How to start this hobby (fast)?

al land ik de warp altijd op autorotatie vanaf een metertje...
anders slaat me de staart geheid vast in 't gras op de club.

Dat vind ik een heel raar verhaal, want bij alle huidige heli's blijft de hekrotor meedraaien in AR, dus of je nu in idle1 land, in normal, of in AR, die hekrotor draait....

Beter een deurmat of ander oppervlak meebrengen om op te landen dan, dat doen ze bij ons allemaal als het gras hoger is dan 5 cm (en dat is het nagenoeg ALTIJD bij ons....)

Groet, Bert

Het is steeds de rechter servo, met de andere geen problemen.
Deze die er net nieuw op zat doet nu helemaal niks meer. (daarom ook gecrashed lijkt me).

Wat dat betreft zie/snap ik je punt niet hoe alle drie vervangen een oplossing zou moeten zijn.
En sowieso, als ik nu weer drie nieuwe bestel heb ik alleen aan servo's al bijna € 80,- uitgegeven, je zou haast zeggen dan kan ik beter een compleet nieuwe heli, of desnoods een tweedehandse halen...

'k had bij Toemen al een nieuwe besteld (die er nu op zat had ik van Wil en dan zou ik hem een nieuwe geven), maar na de bestelling een email dat het bestelde niet op voorraad is...
Gemaild hoe lang het gaat duren, vier dagen later een reactie dat het nog circa een week gaat duren dus nu geannuleerd en bij hobbymaniac bestelling geplaatst, en anderhalf uur later al een email dat het verzonden is dus als het goed is morgen de nieuwe servo binnen.
Dus denk ik toch maar eerst die nieuwe er weer opschroeven en kijken of alles het 'ineens' weer doet.
Maar dus (weer) niet weten hoe dit nou weer kon gebeuren, dat is nog het irritantste er aan.
Is toch niet normaal dat 't plastic om 't motortje v/d servo wegsmelt...?

Edit: over dat landen, na throttle hold heb ik toch geen controle meer over de staart? Dan kan ik toch ook niet via autorotatie landen?

Dat vind ik een heel raar verhaal, want bij alle huidige heli's blijft de hekrotor meedraaien in AR, dus of je nu in idle1 land, in normal, of in AR, die hekrotor draait....

Beter een deurmat of ander oppervlak meebrengen om op te landen dan, dat doen ze bij ons allemaal als het gras hoger is dan 5 cm (en dat is het nagenoeg ALTIJD bij ons....)

Groet, Bert

Laat ik het anders benoemen. De staart doet even mee in auto, maar stopt al heel snel. Beltdrive. Bij een te "lange" auto rotatie staat je staart echt een keer stil terwijl je kop nog draait

Zonder motor, hoeft de staart niets meer te doen.
Dus, op throttle hold zal de heli niet gaan draaien oid.
Daarom kun je zelfs een mcpx op de hold zetten tijdens vlucht, zonder problematisch gedraai

Het stukje 3 tegelijk..
Doorgaans als 1 servo gaat door bv slijtage, kun je er van uitgaan dat de rest ook komt.
Daarnaast zijn de motortjes van servo's bijna allemaal van het brushed type, dus onderhevig aan slijtage. Prestaties veranderen dus iets na gebruik.
In theorie kun je het verschil voelen tussen een goede set servo's, en een set nieuwe waar 1 bijna versleten tussen zit..
Sterker, het maakt echt uit.

Ik heb al eens 3 servo's gekocht, waarbij 1 blijkbaar uit een andere productieserie, en die had zichtbaar net even een andere snelheid dan de andere 2..

Dit komt vlieggedrag niet ten goede.
Vandaar de stelregel 3 tegelijk vervangen, om de prestaties van de 3 gelijk te houden.

Tuurlijk, redelijk verse servo met een gebroken tandje vervang je alleen.
Maar een oud setje liefst echt met zn 3en..

En kosten.
Helivliegen is niet goedkoop..
Je maakt er het beste van, maar de goedkoopste manier van helivliegen is het niet doen
Een prijsopgave maken met vervangen onderdelen na een paar crashes houden al snel in dat 1 nieuwe net zo duur was.
en jij vliegt nog een mcpx, die crashen meestal schadevrij

een 700 bv kan in 1 crash total loss zijn. 450 ook.
De mcpx is een goedkope manier van vliegen als je het afweegt tegen de grote broers
maar heb je regelmatig rare dingen, moet je toch dingen uit gaan sluiten.
en hoe irritant het ook kan zijn, dan kan het wel eens wat kosten.
heli's blijven niet heel na een crash. Soms zelfs niet eens als je niet crasht.

voor jouw geval: je kunt nog een keer proberen die ene servo te vervangen. Misschien toch meer verschil dan gedacht met de mcpx v1 versie.
misschien heb je pech gehad, kan ook nog. Of met een crash(je) de pech gehad dat een servo blokkeert
Dan fikt het vlot uit

gesmolten materiaal is doorgaans inderdaad niet normaal

Zonder motor, hoeft de staart niets meer te doen.
Dus, op throttle hold zal de heli niet gaan draaien oid.
Daarom kun je zelfs een mcpx op de hold zetten tijdens vlucht, zonder problematisch gedraai

Maar, ckr vanuit idle up duurt het echt wel even voor de hoofdrotorbladen stil staan. Als ik jou goed begrijp heb je dus zonder directe/constante aandrijving (throttle hold), terwijl de rotorbladen nog wel (snel) draaien geen last van de heli die om z'n eigen as wil draaien?

En kosten.
Helivliegen is niet goedkoop..
Je maakt er het beste van, maar de goedkoopste manier van helivliegen is het niet doen

Ik stop nog eerder met roken dan met heli vliegen :cool:

Of met een crash(je) de pech gehad dat een servo blokkeert
Dan fikt het vlot uit
Kan je daar van uit ook zeggen dat het dan beter is om na zo'n crash(je) direct de zender uit te zetten zodat de servo's geen input meer krijgen en niet door(kunnen)fikken?

Nee. Zolang de stroom op de heli staat, blijven de servo's bekrachtigt.
De zender uitzetten kan resulteren in een heli die er spontaan vandoor schiet, dat is dus altijd de slechtste optie.

Beste optie is niet crashen :mrgreen:
Enigste manier om zo crashvrij mogelijk te leren vliegen, is aan een kabel, maar dat werkt bij een mcpx niet (te klein, te snel)

Ach.
Je bent op de goede weg. Je gaat zowieso veel vlotter dan velen
Je zal zien dat een 450 een verademing is als je de mcpx gewend bent.

Over de hold.

De staart moet het koppel van de motor compenseren.
Dat is zijn enigste functie.

Motor uit= geen draaiende heli.
Een heli met een motor op de staart kan dan niet meer sturen, een heli waarbij de staart op de hoofdas is aangedreven wel.
Niet dat het nodig is, maar je kunt iig de neus richten, en een eventuele draai afremmen

Afgelopen week ook weer schade hierdoor. De heli (trex-500) met TT aandrijving iets te fanatiek op zijn kont neer gezet. Gevolg; haakse tandwielen van de rotoraandrijving meteen in de vernieling als ook de tanden van de staartservo gemold. Voor de kosten 18 euro totaal maakt het mij niet zoveel uit maar de 5 uur sleutelen om alles er weer een beetje fatsoenlijk in te krijgen wel. Ik heb al zitten denken om de staartvin te verlengen maar voor mij zou het dus ook een optie zijn om vlak boven het gras de throttle hold in te schakelen?

Groetjes Robert

Laat ik het anders benoemen. De staart doet even mee in auto, maar stopt al heel snel. Beltdrive. Bij een te "lange" auto rotatie staat je staart echt een keer stil terwijl je kop nog draait

Ik weet niet hoe die Warp in elkaar zit, maar geen enkele andere 450 doet dat... die hebben allemaal de vrijloop tussen motor en maingear zitten, en de hoofdrotor drijft de hekrotor aan, OOK in AR. Daar heeft beltdrive niks mee te maken.

Maar nogmaals, ik ken de Warp niet, het KAN zijn dat jij een stilstaande hekrotor in AR hebt, maar die Warp is ook 3D geschikt, dus het lijkt me uiterst onwaarschijnlijk...

Groet, Bert

Afgelopen week ook weer schade hierdoor. De heli (trex-500) met TT aandrijving iets te fanatiek op zijn kont neer gezet. Gevolg; haakse tandwielen van de rotoraandrijving meteen in de vernieling als ook de tanden van de staartservo gemold. Voor de kosten 18 euro totaal maakt het mij niet zoveel uit maar de 5 uur sleutelen om alles er weer een beetje fatsoenlijk in te krijgen wel. Ik heb al zitten denken om de staartvin te verlengen maar voor mij zou het dus ook een optie zijn om vlak boven het gras de throttle hold in te schakelen?

Groetjes Robert

Nee, ook jij hebt een meedraaiende hekrotor in AR, dus hold helpt voor jou niet.

Een beltdrive is een betere oplossing, voorkomt het probleem niet, maar is stukken minder snel kapot bij zo'n akkefietje...

Groet, Bert

ik verzin het niet hoor bert, maar de staart staat gewoon eerder stil dan de main head. ;-)

Mijn Atom 500 heeft dat overigens niet.

Over de hold.

De staart moet het koppel van de motor compenseren.
Dat is zijn enigste functie.

Motor uit= geen draaiende heli.
Een heli met een motor op de staart kan dan niet meer sturen, een heli waarbij de staart op de hoofdas is aangedreven wel.
Niet dat het nodig is, maar je kunt iig de neus richten, en een eventuele draai afremmen

Thanks, weer wat geleerd.
Ik redeneerde dat ook na throttle hold, door de nog draaiende hoofdrotorbladen er nog genoeg energie in zou zitten zodat de heli nog om z'n as zou willen draaien.

ze draaien wel, alleen wordt er geen energie toegevoegd
Dat toevoegen van energie is het koppel wat ontstaat, en dus opgeheven moet worden met een tegenwerkende kracht (de staartrotor)

Die motor in het frame moet zich "afzetten" tegen het frame
Een dragracer die op zijn achterwielen weggaat..
frame wat kromtrekt, dat is de motor die zijn vermogen afgeeft, maar wel tegengehouden moet worden (anders heb je domweg een hard rondtollende motor in het frame)
Een heli staat niet op de grond, het vermogen kan nergens heen. Dus gaat hij tollen.
dat doet de staart.

Over landen met torque tube:
ik zie nog wel eens mensen hun heli niet stilhangen voor het landen...
of van 50 cm opeens hard omlaag komen.
Staat je staart dan iets omlaag, heb je hem ook meteen te pakken.

hooveren, zakken tot een paar cm boven de grond, stilhangen, DAN pas naar de grond
houdt je staart heel...

is het gras te hoog, maak dan ff een vlak stukje.
Of idd een automat.
Ik heb ook wel eens bij brutus gevlogen (10 cm grof gras), daar lande ik de heli in het veld, maar de staart net op een platgeslagen stuk.
op de 600 nooit een kapot tandwiel gehad.
450 2 keer, 1 keer na een crash, 1 keer met transport.

Nog even vraagje, weet één van jullie zo een webshop waar ik én een servo voor de BL kan bestellen én een goede precisie schroevendraaier(set) -kruiskop) (beide op voorraad) voor de aller-allerkleinste schroefjes die bij de BL gebruikt worden; dus ook geschikt voor de schroefjes waarmee de servo zelf op het servo-printplaatje zit geschroefd?

Ik heb zitten rondneuzen maar op bijv. hobbymaniac zijn die schroevendraaier(setjes) die me geschikt (+ beetje normaal geprijsd) lijken niet op voorraad.

edit:
En iemand toevallig ervaring met deze lipo's?
Zelfde prijs/iets goedkoper dan de originelen en grotere capaciteit.

Laatst bewerkt:
ik verzin het niet hoor bert, maar de staart staat gewoon eerder stil dan de main head. ;-)

Dan heb je geen meedraaiende staartrotor in AR, en dan helpt Throttle hold bij het landen inderdaad tegen tandwielschade.

Maar dat is wel zeldzaam tegenwoordig, een niet-meedraaiende hekrotor...

Groet, Bert

Ohw, schele janus over here had nog iets over 't hoofd gezien...

draadjuh.jpg

zo te zien is dat de signaal die zichzelf los heeft gemaakt..

Dan doen ze het doorgaans vrij slecht ;-)
Denk alleen niet dat het de oorzaak voor je binnenbrandje was

Dan doen ze het doorgaans vrij slecht ;-)
Echt waar? :p lol

Denk alleen niet dat het de oorzaak voor je binnenbrandje was

Nou, ik zal je vertellen; gisteren de nieuwe servo binnen gekregen en dacht van "nu breekt me de klomp!:hammer:"
De nieuwe servo
Het bovenste 'witte plastic bandje om 't motortje' is helemaal strak, met in het midden zo'n vierkantje, maar de onderste zit ook zo'n 'gesmolten bobbeltje' op, met nog een klein beetje residu van dat witte plastic onder op't motortje zelf.

De servo's die origineel op de heli zitten/zaten waren allemaal identiek, snaar strak allemaal.
Zie ik nou gewoon spoken of hoe zit dat?
Anywayz, maar gewoon er op geschroefd gisteren en drie lipo's leeg gevlogen, geen merkbare problemen.
#weird

Hallo,

Zou het niet kunnen dat die blob een soort lijm is waarmee het motortje extra vastget is, mogelijks om het roteren van het motortje om z'n as tegen te gaan?

Hallo,

Zou het niet kunnen dat die blob een soort lijm is waarmee het motortje extra vastget is, mogelijks om het roteren van het motortje om z'n as tegen te gaan?

Hoi,

Lijm zou kunnen inderdaad, maar ik denk niet om rotoren om z'n eigen as tegen te gaan.
Op de servo's die origineel op de heli zaten zitten dit soort 'druppels' namelijk niet. Na "hij doet het niet meer" ging ik kijken wat er opviel t.o.v. de andere servo's en viel dit op.

Vanavond weer op de club geweest, was weer gezellig!
Balen dat het nu zo'n beetje wel gebeurd is wat betreft het outdoor seizoen, het is -zeker met zo'n kleine mCPX BL- al snel te donker.
'k ben benieuwd hoe het straks indoor er aan toe gaat, jammer genoeg is dat maar 1x per maand; dat wordt afkicken. :o

Ook nog even een paar fotootjes gemaakt vanavond:

_MG_0004b.jpg

_MG_0047b.jpg

_MG_9990b.jpg

_MG_9992b.jpg

Back