Scheepshoorn
Vriend van modelbouwforum.nl
Hieronder mijn topic, die eigenlijk voor gisteren bedoeld was
Vorige week werd ik getipt op het vertaalprogramma DeepL, wat van een veel beter kwaliteit zou zijn dan Google Translate. Ik kan hier wat hulp gebruiken want mijn Engels is beperkt. Ik kan met de gratis versie drie bestanden van 5000 tekens per maand vertalen. Na wat proberen heb ik vorige week de eerste 16 pagina’s vertaald, dus ik kan voorlopig vooruit. Het resultaat valt me absoluut niet tegen. De zinnen lopen redelijk en zijn goed te lezen. Ik moet nog wel even opletten voor een aantal typische scheepbouwtermen, maar daar heb ik op dit forum ook al weer een voordenlijst voor gevonden. Waarvoor dank!
Toen ik 3 dagen geleden mijn eerste topic poste, wist ik nog niet dat ik inmiddels corona had opgelopen. Eergisteren van de GGD de positieve bevestiging ontvangen met als gevolg: voorlopig in quarantaine. Wat is er nu beter dan een modelbouwer op zijn hobbyzolder op te sluiten met de garantie dat je niet gestoord wordt. Ik voel me goed, dus vanochtend aan de slag.
Eerst alle onderdelen voor de eerste fase maar eens opgezocht en losgesneden. Daarna alles netjes afbramen en de kantjes netjes breken, dat werkt wel zo fijn. De kiel en de spanten waren uiteraard het eerst aan de beurt. Voor dit doel had ik vorige week van roerstokjes alvast aan aantal schuurhoutjes gemaakt met verschillende grofheden. Werkt prima.
Daarna alles droog in elkaar gezet, zodanig dat de verbindingen los-vast in elkaar kunnen schuiven en niet klemmen. Jotika heeft in de verbindingen een aantal vernauwingen gefreesd die eerst moeten worden weggeschuurd, zodat je alles mooi pas kunt maken. Op de foto kun je ook zie hoe ik een tafelverhoger gemaakt heb, die ik tevens als basis voor mijn bouwhelling ga gebruiken. Deze tafelverhoger kan ik overal op de werktafel neerzetten, zodat ik er aan alle kanten bij kan.
Dan komt het eerste aandachtspunt van Jotika, dat de kiel bij de achtersteven verjongd moet worden om later de tweede beplanking goed uit te laten komen met de Stern post en de Keelson. Nou dat ging lekker met de houten vijlen.
Voor de maatvoering op mijn bouwhelling heb ik vervolgens van de kiel de posities van de spanten overgenomen. Daarnaast heb ik van Paul de tip met de drie M3 schroeven geleend, waarmee op een later moment de boot op zijn sokkel kan worden geschroefd. Deze schroeven komen straks op de posities A, B en C.
Nu alles nog los staat heb ik het meteen maar gewaagd om te checken hoe het onderste dek past. In de sleuven voor de spanten zitten hier geen verjongingen en deze zijn met een geringe tolerantie gefreesd. Alles past perfect en ook het eruit halen was geen enkel probleem. Mijn eerste serieuze bevestiging dat ik met Caldercraft een top keuze heb gemaakt. Tijdens het plaatsen van dit dek heb ik gemerkt dat straks bij het lijmen van de spanten op de kiel alleen de onderste helft van de verbindingen gelijmd moeten worden, zodat de spanten zich later bij de definitieve montage van dit dek wat makkelijke kunnen zoeken, voor zover dat nodig is.
Ik heb inmiddels ook al geleerd dat modelbouwen vooral ook vooruitkijken is. Dit brengt mij alvast bij een volgende stap in het proces, namelijk het aanbrengen van de dummy barrel strips. Deze buigen aan de voor- en achterzijde van het schip naar binnen. Dit is voor de spanten 4 t/m 17 nog wel te doen. Maar van spant 4 naar spant 1 is het verloop zo groot, dat er gebogen zal moeten gaan worden.
Vraag:
· Maar hoe krijg je ze er dan in. Voor montage zullen de spanten immers definitief verlijmd zijn aan de kiel?
· Wat is het constructieve belang van deze strips? Volgens mij zit er in de rest van de romp voldoende stijfheid als e.e.a. verlijmd is.
Voor morgen staat het maken van mijn helling op het programma en als het in dit tempo doorgaat, misschien nog wel meer, mits ik het probleem van de dummy barrel strips opgelost krijg.
Vorige week werd ik getipt op het vertaalprogramma DeepL, wat van een veel beter kwaliteit zou zijn dan Google Translate. Ik kan hier wat hulp gebruiken want mijn Engels is beperkt. Ik kan met de gratis versie drie bestanden van 5000 tekens per maand vertalen. Na wat proberen heb ik vorige week de eerste 16 pagina’s vertaald, dus ik kan voorlopig vooruit. Het resultaat valt me absoluut niet tegen. De zinnen lopen redelijk en zijn goed te lezen. Ik moet nog wel even opletten voor een aantal typische scheepbouwtermen, maar daar heb ik op dit forum ook al weer een voordenlijst voor gevonden. Waarvoor dank!
Toen ik 3 dagen geleden mijn eerste topic poste, wist ik nog niet dat ik inmiddels corona had opgelopen. Eergisteren van de GGD de positieve bevestiging ontvangen met als gevolg: voorlopig in quarantaine. Wat is er nu beter dan een modelbouwer op zijn hobbyzolder op te sluiten met de garantie dat je niet gestoord wordt. Ik voel me goed, dus vanochtend aan de slag.
Eerst alle onderdelen voor de eerste fase maar eens opgezocht en losgesneden. Daarna alles netjes afbramen en de kantjes netjes breken, dat werkt wel zo fijn. De kiel en de spanten waren uiteraard het eerst aan de beurt. Voor dit doel had ik vorige week van roerstokjes alvast aan aantal schuurhoutjes gemaakt met verschillende grofheden. Werkt prima.
Daarna alles droog in elkaar gezet, zodanig dat de verbindingen los-vast in elkaar kunnen schuiven en niet klemmen. Jotika heeft in de verbindingen een aantal vernauwingen gefreesd die eerst moeten worden weggeschuurd, zodat je alles mooi pas kunt maken. Op de foto kun je ook zie hoe ik een tafelverhoger gemaakt heb, die ik tevens als basis voor mijn bouwhelling ga gebruiken. Deze tafelverhoger kan ik overal op de werktafel neerzetten, zodat ik er aan alle kanten bij kan.
Dan komt het eerste aandachtspunt van Jotika, dat de kiel bij de achtersteven verjongd moet worden om later de tweede beplanking goed uit te laten komen met de Stern post en de Keelson. Nou dat ging lekker met de houten vijlen.
Voor de maatvoering op mijn bouwhelling heb ik vervolgens van de kiel de posities van de spanten overgenomen. Daarnaast heb ik van Paul de tip met de drie M3 schroeven geleend, waarmee op een later moment de boot op zijn sokkel kan worden geschroefd. Deze schroeven komen straks op de posities A, B en C.
Nu alles nog los staat heb ik het meteen maar gewaagd om te checken hoe het onderste dek past. In de sleuven voor de spanten zitten hier geen verjongingen en deze zijn met een geringe tolerantie gefreesd. Alles past perfect en ook het eruit halen was geen enkel probleem. Mijn eerste serieuze bevestiging dat ik met Caldercraft een top keuze heb gemaakt. Tijdens het plaatsen van dit dek heb ik gemerkt dat straks bij het lijmen van de spanten op de kiel alleen de onderste helft van de verbindingen gelijmd moeten worden, zodat de spanten zich later bij de definitieve montage van dit dek wat makkelijke kunnen zoeken, voor zover dat nodig is.
Ik heb inmiddels ook al geleerd dat modelbouwen vooral ook vooruitkijken is. Dit brengt mij alvast bij een volgende stap in het proces, namelijk het aanbrengen van de dummy barrel strips. Deze buigen aan de voor- en achterzijde van het schip naar binnen. Dit is voor de spanten 4 t/m 17 nog wel te doen. Maar van spant 4 naar spant 1 is het verloop zo groot, dat er gebogen zal moeten gaan worden.
Vraag:
· Maar hoe krijg je ze er dan in. Voor montage zullen de spanten immers definitief verlijmd zijn aan de kiel?
· Wat is het constructieve belang van deze strips? Volgens mij zit er in de rest van de romp voldoende stijfheid als e.e.a. verlijmd is.
Voor morgen staat het maken van mijn helling op het programma en als het in dit tempo doorgaat, misschien nog wel meer, mits ik het probleem van de dummy barrel strips opgelost krijg.