder in post 338 schreef ik al dat de bij het pakket meegeleverde oogboutjes heel erg dun en fragiel zijn. Ze zijn van messing en de onderdelenlijst geeft aan dat ze 0,3 mm zijn. Hiervan heb ik er enkele bij de kanonnen gebruikt. Daarnaast heb ik grotere oogbouten gekocht die ik hier en daar in de dekken heb verwerkt. Deze laatste lijken me echter in relatie tot de masten en straks de ra’s veel te groot. Anderzijds de kleintjes lijken me beter op maat maar heel erg slap, als daar straks met touwwerk aan getrokken moet worden.

Wie heeft ervaring hiermee en mogelijk met beiden? Wat kan ik het beste doen of gebruiken?

 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat ik me er geen zorgen over zou maken over de 0.3mm. Dit is toch echt wel sterk. Belangrijk is hoe goed je de pin van het oog in het hout verlijmd zit. Dit is veel zwakker vaak. Daarnaast moet je de tuigage echt niet te strak zetten.
 
Of zelf maken, is nog leuk ook om te doen.
Kijk hier eens, misschien heb je er iets aan.
https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-47#post-4209468
en hier
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-5#post-4102200

Je kan ook deze gebruiken
upload_2025-2-14_20-37-3.png


Paardrijnagels, U-vormige nagels noemen ze dat. Ja natuurlijk kleiner, maar bij mijn eerste bouwpakket van Veliero daar zaten hele kleintjes van messing bij en die diende als dek oogjes. Makkelijk na te maken.
Je hebt 2 soort messing draad, harde en zachte draad.
Als je oogjes maakt van draad zoals in de 2e link en bijv. een boortje van 1 mm. om dit te wikkelen kan je ook een oogje maken. je wikkelt 2 keer en laat de draad langer. Je buigt het S'je en maakt 1 oogje halverwege recht. Zo krijg je de oogjes. Een minuscuul drupje soldeer om het oogje te solderen bij erg dunne draad zodat het dicht blijft maakt het steviger. Door het solderen verhard het messing ook weer iets.

En zoals je hieronder ziet is alles mogelijk.
upload_2025-2-14_20-48-22.jpeg
 
Vraagje tussendoor:
Als ik de tabel van McKay bekijk, zie ik dat er nogal wat "wormed, parcelled en served" moet worden.
Kijk in naar het staand want van de voor-, hoofd- en bezaanmast, dan maak ik hieruit op dat alle wanttouwen als zodanig behandeld moeten worden.
in andere literatuur en tekeningen zie ik echter dat bij voorbeeld alleen het voorste wanttouw omwikkeld moet worden..
Kan iemand aangeven wat hier de regel(s) is(zijn)?
 
Volgens mij werden alleen de lussen en de voorste gewikkeld. De voorste omdat die wel eens in contact kwam met de ra en zeilen. Dat "serving" is nogal een werkje en als het niet nodig was werd dat niet gedaan. Touwen werden geteerd tegen weersinvloeden en gewikkeld voor bescherming van buitenaf.
 
Tussen de bedrijven door nog even wat uurtjes aan mijn masten kunnen werken. Hier en daar nog wat aandachtpunten weg gewerkt en de boel geschilderd.
Gisteren heb ik de masten in de romp gezet en nu zie ik pas wat voor een enorm model dit gaat worden. JC.

P1034311.JPG

Nu gaan we ons langzamerhand voorbereiden op het echte touwwerk, te beginnen met de wanttouwen van 1,2 mm dikte. Ik heb al een paar proefjes gedaan met 3x16 garens, maar het resultaat is nog niet bevredigend genoeg.
 
Dankjewel voor jullie leuke reacties.
Erik, na de leuning loop ik inderdaad al te denken aan een steigerconstructies. Een trapje is niet veilig genoeg. :rofl:
 
Tussen de bedrijven door nog even wat uurtjes aan mijn masten kunnen werken. Hier en daar nog wat aandachtpunten weg gewerkt en de boel geschilderd.
Gisteren heb ik de masten in de romp gezet en nu zie ik pas wat voor een enorm model dit gaat worden. JC.

Bekijk bijlage 611246
Nu gaan we ons langzamerhand voorbereiden op het echte touwwerk, te beginnen met de wanttouwen van 1,2 mm dikte. Ik heb al een paar proefjes gedaan met 3x16 garens, maar het resultaat is nog niet bevredigend genoeg.
Super echt mooi zeg!!
 
Afgelopen weken ben ik tussendoor bezig geweest met het bouwen van een wikkelmachine (servingtool), e.e.a. naar voorbeeld van de machine van Stephan, die in de Modelbouwer nr 7 uit 2021 hier een artikel over heeft geschreven. Op SOS staat ook een heel mooie tutorial van Stephan hierover https://shipsofscale.com/sosforums/threads/serving-tool.7615/

Een heel duidelijk verhaal dat goed te gebruiken is als bouwbeschrijving en naslagwerk. Niet al te moeilijk voor ons handige jongens, mits je tenminste de goede materialen hebt.

Dit project was zo’n beetje mijn eerste zelfstandige ervaring met AliExpress. Veel verschillende onderdelen en allerlei maten. Een mooie uitdaging leek het mij om eens wat op deze wijze aan te schaffen. Nou dat heb ik geweten. Ik zal jullie alle details besparen, maar vanaf dag 1 werd ik bedolven onder de mailtjes uit Verwegistan. Per mailtje ging het over telkens 1 onderdeel. Blijkt dat de bestelling dus overal vandaan ging komen. Ik had niet goed opgelet bij het bestellen en kreeg dus te maken met veel verschillende leveranciers en dus ook evenzo keer verzendkosten. Ook werden zaken plotseling niet meer geleverd wegens vervoersproblemen o.i.d. Geld terug ho maar. Afijn, lang verhaal kort, een dure les. Maar goed, dat hoort er ook af en toe bij.

Toen na enkele weken alles binnen was, kon ik aan de slag. Op mijn Victory komen heel veel touwen, waar wel wat aan bekleed moet worden, vandaar dat deze machine mij wel een heel mooi hulpmiddel lijkt.

Als uitgangspunt heb ik een volledige draadstang M5 van 1 meter genomen. Dit resulteert in een vrije lengte van zo’n 80 cm tussen de beide machinehelften. Misschien te groot, maar dat is beter dan te klein. Ik heb namelijk nog geen idee hoe lang de werkstukken straks zijn, die bekleed moeten worden. Werkruimte genoeg dus.
Inmiddels is de machine af en heb ik vanmiddag mijn eerste touw gewikkeld, zie onderstaande fotoreportage.

P1034325.JPG


P1034327.JPG


P1034321.JPG


P1034320.JPG


P1034324.JPG


IMG20250402153126.jpg


IMG20250402153046_01.jpg


En het eindresultaat, gefotografeerd met de macrolens

_DSC0691.JPG



Wat ik nu nog wil doen is een aantal verschillende opspanhulpmiddelen maken, waarin ik blokken e.d. kan klemmen. Ik heb hier al wel een paar ideeën voor.
Deze week heb ik ook allemaal nieuwe blokken opgehaald in Dordrecht, omdat ik de blokken uit het pakket niet mooi vind. Hoewel Caldercraft zeer goede materialen levert in haar pakket, ligt hier zeker een verbeterpuntje.

Nu kan het echter werk beginnen.
1. Eerst per touwdiameter de juiste instellingen zoeken voor mijn touwslager;
2. Dan touwdraaien van de juiste diameter en dit bakken;
3. Blokken en wikkeldetails toevoegen
4. Monteren op het schip

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Tof, weer iemand kunnen helpen met een goede machine. Jouw versie is mooi gemaakt Wil. Daar zal je veel plezier mee hebben. Met tuigen staat hij vaak bij mij in de buurt omdat je er zoveel andere dingen mee kunt.
Je eerste resultaat oogt goed op de foto's.

Ook werden zaken plotseling niet meer geleverd wegens vervoersproblemen o.i.d. Geld terug ho maar.
In zulke gevallen moet je altijd contact opnemen met Aliexpress zelf. Die komen dan tussenbeide en zorgen dat je je geld terug krijgt via hun (de klant is koning via hun), een leverancier probeert daar onderuit te komen maar verliest altijd van Aliexpress. Daar heb je een bepaalde periode voor. Het zal helaas te laat zijn voor jou, maar een waarschuwing voor anderen. Verzendkosten zijn een dingetje en worden ook vermeld, daar moet je inderdaad op letten.
 
Qua gereedschap ben ik inmiddels helemaal voorzien voor het touwwerk. Ik kijk er naar uit om hier mee te beginnen. Ik ben van plan om hier een strakke planning voor te maken, zodat ik niets vergeet. Zo langzamerhand zijn jullie dat een beetje gewend van mij. Maar het brengt mij heel veel rust, waardoor ik alle energie in de kwaliteit van het eindresultaat kan steken.

Ik heb daarom een aantal vragen, namelijk:
- In grote lijnen moet ik van achter naar voor gaan werken, heb ik wel eens gehoord
- En van binnen naar buiten.
- Geldt dit per mastlaag, dus eerst het touwwerk voor de onderste delen van de masten, resp, van bezaan, hoofdmast en voormast?
- Daarna het touwwerk voor de middelste delen van de masten, resp, van bezaan, hoofdmast en voormast?
- En vervolgens het bovenste deel van deze drie masten?
- Of moet ik eerst de bezaan helemaal afmaken van onder tot boven, vervolgens de hoofdmast en als laatste de voormast?
- Wanneer komt de boegspriet in dit verhaal voor?
- Of zijn er eerst nog andere touwen, waar ik evt. wat voorwerk voor moet doen, omdat ik er anders niet meer bij kan?


Ik laat me graag adviseren door jullie ervaringen.

Alvast bedankt.
 
Je begint met de boegspriet, maar allen het eerste deel dat uit de romp steekt.
Je kan hiermee wachten, maar je hebt het toch nodig voor de stagen van de fokkemast.
Dan, zoals je eerst beschrijft, van achter naar voor , per laag, en na elke laag een stuk van de boegspriet bij plaatsen.
Het best is om de ezelshoofden pas op het masthoofd te plaatsen als alle touwen over het masthoofd gelegd zijn, en na controle of je het volgende mastdeel nog tussen de zalingen krijgt als het ezelshoofd er l op bevestigd is.
 
Afgelopen weken heb ik niet veel kunnen bouwen, maar tussendoor heb ik nog wel een paar uurtjes kunnen vinden om me te verdiepen in het touwwerk. Ik moet zeggen, dat is een hele puzzel. Vooral het bepalen van de volgorde van aanbrengen, dat schijnt heel belangrijk te zijn, heb ik begrepen. Ik heb afgelopen weken hierover al diverse tips gekregen van collega bouwers. Hiervoor nogmaals dank.

Ik heb ook nog een aantal uren kunnen besteden aan het maken van touw. Ik heb afgelopen tijd veel gevarieerd met de hoeveelheid contragewicht, percentage krimp na de eerste twijning (dus van de kardelen) en van de snelheden van de kardeeldraaier en de touwdraaier. Inmiddels na ruim 100 touwen denk ik de juiste combinatie gevonden te hebben voor een touw van 3x2 draden Skala 200.
Wat blijkt: de snelheden bij de tweede twijning (dus van kardelen naar touw) moeten beiden nagenoeg gelijk zijn. Ik heb geen toerentellers op mijn machine zitten, dus dat gaat op het oog.

Vandaag heb ik ook mijn eerste touwen gebakken. De zon scheen volop, dus de stroom was voor niks. 11 touwen aan elkaar geknoopt en om een leeg conservenblik gewikkeld en vastgezet met een paar klemmetjes. Ik was zeer benieuwd naar het resultaat. Daar waar de individuele draden voor het bakken alle kanten opspringen, als je het touw doorknipt, blijft het touw na het bakken keurig staan. Het her programmeren van de polyester draden werkt dus perfect. Op de foto’s hieronder zijn de einden van de touwtjes zelfs niet gelijmd maar onbehandeld.

Wat ook bleek is dat het touw iets dunner is geworden. Voor het bakken 0,45 mm en na het bakken nog 0,40 mm. Het touw voelt goed aan en er zit zelf wat rek is, wat straks bij het optuigen wel eens heel goed van pas zou kunnen komen.

Onderstaand een paar foto’s van de resultaten.

P1034330.JPG


P1034333.JPG


Nog weer een stapje verder, nu met 2x4 draden. Na ook hier met een 10-tal draden de juiste instelling te hebben gevonden heb ik meteen maar de stap naar het slaan van een kabel gewaagd. In eerste instantie dacht ik dat ik de eerste fase van het twijnen kon overslaan, de touwen waren immers al getwijnd. Dit was mis, het resultaat was een ongelijke kabel. Dus de touwen eerst nog eens twijnen tot 9% krimp en daarna met gelijke snelheid de kabel slaan. Uiteraard in tegen gestelde richting dan bij het slaan van de touwen

Op onderstaande foto het resultaat. Het onderste rolletje is het touw van 3x4 draden, het linkse rolletje is de verkeerde kabel en de twee rechtse rolletjes zijn de goede kabel. Dit moet nog allemaal gebakken worden, maar dat is wel te zien aan de einden.

P1034337.JPG


Omdat ik begonnen ben met 3x2 draden, met als eindresultaat 0,45 mm (ongebakken) was ik op zoek naar het produceren van nog dunner touw. Logischerwijs kom je dan uit bij 3x1 draad. Maar bij de eerste twijning knapte de draden al voordat ik een krimp van 8% bereikt had.

Vraag aan de kenners: Moet ik hier niet meteen starten met de tweede twijning, zodat meten van het begin af aan de 3 draden in elkaar gedraaid worden?

Ik moet nog wel even leren om scherpe foto's te maken, zie ik wel
 
Back
Top