How to start this hobby (fast)?

..ik vlieg (bijna) niet indoor,

maar wel de hele winter door, als het droog en niet te koud is,
soms heb je in januari ook wat mooie zonnige dagen
voor een paar uren vliegen ...

groetjes, Uwe

..ik vlieg (bijna) niet indoor,

maar wel de hele winter door, als het droog en niet te koud is,
soms heb je in januari ook wat mooie zonnige dagen
voor een paar uren vliegen ...

Hoi Uwe,

Ik ben wel benieuwd naar het indoor gebeuren, ik hoop daar -flinke- stappen te kunnen zetten.
Dan denk ik met name aan dat ik hoop dat ik nose-in aan ga durven
en dat dit beter gaat dan tot nu buiten met wind erbij.

+ dat de helft v/d lol het contact met de andere (heli)vliegers en die mooie grote heli's -die ik ooit ook zelf in m'n bezit hoop te krijgen- zien vliegen is en het daarom jammer is dat het maar 1x per maand is, maar wat dat betreft zijn er al plannen om i.p.v. op de donderdagavond, op de zaterdagmiddag bij elkaar te komen :D

Inderdaad, ik heb v/d vele tientallen vluchten tot nu toe slechts enkele keren gehad dat het (bijna) windstil was, en dan durf en kan ik meer heb ik het idee.
Met zo'n schichtige, en lichte heli zoals m'n mcpx bl is het in de lucht houden soms al spannend als er (redelijk) wat wind staat en dan kan/durf ik niet echt gericht dingen te oefenen zoals forward flight heen en weer met 180 graden bocht en dan weer terug. De wind heeft wel behoorlijk wat invloed op zo'n kleine heli.

Tussendoor inderdaad de sim, dat moet ik echt meer gaan doen. Realiseerde me laatst dat ik dat recent amper meer deed en het het is toch wel erg leerzaam.
't nadeel is dat ik er ongeduldig van wordt en nog liever snel een grotere heli in het echt wil hebben. (stabieler/minder last van wind).
Ik moet maar goed in het achterhoofd houden dat ik heel veel kan leren met de mcpx bl en dat ik er alleen maar m'n voordeel mee doe om met deze, voor een beginner pittige heli, nog een hele tijd blijf oefenen en alle basics qua oriëntaties/basis figuren vliegen te leren.
Relatief goedkoop ervaring op doen met deze heli scheelt alleen maar in de (crash)kosten/verdere leer weg met een hopelijk in de toekomst nog aan te schaffen grotere heli.

de ervaring leer je wel met een mcpx, maar je zal zien dat een grotere heli (vanaf 450) een compleet ander gevoel geeft..

mccpx bl is een geweldige heli, voor erbij, voor die dag met weinig wind.
ff wat nieuws proberen, wat je niet meteen op de grote jongens wilt botvieren
Leren vliegen met de mcpx is gewoon erg lastig, dus in dat opzicht weet ik eigenlijk zeker dat je een 450 of groter gewoon heel houdt.

zolang je hem technisch maar ff laat checken op je club.
verder houd alleen je budget en je achterhoofd je tegen ;-)

idd wat @Student: vertellt,
da komt nog heel wat bij, bij de grotere vogels,
... respect, kracht, snelheid, voorzichtigheid bij het vliegen met jou en jou omgeving (publiek) ...

en idd is mijn kleinste elektro een 700er,
heel anders als met de mCPX in de achtertuin !

en zeker ook een vraag van de budget,
maar dat heb ik zo gekozen !

Groet
Uwe

de ervaring leer je wel met een mcpx, maar je zal zien dat een grotere heli (vanaf 450) een compleet ander gevoel geeft..
....
zolang je hem technisch maar ff laat checken op je club.
verder houd alleen je budget en je achterhoofd je tegen ;)

Ik ben echt heel benieuwd hoe zo'n grote heli aan zou voelen (vergeleken met m'n mcpx bl).
Budget blijft voorlopig door omstandigheden akelig weinig helaas dus wat dat betreft moet ik echt nog een tijd geduld hebben voor ik zelf zo'n machtig mooie machine aan kan schaffen.
Naar wat ik allemaal al heb gezien/gelezen ga ik dan denk ik (dromen mag ;)) voor een 500 size heli.

Maaaarrrr, ik heb ook van Wil te horen gekregen dat ik over niet al te lange tijd op de club ook een HK-500GT mag gaan proberen te vliegen; suuuuper tof, en ook super spannend!
'k zou dan voor de grap eigenlijk zo'n hartslagmeter moeten dragen,
die zou helemaal op tilt slaan :o:)
'k schiet wat dat betreft heen en weer tussen onzeker (ben net een maandje bezig) en liever direct nu dan pas morgen proberen :)
Maar als iemand als Wil met z'n bakken ervaring van mening is dat ik het kan/het verantwoord is dan zegt dat ook wel wat.

idd wat @Student: vertellt,
da komt nog heel wat bij, bij de grotere vogels,
... respect, kracht, snelheid, voorzichtigheid bij het vliegen met jou en jou omgeving (publiek) ...
Inderdaad Uwe, dat zijn zeker zaken om rekening mee te houden.
Het potentiële gevaar van zo'n grotere machine maakt me aan de ene kant wat onzeker/terughoudend, maar aan de andere kant is het daarom juist nog mooier en geeft het een nog grotere kick lijkt me.
Ik ben wat dat betreft denk ik al in de 7e hemel als het goed gaat met de eerder genoemde HK-500GT; ook al is het alleen opstijgen, even met de staart naar me toe hoveren en weer heel en zonder schade op de grond weten te zetten.

..toen ik de eerste keer mijn 600er nitro
(daarvoor alleen 250 en 450 gevlogen)
de lucht in kreeg,
zo was dat een halve meter hoog en 20 seconden !

de rest van de dag was voor mij gelopen,
en ik herinner me nog heel goed eraan,

inmiddels vlieg ik lichte 3D met deze heli.

Groet
Uwe

ach ja.
ik heb zelf een tweede zender, koppelbaar met mn "vliegzender"
heeft iemand twijfels, of willen ze het eens voelen, hang ik die tweede zender er aan.

komt niet zo gek vaak voor. maar het kan.
alleen heeft natuurlijk niet iedereen een tweede zender.
persoonlijk geef ik de zender eigenlijk niet uit handen..
een ander vliegt er niet mee, alleen ikzelf. komt er eens schade, heb ik het zelf gedaan.
vind ik prettiger.

maar zo zit iedereen anders in elkaar ;-)

WLtoys V977 Power Star X1 6CH 2.4G Flybarless RC Helicopter - ?77.31

ik denk dat ik maar eens ga sparen voor die :D
wil heel graag een 4 ch heli (heb al een quad)

het is een 3D heli die toch aardig goedkoop is, maar ik zie wel veel goede reviews. overigens vind ik ook dat als je er rustig mee om gaat er bijna niet's te breken valt (tenzij je crasht)

ik heb trouwens al een jaar gevlogen met een coxiaal heli

ik kies voor deze helikopter omdat ik graag een single blade heli wil vliegen. maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om 3D te vliegen

Uit mijn mond zou het een beetje hypocriet klinken dat als je alleen ervaring met een quadcopter heb zo'n micro CP 3D heli wel een enorme stap is dus ik zeg maar niks :lol:

Edit:
Ik had er overheen gelezen dat je al wel met een coaxiaal heli vliegt.
Als dat nou een FP was had ik m'n comment in't geheel weg kunnen laten, maar van coaxiaal naar micro CP 3D is nog een hele stap.
Succes bij je keuze.

Vergeet termen als "single blade". Ze zeggen namelijk niets.
3d zegt ook niets. iedere heli kan over 3 assen bewegen.

er zijn maar een paar technieken om een heli omhoog te krijgen.
coaxiaal
fp(fixed pitch)
cp(collective pitch)

bij de fp (gaan omhoog door meer en minder gas te geven) zie je weer verschillende dingen om hem stabiel te houden.
tegenwoordig zijn erg veel van de kleine fp'tjes zelfstabiliserend, wat inhoud dat ze maar een haartje lastiger zijn dan een coaxiaal.

wil je een stap omhoog vanaf coax, moet je een niet zelfstabiliserende fp hebben.
geen idee welke dat tegenwoordig is..
redelijk ongevoelig voor crashes, meestal kwestie ding in elkaar zetten en weer vliegen.

een cp is altijd 50% kans op schade. en soms is de schade groot, soms klein..

oké bedankt student :D
ik wil wel iets waar ik iets aan heb en waar ik eventueel wat meer mee kan doen
ik zal eens rond kijken
Als je vooraan in dit draadje begint te lezen kun je heel veel informatie vinden over verschillende modellen en adviezen om te starten met cp-heli's.. Zelf ben ik heel erg te spreken over de Blade Nano Cpx, die is echt bijna niet kapot te krijgen en is klein genoeg om ook in je eigen achtertuin of zolder mee te oefenen!

Nano is naar inderdaad een hele leuke heli .... Gaat inderdaad als een speer binnen, en met een beetje wind is het buiten ook prima te doen. De mijne is helaas net overleden (3 in 1 controller, aansluitingen voor de servo's zijn kapot), denk dat ik een nieuwe ga bestellen voor de winter. (op ebay nog geen 90 euro).

Even een los vraagje; wat zijn jullie ervaringen met [edit] een webwinkel [edit]?
(ook qua onderdelen op voorraad hebben etc.)
Een tijd terug (12 sept.) m'n eerste bestelling daar geplaatst; een servo voor m'n mcpx bl en deze rotorbladen (helpen hopelijk wat voor de oriëntatie).
Beide waren niet direct leverbaar, door een kapotte servo kon ik niet vliegen dus die geannuleerd en ook netjes m'n geld terug gekregen, maar die rotorbladen geleverd krijgen duurt nu op drie dagen na al een maand en nog niks bekend over hoe en wat verder wat betreft hoe lang het nog gaat duren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Even een los vraagje; wat zijn jullie ervaringen met een webwinkel?
(ook qua onderdelen op voorraad hebben etc.)
Een tijd terug (12 sept.) m'n eerste bestelling daar geplaatst; een servo voor m'n mcpx bl en deze rotorbladen (helpen hopelijk wat voor de oriëntatie).
Beide waren niet direct leverbaar, door een kapotte servo kon ik niet vliegen dus die geannuleerd en ook netjes m'n geld terug gekregen, maar die rotorbladen geleverd krijgen duurt nu op drie dagen na al een maand en nog niks bekend over hoe en wat verder wat betreft hoe lang het nog gaat duren.

Daar is het weer... het T-woord. Omdat winkelbesprekingen niet zijn toegestaan, zal ik er niks over zeggen. ;-)

Ik woon er vlakbij, maar blijf er mede dankzij eigen ervaringen zo ver mogelijk vandaan.

Laatst bewerkt:
Even als mod: winkelbesprekingen zijn niet toegestaan.
probleem is vaak dat je soms een zeer negatieve verhalenstroom krijgt, en de betreffende winkelier hier niet op kan reageren.

en slechte verhalen hoor je 10 keer, een positief verhaal niet, of 1 keer.

We hebben dus expres dit forum als een puur technisch forum opgezet. of in ieder geval, Robert (de eigenaar/geestelijk vader). ik ben er VEEL later pas bij gekomen ;-)
dus liefst zonder inmenging van door sponsoring gekleurde verhalen.
of 1 persoon die zich opgelicht voelt (los van de discussie of het ook zo is) die lekker stemming aan het kweken is.

Dus vandaar dat ik bovenstaande berichten een tik heb aangepast.
helemaal zonder winkels redt je het niet doorgaans in de discussies/vragen, maar dit zit net aan de verkeerde kant van de streep.

Wil je trouwens een shop een beetje doorlichten, kun je hier even kijken voor tips en trucs.
werkt ook goed bij marktplaats zaken.

O, 'k had geen idee dat dit niet mocht, ik zal er in het vervolg rekening mee houden.
Ook al ben ik eigenlijk van mening dat het gewoon moet kunnen, censuur lijkt me geen goed iets. 't is aan de winkelier zelf om goede service te leveren en waar kritiek/kanttekeningen op z'n plaats is/zijn moet dat mijns inziens gepubliceerd kunnen worden. Mocht het in een bepaald topic de spuigaten uit lopen dan kan daar toch los op gemodereerd worden?

Anywayz, 'k zal me braaf aanpassen hoor ;) :)

Laatst bewerkt:
Back