Hpi baja 5b SS

Wat een mooi werk !
Ziet eruit als je een heel mooie baja zal hebben, kleuren zijn idd een perfect match voor jouw wagen,
Met een beetje geluk ga ik volgende week mijn baja halen :-)

en even off topic.....IK HEB 1000 POSTS ! ! ! ! ! ! ! !! ! ! ! ! ! !! ! ! ! ! ! ! ! !

Even een reactie over dat afspuiten van je auto.
Dit is ongeveer het domste wat je kunt doen.
Als je met hoge druk water in draaiende gelagerde delen spuit gaat alles kapot. Je spuit er nl. rommel in en overal het vet ertussenuit.
Overal zitten lagers nl:
  • wielen
  • koppeling
  • stuurhevels
  • gearbox
  • remhevel
Wat denk je van alle kogelkopverbindingen, die gaan roesten en komen vast te zitten.
Er word genoemd de motor en luchtfilter, nou de luchtfilter kan helemaal niet tegen water, de luchtfilter is ingeoelied met organische filter olie wat oplost met water. Ook kan er water in je carburateur komen en dus weer alles vast komen te zitten. De gashevel van je carburateur is van koper en fungeert als glijlager in je carburateur, er zijn legio mensen die vanallus verzinnen om daar juist geeeeen water en rommel in te krijgen onder het rijden.

Nooit met hoge waterdruk reinigen. Ook niet als je alles na het spuiten denkt droog te kunnen maken want het vet wat je overal tussenuit spuit droog je er niet weer tussen.

Je zou een compressor kunnen nemen om met lucht het meeste vuil van je baja af te spuiten, dan word het in ieder geval niet nat, en de lucht die je spuit is niet zo hard als water. Wat niet wil zdggen dat je dan nog steeds moet uitkijken voor je lagers en andere ingevette delen.

Er is ooit een 3 uurs race geweest in soesterberg waar het circuit nat was, daar hebben de meeste rijders voor een vermogen aan lagers en aanverwante artikelen kunnen vervangen. Dat was nog niet eens met hoge druk.

Vandaag men auto es opengedaan nadat ik de motor niet goed afgesteld kreeg....
Wat we vermoede was dus juist, nl. de kogellagers van de krukas versleten waardoor er speling op zit en zo een slechte ontsteking.

Gelukkig geen zand binnen in de motor gekregen. Dus vlug wat nieuwe stukken bestellen en monteren daarna zou dit opgelost moeten zijn.

Mocht er iemand zijn die wat tips kunnen geven om betere stukken te bestellen, laat gerust komen :-)
DSCN1428.jpg

DSCN1433.jpg

DSCN1432.jpg

DSCN1430.jpg

DSCN1427.jpg

DSCN1426.jpg

DSCN1424.jpg

ik heb ook hetzelfde probleem gehad, speling op de krukaslagers
maar ik had minder geluk, de cilinder was ook naar de vaantjes.
hier een paar foto's

P9140002.jpg

P9140009.jpg

P9140004.jpg

P9140005.jpg

de plating van de cilinder was weggesleten en een paar diepe krassen
ik heb de lagers vervangen door teamfasteddy lagers, de originele cy lagers zou ik niet meer bestellen want ze zijn niks waard.
de zenoah lagers zijn ook goed
ik heb er dan maar een zenoah 27,2cc bigbore kit opgestoken
grts

Hey is dat zo'n dicht koppelingshuis ? Waar heb je die vandaan als ik vragen mag ?

@MrHpiBaja

Is niet zo fraai dit ! Maar als ik me niet vergis, jij hebt de auto toch nog niet zo heel lang ? Mag ik vragen na hoeveel liter rijden dit is ?

Met de mijne heb ik nu een liter of 6 gereden en ik had eigenlijk nog niet het idee dat ik uit voorzorg al de lagers of iets dergelijks zou moeten gaan vervangen.
(had eigenlijk meer het idee dat ik em nog aan het inrijden was whahahhaha)

@MrHpiBaja

Is niet zo fraai dit ! Maar als ik me niet vergis, jij hebt de auto toch nog niet zo heel lang ? Mag ik vragen na hoeveel liter rijden dit is ?

Met de mijne heb ik nu een liter of 6 gereden en ik had eigenlijk nog niet het idee dat ik uit voorzorg al de lagers of iets dergelijks zou moeten gaan vervangen.
(had eigenlijk meer het idee dat ik em nog aan het inrijden was whahahhaha)

nee idd kheb men auto nog niet zo lang, maar kdenk datek toch ongeveer zo een liter of 10 al gereden heb.
best om de 10 liter es de lagers vervangen ( toch zeker als je originele zitten hebt ).

Ook is het niet onverstandig om de clutchbell houder in alu te nemen en de clutchbell zelf van een betere kwaliteit te nemen , omdat het origineel nog weleens wil trillen door onbalans wat niet bevoordelijk is voor je lagers en keerringen (span de originele clutchbell maar eens in een boormach.)

Gewoon lagers van SKF nemen , is al een veel betere kwaliteit .

Ook is het niet onverstandig om de clutchbell houder in alu te nemen en de clutchbell zelf van een betere kwaliteit te nemen , omdat het origineel nog weleens wil trillen door onbalans wat niet bevoordelijk is voor je lagers en keerringen (span de originele clutchbell maar eens in een boormach.)

Gewoon lagers van SKF nemen , is al een veel betere kwaliteit .

kheb momenteel de lagers van teamfasteddy liggen om te monteren, zijn die ook goed ?

kheb momenteel de lagers van teamfasteddy liggen om te monteren, zijn die ook goed ?

Volgens mij wel , hij is al een mooie tijd bezig met lagers in alle soorten en maten dus ik ga er een beetje vanuit dat ie het wel weet , maar zoals ik eerder gepost heb , zou je eigenlijk ook moeten kijken naar je bell houder en bell want als daar een trilling inzit , klapperen ook de beste lagers uit elkaar ;)

Volgens mij wel , hij is al een mooie tijd bezig met lagers in alle soorten en maten dus ik ga er een beetje vanuit dat ie het wel weet , maar zoals ik eerder gepost heb , zou je eigenlijk ook moeten kijken naar je bell houder en bell want als daar een trilling inzit , klapperen ook de beste lagers uit elkaar ;)
idd, de originele koppelingsklok van hpi is gelast en draait nie mooi rond,
het is beter om een andere klok te kopen

Denk er wel om dat je een stalen koopt en geen alu , die schijnen zeker in combinatie met zand mega snel te slijten ;)

Houd er rekening mee dat een Vertigo air vented clutch bell niet samengaat met een DDM closed clutch cover. Ik heb aan de binnenkant van men cover 1 mm moeten wegdraaien zodat die bell daar niet tegen sleept.

Na een lange namiddag zit de motor terug ineen :-D
Alles eerst proper gekuist en daarna voorzichtig gemonteerd

Enkele pics:

DSCN1439.jpg

DSCN1440.jpg

DSCN1445.jpg

DSCN1447.jpg

DSCN1448.jpg

DSCN1450.jpg

DSCN1452.jpg

DSCN1453.jpg

DSCN1454.jpg