HMS Victory van Caldercraft door Wil

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Scheepshoorn, 27 mrt 2022.

1. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Een gat is nergens aangegeven, ik heb het opgelost door in het uiteinde een 0,5 mm messing staafje aan te brengen en in het ezelshoofd ook een 0,5 mm gaatje te boren.

Niet echt, op figure 116 zie je net voor het begin van de bijen dat de vorm van de boegspriet verandert van achthoekig naar vierkant met een ronde onderkant. De schijven liggen tegen de rechte zijkanten. Mogelijks heeft Caldercraft de constructie van dit deel enigszins anders opgevat, met een gelijkaardig resultaat tot gevolg.
    Het belangrijkste is dat het er goed uitziet.
    Mijn reactie was vooral ingegeven door decentrale schijf, die afgedicht wordt door het kluifhout, waardoor je bij het tuigen in de problemen zou gekomen zijn.
    Succes met de aanpassing.

Laatst bewerkt: 1 feb 2025
    Admiraal B, Scheepshoorn en pietsan vinden dit leuk.
  2. Scheepshoorn

Scheepshoorn Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Herman, ik heb vandaag maar meteen de koe bij de horens gepakt en de boegspriet een kleine verbouwing laten ondergaan.
    Onderstaande foto’s spreken voor zich, denk ik.

P1034290.JPG

P1034295.JPG

P1034296.JPG

P1034297.JPG

Meteen ook maar even de overige mastonderdelen van de boegspriet gemaakt, van beneden naar boven:
    - Boegspriet (bowsprit)
    - Kluiverboom (jibboom)
    - Jachthout (flying jibboom)
    - Stampstok (dolphin striker)
    - Vlaggestok (Jackstaf)

P1034298.JPG

Omdat de vlaggestok zo dun is, heb ik die gemaakt van een staafje messing van 2 mm en dit verjongd.

Vraagje: zit de vlaggestok in het hart van de boegspriet? Ik neem aan dat deze ook in een sparing moet, zoals de stampstok?

Jaques, Jaap Smith, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Hoi Wil,
    Je zal heel tevreden zijn over de aangebrachte correcties. :)

Longridge toont heel duidelijk hoe dit moet geplaatst worden.
    De vlaggenstok komt normaal in een halfronde uitsparing in de achterzijde van het ezelshoofd, niet in het midden boven de boegspriet, maar iets meer naar stuurboord. Daarom heb je ook het ezelshoofd verbreed aan stuurboord.
    De stampstok wordt niet ingelaten maar wordt met een paar beugels tegen de voorzijde van het ezelshoofd geplaatst, in het hart van de boegspriet, dus vlak onder de kluiverboom.

Admiraal B en Scheepshoorn vinden dit leuk.
  4. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Afgelopen twee weken tussen alle druktes toch nog even wat tijd gevonden om verder te gaan met de diverse mastonderdelen. Want inmiddels is ons gezin met 5 kleinzonen vorige week uitgebreid met een kleindochter en moeder en kind verdienen op de eerste plaats natuurlijk alle aandacht.

Gisteren de laatste onderdelen gedraaid op de draaibank. Heerlijk dit werk, maar de bramstengen leverden toch wel wat probleempjes op. Ze zijn in verhouding tot de andere delen heel dun en het zal jullie niet verbazen dat ik een aantal hiervan meerdere keren heb moeten maken. Ze breken natuurlijk steeds als ze bijna af zijn. Grrr… Van echt draaien met een beitel, zoals je op een draaibank doet is overigens maar zeer beperkt sprake. Het is veel meer vijlen en schuren, terwijl het werkstuk ronddraait. Dat geeft dan weer het nodige geslinger zo’n lange dunne stok. Een vast centerpunt aan het einde is ook geen oplossing, omdat het werkstuk daar vaak heel erg dun is (plm 2mm) en niet bestand is tegen allerlei zijwaartse krachten. De beste optie, vind ik, is het werkstuk aan het einde met één hand een beetje begeleiden, zodat het toch wat flexibel kan bewegen tijdens het proces. Én niet teveel krachten uitoefenen op het gereedschap. Maar al doende leer je dat vanzelf, als je een aantal keer opnieuw moet beginnen.

Onderstaande foto’s geven een aardig overzicht van de verzameling mastonderdelen, die tot nu toe “klaar” zijn. Van boven naar beneden: voormast, hoofdmast en bezaan.

P1034303.JPG

P1034304.JPG

P1034306.JPG

Ook de boegspriet is nu in onderdelen gereed.

P1034299.JPG

Nu begint de afwerking van de diverse onderdelen en het montage gereed maken, waarna alles geschilderd kan worden. Even los van het touwwerk en de blokken.

Op dit punt komt er voor mij een heleboel informatie samen en ik moet zeggen dat het nog niet meevalt om alles goed uit elkaar te houden.
    De informatiebronnen die ik gebruik zijn:
    - Bouwbeschrijving van Caldercraft
    - Boek “Historische Scheepsmodellen” van zu Mondfeld
    - Boek “Masten, blokken & Tuigage” van Orazio Curti
    - Boek “Rigging Period Fore and Aft Craft Models” van L. Petersson
    - Boek “The100-gun ship Victory” van John McKay
    - Boek “The Anatomy of Nelsons ship” van Longridge
    - En Caldercraft tekeningen (Nederlands en Engelse uitvoering), die ik van Jan Zwart heb gekregen
    Meer dan materiaal genoeg, denk ik.
    Discussies over wat ik wel en niet nog meer zou moeten gebruiken leg ik voorlopig even naast me neer. Er zullen ongetwijfeld nog wel meer boeken zijn waaruit ik interessante tips kan halen, maar voorlopig lijkt me dit voldoende.

Maar nu eerst een vraag:
    Eerder in post 338 schreef ik al dat de bij het pakket meegeleverde oogboutjes heel erg dun en fragiel zijn. Ze zijn van messing en de onderdelenlijst geeft aan dat ze 0,3 mm zijn. Hiervan heb ik er enkele bij de kanonnen gebruikt. Daarnaast heb ik grotere oogbouten gekocht die ik hier en daar in de dekken heb verwerkt. Deze laatste lijken me echter in relatie tot de masten en straks de ra’s veel te groot. Anderzijds de kleintjes lijken me beter op maat maar heel erg slap, als daar straks met touwwerk aan getrokken moet worden.

Wie heeft ervaring hiermee en mogelijk met beiden? Wat kan ik het beste doen of gebruiken?

Laatst bewerkt: 15 feb 2025
    pietsan, DirkL en Clemens W. vinden dit leuk.
  5. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Mijn ervaring is dat ik me er geen zorgen over zou maken over de 0.3mm. Dit is toch echt wel sterk. Belangrijk is hoe goed je de pin van het oog in het hout verlijmd zit. Dit is veel zwakker vaak. Daarnaast moet je de tuigage echt niet te strak zetten.

DirkL vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Of zelf maken, is nog leuk ook om te doen.
    Kijk hier eens, misschien heb je er iets aan.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...er-herman-ketting.271569/page-47#post-4209468
    en hier
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-5#post-4102200

Je kan ook deze gebruiken
    upload_2025-2-14_20-37-3.png

Paardrijnagels, U-vormige nagels noemen ze dat. Ja natuurlijk kleiner, maar bij mijn eerste bouwpakket van Veliero daar zaten hele kleintjes van messing bij en die diende als dek oogjes. Makkelijk na te maken.
    Je hebt 2 soort messing draad, harde en zachte draad.
    Als je oogjes maakt van draad zoals in de 2e link en bijv. een boortje van 1 mm. om dit te wikkelen kan je ook een oogje maken. je wikkelt 2 keer en laat de draad langer. Je buigt het S'je en maakt 1 oogje halverwege recht. Zo krijg je de oogjes. Een minuscuul drupje soldeer om het oogje te solderen bij erg dunne draad zodat het dicht blijft maakt het steviger. Door het solderen verhard het messing ook weer iets.

En zoals je hieronder ziet is alles mogelijk.
    upload_2025-2-14_20-48-22.jpeg

7. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Vraagje tussendoor:
    Als ik de tabel van McKay bekijk, zie ik dat er nogal wat "wormed, parcelled en served" moet worden.
    Kijk in naar het staand want van de voor-, hoofd- en bezaanmast, dan maak ik hieruit op dat alle wanttouwen als zodanig behandeld moeten worden.
    in andere literatuur en tekeningen zie ik echter dat bij voorbeeld alleen het voorste wanttouw omwikkeld moet worden..
    Kan iemand aangeven wat hier de regel(s) is(zijn)?

8. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Volgens mij werden alleen de lussen en de voorste gewikkeld. De voorste omdat die wel eens in contact kwam met de ra en zeilen. Dat "serving" is nogal een werkje en als het niet nodig was werd dat niet gedaan. Touwen werden geteerd tegen weersinvloeden en gewikkeld voor bescherming van buitenaf.

Scheepshoorn en Clemens W. vinden dit leuk.
  9. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Tussen de bedrijven door nog even wat uurtjes aan mijn masten kunnen werken. Hier en daar nog wat aandachtpunten weg gewerkt en de boel geschilderd.
    Gisteren heb ik de masten in de romp gezet en nu zie ik pas wat voor een enorm model dit gaat worden. JC.

P1034311.JPG
    Nu gaan we ons langzamerhand voorbereiden op het echte touwwerk, te beginnen met de wanttouwen van 1,2 mm dikte. Ik heb al een paar proefjes gedaan met 3x16 garens, maar het resultaat is nog niet bevredigend genoeg.

DirkL, Jeroen de Lange, Clemens W. en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Indrukkwekkend :D

Admiraal B en Scheepshoorn vinden dit leuk.
  11. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vakwerk! :thumbsup:

Scheepshoorn vindt dit leuk.
  12. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Heb je een strapje nodig om de bovenste stengen erop te zetten Wil?

Scheepshoorn en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Scheepshoorn

Lid geworden:
    12 feb 2022
    Dankjewel voor jullie leuke reacties.
    Erik, na de leuning loop ik inderdaad al te denken aan een steigerconstructies. Een trapje is niet veilig genoeg. :rofl:

Herby63 vindt dit leuk.
  14. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Zeer netjes en wederom mooi afgewerkt!! Vakwerk!!

Deel Deze Pagina