In/op welke voertuig rijdt u?

  • Topicstarter Topicstarter ak73 pro a
  • Startdatum Startdatum
nooit geblazen met on-geblazen motoren gaan vergelijken he.

is appels met peren ;)

+1 van deze kant.

V8-en met turbo vreten dat 5 cilindertje op met huid en haar!
(en als voormalig motorrijder en nog steeds liefhebber....ook die focus rs maakt geen kans tegen sommige 1liter 4 pittertjes...maar dat zijn wederom appels en peren)
 
Opel corsa c20let(2.0 16v turbo) 310pktje. Dat is aardig wat voor een auto van 950kg he.

Het gaat om het vermogen gewicht verhouding. Als je met een v8 turbo auto 500pk hebt, betekend niet dat je sneller bent dan een auto met 4 of 5 cilinder met 500pk.

Ik trek bv. bmw m5(e60) met 507 pk moeiteloos uit. Dat komt omdat een corsa maar de helft van m5 weegt. En over de motorfietsen weer het zelfde verhaal. Zo een ding(zx10r,gsxr1000,cbr1000 etc) weegt ongeveer 200kg en 180-190pk. Dat is bijna 1kilo per pk.
 
Heeft de M5 geen ongeblazen V10? Lotus kon met een turbo 1400+ pk uit een 1.3 liter V6 halen (andere merken trouwen ook wel.) dus dat is een koud kunstje vind ik. druk er op en je bent klaar.
Vind atmosferisch tunen veel imposanter om eerlijk te zijn. Hoewel, de TFSI motoren van VW zijn ook wel gaaf vind ik. (hebben alleen een nadeel.. ze hebben ook het geluid van een 4 cilinder. :( )


@Nitrobo: ik denk dat die corsa op een circuit niet veel kans zou maken tegen die M5. de M5 is misschien wel een stuk zwaarder, maar ik denk dat die in de bochten sneller is omdat 't ding zo ongelovelijk goed gebalanceerd is.
 
Het gaat om het vermogen gewicht verhouding. Als je met een v8 turbo auto 500pk hebt, betekend niet dat je sneller bent dan een auto met 4 of 5 cilinder met 500pk.
QUOTE]

Klopt...maar de manier waarop dat vermogen geleverd wordt verschilt als dag en nacht! en dat bepaalt mede de rijervaring.

Op de motor riep ik altijd "there's no substitute for cubic inches", puur op getallen kon mijn oude bandit niet met supersportjes met de helft van de cilinderinhoud meekomen maar in de praktijk maakten ze pas op de snelweg ver boven de 120 een kans.

Die opmerking doet het voor mij nog steeds, ik weet dat ik een hele hoop lpg omtover in geluid en trillingen en dat er maar relatief weinig prestaties voor terug komen.
Maar ik heb het nu bijna nog meer naar mijn zin in de file dan toen ik er nog tussendoor reed!

edit: oeps...iets teveel weggehaald uit de quote
 
Opel corsa c20let(2.0 16v turbo) 310pktje. Dat is aardig wat voor een auto van 950kg he.

Het gaat om het vermogen gewicht verhouding. Als je met een v8 turbo auto 500pk hebt, betekend niet dat je sneller bent dan een auto met 4 of 5 cilinder met 500pk.

Ik trek bv. bmw m5(e60) met 507 pk moeiteloos uit. Dat komt omdat een corsa maar de helft van m5 weegt. En over de motorfietsen weer het zelfde verhaal. Zo een ding(zx10r,gsxr1000,cbr1000 etc) weegt ongeveer 200kg en 180-190pk. Dat is bijna 1kilo per pk.

Dat is logisch, maar aangezien de overheid die klimaatverandering in de kop heeft zie je steeds meer kleine autotjes op de weg. Gelukkig is er nog BMW, Audi, Mercedes, dat soort spul. Met de Bi-Fuel V6 e.d.
 
Ik rijd sinds een jaartje met een bestelbuske :p seat inca
traag!, MAAR je kan lekker wat laden ^^ komt de modelbouw ten goede ;)
 
Ja klopt m5 heeft atmosferische motor. Ik ken mensen die met dit soort auto's(corsa, golf,polo,kadett,focus, etc) snellere ronde tijden rijden dan m5 zelfs gallardo op Zandvoort en Assen. En die corsa heeft 75% quaife sper diff, gas gevulde schroef set, dunnere stabilisator stang, zafira opc remmen etc,etc. Kortom hij is redelijk snel. Kijk naar clio cup auto's, ze rijden op zandvoort net onder de 1:55 met maar 200 pk. Dus veel vermogen en welke merk zegt ook niet veel. Veel rij plezier mensen.
 
Ja klopt m5 heeft atmosferische motor. Dat een m5 op het circuit sneller is? Kijk naar clio cup auto's, die rijden op zandvoort ronde tijd van 1:55 met maar 200pk. Met een standaard m5 haal je die tijd echt niet. Dus aantal vermogen zegt ook niet veel. Je moet ook je remmen en onderstel aanpassen. Trouwens die corsa is niet motor er in en rijden maar. hij heeft voor de rest 75% quaife sper differentieel, gas gevulde schroef set, dunnere stabilisator stang, zafira opc remmen(308mm) etc... Veel rij plezier mensen.
 
Ja klopt m5 heeft atmosferische motor. Dat een m5 op het circuit sneller is? Kijk naar clio cup auto's, die rijden op zandvoort ronde tijd van 1:55 met maar 200pk. Met een standaard m5 haal je die tijd echt niet. Dus aantal vermogen zegt ook niet veel. Je moet ook je remmen en onderstel aanpassen. Trouwens die corsa is niet motor er in en rijden maar. hij heeft voor de rest 75% quaife sper differentieel, gas gevulde schroef set, dunnere stabilisator stang, zafira opc remmen(308mm) etc... Veel rij plezier mensen.

Mja.. als je een M5 helemaal stripped en voorbereid op circuitwerk, zou eht al weer een veel eerlijekre vergelijking zijn.
Je bent nu wel een volbeladen 4 deurs sedan aan het vergelijken met een kleine hatchbak. (ja,.. ben een fan van de M5, kan het niet helpen. :mrgreen: )
Besides, die circuit wagens krijgen veeeeeel meer onderhoud, omdat alles toch vrij snel slijt.

In de Jaren tachtig F1 jaren haalde men 1400+ pk uit een 1.3 liter V6 door er een paar turbo's op te zetten en het geheel op 5.5 bar te laten draaien.
dus mwoa, zo moeilijk kan het tegenwoordig niet zijn om een goede kleine motor een bult vermogen te geven.
Nadeel is alleen.. je hebt er in het gewone verkeer helemaal niets aan.
Ik zou een compressor op m'n Corrado kunnen zetten. zou ik toch wel aan de 400pk moeten kunnen komen, als ik het fatsoenlijk aanpak.
Mja.. dan zou ik er een bult meer onderhoud aan hebben, en het zou denk ik lang niet zo mooi rijden als dat het nu doet. dus laat ik het maar mooi voor wat het is. :D
 
Back
Top